Ridning efter skada

Hästen kommer nog att få en shettis som sällskap skulle jag tro. Om man vill vara kapabel att ta sig upp från marken borde mankhöjden i alla fall spela viss roll då det är det vänstra knät som jag skadat.
 
Som tränare har jag aldrig varit med om att någon utan skador som hindrar inte kan lära sig sitta upp från båda sidor.

Sen skulle jag spara knäet så mkt det går och använda pall/uppsittningsramp etc om jag vore skadad.
 
Funderat på att vara medryttare?

Jag har väldigt överrörliga leder och tränar alldeless för lite för att få bra muskulatur runt knät(:angel:).
Jag tycker det blir jobbigt i längden med en hög häst, 160 är min max om jag ska rida den mycket.
 
Hästen kommer nog att få en shettis som sällskap skulle jag tro. Om man vill vara kapabel att ta sig upp från marken borde mankhöjden i alla fall spela viss roll då det är det vänstra knät som jag skadat.

Bygg en uppsittningsramp som har samma höjd som din stigbygel har i nederkant när den är neddragen. Sedan lär du hästen att stå still där medans du enkelt lägger över benet. Sparar både häst, ryttare och sadel.
 
Vet inte om det går

Hoppar upp från höger sida med pall, betydligt osmidigare än jag tidigare gjorde från vänster sida än så länge och jag kommer inte upp från marken, men jag skulle aldrig ens överväga att se det som ett hinder för att rida! :p Fick hjälp att hålla hästen de första gångerna medan jag försökte få in rörelsen rätt men ffa är jag glad att jag alltid varit så noga med att han står still när jag sitter upp, kommer väl till hands nu.

Tillägg: Har hoppat upp från stubbe i skogen och parkerat hästen i ett dike vid uteritt för att komma upp. Skulle säkert kunna ställa om till att ta mig upp från höger sida från marken också men ha än så länge inte varit tillräckligt stabil i vä ben för att stå på det under tiden
 
Hästen kommer nog att få en shettis som sällskap skulle jag tro. Om man vill vara kapabel att ta sig upp från marken borde mankhöjden i alla fall spela viss roll då det är det vänstra knät som jag skadat.

Man hittar lösningar för att ta sig upp! Antingen pall eller att sitta upp från "rätt" håll i förhållande till vilket knä som är skadat. Jag har skadat vänsterknä, sitter alltid upp från höger sida! (men skall tillägga att mina hästar är små - de är islandshästar)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 235
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 807
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp