Rider ni på tid eller känsla?

En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??
När min häst var i full kondition så red jag på känsla och den känslan var i 95% av fallen ganska exakt 60 min, uppvärmning ca 30 min och sedan passet då antingen uteritter eller dressyr eller markarbete överlag ca 60 min. Givetvis ingick det en del lång tygel ett varv då och då.

Däremot när jag red för tränaren så kunde passet vara allt från 25 min till 60 min typ, vi höll på tills det vi planerat gick igenom helt enkelt. Ibland krävdes det mera tid och ibland kortare.
 
Vi går väldigt mycket på känsla, min häst är så känslig och fokus ska ligga på att lära sig och ha kul! Självklart har jag en viss tidperiod som jag brukar hålla mig i, men aldrig prick 40 minuter t.ex.

Jag har alltid en plan i huvudet om vad vi ska träna på (fast ibland ändras den om jag märker att någon av grunderna inte sitter ordentligt), går det toppen och klockrent efter 10 minuter så blir det bara 10 minuter på banan så går vi en promenad istället i skogen. Skulle det gå mindre bra och verkligen inte fungera så nöter vi inte utan jag nöjer mig med att avsluta med någon jag vet hästen kan så avslutar vi där med beröm.
Ibland blir det som igår, hästen hade helt tappat bort det mest grundläggande i hästhantering så vi fick spendera 30 minuter BARA till det innan min syster fick skritta av honom. Det blev ingen träning som jag tänkt alls eftersom vi inte kunde avsluta förrän hästen någorlunda släppt i huvudet. Men oftast håller vi oss inom 20-30 minuter. Blir det mer så är hästen bara trött, tycker det är tråkigt och lär sig ändå inget. Jag räknar dock inte in avskrittningar i den tiden eftersom det oftast görs ute i skogen. :p
 
Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?

Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.

Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.

Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.
 
Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?

Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.

Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.

Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.

Hur länge man håller på beror ju på hur man belastar hästen.
Om man tex tränar mycket samling ngt pass, piafferar tex, kanske det räcker med 20 min för att verkligen styrketräna hästen.
Sen kör man kondis en annan dag.

Så att de bara går 40 min ser inte jag som ngt som automatiskt gör en häst helt otränad.
Visst - ska den gå distans kanske krävs annat.
Men det beror helt på vad för uppgift hästen har.
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??

Jag rider i princip på tid, normalt runt en timme om jag rider på bana. Får jag en bra känsla fort, så drar jag upp svårighetsnivån lite, och passar på att försöka höja vår bästanivå. Går det dålig så drar jag ner svårigheterna, och övar grunderna. Jag har oftast en ungefärlig idé vad vi ska öva på, t ex sidförande, eller att hästen ska bli mer framme för skänkeln, eller vad det nu kan vara. Men sällan exakta övningar, lite blir på stundens ingivelse också, vad det känns som läge att träna på just den dagen, det ger sig lite när man känner hur det känns för dagen.
 
Hur länge man håller på beror ju på hur man belastar hästen.
Om man tex tränar mycket samling ngt pass, piafferar tex, kanske det räcker med 20 min för att verkligen styrketräna hästen.
Sen kör man kondis en annan dag.
Men det är tex sådant som jag tränar med tränare, inte själv. Det jag tränar och har koll på tränar jag själv som tex byten och skolorna osv, tramp och sådant gick jag inte vidare med utan tränaren bredvid mig.

Så att de bara går 40 min ser inte jag som ngt som automatiskt gör en häst helt otränad.
Visst - ska den gå distans kanske krävs annat.
Men det beror helt på vad för uppgift hästen har.
Fast alla hästar precis som vi mår väl bra att få upp ett flås och kondition för hjärtat osv? Det kan man inte genom att bara träna korta pass hela tiden heller. Jag tänker ju mycket på hästens hälsa överlag, inte bara på utseendet utan på vad som händer inuti hästen också. En häst med bra kondition och bra flås osv klarar mera tror jag.

Min häst klarade förmodligen sin svårare skada pga sin kondition, hade han vart i dålig form sen innan så hade det slutat helt annorlunda förmodligen.
 
Inte sitter väl man och nöter en timme bara för att. Jag har alltid fått lära mig att sluta när det går som bäst. Om jag då har fått igenom det jag ville efter 10 min så sitter jag och är nöjd.
 
Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?

Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.

Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.

Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.
Tränar jag kondis på hästen så lär jag han inte en massa nya saker, utan då fokuserar vi på just kondis och det brukar ske utanför ridbanan (just för att det är betydligt roligare). Men ja, jag erkänner att min häst är i stadiet där vi tränar huvudet mer än kroppen majoriteten av tiden. Sen tränar vi formen från marken, men även där så fokuserar vi på att hitta korrekt form hellre än nöta på att stärka (han kan ju inte stärka en form han inte ens kan gå stadigt i). :)

Och ja, det händer rätt så ofta att hästen tycker det är skitsvårt (t.ex. jobba på volt) och jag får pusha lite. Men det betyder också att han gjorde precis rätt sak och då avslutar vi snabbt. Tränar man lite men ofta så kommer det tillslut bli lättare utan att man pushar på i 30 minuter, och man slipper ha en häst som ogillar ridbanan.

Men ja, jag förstår också att min utbildning med min unghäst är helt annat än de som har välutbildade hästar som egentligen behöver träna på att bibehålla formen. ;)
 
Tränar jag kondis på hästen så lär jag han inte en massa nya saker, utan då fokuserar vi på just kondis och det brukar ske utanför ridbanan (just för att det är betydligt roligare). Men ja, jag erkänner att min häst är i stadiet där vi tränar huvudet mer än kroppen majoriteten av tiden. Sen tränar vi formen från marken, men även där så fokuserar vi på att hitta korrekt form hellre än nöta på att stärka (han kan ju inte stärka en form han inte ens kan gå stadigt i). :)

Och ja, det händer rätt så ofta att hästen tycker det är skitsvårt (t.ex. jobba på volt) och jag får pusha lite. Men det betyder också att han gjorde precis rätt sak och då avslutar vi snabbt. Tränar man lite men ofta så kommer det tillslut bli lättare utan att man pushar på i 30 minuter, och man slipper ha en häst som ogillar ridbanan.

Men ja, jag förstår också att min utbildning med min unghäst är helt annat än de som har välutbildade hästar som egentligen behöver träna på att bibehålla formen. ;)
Så är det ju, det mesta beror ju på vilken form hästen är i. För min häst när han var i full kondition så var ett joggingpass och lösgörande inräknat lätt närmre en timma, det innebär ju inte att man sitter i samma tempo och samma allting i en timma utan variation, skolor osv för att gymnastisera lite tex. För många är ju tex en vilodag för hästen att hästen står eller ev en skrittrunda medans för mig och min häst så var en vilodag ut och jogga i naturen om det inte var vinter och skitväder då var vi i manege. Så huruvida ett pass är långt eller inte beror ju på vart man är i träningen.
 
Inte sitter väl man och nöter en timme bara för att. Jag har alltid fått lära mig att sluta när det går som bäst. Om jag då har fått igenom det jag ville efter 10 min så sitter jag och är nöjd.
Fast en vilodag, joggingdag och lösgörande, stretching osv, det är ju sådant som i en välriden hästs värld går bra mer eller mindre direkt. Det är ändå nyttigt att jogga hästen och köra skolorna litegrann även ifall dom sitter direkt.

Däremot så om man tränar in något nytt, någonting som hästen har svårt för, då är det en helt annan sak. Då slutar man när det går bra, är så jag och min tränare gjorde. Men jag gav mig aldrig på att börja träna något nytt själv. Däremot vardagsridningen och träningen och stärkandet, det går inte att sluta varje gång efter 10 eller 30 min för då kommer ju inte hästen stärka sig heller.
 
Fast en vilodag, joggingdag och lösgörande, stretching osv, det är ju sådant som i en välriden hästs värld går bra mer eller mindre direkt. Det är ändå nyttigt att jogga hästen och köra skolorna litegrann även ifall dom sitter direkt.

Däremot så om man tränar in något nytt, någonting som hästen har svårt för, då är det en helt annan sak. Då slutar man när det går bra, är så jag och min tränare gjorde. Men jag gav mig aldrig på att börja träna något nytt själv. Däremot vardagsridningen och träningen och stärkandet, det går inte att sluta varje gång efter 10 eller 30 min för då kommer ju inte hästen stärka sig heller.
Är målet för dagen att jobba igenom sidorna så visst, då slutar man ju när hästen är mjuk och följsam. Då har man ju slutat när det går som bäst och målet är genomfört. Men att sen sitta och rida 30 min till bara för att tycker inte jag är helt rätt.
 
Är målet för dagen att jobba igenom sidorna så visst, då slutar man ju när hästen är mjuk och följsam. Då har man ju slutat när det går som bäst och målet är genomfört. Men att sen sitta och rida 30 min till bara för att tycker inte jag är helt rätt.
Men det beror ju på. För mig är en välriden häst mer eller mindre redan mjuk när man börjar rida. En häst ska inte vara stel när man börjar ett ridpass. En häst ska vara mjuk och följsam mer eller mindre direkt.

Som sagt så beror ju mycket på vart i träningen hästen är. Sen varierar man ju som sagt ridningen en hel del, tempoväxlingar, skolor osv. Det var för min häst lite mera vardagspass. Han var aldrig stel eller så i sidorna när jag satt upp.
 
Både och. Jag är bara hobbyryttare så jag klarar nästan aldrig av att rida mina hästar särskillt hårt. Det tar uppvärmning + iaf 30+40 min riktig ridning innan jag känner att hästen ens jobbar ordentligt. Vill helst inte att hästarna går mindre än en timme om dagen, men vill avsluta på topp. Sedan lägger jag gärna på lite uteritt efter eller före banpass.
 
Men det beror ju på. För mig är en välriden häst mer eller mindre redan mjuk när man börjar rida. En häst ska inte vara stel när man börjar ett ridpass. En häst ska vara mjuk och följsam mer eller mindre direkt.

Som sagt så beror ju mycket på vart i träningen hästen är. Sen varierar man ju som sagt ridningen en hel del, tempoväxlingar, skolor osv. Det var för min häst lite mera vardagspass. Han var aldrig stel eller så i sidorna när jag satt upp.
Vi har kanske helt enkelt lite olika syn på saken. Jag rider nästan bara gröna hästar och hanterar ungisar så för mig är nöta helt uteslutet. Men även dem ggr jag rider välutbildade vuxna hästar så har jag ett mål eller flera delmål med ett pass. Då när ett delmål är genomfört så går jag vidare till nästa delmål och sedan avslutar jag när jag gjort allt som jag ville. Om det då gått 20 min eller 1 h spelar mindre roll för min del. Jag gör det jag planerat och när jag är nöjd hoppar jag av utan att bry mig om tid.
 
Vi har kanske helt enkelt lite olika syn på saken. Jag rider nästan bara gröna hästar och hanterar ungisar så för mig är nöta helt uteslutet. Men även dem ggr jag rider välutbildade vuxna hästar så har jag ett mål eller flera delmål med ett pass. Då när ett delmål är genomfört så går jag vidare till nästa delmål och sedan avslutar jag när jag gjort allt som jag ville. Om det då gått 20 min eller 1 h spelar mindre roll för min del. Jag gör det jag planerat och när jag är nöjd hoppar jag av utan att bry mig om tid.
Förmodligen. Har ett sådant tankesätt med men det förklaras väl på lite olika sätt. Hästar kräver ju olika träningsupplägg för att fungera som bäst. Jag har ju inte mycket erfarenhet av gröna hästar på det sättet och inte van att lägga upp träningspass utifrån gröna hästar, min häst var ju ung när jag fick honom men det var ju nu nästan 14 årsen.
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??

Jag brukar ha en plan över vad jag ska träna på innan jag påbörjar ett ridpass. Men det händer ganska ofta att jag får revidera planen, om det känns att det inte fungerar.
Nej, jag rider inte viss mängd tid - men 75 minuter på ridbana håller jag inte på. Det är alldeles för lång tid för att arbeta fokuserat, både för mig och för hästarna.

Ibland, när det är något som blir väldigt bra, kan det räcka med 15-20 minuters träning.
Andra gånger blir det lite längre men sällan längre tid än 45 minuter om jag är på ridbanan. Inte för att jag tittar på klockan utan för att jag som regel hunnit jobba igenom det som behöver tränas på den tiden.
Och att påbörja något nytt när hästen är lite trött i huvudet och lite mör i kroppen med början till mjölksyra, är inte ett upplägg som ger bäst förutsättningar att lyckas.
Svåra, nya saker vill jag introducera medan hästen är pigg i både skalle och kropp.
 
Jag tittar nästinntill alldrig på klockan när jag rider själv, dock tänker jag på tiden på så vis att jeg oftast bryter av för att det känns som att jag ridit "tillräckligt länge". Dvs. jag försöker avsluta innan jag känner att hästen blir trött, även om det strular så vill jag inte traggla i timmesvis utan gör då istället något enklare innan jag rundar av passet. Ibland är det även svårare att sluta om det går riktigt bra, då vill man ju bara rida och rida, men man får tänka på hästen och passa på att den inte blir uttråkad eller sliten.

Just nu har jag två ston med mycket egna meningar, så även om jag planerar i förväg hur jag tänker rida ett pass, så blir det mycket sällan så som jag planerat. Utan jag måste känna hur hästarna är för dagen och jobba utefter det.
 
Jag rider helt och hållet på känsla. Har nästan ingen tidsuppfattning alls när jag rider men det brukar väl bli runt en timme eller mer. Känner jag att det går riktigt bra brukar jag släppa tyglarna och belöna honom. Sen hoppar jag av, tar av all utrustning och sen skrittar vi av från marken istället. Detta gör jag för att försöka uppnå en för min häst så positiv känsla från ridningen som möjligt. :p
 
Jag brukar tvinga mig att hålla koll på klockan för att se hur länge jag äter varje sak... Det är inte ok att det tar för lång tid- då är ngt fel på hästen; min ridning, mitt upplägg. En timme är nog max vad jag roder på bana. Är det inte bra då lägger jag ner för dagen och provar nästa dag.
Jag blir lätt för nitisk utan att komma någon vart så jag behöver lite struktur...

Däremot bestämmer jag aldrig hur länge jag ska rida i förväg. Det är mer att jag checkar av hur länge jag håller på.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 900
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Thomas Ryan har blivit känd för att rida hingstar – men allt började av en slump. Idag har han fem hästar i stallet hemma och menar att...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 491
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp