Rida till ridhus

jag hade ca 4km till ridskolan då jag var mer ambitiös med träningen vintertid, blev en lagom uppvärmning för hästen som då var i tävlings kondition, dock så tog det nära en timme att rida dit då hästfan kastade sig, vände och var allmänt jäklig..
hade då också 700m till padock som jag red till dagligen.
nu när man är mer lat av sig och det också finns ridhus 700m bort så håller jag mig ändå hemma ;p. ska vara ridhus ca 20m bort som mest om man ska få för sig att använda det :rofl: trivs bättre ute.
 
I slutet av 80talet stod jag uppstallad så att jag hade 45 minuters ridväg till ridhus. Jag red dit då och då för att träna för instruktör och då tyckte jag inte att det var något konstigt. Fast idag skulle jag vara för bekväm för att göra så.
Numera promenadrider jag bara, men skulle jag få för mig att rida i ridhus så kanske 10-15 minuters skrittväg skulle kännas okej. Fast mitt närmaste ridhus är - förvisso relativt nära - 4 km bort och det tar längre tid än så att skritta dit. Så det blir inte av...
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Jag har fått möjlighet att träna i ridhus el ordentligt paddock i vinter. Jag har annars bara grusvägar att rida på, och under den isiga perioden ingenstans alls att rida.
Detta ridhus skulle jag isf få rida till, då dragbil saknas. Det jag tvekar på är att till ridhuset är det ca 7 km,grusväg och skogsväg.

Så isf blir det 14 km ToR + själva träningen (lättare dressyr,löshopp el lösgalopp).
Är detta genomförbart enligt er och skulle ni kunna rida samma sträcka till ett ridhus? :)

1-2 km känns lagom men inte längre. Tar för lång tid att rida totalt i 3 h.
Finns det ingen dragbil du kan få låna?
 
Ridhus vill jag rida i när det är mörkt, kallt eller regnar.
Hade 2 km förut till ridhus, det var för långt i dåligt väder. Helt okej i fint väder, men då rider jag hellre ut. ;)
 
Nuförtiden när jag har min unghäst uppstallad på gården hos de vi hyr huset av (innan jag tog bort min mycket gamla fjord hade jag dem ju hemma hos mamma 2 km bort fast där har/hade vi ingen ridbana så nu känner jag det som en härlig lyx att ha fri tillgång till en kanonfin ridbana :). ). Men då min häst bara är 4 år så använder jag den bara 1 gång/vecka och jag skrittar mycket sällan fram/av i den- så för min del när jag hann använda ridbanan innan jag flyttade ut henne så vart det alldeles lagom med 2 km enkel väg; skulle heller inte vilja ha längre än så :). Jag värdesätter riktigt fina ridvägar allra högst vilket vi har :love:. Ridhus finns men inte på ridavstånd så det har det bara blitt en gång för min unghäst aldrig hade ridits i det + de 2 gånger vi varit iväg på pay and jump :cool:.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: mily
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 652
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 869
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 484
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp