Ridning som friskvård

Vi får friskvårdskuponger från vår arbetsgivare. Dock får vi inte använda dem till vad som helst. Inte ens alla som finns med på listan över de som är anslutna till systemet. Vår arbetsgivare har bestämt att vi enbart får använda friskvårdskupongerna till "pulshöjande fysisk aktivitet som till exempel yoga, styrketräning, simning, spinning och dans".

Aktiviteten ska vara av "enklare art" och har ingenting med att göra om det är dyrt eller billigt.

Tidigare kunde vi använda kupongerna till akupunktur, fotvård, viktväktarna etc - men det är numera borttaget.

Även om ridning skulle bli godkänd rent skattemässigt, så skulle vi alltså inte få använda friskvårdskupongerna till detta.

/Lizzie

Då antar jag att de bara godkänner styrketräning med fria vikter ;). De där maskinerna är inte alltid så enkla.
 
Då antar jag att de bara godkänner styrketräning med fria vikter ;). De där maskinerna är inte alltid så enkla.

Det har varit jättemycket diskussioner kring friskvårdskupongerna. Några tycker det är bra eftersom många inom omsorgen tidigare inte fick loss några pengar alls till friskvård. Utan arbetsgivaren arrangerade gemensamma saker för de anställda istället. Vissa verksamheter fick friskvård för 500 kr och andra för 1500 kr. På det viset är bra med friskvårdskupongerna för alla medarbetare inom kommunen får samma summa.

Däremot är det inte bra (tycker jag) att det är så hårt styrt vad man får använda det till. Jag kunde tidigare använda mitt bidrag till min akupunktur för att hålla kolla på huvudvärk. Nu går inte det längre. Så jag har låtit det frysa inne flera år, men i år har jag faktiskt köpt ett vattengympakort.

Så här står det på vårt intranät:
"Xxxxx kommun har även fortsättningsvis ett stärkt fokus på hälsofrämjande aktiviteter för friskvårdsbidraget. God kondition gör det lättare att orka med både arbetet och en meningsfull fritid. Det är en bakgrund till att bidraget från 2015 kan användas till massage och pulshöjande fysisk aktivitet som till exempel yoga, styrketräning, simning, spinning och dans.

Övrigt som förekommit tidigare – till exempel fotvård, körsång, rådgivning och kiropraktik – går inte längre att betala med friskvårdsbidraget."

Det är ingen lag på att man ska ha friskvårdbidrag så arbetsgivaren kan styra villkoren. Så även om man ändrar skattereglerna är det inte alls självklart att man kommer få använda sitt friskvårdbidrag till ridning/golf. Det är nämligen upp till arbetsgivaren.

/Lizzie
 
Det var faktiskt nytt för mig att en del arbetsgivare har andra/snävare regler för friskvårdsbidraget än vad skatteverket har. Men jag har å andra sidan endast utnyttjat friskvårdsbidrag när jag varit anställd i landstinget och de går helt efter skatteverkets regler.
 
Det var faktiskt nytt för mig att en del arbetsgivare har andra/snävare regler för friskvårdsbidraget än vad skatteverket har. Men jag har å andra sidan endast utnyttjat friskvårdsbidrag när jag varit anställd i landstinget och de går helt efter skatteverkets regler.
Samma här, har haft Sthlms läns landsting som AG sedan friskvårdsbidraget infördes.
 
Vi får inte använda friskvårdspengarna till exempelvis massage, oerhört tråkigt eftersom det är ganska välbehövligt inom vårt yrke. Jag har inte läst på länge vad vi får använda pengarna till men bland kollegorna är det i princip bara delar av gymkort som det används till.
 
Vi får inte använda friskvårdspengarna till exempelvis massage, oerhört tråkigt eftersom det är ganska välbehövligt inom vårt yrke. Jag har inte läst på länge vad vi får använda pengarna till men bland kollegorna är det i princip bara delar av gymkort som det används till.
Och jag har 2000 i motionsbidrag och 1500 i massagebidrag.
 
Fast där har du kanske ett kryphål! Feldenkraispedagogik är godkänt. Skatteverket behöver väl inte veta om du står på marken eller befinner dig på hästen?
https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html
Bågskytte är godkänt. Jag har funderat på om jag skulle kunna lägga mina friskvårdspengar på beridet bågskytte om jag bara inte berättar att jag sitter på en häst medan jag gör det. :cool::D (I övrigt har jag ingen tid över att göra av med sådana där pengar, så de brukar frysa inne varje år.)
 
Bågskytte är godkänt. Jag har funderat på om jag skulle kunna lägga mina friskvårdspengar på beridet bågskytte om jag bara inte berättar att jag sitter på en häst medan jag gör det. :cool::D (I övrigt har jag ingen tid över att göra av med sådana där pengar, så de brukar frysa inne varje år.)

HAHA! Givet!
 
Jag läste på Skatteverket att "Motionsrådgivning" är okej, så om jag sitter på hästen och får "Motionsrådgivning" eller sitter på en stol och får det kan väl kvitta? :)
Läste också att även "Skratterapi" är okej, jag tycker det är kul att rida och skrattar en del när jag gör det.... = Skratterapi?

;)
 
På min förra arbetsplats hade vi en friskvårdstimne i veckan, betald arbetstid. Den fick man använda till ridning. Men friskvårdspengen, den faktiska ekonomiska kostnaden, fick inte användas till ridlektioner/medlemsskap/utrustning.
 
Jag läste på Skatteverket att "Motionsrådgivning" är okej, så om jag sitter på hästen och får "Motionsrådgivning" eller sitter på en stol och får det kan väl kvitta? :)
Läste också att även "Skratterapi" är okej, jag tycker det är kul att rida och skrattar en del när jag gör det.... = Skratterapi?

;)

Om man har en riktigt rolig instruktör eller en skojig häst borde det väl räknas!? Alternativt om vi startar en skratterapiridgrupp.
 
På min förra arbetsplats hade vi en friskvårdstimne i veckan, betald arbetstid. Den fick man använda till ridning. Men friskvårdspengen, den faktiska ekonomiska kostnaden, fick inte användas till ridlektioner/medlemsskap/utrustning.

Vad snällt! Det fick inte vi på min förra arbetsplats, på oklara grunder. Nu var jag inte där så länge så jag orkade inte engagera mig, men annars hade jag nog försökt stå på mig lite.
 
En fd kollega (statligt) förde en envis kamp att han skulle få köpa ett par gymnastikskor för sitt bidrag, vilket tydligen inte tilläts. Han var (är?) en person som aldrig ger sig så varje enhetsmöte kom det upp. Till slut vara alla matta av skratt över att han fortsatte och fortsatte trots att enhetschefen förklarade att det inte var tillåtet. :D
 
En fd kollega (statligt) förde en envis kamp att han skulle få köpa ett par gymnastikskor för sitt bidrag, vilket tydligen inte tilläts. Han var (är?) en person som aldrig ger sig så varje enhetsmöte kom det upp. Till slut vara alla matta av skratt över att han fortsatte och fortsatte trots att enhetschefen förklarade att det inte var tillåtet. :D
Jag försökte med hundträning, det gick inte heller.
 
En fd kollega (statligt) förde en envis kamp att han skulle få köpa ett par gymnastikskor för sitt bidrag, vilket tydligen inte tilläts. Han var (är?) en person som aldrig ger sig så varje enhetsmöte kom det upp. Till slut vara alla matta av skratt över att han fortsatte och fortsatte trots att enhetschefen förklarade att det inte var tillåtet. :D

Köpa saker har man aldrig fått göra för pengarna.
 
Vi får friskvårdskuponger från vår arbetsgivare. Dock får vi inte använda dem till vad som helst. Inte ens alla som finns med på listan över de som är anslutna till systemet. Vår arbetsgivare har bestämt att vi enbart får använda friskvårdskupongerna till "pulshöjande fysisk aktivitet som till exempel yoga, styrketräning, simning, spinning och dans".

Aktiviteten ska vara av "enklare art" och har ingenting med att göra om det är dyrt eller billigt.

Tidigare kunde vi använda kupongerna till akupunktur, fotvård, viktväktarna etc - men det är numera borttaget.

Även om ridning skulle bli godkänd rent skattemässigt, så skulle vi alltså inte få använda friskvårdskupongerna till detta.

/Lizzie
Fast ridskola är väl en "pulshöjande fysisk aktivitet av enklare art"
 
Jag fattar inte det där med att ridning är dyrt.. det är väl alltid en begränsad summa pengar man får?
Vi får tex 2500 kr, det räcker ju inte till allt som finns på listan iaf..
Om jag lägger det på att betala delar av mina ridlektioner eller del av gymkort?
Jag har också undrat över det och funderar på om det är så att företaget sätter toppen på beloppet, inte staten. Så att om man vore egenföretagare skulle man kunna dra av hela sin tävlingsridning/tävlingsgolf på egna företaget som friskvård. (så som väl vissa "råkar" äga en transport eller så på företaget). Medan Ishockey är det ett helt lag som tävlar så man kan inte komma upp i motsvarande summor?

Om det finns en maxsumma friskvård per år för företag eller för personal på företag så begriper jag ingenting alls av det. Även om jag kunde förstå om saltrum, ljusterapi och massage inte ingick utan gick på sjukvård.

(Jag går ju på friskis så det är inget akut problem för mig att jag använder min tusenlapp för friskis istället för ridskola.)
 
Jag har också undrat över det och funderar på om det är så att företaget sätter toppen på beloppet, inte staten. Så att om man vore egenföretagare skulle man kunna dra av hela sin tävlingsridning/tävlingsgolf på egna företaget som friskvård. (så som väl vissa "råkar" äga en transport eller så på företaget). Medan Ishockey är det ett helt lag som tävlar så man kan inte komma upp i motsvarande summor?

Om det finns en maxsumma friskvård per år för företag eller för personal på företag så begriper jag ingenting alls av det. Även om jag kunde förstå om saltrum, ljusterapi och massage inte ingick utan gick på sjukvård.

(Jag går ju på friskis så det är inget akut problem för mig att jag använder min tusenlapp för friskis istället för ridskola.)

Jag tror inte det finns någon maxsumma. Dock har man ett bör-krav om max 1000:- per tillfälle.

https://www.skatteverket.se/privat/...friskvard.4.7459477810df5bccdd4800014540.html
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 226
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 790
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp