Bukefalos 28 år!

Ridbana vintertid?

annaklara

Trådstartare
Fanns en gammal tråd om just det här, men det känns onödigt att dra upp en tråd från 2005 så jag skapade en ny istället.

Vad jag undrar är hur ni underhåller era ridbanor nu under vintern?
 
Sv: Ridbana vintertid?

förra året så saltade grannen sin paddock hela tiden och skottade ett voltspår för att kunna motions rida hästarna, sen så åkte de till ett ridhus i närheten för att träna.
nu när de har ridhus så saltar de nästan varje dag sedan november,
 
Sv: Ridbana vintertid?

Ja du, först var banan bra, sen kom snön. När det var 1m snö plogade vi bort snön från halva banan så vi fick en voltliknande bana med hyfsat ok underlag till lite motionsridning. Sen kom det en halvmeter snö till så då gav vi upp. Ridbanan kommer väl vara snöfri till midsommar om vi har tur...
 
Sv: Ridbana vintertid?

Jag har skottat våran ridana, så på eftermiddagarna när det töar så är den jättemjuk och fin..
dock lite blöt men efter denna vintern är jag bara tacksam att jag kan rida överhuvudtaget!
 
Sv: Ridbana vintertid?

Plogar den precis som man plogar allt annat på vintern. Har inte så stor ridbana så har t.o.m gjort det för hand ett par gånger när det bara snöat lite. Har inte fått blötsnö än men det tar vi med traktor eftersom det är så tungt. Hellre ploga än slunga en ridbana tycker jag, med snöslunga kan det bli halt.

Sen blir det ju isbana ett tag när det börjar tina men det tar inte så länge så är det borta.
 
Sv: Ridbana vintertid?

Vi skottar ridbanan varje gång det snöat med vår lastmaskin.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridbana vintertid?

Vår ridbana är plogad. Den sladdades innan det hann frysa på, och sen har de plogat ett par ggr. Skrapade lite extra efter sista snön.

Nu består (typ) 60 % av ridbanan av is och 40 % är ren.
Inom ett par veckor kommer det gå utmärkt att rida där :)
Såvida det inte fryser förstås, för banan är såklart väldigt blöt. :grin:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej ! Jag undrar om någon här har erfarenheter av solcellsdriven belysning till ridbana. Bland annat Salto säljer dessa. Fungerar de...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Mearas
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
14 108
Senast: Breaktown
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Cattis_E
·
Kultur För att inte spåra ur vad gör vi-tråden för mycket så skapar jag ny tråd. Jag har haft den catchiga BR-jingeln 'vet du vad det bästa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp