Ridning som friskvård

Fossing

Trådstartare
Vad hände med det egentligen? Alla partier typ gick ju till val och skulle ordna detta, men vad har hänt? Inte mycket? Vem kan man skriva till och påverka detta?
 
Vad hände med det egentligen? Alla partier typ gick ju till val och skulle ordna detta, men vad har hänt? Inte mycket? Vem kan man skriva till och påverka detta?
Exakt det har jag också funderat på. Skulle också vilja ringa/maila någon och ställa några frågor
Men det är så fånigt det där...Golf är inte heller med på listan över de godkända men bangolf eller frisbeegolf är med.

Saltrum som avslappning och stresshantering är med på listan...?
Ljusterapi?

Jag har hört någon säga att det är för att ridsport och golf är för dyrt? Men ishockey är med och det är väl dyrt?


http://www.skatteverket.se/foretago...er.106.15532c7b1442f256baeecf6.html?q=bangolf
 
Exakt det har jag också funderat på. Skulle också vilja ringa/maila någon och ställa några frågor
Men det är så fånigt det där...Golf är inte heller med på listan över de godkända men bangolf eller frisbeegolf är med.

Saltrum som avslappning och stresshantering är med på listan...?
Ljusterapi?

Jag har hört någon säga att det är för att ridsport och golf är för dyrt? Men ishockey är med och det är väl dyrt?


http://www.skatteverket.se/foretago...er.106.15532c7b1442f256baeecf6.html?q=bangolf

Det där med att ridsport är för dyrt är ju märkligt. 45 minuter massage kan ju lätt kosta 500 spänn och det är godkänt...
 
Det där med att ridsport är för dyrt är ju märkligt. 45 minuter massage kan ju lätt kosta 500 spänn och det är godkänt...

Japp! Plus att enskilda företag kan ju använda friskvården som de vill, vad jag har förstått. Dvs du kan erbjuda friskvårdstimme och så får de anställda bekosta eventuell ridning själv. Eller du kan erbjuda 1000kr i friskvårdscheck, räcker ju en bit i varje fall om man inte bor i en storstad. Det är väl valfritt? Tänk vad kul om ridskolor skulle erbjuda "friskvårdsridning" en dag i veckan eller ta emot friskvårdscheckar eller hur det nu funkar. Toppen för alla inblandade!
 
Kan man inte ringa komunen ock fråga var man ska vända sig, de måste väl veta? Eller iallafall skicka dig vidare till någon som vet.
 
Jag antar att det är politiskt styrt... vilka sja man höra av sig till?

Det är politiskt styrt. Tror att det är Skattemyndigheten som avgjort.

Den gång i tiden som friskvårdspeng instiftades (det handlar alltså om att arbetsgivarna har rätt att göra skatteavdrag för personalvård) var segling, golf och ridsport "höginkomsttagaridrotter" med betydligt färre "vanliga människor" som utövare.
Både golf och ridning har ju ändrat status rätt ordentligt vilket är skälet till att man överväger en förändring i reglerna.
 
Det är politiskt styrt. Tror att det är Skattemyndigheten som avgjort.

Den gång i tiden som friskvårdspeng instiftades (det handlar alltså om att arbetsgivarna har rätt att göra skatteavdrag för personalvård) var segling, golf och ridsport "höginkomsttagaridrotter" med betydligt färre "vanliga människor" som utövare.
Både golf och ridning har ju ändrat status rätt ordentligt vilket är skälet till att man överväger en förändring i reglerna.

Alltså det är ju så snedvridet att man skäms. Håll dig till ditt fack? Suck.

Jag hoppas det kan bli godkänt. Absolut bäst hjälp med min kropp får jag av träningen (på hästen) för min feldenkraispedagog!
 
Alltså det är ju så snedvridet att man skäms. Håll dig till ditt fack? Suck.

Jag hoppas det kan bli godkänt. Absolut bäst hjälp med min kropp får jag av träningen (på hästen) för min feldenkraispedagog!

Fast där har du kanske ett kryphål! Feldenkraispedagogik är godkänt. Skatteverket behöver väl inte veta om du står på marken eller befinner dig på hästen?
https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html
 
Vi får friskvårdskuponger från vår arbetsgivare. Dock får vi inte använda dem till vad som helst. Inte ens alla som finns med på listan över de som är anslutna till systemet. Vår arbetsgivare har bestämt att vi enbart får använda friskvårdskupongerna till "pulshöjande fysisk aktivitet som till exempel yoga, styrketräning, simning, spinning och dans".

Aktiviteten ska vara av "enklare art" och har ingenting med att göra om det är dyrt eller billigt.

Tidigare kunde vi använda kupongerna till akupunktur, fotvård, viktväktarna etc - men det är numera borttaget.

Även om ridning skulle bli godkänd rent skattemässigt, så skulle vi alltså inte få använda friskvårdskupongerna till detta.

/Lizzie
 
Vi får friskvårdskuponger från vår arbetsgivare. Dock får vi inte använda dem till vad som helst. Inte ens alla som finns med på listan över de som är anslutna till systemet. Vår arbetsgivare har bestämt att vi enbart får använda friskvårdskupongerna till "pulshöjande fysisk aktivitet som till exempel yoga, styrketräning, simning, spinning och dans".

Aktiviteten ska vara av "enklare art" och har ingenting med att göra om det är dyrt eller billigt.

Tidigare kunde vi använda kupongerna till akupunktur, fotvård, viktväktarna etc - men det är numera borttaget.

Även om ridning skulle bli godkänd rent skattemässigt, så skulle vi alltså inte få använda friskvårdskupongerna till detta.

/Lizzie
Får dom verkligen göra så?
 
Fast där har du kanske ett kryphål! Feldenkraispedagogik är godkänt. Skatteverket behöver väl inte veta om du står på marken eller befinner dig på hästen?
https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html

Coolt! Då ska jag be om ett kvitto på behandlingen nästa gång o se om min arbetsgivare godkänner det :) Jag är en sådan hopplös person som alltid frågar först o de lät tveksamma så jag använde friskvården till annat istället (min osteopat tex).

Edit. Jag får alltså både behandling sådär vanligt på en brist o sedan så rider vi före o efter det. Skitbra upplägg rent ut sagt!
 
Det här handlar ju om lite olika saker. Vad företaget vill ge för förmåner till sina anställda är en sak. Vad sen den anställda ska förmånsbeskattas för (eller inte) är en annan sak. Det är det senare som den politiska debatten handlar om .
 
Jag fattar inte det där med att ridning är dyrt.. det är väl alltid en begränsad summa pengar man får?
Vi får tex 2500 kr, det räcker ju inte till allt som finns på listan iaf..
Om jag lägger det på att betala delar av mina ridlektioner eller del av gymkort?
 
Får dom verkligen göra så?

Ja, det är får de. Det är arbetsgivaren som bestämmer vad de kan erbjuda för förmåner. Sedan är det upp till oss medarbetare att använda förmånerna. Passar det inte så måste man inte. Det är inte obligatoriskt att lösa ut dem på något sätt. Men det ser bra ut att man som arbetsgivare erbjuder sina medarbetare 1000 kr i friskvårdskuponger varje år :cool:

Kan tillägga att jag arbetar inom offentlig verksamhet.

/Lizzie
 
Det här handlar ju om lite olika saker. Vad företaget vill ge för förmåner till sina anställda är en sak. Vad sen den anställda ska förmånsbeskattas för (eller inte) är en annan sak. Det är det senare som den politiska debatten handlar om .

Ja självklart? Det var väl inte oklart utifrån hur jag läser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 190
Senast: Kakis
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 370
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 716
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp