Ridhus med fackverks-takstolar i trä

Rimfaxe

Trådstartare
Har sett i mitt Facebook-flöde att en del rider i ridhus med takstolar i fackverkskonstruktion, och vid första anblick kan jag ju tycka att det inte ser så snyggt ut, men av någon anledning har man ju byggt så. Någon som vet varför det inte erbjuds i Sverige? Ser bara takstolar i limträ eller stål, inte några fackverkskonstruktioner alls. Är det dyrare att bygga så, eller vad är anledningen?
 
Vi har fackverkskonstruktion i ridskolans ridhus, i stål. Det är godkänt för ridning till skillnad från alla maskinhallar som används runt om i Sverige. I alla fall förr var det billigare med fackverk pga mindre materialåtgång och bra styrka.
 
Jag skulle gissa(!) att det kan bero på att trä har såpass begränsad hållfasthet som material (jämfört med stål) att det blir opraktiskt komplexa och materialkrävande konstruktioner för traditionella fribärande fackverkstakstolar med de spann som krävs för ridhus. Det kan nog helt enkelt vara mer materialekonomiskt att använda limmade balkar med hög profil, samtidigt som det förstås kan ge ett roligare visuellt intryck och mer fri volym i rummet.

(Eller missförstod jag, och du undrade varför man inte oftare ser fackverkstakstolar av stål? I så fall tror jag det övervägande skälet är att det är mycket lättare att hantera och montera enskilda höga I-balkar än svajiga fackverk av klenare dimensioner.)

Någon däremot?
 
Jag skulle gissa(!) att det kan bero på att trä har såpass begränsad hållfasthet som material (jämfört med stål) att det blir opraktiskt komplexa och materialkrävande konstruktioner för traditionella fribärande fackverkstakstolar med de spann som krävs för ridhus. Det kan nog helt enkelt vara mer materialekonomiskt att använda limmade balkar med hög profil, samtidigt som det förstås kan ge ett roligare visuellt intryck och mer fri volym i rummet.

(Eller missförstod jag, och du undrade varför man inte oftare ser fackverkstakstolar av stål? I så fall tror jag det övervägande skälet är att det är mycket lättare att hantera och montera enskilda höga I-balkar än svajiga fackverk av klenare dimensioner.)

Någon däremot?

Jag menar fackverkskonstruktion överlag. Man ser sällan stålkonstruktioner med fackverk, och ännu mindre ofta träkonstruktioner med fackverk. Jag tycker att det rent estetiskt är fulare, men skulle kunna leva med det om det var markant mycket billigare att beställa ett sådant ridhus, än ett av den nu vanliga typen med I-balk etc.

Tack så mycket för ditt uttömmande svar! :)
 
Har sett i mitt Facebook-flöde att en del rider i ridhus med takstolar i fackverkskonstruktion, och vid första anblick kan jag ju tycka att det inte ser så snyggt ut, men av någon anledning har man ju byggt så. Någon som vet varför det inte erbjuds i Sverige? Ser bara takstolar i limträ eller stål, inte några fackverkskonstruktioner alls. Är det dyrare att bygga så, eller vad är anledningen?

Är det skillnader i ridhusbygge mellan Sverige och andra länder som du tänker på?
Då kan det ju vara så att man bygger olika bara för att det råkat bli så genom historien av olika anledningar. Se hur det ser ut med stenhus och trähus i olika länder till exempel.
En annan anledning jag kan tänka mig spelar in är kostnaden för materialet jämfört med kostnaden för arbetet. Är arbetskraften billig och materialet dyrt får det ju hellre ta lite längre tid än att det går åt mer material och omvänt. Klimatet spelar ju såklart också in.
Alltså, varför det skiljer sig mellan olika länder kan ha många förklaringar och ibland ingen riktigt bra förklaring alls.
 
Har man takstolar med fackverk kommer det att kräva något mer av höjden på väggarna för att man ska få bra höjd där man rider. Limträstommarna är ju öppna i mitten och gör att det blir bättre höjd.
 
Och om man behöver dimensionera för snölast eller inte.
Det här är jätteviktigt. Dels att taket är konstruerat för att tåla snö, men det är också en fördel att snön lätt glider av de höga limträtakstolarna. Plana tak behöver skottas regelbundet, av kunnigt folk med rätt skyddsutrustning. Något som många verkar slarva med.
En f. d. kollega, byggnadskonstruktör, varnade för att använda ridhuskonstruktioner från mellan-/sydeuropa till ridhus i Sverige. Jag visste inte att det ens förekom, men han hade sett en del, även raserade tak.
 
Har man takstolar med fackverk kommer det att kräva något mer av höjden på väggarna för att man ska få bra höjd där man rider. Limträstommarna är ju öppna i mitten och gör att det blir bättre höjd.
Det beror nog på vilken typ av limträbalkar man pratar om.
Med den här typen av fribärande konstruktion som vilar på markplintar eller grundmur, där man kan tillåta sidokrafter i uppläggen, får man ju en bra fri höjd.
Stall_Wahlsund__1__carusel.jpg

Men med limträ som traditionella balkar, med stållinor för att slippa sidokrafter i uppläggen, blir det ju ungefär samma sak som en fackverkstakstol. Om än med ett mer öppet intryck rent estetiskt.
setra_bioprodukter_ridhus.png
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 166
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp