Ridövningar till min lätt uttråkade shettis

__prenses

Trådstartare
Hej! Ridövningstips tas gärna emot till min fyra åriga shettisdam som skulle behöva mer hull, muskler och dessutom behöver hon mycket varierande träning då det mesta fort blir tråkigt. Hon stannar då eller börjar sega. Till och med terräng turer blir tråkiga om vi tar samma runda två dagar i rad. (helst skulle det behöva spränga raketer i varje hörn)
 
för hullet: mer mat, kolla av foderstaten

ponnyn är fyra år, generellt säger man att fyraåringar ska jobba 4 dagar i veckan, 40 minuter. dvs jobb varannan dag ungefär. Jobbar den mer än så är det inte konstigt att det tar stopp i benen, det är ett "barn". Klart hon blir trött på't. Har det blivit en "grej" att hon blir trött och seg skulle jag vila hästen några veckor, sedan ta korta turer varannan dag som slutar innan hon får sirap under hovarna.
 
Dessutom är det en shettis. De är långsamväxande hästar som eg inte ska ridas in förrän de är 5 år. Först då är kroppen tillräckligt utvecklad för att orka.
Är hon inkörd?
Provat agility, tömkörning, löshoppning eller nått annat roligt? :)
 
kanske dags för en viloperiod? är ju bara en tonåring som fortfarande växer.
mer/bättre mat för hullet och kortare aktiva pass där hästen får tycka att det är roligt att jobba, än långa lätta urtråkiga pass där hästen går och somnar/ blir frustrerad av allt tragglande.
 
för hullet: mer mat, kolla av foderstaten

ponnyn är fyra år, generellt säger man att fyraåringar ska jobba 4 dagar i veckan, 40 minuter. dvs jobb varannan dag ungefär. Jobbar den mer än så är det inte konstigt att det tar stopp i benen, det är ett "barn". Klart hon blir trött på't. Har det blivit en "grej" att hon blir trött och seg skulle jag vila hästen några veckor, sedan ta korta turer varannan dag som slutar innan hon får sirap under hovarna.


Japp. Foderstaten ska kollas av och jag ska försöka ge henne mer grovfoder än vad de andra får. Måste sätta henne i skild hage så det lyckas.
Hon har vilat länge nu och varit positivare att ta promenader nu iallafall :)
 
Dessutom är det en shettis. De är långsamväxande hästar som eg inte ska ridas in förrän de är 5 år. Först då är kroppen tillräckligt utvecklad för att orka.
Är hon inkörd?
Provat agility, tömkörning, löshoppning eller nått annat roligt? :)

Nej inte inkörd ännu, ska börja på med tömkörning nu i vår tänkte jag.
Agility har vi provat och tävlat i,tycker om det! :D
Löshoppning har vi också testat och det tyckte hon också om. Hon hoppar lätt och naturligt. :)
 
kanske dags för en viloperiod? är ju bara en tonåring som fortfarande växer.
mer/bättre mat för hullet och kortare aktiva pass där hästen får tycka att det är roligt att jobba, än långa lätta urtråkiga pass där hästen går och somnar/ blir frustrerad av allt tragglande.


Ska försöka med det! 20 minuter kanske är en bra början fast man själv tycker man nyss börjat då.... :P
 
Hur ser era tränings pass ut nu och hyr många dagar i veckan rider du?

Låter som att du gjord lite väl mycket om du hoppat in och börjat tävla agillity.
Shettisar växer långsamt och bör räknas som en 3 åring då den är 4 och 4 då den är 5.
Halvblod rids in och visas på 3 års. Sen är det oftast ut på unghäst bete igen. Sen påbörjas utbildningen igen då de är 4år.

Så kanske din shettis behöver trappa ner och bara gå 3 dagar i veckan och sen få vila hela sommaren på bete och bara växa och vara unghäst?
 
Hur ser era tränings pass ut nu och hyr många dagar i veckan rider du?

Låter som att du gjord lite väl mycket om du hoppat in och börjat tävla agillity.
Shettisar växer långsamt och bör räknas som en 3 åring då den är 4 och 4 då den är 5.
Halvblod rids in och visas på 3 års. Sen är det oftast ut på unghäst bete igen. Sen påbörjas utbildningen igen då de är 4år.

Så kanske din shettis behöver trappa ner och bara gå 3 dagar i veckan och sen få vila hela sommaren på bete och bara växa och vara unghäst?


Hon har blivit tävlad tre gånger och tränad två gånger under hela sommaren, vilket jag inte anser är mycket. Fått vara med på promenader och en gång riden på en riktig ridplan en halvtimme. Har stått/vilat på lösdrift nu sen september. Jag fick två hjärnblödningar i oktober och blivit hjärnopererad för en månad sen så nu har andra bara borstat av henne och pysslat om henne. Men nu mot sommaren och våren vill jag ha lite mer program och något att se fram emot och planer inför.
 

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 590
Senast: zoowie
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 533
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp