Rider ni på tid eller känsla?

Jag går på känsla, och tar hänsyn till tiden. Rider alltid med tidtagare och vill ha minst 30 min/pass. Mest för att hästarna ska ha rört på sig ordentligt (och för den ena; ju mer tid borta från mat och i rörelse desto bättre).
 
Det är både känsla och tid tycker jag. Och jag tycker fortfarande att dom som inte ser att man faktiskt kan variera sig till den grad på en ridbana att det inte blir tråkigt för hästen, att det faktiskt blir mycket tänkande och aktivitet för hästen även inne i en manege borde kolla upp en del övningar.

Sen har jag alltid undrat lite varför det inte kallas att "harva" runt samma gamla grusväg/skogsväg eller vad man nu rider när man rider "bara för att rida" så att säga. Det är inte varken roligare eller bättre för hästen en ett aktivt bra pass på banan. Min häst behövde tänka och arbeta och framförallt variation och det gällde överallt oavsett vart vi red.

Jag tycker jag läser in mycket att så fort någon skriver att den rider 60 min på banan så är det ett harvande, medans 60 minuter uteritt inte "bara" är något harvande. Allt beror ju på vad man gör under dom minuterna man rider.
 
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.

Jag hade också kunnat säga så. Mest för att jag, om det är ett dåligt ridpass, inte vill sitta och nöta hur länge som helst trots att hästen inte är "där jag vill ha den". Jag känner ofta efter 15-20 min om passet kommer att bli bra eller de få gånger som det bli pannkaka. Då tycker jag att det är bättre att hoppa av och gå in istället för att försöka få fram något som nästan blir svårare och svårare att få fram ju tröttare hästen blir.
 
Hade en tränare som alltid sa till nya elever att "mina pass är en timme men vi slutar inte förrän vi har nått dagens mål."
Lite åt det hållet är min inställning. Jag kan rida ett kort, hårt träningspass på 30 min men också rida till stranden eller skogen och tillbaka på tre-fyra timmar.
 
Det här "hur mår hästen idag" har jag för övrigt extremt svårt för. Är hästen frisk o nöjd med sin tillvaro så ska det inte spela någon stor roll i en vettig träningsplan.

Mvh valackmänniska, erkänner


Tja. Bara en allmän reflektion på din och Grazings fråga... Jag har en äldre vallack, lite småskröplig, med en gammal utläkt gaffelbandsskada och påföljande kotledsinflammation. Jag har som mål att han ska hålla sig mjuk och acceptabelt välmusklad för att må bra. Men egentligen inte att pressa honom inför tävling eller att han ska prestera en massa. Han får bestämma ganska mycket själv faktiskt, och är han ovillig en dag så jagar jag inte på honom.

Men det är ju skillnad på en yngre fräsch förmåga om ska stärkas och tas upp i klasserna.
 
Hade en tränare som alltid sa till nya elever att "mina pass är en timme men vi slutar inte förrän vi har nått dagens mål."
Lite åt det hållet är min inställning. Jag kan rida ett kort, hårt träningspass på 30 min men också rida till stranden eller skogen och tillbaka på tre-fyra timmar.

Jag ser nog det som att, i normalfallet, har man på en timmes träning för instruktör inte nått sina mål för passet så "you're doing it wrong"...

Här är det för motsatt synsätt. Att även om lektionen är si lång, så om alla poletten trillat ner innan tiden är ute så avslutas det gärna lite tidigare. Alt kan man välja att opretentiöst prova på något. Men man sätter inte ett mål till och höjer ribban än mer för hästen bara för att få tiden att gå.

Men på träning vill jag ffa tre saker:
Identifiera ev svårigheter/problem jag missat
Få verktyg jag kan ta med mig hem
Utmana min och hästens komfortzon lite.

Förra träningen så efter 20 av 30 min fick lilla hästen rätt på alla kroppsdelar samtidigt och kämpade med själ och hjärta för att klara det hon ombads. Och satte det. Där avslutade vi träningen. Fanns ingen anledning och skulle inte få mer valuta för pengarna av att rida de sista tio min ju?
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...




Hur gör ni??
På bana rider jag oftast efter tid eftersom jag anser att banridning är slitande. Där blir det sällan mer än 40 minuter inkl uppvärmning. Därför bestämmer jag ofta vad jag ska fokusera på innan jag börjar rida. Ibland funkar det klockrent direkt och då slutar jag kanske efter 20 minuter och skrittar ut istället. Ibland funkar det inte allt och då slutar jag för det och skrittar ut. Nu är ju min häst äldre och "kan" sina saker och behöver inte tränas på det sättet, det är mer jag som behöver träna. Men om inte hästen är med mig får ju inte jag den träningen jag vill ha och då kan det lika bra vara. Då är det bara en sådan dag där hästen av någon anledning inte är på humör.
 
Jag ser nog det som att, i normalfallet, har man på en timmes träning för instruktör inte nått sina mål för passet så "you're doing it wrong"...

Tja det beror väl på vad målen är och hur lång tid det tar innan polletten trillar ner för såväl ryttare som häst? Att omskola travare som den här tränaren hjälpte sina elever med krävde ibland mer än en timme kan jag säga. Ibland var vi dessutom upp till fyra samtidigt vilket kan göra det svårare att hinna på en timme. Men de allra flesta träningarna avslutades innan eller precis efter en timme.
 
Tja det beror väl på vad målen är och hur lång tid det tar innan polletten trillar ner för såväl ryttare som häst? Att omskola travare som den här tränaren hjälpte sina elever med krävde ibland mer än en timme kan jag säga. Ibland var vi dessutom upp till fyra samtidigt vilket kan göra det svårare att hinna på en timme. Men de allra flesta träningarna avslutades innan eller precis efter en timme.

Nej jag står kvar vid mitt uttalande. Oavsett häst. Man har satt målet för högt/fel om det inte i normalfallet nåtts med en timme för instruktör. Då får man bryta ner vad man nu vill göra i mindre bitar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Thomas Ryan har blivit känd för att rida hingstar – men allt började av en slump. Idag har han fem hästar i stallet hemma och menar att...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp