Ridbyxor för korta och tjocka?

Killaloe

Trådstartare
Efter flera år borta från ridningen verkar det som om jag ev ska kravla mig upp på en hästrygg igen. Men, mina gamla ridbyxor verkar ha krympt :angel: :D och jag har noll koll på utbudet nuförtiden.

Därav frågan - vad finns det för vettiga ridbyxor för personer som är relativt korta (under 160), utan någon direkt midja och ett antal kilo för mycket? Har nära till både Hööks och Börjes så provar gärna i butik, men är inte helt sugen på att prova mig igenom hela butikerna om jag inte måste. :)

(Försökte söka men hittade ingen aktuell tråd på ämnet så ber om ursäkt ifall jag ställer en fråga som redan avhandlats tusen gånger :))
 
När det kommer till "kortheten" så tror jag att ridbyxor med elastiska benslut är toppen! Lätta att vika upp/lägga upp utan att de blir knöliga och de är mycket mer bekväma i jämförelse med den klassiska kardborrelösningen. Fundera på vilken midjehöjd du tror kommer fungera bäst för dig så besparar du dig ytterligare en del provande. :) Om du letar gräsligt bekväma ridbyxor/tights så kan jag tipsa om modellen Leah på Horze! Silikonskoning, inga knappar eller dragkedja, bara att dra på och är supersmidiga att röra sig i. Och har jättebra fickor för stora smartphones och annat krafs. Som nya efter flera tvättar! :D (Japp, jag är helsåld på mina! Och de har fler modeller i samma stil. ;))
 
Åh hurra! Superbra tips @dotzie Tack! :love: Ska genast spana in modellen, tror definitivt att tights utan knappar kan vara lösningen på alla mina problem :D
 
Håller med @dotzie om elastiska benslut. Jag gillar modellen Madison från Hööks, passar mig som är kort så beroende på vilken storlek du behöver ”på bredden” förstås. Har även ett par trevliga från Horze men minns inte vad modellen heter.
 
@Killaloe Kanske ska nämna att jag har vintermodellen (vattenavvisande och vindtäta) men sommarmodellen verkar minst lika trevlig :) De ligger ganska högt i pris (enligt mig), men jag köpte mina på Ge-Kås för halva priset :angel:
 
Håller med @dotzie om elastiska benslut. Jag gillar modellen Madison från Hööks, passar mig som är kort så beroende på vilken storlek du behöver ”på bredden” förstås. Har även ett par trevliga från Horze men minns inte vad modellen heter.
Det här med elastiska benslut verkar ju vara guds gåva till ryttaren :D
Jag drar nog 44-46 på bredden så det brukar ju kunna bli lite fel proportioner på byxorna beroende på modell. Men det är ju klart en fördel om byxorna sitter bra även på korta personer från början - då kanske det kan fungera även i större storlekar :)
 
Det här med elastiska benslut verkar ju vara guds gåva till ryttaren :D
Jag drar nog 44-46 på bredden så det brukar ju kunna bli lite fel proportioner på byxorna beroende på modell. Men det är ju klart en fördel om byxorna sitter bra även på korta personer från början - då kanske det kan fungera även i större storlekar :)

Det är det sannerligen! Så obekvämt med kardborren tidigare.
De finns upp till 44, så du får kanske ta en sväng in och prova hur de sitter helt enkelt :)
 
Det här med elastiska benslut verkar ju vara guds gåva till ryttaren :D
Jag drar nog 44-46 på bredden så det brukar ju kunna bli lite fel proportioner på byxorna beroende på modell. Men det är ju klart en fördel om byxorna sitter bra även på korta personer från början - då kanske det kan fungera även i större storlekar :)
Det är toppen att slippa knölig kardborre! Står på Horze hemsida att Leah har samma beninnerlängd på alla storlekar (70cm), jag är 168 och då slutar de ca 3cm ovanför ankelknölen. Men jag tror inte det skulle vara några som helst problem att sy upp dem vid behov, vilket nog gäller de flesta med liknande benslut. :)
 
Tack! Jag känner helt plötsligt att det finns hopp om att hitta ridbyxor :D @dotzie @kem

Det har liksom varit det värsta med mitt hästliv - att hitta ridbyxor som inte är för obekväma. Välpassande och sköna har varit en utopi :down:

Men ja, framsteg i form av elastiska beslut och ev även leggings kan vara min räddning med lite tur :D
 
Tack! Jag känner helt plötsligt att det finns hopp om att hitta ridbyxor :D @dotzie @kem

Det har liksom varit det värsta med mitt hästliv - att hitta ridbyxor som inte är för obekväma. Välpassande och sköna har varit en utopi :down:

Men ja, framsteg i form av elastiska beslut och ev även leggings kan vara min räddning med lite tur :D
Jag kan rekommenderar Hööks New seat- finns i grått, svart och marin. Mycket stretching i benen. och även Starlight tights, stora i storlek dock kanske för långa i benen
 
Jag kan rekommenderar Hööks New seat- finns i grått, svart och marin. Mycket stretching i benen. och även Starlight tights, stora i storlek dock kanske för långa i benen
Tack!

Kunde dock inte se några starlight-tights? Men dom kanske inte finns hos Hööks?
 
Efter flera år borta från ridningen verkar det som om jag ev ska kravla mig upp på en hästrygg igen. Men, mina gamla ridbyxor verkar ha krympt :angel: :D och jag har noll koll på utbudet nuförtiden.

Därav frågan - vad finns det för vettiga ridbyxor för personer som är relativt korta (under 160), utan någon direkt midja och ett antal kilo för mycket? Har nära till både Hööks och Börjes så provar gärna i butik, men är inte helt sugen på att prova mig igenom hela butikerna om jag inte måste. :)

(Försökte söka men hittade ingen aktuell tråd på ämnet så ber om ursäkt ifall jag ställer en fråga som redan avhandlats tusen gånger :))

Nu har de visserligen också blivit lite små för mig... Men Mountain Horse highwaist-modell gillade jag, som är 162 cm/ca. 55 kg och har korta ben.
 
Nu har de visserligen också blivit lite små för mig... Men Mountain Horse highwaist-modell gillade jag, som är 162 cm/ca. 55 kg och har korta ben.
Vi kan säga som såhär att 55 kilo har jag inte vägt på typ 20 år eller nåt ;) Men tror du att dom fungerar även i större storlek? Eller blir dom väldigt långa?
 
Vi kan säga som såhär att 55 kilo har jag inte vägt på typ 20 år eller nåt ;) Men tror du att dom fungerar även i större storlek? Eller blir dom väldigt långa?

Jaha, ojdå :p Ja, de tror jag! Mina gamla typ 36or var nästan korta i benen för mig som ändå bara har 72-73 cm långa ben/30" i jeans. :)
 
Jaha, ojdå :p Ja, de tror jag! Mina gamla typ 36or var nästan korta i benen för mig som ändå bara har 72-73 cm långa ben/30" i jeans. :)
Alltså inte för att vara sån men jag tror vi har lite olika uppfattningar om vad kort och tjock innebär. :) För storlek 36 i den modellen kan ju variera rätt mycket från passformen när en går upp i storlek och framförallt längd på benen.

Men ska iaf kolla upp byxorna - det kanske kan fungera om inte benlängd ökar dramatiskt när storlekarna går upp. :)
 
Alltså inte för att vara sån men jag tror vi har lite olika uppfattningar om vad kort och tjock innebär. :)

Men ska iaf kolla upp byxorna - det kanske kan fungera om inte benlängd ökar dramatiskt när storlekarna går upp. :)

Ingen fara! :)

Nej, som sagt tror jag inte det. Någon cm - visst, men de var riktigt korta i modellen. Tror mina 36or var typ 65 cm långa i benen, skulle kunna tänka mig att 42-44 var runt 70-72 cm eller så :)
 
Mina Kingsland-tights upplever väldigt korta i benen, trots att de är storlek L så slutar de på halva vaden och jag har inte överdrivet långa ben (är 169cm lång).
 
Lite ot: När jag handlade jeans på Gina Trikot så fick jag reda på att alla byxor har samma beninnerlängd. Det som skilde XS mot S var bredden över stussen. Jag har upptäckt att så är det i många affärer, att beninnerlängden är samma i alla byxor.

Jag talade med en sadeltillverkare en gång och jag sa då att jag vill gärna ha en juniorsadel då jag endast är 160 cm lång. Han tittade då på mig och sa att jag minsann hade långa ben… Han sa att ofta har människor ganska snarlika längd på benen, det som skiljer människor åt är längden på överkroppen. Nu har jag börjat kika lite på människors kroppar och jag kan säga att många som är betydligt längre än mig har kortare ben än mig…
Lycka till att hitta ett par sköna och bra ridbyxor.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Squie
·
Utrustning Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor? Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par...
Svar
16
· Visningar
2 775
Senast: Centaur
·
Utrustning Hej kära Bukefalister! Jag är på jakt efter några par nya ridbyxor, men hittar inga som riktigt verkar passa mig :( Jag har en...
Svar
12
· Visningar
3 527
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 616
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp