Rider ni på tid eller känsla?

Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?

Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.

Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.

Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.

hmm... funderar lite på hur jag ska förklara, hade ett jätte bra svar, tills nu när jag skulle börja skriva...
Jag tävlar inte, (framförallt för att jag inte har något intresse av det), jag har häst för att jag tycker det är kul och att det får mig att må bra. Jag vill att båda häst och jag ska tycka det är kul att jobba och att jobba tillsammans. Med det menar jag inte att hästen inte ska utvecklas, eller inte sätta muskler eller liknande.
Även om jag är lite "virrig" eller vad man ska kalla det i mitt träningsupplägg så är det ju ändå så att tex rider man ut och "känt" lite på hästen så avgör iaf jag om jag bara tar en uteritt i tex skritt och trav eller om jag lägger mig i spåret och galopperar... Jag har ju fortfarande koll på vad hästen gjort dagarna innan. Var vi ute och galopperade igår, ja då kanske vi ska skritta en sväng eller ta ett pass på banan...
Jag personligen har en del svårigheter, både fysiskt och psykiskt och skulle absolut inte vilja att någon talade om för mig vad jag ska göra utan att ha frågat "hur mår du idag"... Och det är även så jag lägger upp min egen träning (även om min träning just för tillfället är på total is)Flexibilitet tror jag är en bra nyckel.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande? - Men om vi tänker så här: om hästen är helt slut när du konditions tränar den, den kan ha en dålig dag, träningsvärk, man har missbedömt hur mycket hästen klarar ect ect. Fortsätter du då att rida bara för att det är 1 min kvar av intervallen eller saktar du av och låter hästen pausa? Eller ni har en hel travbomms serie framför er, fortsätter du att rida över den gång på gång på gång för att ni ska rida 60 minuter även om dom där bommarna flyger till höger och vänster?
För mig är det oxå att rida på känsla - nä hästen orkar inte, vi får avbryta och ja, man får ju vara noga med att känna skillnad på pucha och "ta död" på hästen... Träning som blir extremt jobbig för hästen kan enligt mig inte vara bra. Det sliter mer än det ger.

Det här med känsla är ju väldigt flyttande och flyktig och frågar du 10 personer så kommer du få 10 olika svar.
Självklart puschar jag hästen, jag känner honom väl så jag vet när det är läge att kunna gå på lite mera och jobba lite extra, alt nöja sig med det man får för dagen.

"Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej" -
Det kan vara så att jag missuppfattat hur du menar med den meningen, men som jag tolkar den så svarar jag så här: Som du skriver, när man får till det, så nöjer man sig med det. Det kanske inte betyder att man slutar rida helt, men att man kanske byter övning eller rörelse. Du kan ju fortfarande få och ha en bra känsla och fortfarande ge dig själv och hästen utmaningar. Men har man bestämt sig innan för att man ska rida något och så går det bra, varför ska man då fortsätta och bara nötta nötta nötta? Jag hörde en gång en tränare som sa "hellre 30 minuter effektiv träning än 60 minuters måste ridning", och jag håller med om det. Sen tänker jag även att om man tex ska lära hästen något nytt, så kan det inte bara bra att sitta i 60 minuter bara för att, hästen kanske tycker just den övningen var väldigt jobbigt eller svårt, varför då inte avsluta, istället för att kanske börja "bråka" med varann och skapa en dålig spiral?
Sen kanske det är så att det inte är läge i hästen eller ryttarens utveckling att man kan höja ribban när det går bra. Innan jag börjar avancera något så vill jag att hästen ska ligga stadigt på den ribban som är satt, javisst ibland är det läge att backa lite, av många olika anledningar, men det betyder inte att det passet när det går bra att man kan satsa hur mycket som helst, men att man någon gång när det går så där klockrent bra är uppe och nosar på den högre ribban för att sen gå ner till den nuvarande.

"Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det." - Nä, man kanske inte kan få igenom just Det. Men man kan få till det så bra som möjligt efter häst och ryttares dagsform, och avsluta med något som ändå är positivt, göra något som hästen kan och gillar. Man kan ha både en bra känsla under ett visst moment och man kan ha en bra känsla över hela ridpasset även om en del grejer har varit katastrofala. En bra känsla kan vara att man känner att hästen faktiskt har gjort sitt bästa och jobbat på, även om den kanske inte klarade det man tänkt.

Men som sammanfattning skulle jag nog säga som @hovtassfot - jag har nog mina små delmål för ett pass, även om jag inte är helt medveten om dom. Jag har min checklista som jag stämmer av efter när jag ställer frågan "hur mår du idag"/känner igenom hästen. När något på checklistan kanske inte stämmer helt 100 så jobbar vi på det. Stämmer allt jättebra så tränar vi något som ligger utanför checklistan eller plockar något ifrån checklistan och puschar/avancerar/tränar extra på det. Både jag och hästen behöver förnyelse hela tiden - så har halterna varit helt klockrena under checklistan så kan vi rida halterna och dom där skänkelvikningarna som var helt kassa - vi gör både bra och dåliga saker. Självklart kan man då begära mer under halterna och lite mindre under skänkelvikningarna. När jag då känner mig nöjd och känner att det blir nog inte bättre idag, då sitter jag av, oavsett om det gått 20 min eller 75 min. För mig är känsla ett väldigt svårt begrepp att skriva i ord. Det är något man känner i magen!
Sen kanske jag måste poängtera: i dom 20 min så ingår inte framskrittning och traven.

Ledsen för det flummiga inlägg. Nu ska jag sluta "ordbajsa" Känner att mina inlägg blir bara längre och längre :P
 
Senast ändrad:
Även om jag är lite "virrig" eller vad man ska kalla det i mitt träningsupplägg så är det ju ändå så att tex rider man ut och "känt" lite på hästen så avgör iaf jag om jag bara tar en uteritt i tex skritt och trav eller om jag lägger mig i spåret och galopperar... Jag har ju fortfarande koll på vad hästen gjort dagarna innan. Var vi ute och galopperade igår, ja då kanske vi ska skritta en sväng eller ta ett pass på banan...
Jag personligen har en del svårigheter, både fysiskt och psykiskt och skulle absolut inte vilja att någon talade om för mig vad jag ska göra utan att ha frågat "hur mår du idag"... Och det är även så jag lägger upp min egen träning (även om min träning just för tillfället är på total is)Flexibilitet tror jag är en bra nyckel.
Jag kände av min häst redan när jag satt upp vad han var på för humör och vad jag kunde ge mig in på och inte den dagen. Sen hade jag en bra tränare som kunde se hur mycket jag kunde pusha på hästen när det gällde att utveckla vissa moment och hur mycket vi kunde kräva av honom utan att det blev för mycket.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande? - Men om vi tänker så här: om hästen är helt slut när du konditions tränar den, den kan ha en dålig dag, träningsvärk, man har missbedömt hur mycket hästen klarar ect ect. Fortsätter du då att rida bara för att det är 1 min kvar av intervallen eller saktar du av och låter hästen pausa? Eller ni har en hel travbomms serie framför er, fortsätter du att rida över den gång på gång på gång för att ni ska rida 60 minuter även om dom där bommarna flyger till höger och vänster?
Som sagt så rider jag aldrig på tid, jag rider på känsla och vad den enskilda hästen behöver. Självklart skulle jag aldrig pressa hästen till den grad att den inte ens klarar av att bära sig längre.
För mig är det oxå att rida på känsla - nä hästen orkar inte, vi får avbryta och ja, man får ju vara noga med att känna skillnad på pucha och "ta död" på hästen... Träning som blir extremt jobbig för hästen kan enligt mig inte vara bra. Det sliter mer än det ger.
Därför det är otroligt viktigt med tränare i många lägen för som ryttare om man inte är proffs typ så är det svårt att avgöra när man kan pressa lite till och när man bör sluta.

Kort sagt så skulle jag säga att jag skiljer på träning och vardagsridning. Träning gör jag med min tränare, det är då vi utvecklar och pushar lite extra osv. Vardagsridning är motionsridning, det är vanlig ridning som skolorna tex, det är stretching och konditionsarbete osv. Självklart känner iallafall jag av när jag sitter upp att jahapp, idag är inte läge för galopparbete då hästen kanske var hypertaggad och det bara skulle stressa upp honom med ett konditionspass. Då körde jag på lite lugnare pass för att få ner honom i varv osv.
 
Jag har garanterat ingen koll på tiden. Har aldrig haft... Jag kollar aldrig på klockan när jag håller på med hästen, varesej ag fixar med den eller rider. Oftast rider jag kortare tid än jag tror. 20 minuter är nog standard när vi rider på banan just nu. Jag skulle nog inte harva runt på banan i 1,5 h, då riskerar vi nog båda två att tröttna tror jag. Det ska vara kul. Om ett pass går dåligt så blir det oftast kortare än jag tänkt, då lägger jag ner ribban och avslutar med ngt bra. Men det har hänt att jag tragglat länge med nåt när jag inte kan fatta vad jag gör för fel. För att man provar runt och håller på hit och dit för att hitta rätt knappar. Hur som helst, det handlar aldrig om tiden, jag rider på känsla. Vi ska båda vara motiverade hela passet från början till slut.

Vad gäller plan så är svaret oftast nej. Men jag har blivit mer och mer strukturerad nu därför att jag håller på att sätta igång oss efter en lång vila, dessutom har jag fått mycket ny inspiration och passade på att starta upp med en riktigt bra kurs så vi har en del saker på schemat sas. Jag fokuserar just nu tex på att få upp hästens kondition, uthållighet och styrka. Vi har balans och avslappning redan. Så när vi rider ut blir det oftast med fokus på kondition, jag håller gärna igång tempot och brukar bestämma om jag ska ta en tur på vägarna och jobba med intervaller (långa eller korta beror på hur det känns) - eller om jag ska ta skogen och då blir det mer styrka, arbete i form, i trav och galopp på ojämna stigar som kräver att han lyfter på fötterna och håller in magen för att orka balansera sig i svängarna, uppför och nerför. Vad jag i slutändan bestämmer mig för beror helt på vad jag vill när vi kommer ut och hur hästen känns. Inget är hugget i sten, känslan har alltid sista ordet.

På banan jobbade vi ett tag med att befästa slutahjälpen så då hade jag ju alltid det i fokus när vi tränade på banan. Det innebär ju att jag hade en plan men exakt hur passet skulle se ut planerade jag inte. Efter kursen fokuserade vi en del på halter och igångsättningar i trav så det var ju återigen ngt jag planerade men som sagt fick passet växa fram ur känslan. Nästa steg nu är att jobba med öppnahjälp och vi jobbar sen en tid tillbaka på övergångar mellan trav och galopp.

Men som sagt, just nu bygger jag upp min häst (och mig) och då är det mer självklart vart man behöver lägga sitt fokus. :)
 
Lite både och. Egentligen tycker jag det är bäst att rida "fritt" eftersom då anpassar man ridningen efter hur hästen går istället för "ja nu har det gått 10 min nu måste jag börja trava" fast man kanske hade behövt skritta 15 min till den dagen.
Å andra sidan är det bra att veta hur länge ett "normalt" uppvärmningspass tar så att man kan planera framridning och sådant till tävling.

Jag har alltid en plan när jag tränar själv. Jag har faktiskt en plan fram till november vad jag ska träna på ;) Jag tycker om att ha mål och att jobba långsiktigt. Ska vi t.ex. våga oss på att rida LA i höst är det ju bra om jag påbörjar de rörelserna nu istället för att rida på den nivån jag tävlar ;) Sen vill jag ha koll på vilka hinder vi behöver öva på i WE och olika sätt att rida dem på. Eftersom jag inte orkar bygga fram 12 hinder varje gång jag ska träna får jag ta det i omgångar och då måste jag ju ha lite koll så att jag inte bara tränar vissa hinder för att de är lätta att plocka fram...
Jag har ofta en plan för varje ridpass med en uppvärmningsplan/övning och en huvudövning. Jag är ridlärare så yrkesskadad med detta ;) Kan helt enkelt inte rida "fritt" för då blir jag så ofokuserad. Bättre för mig att ha en plan och veta vad jag ska göra.
Sen är jag såklart flexibel och känner av mig själv och hästen. Idag till exempel kunde vi inte göra halt.... Då fick jag ju "fixa det" innan jag började med mer avancerade saker ;) Likadant om jag hade tänkt mig en riktig genomkörare och hästen är sjukt fin redan i uppvärmningen, kan jag lägga det åt sidan och rida ut istället. Vissa dagar orkar jag inte rida fast jag hade tänkt det och då går vi myspromenad i skogen istället.
Med min egen häst måste jag tvinga mig själv att tänka "Detta är en hobby! Du behöver inte pusha om du inte orkar!". Försöker skilja på jobb och fritid ;)
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??
Känslan är ju det viktigaste för min del. Häromdagen tog jag min valack och la honom på en volt, styrde med enhandsfattning och han höll formen och var lätt att manövrera redan från start så vi struntade i att fortsätta och red ut istället så det blev tempo i terrängen. Samma dag hade jag jobbat 50 minuter med stoet innan hon blev styrbar...O_o... men när hon lossnade bröt vi och red ut en runda i skogen. Jag har två lättfödda individer och de behöver gå rejält för att inte lägga på sig för mycket och där kommer tiden in men då ska det ju vara riktigt jobb också, inte något skogsluffande.
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??
Jag rider på känsla, ibland 20mim, ibland 1 1/2h.. Jag bestämmer innan vad jag vill få igenom och inte vad jag ska göra.. Bestämmer innan om jag ska vara i paddock, ridhus eller i skogen dock. Jag rider mestadels yngre hästar under utbildning och bestämmer mig innan för att "idag ska hästen vara eftergiven i trav och skritt" eller "hästen ska vara ren i tölt" och ibland tar det som sagt 15-20min och ibland längre. Sen får man såklart ibland tänka om och vara flexibel men jag har alltid en plan :)
 
Jag har nog alltid kört nån både tid och känsla-variant. Är relativt oplanerad i mina pass (numera rider jag ju inte så värst "seriöst" längre - även om jag nästan alltid rider dressyr på bana med ena medryttarhästen - men det var samma när jag var yngre och var lite mer seriös och var ute och tävlade litegrand). Jag kör liksom bara på och ser vad som känns bra att träna på för dagen. Om dagsformen känns bra för mig och hästen kanske vi provar nåt nytt eller försöker höja svårighetsgraden/kraven lite på "det gamla vanliga". Jag är inte rädd för att hästen (eller jag :o) ska bli trött och svettig, men man "pressar" ju inte hästen fullt ut när den är trött... Men. Jag rider väldigt sällan mindre än 45 - 50 min. Oftast blir det nog runt en timme eller lite mer. Personligen tycker jag knappt det blir värt böket att sadla och tränsa om man bara skulle rida 20 min... (Tror också att många hästar egentligen rör sig för lite, även om de går ute mycket.) Självklart är det annorlunda med tex unghästar eller konvalescenter, men det säger ju sig självt.
 
Tycker det blir svårt att svara på sådana här frågor när alla menar lite olika med träning och vardagsridning och inövning av nya saker osv. Jag tycker det är oroande många som måste "rida loss" sina hästar överhuvudtaget, att det är någonting att liksom behöva fokusera på under passet. Självklart kan hästar precis som vi ha olika dagar och ibland vara stela men då var det i min hästs fall oftast väldigt kopplat till vad som hänt dagen innan. Dock ändå någonting som släppte snabbt under uppvärmningen.

Även vad gäller banridning så betyder ju inte det att man harvar runt runt i det oändliga bara för att man rider längre än 30 min tex. Det finns oändligt mycket variationer man kan göra på en ridbana med sin häst, tröttnar hästen på banan är det förmodligen ryttaren som har brist på idéer. Min häst tyckte tex det var lika trist att rida samma vägar ute samma dag. Ridbana innebär inte alltid ett onödigt nötande.

Sen är det ju så att allt beror på vart i träningen hästen ligger, efter min hästs 5 månaders konvalescent så red jag ju inte likadant som innan.

Sen fungerar ju vissa hästar bättre med längre uppvärmning tex och behöver mera tid på sig att "vakna" medans andra inte behöver det osv.
 
Oftast efter känslan, men en viss tidsuppfattning har jag. Och så lite beroende på vad jag tänkt träna på den dagen, ett lättare joggpass kan jag vara nöjd med efter 20 minuter och är det lite mer specifika grejer vi tänkt träna på tar det ju förstås längre tid. Dock sällan jag sitter och nöter på ridbana/ridhus i mer än 1 timme.

Ett vanligt ridpass brukar ligga på 40 minuter :)
 
hmm... funderar lite på hur jag ska förklara, hade ett jätte bra svar, tills nu när jag skulle börja skriva...
Jag tävlar inte, (framförallt för att jag inte har något intresse av det), jag har häst för att jag tycker det är kul och att det får mig att må bra. Jag vill att båda häst och jag ska tycka det är kul att jobba och att jobba tillsammans. Med det menar jag inte att hästen inte ska utvecklas, eller inte sätta muskler eller liknande.
Även om jag är lite "virrig" eller vad man ska kalla det i mitt träningsupplägg så är det ju ändå så att tex rider man ut och "känt" lite på hästen så avgör iaf jag om jag bara tar en uteritt i tex skritt och trav eller om jag lägger mig i spåret och galopperar... Jag har ju fortfarande koll på vad hästen gjort dagarna innan. Var vi ute och galopperade igår, ja då kanske vi ska skritta en sväng eller ta ett pass på banan...
Jag personligen har en del svårigheter, både fysiskt och psykiskt och skulle absolut inte vilja att någon talade om för mig vad jag ska göra utan att ha frågat "hur mår du idag"... Och det är även så jag lägger upp min egen träning (även om min träning just för tillfället är på total is)Flexibilitet tror jag är en bra nyckel.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande? - Men om vi tänker så här: om hästen är helt slut när du konditions tränar den, den kan ha en dålig dag, träningsvärk, man har missbedömt hur mycket hästen klarar ect ect. Fortsätter du då att rida bara för att det är 1 min kvar av intervallen eller saktar du av och låter hästen pausa? Eller ni har en hel travbomms serie framför er, fortsätter du att rida över den gång på gång på gång för att ni ska rida 60 minuter även om dom där bommarna flyger till höger och vänster?
För mig är det oxå att rida på känsla - nä hästen orkar inte, vi får avbryta och ja, man får ju vara noga med att känna skillnad på pucha och "ta död" på hästen... Träning som blir extremt jobbig för hästen kan enligt mig inte vara bra. Det sliter mer än det ger.

Det här med känsla är ju väldigt flyttande och flyktig och frågar du 10 personer så kommer du få 10 olika svar.
Självklart puschar jag hästen, jag känner honom väl så jag vet när det är läge att kunna gå på lite mera och jobba lite extra, alt nöja sig med det man får för dagen.

"Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej" -
Det kan vara så att jag missuppfattat hur du menar med den meningen, men som jag tolkar den så svarar jag så här: Som du skriver, när man får till det, så nöjer man sig med det. Det kanske inte betyder att man slutar rida helt, men att man kanske byter övning eller rörelse. Du kan ju fortfarande få och ha en bra känsla och fortfarande ge dig själv och hästen utmaningar. Men har man bestämt sig innan för att man ska rida något och så går det bra, varför ska man då fortsätta och bara nötta nötta nötta? Jag hörde en gång en tränare som sa "hellre 30 minuter effektiv träning än 60 minuters måste ridning", och jag håller med om det. Sen tänker jag även att om man tex ska lära hästen något nytt, så kan det inte bara bra att sitta i 60 minuter bara för att, hästen kanske tycker just den övningen var väldigt jobbigt eller svårt, varför då inte avsluta, istället för att kanske börja "bråka" med varann och skapa en dålig spiral?
Sen kanske det är så att det inte är läge i hästen eller ryttarens utveckling att man kan höja ribban när det går bra. Innan jag börjar avancera något så vill jag att hästen ska ligga stadigt på den ribban som är satt, javisst ibland är det läge att backa lite, av många olika anledningar, men det betyder inte att det passet när det går bra att man kan satsa hur mycket som helst, men att man någon gång när det går så där klockrent bra är uppe och nosar på den högre ribban för att sen gå ner till den nuvarande.

"Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det." - Nä, man kanske inte kan få igenom just Det. Men man kan få till det så bra som möjligt efter häst och ryttares dagsform, och avsluta med något som ändå är positivt, göra något som hästen kan och gillar. Man kan ha både en bra känsla under ett visst moment och man kan ha en bra känsla över hela ridpasset även om en del grejer har varit katastrofala. En bra känsla kan vara att man känner att hästen faktiskt har gjort sitt bästa och jobbat på, även om den kanske inte klarade det man tänkt.

Men som sammanfattning skulle jag nog säga som @hovtassfot - jag har nog mina små delmål för ett pass, även om jag inte är helt medveten om dom. Jag har min checklista som jag stämmer av efter när jag ställer frågan "hur mår du idag"/känner igenom hästen. När något på checklistan kanske inte stämmer helt 100 så jobbar vi på det. Stämmer allt jättebra så tränar vi något som ligger utanför checklistan eller plockar något ifrån checklistan och puschar/avancerar/tränar extra på det. Både jag och hästen behöver förnyelse hela tiden - så har halterna varit helt klockrena under checklistan så kan vi rida halterna och dom där skänkelvikningarna som var helt kassa - vi gör både bra och dåliga saker. Självklart kan man då begära mer under halterna och lite mindre under skänkelvikningarna. När jag då känner mig nöjd och känner att det blir nog inte bättre idag, då sitter jag av, oavsett om det gått 20 min eller 75 min. För mig är känsla ett väldigt svårt begrepp att skriva i ord. Det är något man känner i magen!
Sen kanske jag måste poängtera: i dom 20 min så ingår inte framskrittning och traven.

Ledsen för det flummiga inlägg. Nu ska jag sluta "ordbajsa" Känner att mina inlägg blir bara längre och längre :P
Svara på konditions delen då jag alltid har haft intervall träning med mina hästar och jobbat på travstall.
Skulle det hända att hästen inte känns helt hundra så slutar jag för antigen beror det på att jag gått för fort fram med antal intervaller och/eller tid på intervallerna, hästen är sjuk, hästen är mer påverkad av värmen mer än jag räknat med och finns troligen fler anledningar.
 
Jag rider tills jag tycker att det är okej.
Så på känsla.
Ibland kan det bli ridpass på 10 min och ibland 40 min. (framskrittning och avskrittning är inte medräknat)
Vissa dagar så skrittjobbar jag bara och det tycker folk är lite konstigt men man kan göra mycket i skritt.
 
Rider på en kombination, men skulle säga att tiden begränsar mest. Nöter aldrig mer än en timme på banan, känslan blir sällan bättre för att en nöter vidare. Däremot brukar jag ta igenom sånt som är jobbigt när känslan känns sådär-för då kan jag acceptera att vi inte är på topp. Efter dom passen med halvkass känsla brukar det kännas väldigt mycket bättre dagen efter för att en tagit igenom det dåliga sas dagen innan.

Har så gott som alltid en plan vad jag ska göra när jag rider på banan. Det är en förutsättning för utvecklingen. När en tävlar så känns det dessutom nödvändigt så att en har en konsevent linje i sn träning.

Även om känslan är bra så går det inte bara att avsluta-då måste det ridas i den känslan för att befästa det positiva och bygga styrka i det läget. Jag älskar tex att galoppjobba, rider massor av tempoväxlingar fram och tillbaka, uppridningar och tränar rakriktning. För inte blir varken häst eller ryttare bättre och starkare om en bara slutar när det känns bra. Och ärligt talat är ju de allra roligaste passen när en bara rider runt och känner att allt fungerar.
 
Jag rider absolut på känsla. Har jag en dålig dag känner jag av det lätt och passet går dåligt, då sitter jag av efter 20-25 min. Går passet bra så rider jag väll 1h och fortsätter om hästen orkar med och jag såklart. Men ibland måste man också avsluta eftersom man ska avsluta när det går som bäst. Det är ju också skillnad mellan unghäst och vuxenhäst och häst med bra kondition och inte. Och sen så, om man själv råkade slarva lite med benlindorna ett par gånger så tiden rann iväg och man måste skynda sig hem till middagen tex, då kanske man inte hinner den där 1h på hästryggen eller ens dom där 30 min på hästryggen.
 
Känsla på vuxen, tid och känsla på unghäst rent sett till "jobb". Jag avslutar vad vi nu gör när det känns bra/lossnar/etc. Däremot behöver det inte innebära att passet är över och vi går in i stallet, utan helt enkelt att vi gör något annat.

Risken blir ju annars med en häst som har väldigt lätt för sig att man rider ytterst kort tid och slutar bygga upp, och med en somhar svårare för sig så blir det bara nötande och nötande.
 
Jag är alltid tidsmedveten även om jag också rider på känsla. Om vi har en dålig dag så hjälper det inte att jag sitter och nöter, de sliter bara på hästen. Sedan vill jag så klart gärna avsluta när de går bra, men då får jag helt enkelt backa några steg för att kunna avsluta med en bra känsla om vi inte lyckas ta oss igenom de. Jag rider typ aldrig mer än 1h på banan oftast kortare tid mer närmare 40 minuter på en vuxen häst.
Skulle vi ha en superbra dag och allt stämmer så avslutar jag heller inte efter 15 minuter utan då går jag ett snäpp till vilket jag tror behövs för att komma till utveckling. Som beröm lägger jag in små pauser av skritt ofta vilket fungerar som både återhämtning och beröm för hästen istället för att hoppa av och gå in i stallet.
 
Både och, framförallt känsla men har även lite koll på klockan. Annars blir det lätt så att jag värmer upp och börjar känna mig nöjd efter 20-25 min, och det räcker ju inte till för hästar i tävlingskondition :cautious:

Så känsla, så länge jag inte rider för kort stund, får bli mitt svar.
 
Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.

Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?

Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.

Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.

Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.

Kände mig också väldigt frågande till svaren o antog jag missat att det handlade om pass på ridbana antingen utan plan eller med en specifik grej?

Jag har stora problem att få in allt jag vill göra med min häst på en vecka med bra variation. Är alltså superstrukturerad men planerar ofta om så fort ngt dyker upp. Varenda ridpass jag gör, alltid, året runt, går till precis som jag tänkt, det är aldrig ngt "oj nu blev det bra/oj nu blev det aldrig bra" MEN det innefattar ju känslan och anpassning till hästens ev dagsform (jag har en glad valack som är pigg på det mesta).

Är planen att klättra så slutar jag ju inte efter första backen om den känns kalas ett pass då hästen ska gå mera tex. Flyttar jag det passet till dagen efter så får jag ju ändra hela schemat och missar något i planen tills nästa fasta punkt (tex träning eller tävling). Helt i onödan. Det kommer ju alltid upp saker som ändrar planen ändå liksom, tappskor o dyl.

Har bra koll på tiden när jag rider eller för min del då främst genom sträckan iom att jag typ alltid rider ute. Rider jag på bana håller jag koll på tiden och övar min känsla för en lagom intensitet utifrån min plan. Ibland vill jag trimma effektivt en kort stund och ibland vill jag inte hästen ska bli trött utan trimma lite längre mest för min tekniktränings skull.
 
Det här "hur mår hästen idag" har jag för övrigt extremt svårt för. Är hästen frisk o nöjd med sin tillvaro så ska det inte spela någon stor roll i en vettig träningsplan.

Mvh valackmänniska, erkänner
 
Det här "hur mår hästen idag" har jag för övrigt extremt svårt för. Är hästen frisk o nöjd med sin tillvaro så ska det inte spela någon stor roll i en vettig träningsplan.

Mvh valackmänniska, erkänner

Med ett sto så kan det ju spela rätt stor roll - eller ingen alls, beroende på sto. Jag som ändå har ett snällt och okomplicerat sto undviker ändå att göra så mkt annat än konditionsjobba eller göra andra roliga saker under brunsten. Vi skippar kraven helt enkelt n
 
Med ett sto så kan det ju spela rätt stor roll - eller ingen alls, beroende på sto. Jag som ändå har ett snällt och okomplicerat sto undviker ändå att göra så mkt annat än konditionsjobba eller göra andra roliga saker under brunsten. Vi skippar kraven helt enkelt n

Brunst har jag förståelse för!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Thomas Ryan har blivit känd för att rida hingstar – men allt började av en slump. Idag har han fem hästar i stallet hemma och menar att...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
796
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp