saannisen

Trådstartare
Hej,
Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig riktigt ordentligt med ryggsårsplåster när det är som värst. Och bökigt är det för ridsåren sitter mellan skinkorna :p
Jag har sadlar som ska passa mig. Får ridsår i alla sadlar, har två hopp och två dressyrsadlar.
Rider i sömlösa trosor och helskodda ridbyxor.
Har provat:
- strumpbyxor
- cykelbyxor
- talk
- compeedplåster (big no no gah så ont det gjorde)
- sprayplåster (samma som ovan)
- stringtrosor
- bomull

Finns det någon som har varit med om liknande och har nåt bra tips? Finns ju sådana särskilda ridtrosor med vadering, någon som testat?
Kan tillägga att jag är sjuk också så kan mycket väl vara sjukdomen som gör att jag lätt får skavsår...
 
Jag vet att min mamma fick tips om kalsonger (japp, mans kalsonger) när hon fick ridsår av sina helskodda ridbyxor. Dock ska det tilläggas att detta var på 70-talet och då tror jag att dom helskodda var av äkta läder ;)
 
Har du provat en sadel som faktiskt passar dig?
Jag märker stor skillnad på sadel och sadel.
Bred midja = ont i jumsken.
Sittpunkt långt fram = djävulska skav.
Djup sits/högt bakvalv = skav

Smal midja med flakt säte och Sittpunkten långt bak = :love:
 
Har du provat med nylonstrumpor under ridbyxorna? Vet vissa som använder det av den anledningen.

Jag får ridsår mellan skinkorna när jag skrittar mkt i min flatbacksadel. Tex när min häst var konvalescent hela förra året. Min teori är att det beror på att jag åker omkring i den för mkt, för jag har inte problemet i min 16 tum dressyrsadel. Det som hjälpte mig då var helosansalva, eller annat liknande fet salva som sitter kvar... Har även köpt en gelsits i förebyggande syfte som jag använder om jag planerar skrittrundor.

Hur sitter du? Jag hade ridsår för första gången i mitt liv då jag började rida efter ett uppehåll på 6 år. Jag har inte alls samma problem nu, utom nä jag skrittar mkt i hoppsadeln som sagt. Jag tror det beror på att jag sitter som man ska, och inte i obalans. Samt att jag nu har egna sadlar och inte ridskolans, medryttarhästars etc.
 
Jag vet att min mamma fick tips om kalsonger (japp, mans kalsonger) när hon fick ridsår av sina helskodda ridbyxor. Dock ska det tilläggas att detta var på 70-talet och då tror jag att dom helskodda var av äkta läder ;)
Värt att prova! Nej äter inte kortison :)
 
Har du provat en sadel som faktiskt passar dig?
Jag märker stor skillnad på sadel och sadel.
Bred midja = ont i jumsken.
Sittpunkt långt fram = djävulska skav.
Djup sits/högt bakvalv = skav

Smal midja med flakt säte och Sittpunkten långt bak = :love:
Hur vet man om sadeln passar? Enligt sadelutprovaren ska dressyrsadeln passa, men har förlorat förtroende för henne efter en konflikt. Men känns som att jag hamnar rätt i sadeln ;)
 
Jag hade precis samma problem som du förr. För min del spelar det helt klart roll vilken sadel jag rider i. Trodde att jag var helt kvitt ridsåren för nåt år sen, sen red jag i en väns CWD och hej ridsår! Dom kommer även tillbaka när jag skrittar länge på en häst som rör sig väldigt stort.

Mina tips är att byta sadlar, helst till variant som är flata i sätet och så att lägga på sig med lite fett på rumpan, hjälper det med:p.
 
Har du provat med nylonstrumpor under ridbyxorna? Vet vissa som använder det av den anledningen.

Jag får ridsår mellan skinkorna när jag skrittar mkt i min flatbacksadel. Tex när min häst var konvalescent hela förra året. Min teori är att det beror på att jag åker omkring i den för mkt, för jag har inte problemet i min 16 tum dressyrsadel. Det som hjälpte mig då var helosansalva, eller annat liknande fet salva som sitter kvar... Har även köpt en gelsits i förebyggande syfte som jag använder om jag planerar skrittrundor.

Hur sitter du? Jag hade ridsår för första gången i mitt liv då jag började rida efter ett uppehåll på 6 år. Jag har inte alls samma problem nu, utom nä jag skrittar mkt i hoppsadeln som sagt. Jag tror det beror på att jag sitter som man ska, och inte i obalans. Samt att jag nu har egna sadlar och inte ridskolans, medryttarhästars etc.
Har provat nylonstrumpor utan att det hjälpt. Ja, det kan jag relatera till, hade själv ett uppehåll på ca 4 år och i början var ridsåren på fler ställen. Nu har jag lärt mig sitta ordentligt med bra balans så det är inte problemet nu, men du har helt rätt i att sits och balans spelar stor roll :)
 
Jag hade precis samma problem som du förr. För min del spelar det helt klart roll vilken sadel jag rider i. Trodde att jag var helt kvitt ridsåren för nåt år sen, sen red jag i en väns CWD och hej ridsår! Dom kommer även tillbaka när jag skrittar länge på en häst som rör sig väldigt stort.

Mina tips är att byta sadlar, helst till variant som är flata i sätet och så att lägga på sig med lite fett på rumpan, hjälper det med:p.
Okej, det värsta är att jag nyligen köpt nya sadlar och har inte riktigt råd att byta ut dom :down:
Hehe tyvärr tillhör jag den typen som kan väga 100 kg och ändå ha platt rumpa... Faktiskt sant ;)
 
Vet inte om Albion Comfort-sadeln finns kvar men den är ju utformad för kvinnor, lite skålat säte. Har ridit i en sån, underbart...
 
Hur vet man om sadeln passar? Enligt sadelutprovaren ska dressyrsadeln passa, men har förlorat förtroende för henne efter en konflikt. Men känns som att jag hamnar rätt i sadeln ;)
Inte att sadeln passar hästen. Utan om sadeln passar dig ;) stor skillnad.
Har ridit i många sadlar som passat hästen men bara få som passat mig. och även om en sadel passat mig på en häst så kan det vara att den inte passat mig på andra hästen. Även om sadeln legat bra på båda.
 
Inte att sadeln passar hästen. Utan om sadeln passar dig ;) stor skillnad.
Har ridit i många sadlar som passat hästen men bara få som passat mig. och även om en sadel passat mig på en häst så kan det vara att den inte passat mig på andra hästen. Även om sadeln legat bra på båda.
Ja förstod att du menade det :) men enligt utprovaren skulle sadeln passa mig, men det gör den väl uppenbarligen inte. Men så är ju problemet med att byta ut sadeln ;) Hur lyckas man komma till någon som vet säkert att sadeln passar mig också? Eller får man känna efter själv? :)
 
Hej,
Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig riktigt ordentligt med ryggsårsplåster när det är som värst. Och bökigt är det för ridsåren sitter mellan skinkorna :p
Jag har sadlar som ska passa mig. Får ridsår i alla sadlar, har två hopp och två dressyrsadlar.
Rider i sömlösa trosor och helskodda ridbyxor.
Har provat:
- strumpbyxor
- cykelbyxor
- talk
- compeedplåster (big no no gah så ont det gjorde)
- sprayplåster (samma som ovan)
- stringtrosor
- bomull

Finns det någon som har varit med om liknande och har nåt bra tips? Finns ju sådana särskilda ridtrosor med vadering, någon som testat?
Kan tillägga att jag är sjuk också så kan mycket väl vara sjukdomen som gör att jag lätt får skavsår...

Jag har hört om folk som använt glidmedel för ridsår mellan skinkorna.
Kanske värt att testa?
 
Ja förstod att du menade det :) men enligt utprovaren skulle sadeln passa mig, men det gör den väl uppenbarligen inte. Men så är ju problemet med att byta ut sadeln ;) Hur lyckas man komma till någon som vet säkert att sadeln passar mig också? Eller får man känna efter själv? :)
Man får känna efter själv. Och gärna ha lite tur. Jag hade förut en sc celine som va hemsk, köpte en bates på vinst och förlust och hade tur att den passade hästen och att jag inte fick skav eller ont av den. var bara svår att hitta balansen i den då den är väldigt flack och har minimala stöd.

Hade tur en andra gång med senaste dressyrsadeln att den passade mig med. En tekna, Lite bred men passar hästen perfekt och jag får inget skav av denne heller. Förra dressyren fick jag skav på svanskotan :/ Inte roligt.
 
Värt att prova! Nej äter inte kortison :)

Skönt att du inte äter kortison, man kan få något som vi inom äldreomsorgen kallar "pappershud". överhuden separera ifrån "köttet" och får en pappers liknande känsla och ibland får man sår bara av att ta på sig kläder. då gäller det att smörja in sig med FETA krämer varje dag - morgon och kväll.
Kanske kan hjälpa dig att smörja in dig med en riktigt fet kräm?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 521
Senast: eigollet
·
A
Hästmänniskan Ni som lätt får ridsår/skavsår: Hur undviker ni det? Går de??:confused: Jag kan knappt sitta för ungefär femtioelfte gången pga...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 708
Senast: placen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp