Ridning i ett moln av kräk...

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Min islandshäst är extremt känslig för insekter (nästan sommarexem-känslig) och varje gång vi rider ut är insekterna en plåga. Vi rider alltid i terräng, och i skogen, så där finns rätt så mycket insekter. Olika spray, insektridtäcke, huva och mulnät räcker inte, han går nästan inte ens framåt för han är så irriterad. Har någon tips på hur man skulle kunna slippa insekterna ens lite? :)
 
Tidig morgon eller sen kväll.. Eller när det regnar...

Vi har haft mycket insekter nu också så det har inte gått att rida ute, men jag har satsat på att rida ute när det regnat lite lagom och då går det fint ;)
 
Hejsan! Min islandshäst är extremt känslig för insekter (nästan sommarexem-känslig) och varje gång vi rider ut är insekterna en plåga. Vi rider alltid i terräng, och i skogen, så där finns rätt så mycket insekter. Olika spray, insektridtäcke, huva och mulnät räcker inte, han går nästan inte ens framåt för han är så irriterad. Har någon tips på hur man skulle kunna slippa insekterna ens lite? :)
Jag rider inte när det finns så mycket insekter, det är inte värt det. Varken hästen eller jag tycker det är kul. Ridturen blir bara en plåga, både hästen och jag blir spända, irriterade och inget vettigt blir gjort.
 
Hejsan! Min islandshäst är extremt känslig för insekter (nästan sommarexem-känslig) och varje gång vi rider ut är insekterna en plåga. Vi rider alltid i terräng, och i skogen, så där finns rätt så mycket insekter. Olika spray, insektridtäcke, huva och mulnät räcker inte, han går nästan inte ens framåt för han är så irriterad. Har någon tips på hur man skulle kunna slippa insekterna ens lite? :)
Det enda man kan göra är att vara där tidigt eller sent. Tyvärr är det det enda att göra när det är som värst. Det finns inget som hjälper mot dessa varelser.
 
Min ena häst ställer jag i princip av när det är så mycket broms som nu. Han panikar om han hör en broms i princip. Longerar nån gång i veckan och joggar en runda om det kommer nån dag med hyfsat insektfritt, i övrigt står han.
Andra ridhästen rids tidig morgon/sen kväll, samma med ponnyn som körs. Idag red jag iväg före 8, redan då var det jobbigt.... Så fort hästen blev lite varm hade vi 5-6 bromsar på oss konstant. Man får trösta sig med att det är övergående, det blir nog vinter i år med....
 

Liknande trådar

Utrustning Sommaren närmar sig och med det sommarens plåga, insekterna. Jag skulle behöva era bästa tips på produkter och liknande för att göra...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: kem
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 385
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 107
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp