Rida ut själv

Emi99

Trådstartare
Hej! Tänkte bara fråga efter tips för att kunna rida ut på min häst själv? Han är travhäst och alltid van med att ha människor och hästar runt omkring. När jag vill rida ut själv blir han orolig och bockar och stegrar om han blir rädd för något. Har haft honom snart 9 månader och han har varit så här i ca 2-3 månader...
Om det är någon som undrar så är han 7 år och har varit ridhäst endast på senaste tiden, jag håller inte på med trav.
Tacksam för svar:)
 
Sv: Rida ut själv

Du får börja från början, bekanta dig med hästen, få den att lita på dig så den känner sig trygg med dig som ledare. Börja med ledövningar, få den att följa dig från marken. Både på ridbanan och i skogen. Rid ut med andra hästar som går före för att få hästen att bekanta sig med de nya omgivningarna.Ta hjälp så ni kan bygga upp den härliga kontakten som behövs för att hästen ska lita på dig i skogen utan annan häst.

Tänk på att en travhäst som bara gått i vagn troligtvis inte har gått i skogen så mycket där marken är ojämn, stenar (med vilddjur bakom) lurar och vatten att passera. Det är jättemycket för hästen att lära sig men varje steg framåt är ett delmål så stirra dig inte blind på slutmålet utan njut av resan. :)
 
Sv: Rida ut själv

Jag har lite samma problem, min unghäst är av förklarliga skäl inte jättevan vid att ridas ut överhuvudtaget, hon är bara riden i lite drygt ett år och har under den tiden också haft en lång sommarvila och en lång vintervila. Vi står i ett stall där ingen annan rider.

Nu har jag gått mycket med henne vid handen sen jag köpte henne när hon var ett- och ett halvt. Det gör vi fortfarande någon gång i veckan, det stärker relationen mellan häst och människa otroligt mycket. Vi har också försökt få med någon till fots, hon är helt trygg när det går någon vid sidan om, så det vi jobbar på nu är att hon ska ha samma förtroende för mig uppifrån när vi är ensamma som när jag står på marken. Det går sakta, men det går åtminstone framåt.

Gå mycket med hästen, gå gärna samma runda många gånger så den vänjer sig vid miljöerna och prova sen att rida. Du kanske kan börja med att gå även då, och sen hoppa upp efter en stund? Rid eller longera på ridbana om du har möjlighet till det, och rid ut en minirunda som avslutning, när hästen redan är trött?
 
Sv: Rida ut själv

Ett tips kan vara att promenera med honom först. Så att att han får bekanta sig med miljön och att ha dig som trygghet bredvid och inte på ryggen i början. Förhoppningsvis kan de hjälpa och sen att utvecklar det att man går en bit och sen hoppar upp och rider :)
 
Jag hade samma problem med ett varmblod jag hade. Han hade gått på travet också och höll på att bocka och slänga och så. Men jag provade ställa honom lite och pratade med honom och försökte vara lugnande.
 
Samma som många innan skrivit; Gå ut och gå samma väg du vill rida

Jag gick mycket med min dåvarande 2,5 åring (han är nu 3) och rida ut ensam på honom har aldrig varit ett problem
Han är trygg med mig och trygg med omgivningarna, ska testa rida en ny väg i helgen som vi gått 3 gånger iaf :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp