Rider ni med förbygel eller inte i terrängen?

eventingmania

Trådstartare
En simpel fråga med anledning av en incident som skedde i helgen.Rider ni med eller utan förbygel i terrängen? Med nya high tech material på vojlockar och underlägg har jag i min del av världen noterat att fler och fler rider utan.
 
En simpel fråga med anledning av en incident som skedde i helgen.Rider ni med eller utan förbygel i terrängen? Med nya high tech material på vojlockar och underlägg har jag i min del av världen noterat att fler och fler rider utan.
Jag gör men jag är heller inte så high tech - uppdaterad. ;)
 
Jag rider utan, men det har inget med high tech att göra.
Min gamla brösta gick sönder och jag har iofs funderat på att skaffa en ny men det har inte blivit av :o
 
En simpel fråga med anledning av en incident som skedde i helgen.Rider ni med eller utan förbygel i terrängen? Med nya high tech material på vojlockar och underlägg har jag i min del av världen noterat att fler och fler rider utan.
Med brösta. Mest för att jag vill ha martingal utan att ha något som ligger över manen, den är tunn nog som det är nere vid manken.

Mvh,
Lady_S
 
Brösta/förbygel är same same för mig ;) men i helgen var det en häst som efter att ha gått omkull på plan mark och i fallet fått sadeln - utan förbygel/brösta - bak i ljumskarna sedan bockade iväg för att bli av med sadeln och i det kaoset bröt benet = game over!

Jättetragiskt för hästen och ryttaren, som absolut är en kapabel sådan, men något som kanske hade kunnat undvikas med något så simpelt som en förbygel/brösta. Jag ser många trasiga bröstor ute i terrängen vilket ju oxå inte är bra men ser även en trend att fler och fler rider utan förbygel/brösta.
 
Unghästen har inte hunnit göra någon riktig entré på terrängbanan ännu så då körde jag bara martingal men med mitt fullblod valde jag att ta bort förbygeln av tips från tränare och fick bättre språng. Eller så red jag bättre. Vem vet!
Annars tycker jag det är en vettig sak att använda ur säkerhetssynpunkt, korrekt anmpassad.
 
Har alltid förbygel med martingal på när jag rider ut, det tillhör känner jag.

Det är rätt stor skillnad på att "rida ut" och att rida terrängmomentet i fälttävlan. :)

@eventingmania
Jag har funderat på senaste tiden vad det är för poäng med att ha den. När hästen och sadeln var nya så gled sadeln lite, men numera ligger den still. Förbygeln skaver sönder manen och det kom ju en studie (visserligen biased) som visade att förbyglarna påverkade hästarnas språngkurva. Jag tycker att de är svåra att tillpassa så att det gör nån nytta utan att sitta åt och se ut att störa hästen.

Just nu använder jag den bara i terrängen på tävling, men det är ju så låg nivå att jag som sagt funderat över nyttan med den.
 
Jag rider mkt ut på hästar i olika åldrar men har aldrig martingal och bara förbygel om hästen har så dåligt sadelläge att sadeln glider. Att ha martingal och förbygel av säkerhetsskäl som diskuterats här har aldrig fallit mig in. Har varit med om sadlar som snurrat men då har jag glömt dra gjorden!
 
Jag rider mkt ut på hästar i olika åldrar men har aldrig martingal och bara förbygel om hästen har så dåligt sadelläge att sadeln glider. Att ha martingal och förbygel av säkerhetsskäl som diskuterats här har aldrig fallit mig in. Har varit med om sadlar som snurrat men då har jag glömt dra gjorden!
Tack. Precis min tanke också. Jag har ju i stort sett alltid bara ridit ut då jag egentligen höll på med distans. Förbygel har använts på någon enstaka sadel då jag fick höra om olyckor där ryttaren glidit runt. Då var det tal om bomlösa som trots att de låg stabilt till vardags drog runt. Då kände jag att det väl inte skadar i alla fall. Martingal pga säkerhet har jag aldrig tänkt på skulle vara något. Tyglarna kan ju glida ner ändå och trassla in benen på hästen.
 
Jag rider på låg nivå, men jag rider med förbygel.
Har sett en liknande grej som @eventingmania beskriver och vill inte riskera sådant, speciellt som min häst av någon anledning helt plötsligt blir väldigt mycket smalare när vi kommer till terrängbanan.
Pratar jag med min hopptränare så tycker hon dock att jag inte spänner förbygeln tillräckligt hårt mellan benen (någon säkerhetsgrej om att få in en hov där eller något) men jag har märkt att när vi verkligen galopperar så behövs det utrymme där fram för att han ska ta för sig. Sedan har han ju en "matsalsbordsstil" så att få in ett framben i förbygeln är en omöjlighet. :p
Jag tror att när jag inte spänt "mellanbenendelen" så hårt så påverkas inte språnget nämnvärt.
 
Jag var ju med på den tiden man ALLTID hade en övergjord runt sadeln för att undvika såna incidenter som @eventingmania pratar om, det är ju helt borta nu men borde nog komma tillbaka. Jag är väldigt rädd för att hästarna ska fastna med frambenen i förgjorden/martingalen när de hoppar efter att ha sett några stycken på vanlig banhoppning göra detta. Spänner upp ordentligt under magen men är rädd iaf för dagens hästar hoppar ju så mycket bättre o drar upp benen väldigt högt. Funderar allvarligt på att hitta en övergjord istället o skippa förbygeln men till dess det är gjort rider jag med förbygel. Skulle däremot aldrig komma på tanken att sätta på den hemma o rida ut med.
 
Jag var ju med på den tiden man ALLTID hade en övergjord runt sadeln för att undvika såna incidenter som @eventingmania pratar om, det är ju helt borta nu men borde nog komma tillbaka. Jag är väldigt rädd för att hästarna ska fastna med frambenen i förgjorden/martingalen när de hoppar efter att ha sett några stycken på vanlig banhoppning göra detta. Spänner upp ordentligt under magen men är rädd iaf för dagens hästar hoppar ju så mycket bättre o drar upp benen väldigt högt. Funderar allvarligt på att hitta en övergjord istället o skippa förbygeln men till dess det är gjort rider jag med förbygel. Skulle däremot aldrig komma på tanken att sätta på den hemma o rida ut med.

Jag fattar kanske inte riktigt, men är det alltså i remmen som går mellan frambenen på hästen som hästar har fått in en hov och fastnat? Hur spänd ska den isåfall vara för att inte riskera det, men ändå inte störa hästen?
Eller är det i själva martingaldelen de fastnat?
Är resårbrösta säkrare? Alternativt sån fempunktsförbygel som man kan ta bort "mellan-benen-remmen" på?

Jag hoppar inte i terrängen (än) med min häst, men banhoppning och planerar även att börja träna i terrängen i sommar.
 
Tycker inte fälttävlanshästarna hoppar på det viset att man behöver vara rädd för att dom ska få in en hov där faktiskt! Har nog bara sett hopphästar fastna i förbygeln och martingalen. Jag har alltid förbygel i terrängen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp