Ridning bland det farligaste i allmänhetens ögon

Tja, ska jag lyssna på min syster som jobbar som läkare på IVA och akuten så är hästar och ridning en rejält riskfylld sport.
Folk skadar sig säkert oftare i många andra sporter - men det blir inte riktigt så allvarliga skador som det kan bli inom ridsporten. Folk brukar inte dö eller bli allvarligt handikappade av fotboll..,
 
Kanske beror det litet på hur man definierar farlig - om man tittar på risken för den enskilde utövaren eller på antalet skadade i stort, och även på om man väger in skadornas allvarlighetsgrad.
Skulle jag själv gissa så skulle jag säga att fotboll ger största risken att skadas alls, men att ridning ändå kan anses vara farligare genom det allvarligare skadespektrat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En namninsamling för att stoppa importen av könshormoner från dräktiga ston till EU har fått fart. Detta efter att en organisation har...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev ett känslosamt avsked när Rolf-Görans Bengtssons mästerskapshäst Casall Ask flyttade från honom till holsteinerförbundets...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En pilotstudie gällande ryttarvikter har gjorts. Den beskrivs som ett första steg mot att få fram riktlinjer och visar på att ryttarens...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag har ungdomsserien "Free Rein" världspremiär på Netflix. Charlotte Dujardin berättar att hon medverkar i serien och att det var en...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp