ridkjol eller ridkappa

amalia

Trådstartare
Ja som rubriken lyder... vad är bäst enligt dig? Äntligen har jag fått upp ögonen för att det finns ett alternativ till tjocka och bylsiga termoridbyxor. Men ska man satsa på att köpa en kjol eller en kappa? Tänker att fördelen med en kjol är att man kan reglera vad man vill ha på överkroppen-rider mestadels i ridhus nu under vintern och när jag börjar jobba hästen så brukar det ryka av ett lager på överkroppen. Har man ridkappa fungerar ju inte det på samma sätt.

Fick barn för dryga 2 månader sedan och har fortfarande en del mage kvar, därför tänker jag att en kappa inte är lika beroende av att sitta bra i midjan som en kjol.

Vad har ni för erfarenheter av de båda alternativen?

Och så en följdfråga... Tittade på uhip och de verkar jättebra, men kostar en nätt summa. Såg att de hade en ridkjol på börjes för strax under 300:-, och med tanke på att jag nog behöver en större strl i år än jag kommer ha nästa år så kanske det vore bättre att köpa en billig nu. Någon som har ridkjolen från börjes? Hur är den?
 
Jag har Uhips kappa. Skulle ha köpt kjol + jacka... Känner mig lite för fin, blir inte att jag använder den. Ganska varm, inte super. Kommer köra termosar när jag rider ut i värsta vintern eftersom det är varmare. Har inte klämt på Börjes, men Hööks, och det var ingen hit, jättetunn.
 
Jag har Uhips kappa.

Hur tycker du att det funkar med dragkedjan, känns som den borde kunna skava på sadeln?

TS; Är också inne på att köpa en kjol, har en gammal ridkappa men tycker den är lite klumpig så använder den sällan även om den är varm.
 
Uhip är den bästa att rida i. Har kompisar som har kjolar från Hööks och Börjes och de funkar inte särskilt bra att rida i men är bra att ha vid stallsysslorna. Är så nöjd med min Uhip och jag tycker att de är stora i midjan, dock finns i olika modeller.
 
Hur tycker du att det funkar med dragkedjan, känns som den borde kunna skava på sadeln?

TS; Är också inne på att köpa en kjol, har en gammal ridkappa men tycker den är lite klumpig så använder den sällan även om den är varm.
Nej, den skaver inte mot sadeln alls.
Precis! Den är lite klumpig... samtidigt som den är så dyr och fin att jag inte nänns använda den till stallsysslor...
 
Ja som rubriken lyder... vad är bäst enligt dig? Äntligen har jag fått upp ögonen för att det finns ett alternativ till tjocka och bylsiga termoridbyxor. Men ska man satsa på att köpa en kjol eller en kappa? Tänker att fördelen med en kjol är att man kan reglera vad man vill ha på överkroppen-rider mestadels i ridhus nu under vintern och när jag börjar jobba hästen så brukar det ryka av ett lager på överkroppen. Har man ridkappa fungerar ju inte det på samma sätt.

Fick barn för dryga 2 månader sedan och har fortfarande en del mage kvar, därför tänker jag att en kappa inte är lika beroende av att sitta bra i midjan som en kjol.

Vad har ni för erfarenheter av de båda alternativen?

Och så en följdfråga... Tittade på uhip och de verkar jättebra, men kostar en nätt summa. Såg att de hade en ridkjol på börjes för strax under 300:-, och med tanke på att jag nog behöver en större strl i år än jag kommer ha nästa år så kanske det vore bättre att köpa en billig nu. Någon som har ridkjolen från börjes? Hur är den?

Jag har kjol och jacka från Uhip. Tycker de är super att rida i och göra grövre stalljobb etc då man vill kunna röra sig.
Ska jag stå still mer, typ ha lektioner, och riskerar bli kallare har jag hellre tjockare jackor, antingen över Uhipen eller annan kombo.

Men jag har just därför hellre tvådelat. Så kan jag ta av/på den del jag vill ha på/av.
Jag tycker man blir mindre rörlig i kappa än tvådelat också.
Det är väl inte så man blir hellåst. Men jag har smärtproblematik och får lätt ont av kläder som hindrar rörelser.
Kappa har jag isf hellre vid lektioner. Och då betydligt tjockare sådan.

Min Uhip är rätt rejält tilltagen i midjan tycker jag.
 
Jag har Uhipkjol och Uhipväst, till det lager på lager med underställströja, fleece, stalljacka etc så jag kan skala av när jag mockar och rider.
Har också värk/smärthistorik och västen är verkligen super.
Kjolen är stor i midjan och går att reglera litegrann så borde fungera?
Rider jag ut o det är smällkallt har jag täckridbyxor annars funkar den bra.

Tror att jag skulle bli för orörlig i kappan, men ser onekligen skön ut om man rider ut, men är mer beroende av att kunna skala av och ta på efter behov.
 
På uhip-kjolen kan du dra upp dragkedjan så långt att det inte är någon fara för sadeln alls.
 
På uhip-kjolen kan du dra upp dragkedjan så långt att det inte är någon fara för sadeln alls.
dragkedjans tänder sitter ju där de sitter ändå, och tror att det var det @HannaZ menade.

själv så är jag ganska så sugen på en ridkjol eller ngn form av ridkappa. rider man ut mycket så är det senare nog väldigt smidigt och mysigt. och rider man aktivare på ute banan så är nog en kjol bäst så man kan klä av sig upptill.
men är väldigt skeptisk mot att det är dragkedjor, hade hellre haft en kjol som gick omlott bak och fram.
 
dragkedjans tänder sitter ju där de sitter ändå, och tror att det var det @HannaZ menade.

själv så är jag ganska så sugen på en ridkjol eller ngn form av ridkappa. rider man ut mycket så är det senare nog väldigt smidigt och mysigt. och rider man aktivare på ute banan så är nog en kjol bäst så man kan klä av sig upptill.
men är väldigt skeptisk mot att det är dragkedjor, hade hellre haft en kjol som gick omlott bak och fram.

Exakt.

Har en regnridrock som jag gillar men det kan vara lite bökigt att hålla reda på dragkedja och knappar trots att de sitter framtill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp