Ridning som friskvård

Jag har också undrat över det och funderar på om det är så att företaget sätter toppen på beloppet, inte staten. Så att om man vore egenföretagare skulle man kunna dra av hela sin tävlingsridning/tävlingsgolf på egna företaget som friskvård. (så som väl vissa "råkar" äga en transport eller så på företaget). Medan Ishockey är det ett helt lag som tävlar så man kan inte komma upp i motsvarande summor?

Om det finns en maxsumma friskvård per år för företag eller för personal på företag så begriper jag ingenting alls av det. Även om jag kunde förstå om saltrum, ljusterapi och massage inte ingick utan gick på sjukvård.

(Jag går ju på friskis så det är inget akut problem för mig att jag använder min tusenlapp för friskis istället för ridskola.)
Om du har ett AB du är anställd i kan du sätta beloppet hur du vill. Men hur mycket som är skattefritt bestämmer staten. Om du arbetar i egen enskild firma får du inte dra av för något sånt - friskvård, massage, terminalglasögon osv
 
För att det kostar mer än 1000:- per gång? Nej. Det är för att de är "för exklusiva och svårtillgängliga" samt att de "kräver dyr utrustning". Sug på den ;)
Nej, för att om du har ett AB ska du inte kunna dra av hela din "lyxsport" och "miljonhäst" och "golfresa 4 per år till uhm Frankrike" eller "yacht" på firman :D det bara måste vara därför. Det kan inte vara så att de vill åt personer som rider enstaka gånger på ridskola. Det måste rimligen vara något problem med att folk kan lägga en dyr satsning på sitt AB.

Dvs det kan inte vara bottenkostnaden som är problemet utan att det är sporter där det går att göra av med jättemycket pengar om man vill. Tex att en elitryttare har ett AB och drar av sin tävlingssatsning som frisksport eller dyl.

Annars är det ju helt vansinnigt att inte ha med ridning som frisksport, eller golf.
 
Nej, för att om du har ett AB ska du inte kunna dra av hela din "lyxsport" och "miljonhäst" och "golfresa 4 per år till uhm Frankrike" eller "yacht" på firman :D det bara måste vara därför. Det kan inte vara så att de vill åt personer som rider enstaka gånger på ridskola. Det måste rimligen vara något problem med att folk kan lägga en dyr satsning på sitt AB.

Dvs det kan inte vara bottenkostnaden som är problemet utan att det är sporter där det går att göra av med jättemycket pengar om man vill. Tex att en elitryttare har ett AB och drar av sin tävlingssatsning som frisksport eller dyl.

Annars är det ju helt vansinnigt att inte ha med ridning som frisksport, eller golf.

Nu hänger jag inte med alls faktiskt...
 
Nu hänger jag inte med alls faktiskt...
Staten kan inte rimligen vilja hindra Lotta som är löneadmin från att använda friskvårdsbidraget till sin ridlektion en gång i veckan. I så fall vore det helt vansinnigt, det kanske iofs är helt vansinnigt.

De måste väl vilja hindra Lotta som har ett aktiebolag från att hålla en tävlingssatsning på sin miljonhäst på friskvårdsbidraget, Pelle som har ett aktiebolag från att hålla en tävlingsyacht eller Petra som har ett aktiebolag från att åka på golfresor tre gånger om året på statens "bekostnad".

Dvs det måste väl vara det att sporterna kan vara extremt dyra som hindrar. För det går ju med god marginal att hålla golf och ridsport på en hobbynivå som är ekonomiskt jämförbar med ett SATS medlemskap? Det kan ju inte vara glansen från andras lyx som hindrar utan risken för att staten får betala för mycket pengar. Det kanske är krångligt att lägga ut regler om att -enbart ridning på ridskola eller dyl.
 
Senast ändrad:
Fast ridskola är väl en "pulshöjande fysisk aktivitet av enklare art"

Ja, det kan man tycka. Men det är inte det enligt skattereglerna. Det ska vara gympa typ friskis och svettis.

Jag antar att det är normen som styr - att man inte anser att det kan vara pulshöjande att rida. Se bara på diskussionerna kring årets jerringpris. Det är ju hästen som gör jobbet.

/Lizzie
 
Ja, det kan man tycka. Men det är inte det enligt skattereglerna. Det ska vara gympa typ friskis och svettis.

Jag antar att det är normen som styr - att man inte anser att det kan vara pulshöjande att rida. Se bara på diskussionerna kring årets jerringpris. Det är ju hästen som gör jobbet.

/Lizzie
Jo men jag menade att OM skattereglerna hade tillåtit det så är det en vanlig pulshöjande aktivitet som jobbet borde tillåta. Men nu tillåter inte skattereglerna det. Det är fasen så mycket mer pulshöjande än Yoga, jag gör yoga och gillar det och det är pulshöjande, men inte såå pulshöjande.

Alltså jag vill inte protestera eller så, jag försöker bara gissa på vad essensen i problemet är. Och jag tror den är "risk för att bli av med pengar för staten" egentligen.
 
Staten kan inte rimligen vilja hindra Lotta som är löneadmin från att använda friskvårdsbidraget till sin ridlektion en gång i veckan. I så fall vore det helt vansinnigt, det kanske iofs är helt vansinnigt.

De måste väl vilja hindra Lotta som har ett aktiebolag från att hålla en tävlingssatsning på sin miljonhäst på friskvårdsbidraget, Pelle som har ett aktiebolag från att hålla en tävlingsyacht eller Petra som har ett aktiebolag från att åka på golfresor tre gånger om året på statens "bekostnad".

Dvs det måste väl vara det att sporterna kan vara extremt dyra som hindrar. För det går ju med god marginal att hålla golf och ridsport på en hobbynivå som är ekonomiskt jämförbar med ett SATS medlemskap? Det kan ju inte vara glansen från andras lyx som hindrar utan risken för att staten får betala för mycket pengar. Det kanske är krångligt att lägga ut regler om att -enbart ridning på ridskola eller dyl.

Ok, då hänger jag med. Så tror jag inte man kan göra ändå faktiskt. Det måste nog vara inom rimliga gränser. Jag tror det finns mycket enklare vägar att gå om man nu vill dra av en yacht i sitt AB.
 
Alltså jag vill inte protestera eller så, jag försöker bara gissa på vad essensen i problemet är. Och jag tror den är "risk för att bli av med pengar för staten" egentligen.

Ja det har de iaf haft som argument när man försökt få bort undantagen. Då har det hetat att "det blir för dyrt". Och det klart, många outnyttjade friskvårdspengar kommer nog i rullning... själv har jag 3000:- per år som jag aldrig använder.
 
Jo men jag menade att OM skattereglerna hade tillåtit det så är det en vanlig pulshöjande aktivitet som jobbet borde tillåta. Men nu tillåter inte skattereglerna det. Det är fasen så mycket mer pulshöjande än Yoga, jag gör yoga och gillar det och det är pulshöjande, men inte såå pulshöjande.

Alltså jag vill inte protestera eller så, jag försöker bara gissa på vad essensen i problemet är. Och jag tror den är "risk för att bli av med pengar för staten" egentligen.
Nej, för det är begränsat hur stor summa som är skattefri. Det kan alltdå inte gå iväg mer pengar från staten.
Däremot kan företaget välja att ge mer i förmån, men då får man skatta på värdet.

Så den teorin faller.
 
Ok, då hänger jag med. Så tror jag inte man kan göra ändå faktiskt. Det måste nog vara inom rimliga gränser. Jag tror det finns mycket enklare vägar att gå om man nu vill dra av en yacht i sitt AB.
Jo det var det jag undrade, om det gick :D eftersom det skulle förklara problemet! tack :)
 
Nej, för det är begränsat hur stor summa som är skattefri. Det kan alltdå inte gå iväg mer pengar från staten.
Däremot kan företaget välja att ge mer i förmån, men då får man skatta på värdet.

Så den teorin faller.
Synd, den var bra och gjorde det begripligt för mig.

Får företaget välja att ge hur mycket förmån som helst till anställda? om de skattar för det, eller finns en gräns.
 
Nej, för det är begränsat hur stor summa som är skattefri. Det kan alltdå inte gå iväg mer pengar från staten.
Däremot kan företaget välja att ge mer i förmån, men då får man skatta på värdet.

Så den teorin faller.

Logiskt, ja så måste det ju vara.
 
Synd, den var bra och gjorde det begripligt för mig.

Får företaget välja att ge hur mycket förmån som helst till anställda? om de skattar för det, eller finns en gräns.
Eftersom även arbetstagaren måste skatta för förmånen på samma sätt som lön finns det ju ingen anledning att ge "hur mycket som helst" som förmån, det blir mer praktiskt för alla att höja lönen istället.
 
En fd kollega (statligt) förde en envis kamp att han skulle få köpa ett par gymnastikskor för sitt bidrag, vilket tydligen inte tilläts. Han var (är?) en person som aldrig ger sig så varje enhetsmöte kom det upp. Till slut vara alla matta av skratt över att han fortsatte och fortsatte trots att enhetschefen förklarade att det inte var tillåtet. :D
Lyckades han då?
 
Synd, den var bra och gjorde det begripligt för mig.

Får företaget välja att ge hur mycket förmån som helst till anställda? om de skattar för det, eller finns en gräns.
Det är den anställde som betalar skatt på sina förmåner, men jo företaget kan nog ge hur mkt de vill.
 
Nu finns en debattartikel i tidningen Metro samt på Ridsport om detta. Det har även dragits i gång en namninsamling.
Hoppas det leder till att något händer!
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 367
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 713
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp