Ridlärare

Julienne

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som arbetar som ridlärare på typ ridskola och tar det på egna företaget? Alltså att man inte är anställd?

Jag har nämligen en enskild firma som just nu inte är aktivt men då jag nu fått förfrågan om en timtjänst på en ridskola så kom funderingen om jag skulle "tjäna" på att istället för att bli anställd av dem ta det på företaget? Jag tänker på skatter, momser och typ avdrag för resor, ridskolan ligger 7,5 mil enkel väg från mig. Det skulle isf vara aktuellt med 1-2 dagar per vecka 5 timmar per dag (varav 1h är stallskötsel och resten lektion).

Vad skulle ni rekommendera?
 
@Julienne Svårt att svara på om man inte vet vilken timlön du blivit erbjuden kontra vad du skulle fakturera. Men med så långa resor så kanske det skulle löna sig om de inte ersätter dig för resekostnader. Det är nog bara för dig att sätta dig och räkna på båda alternativen om ridskolan är villig att ha en konsult vill säga. Nu vet jag inte inom vilken bransch du har din firma men glöm inte att eventuellt lägga till SNI-koder om det behövs. Kolla också upp försäkringar om du tar jobbet på din firma
både vad gäller ansvarsförsäkring och personförsäkring för din del.
 
Det beror ju på vad din lön blir som anställd kontra hur mycket du kan ta per timme som företagare, och förstås vilka kostnader som företaget/verksamheten har. Jag kan se både för- och nackdelar med att ta det via företaget.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar!
Jag kommer få betalt enligt avtal så vad jag räknat ut ca 188kr/h.

Nu har de precis kommit med ett erbjudande om att betala hela/delar av resan så då är det nog inget att fundera på att ta det på företaget.

Företaget hade annars f-skatt och är startad för inackordering plus privatlektioner så jag tror att sni koden varit rätt iaf.
Men nu tror jag att det enklaste är att bli anställd helt enkelt.
 
Om man har egen firma och är ridlärare - kan man då lägga in spännande kostnader i firman som kurser, vidareutbildning, kläder etc? Egentligen kan du ju ha en enskild näringsverksamhet som alltid går back... Du får då avdrag på din egen deklaration med förlusten = lägre marginalskatt.
 
Om man har egen firma och är ridlärare - kan man då lägga in spännande kostnader i firman som kurser, vidareutbildning, kläder etc? Egentligen kan du ju ha en enskild näringsverksamhet som alltid går back... Du får då avdrag på din egen deklaration med förlusten = lägre marginalskatt.

Sådant som är relevant och nödvändigt för verksamheten får dras som en kostnad i företaget. Arbetskläder är ok.
Utbildning är lite knepigt. Jag har bollat det en del med skatteverket och grundregeln är att en grundutbildning inte är avdragsgill. Är det inte tydligt att det är en vidareutbildning (för ens aktuella yrke) kan det alltså vara icke avdragsgillt även om en själv tycker att det är en bra kurs att gå för jobbets skull. Men ingen regel utan undantag: är en osäker på om det är ok kan en göra ett öppet yrkande i deklaration - då tittar en handläggare på det. Om en kan motivera det hela tillräckligt väl så att nyttan blir tydlig kan det godkännas, och nekas det så slipper en straffavgift (får bara betala in mellanskillnaden i skatt etc).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 869
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 167
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp