Nu är det kanske inte precis något bra tips att byta häst .... Men om man ska köpa ny häst och har problem med ridsår så kan man ju lägga in aspekten att vissa raser är mer rump- och ryggvänliga än andra. När jag hade halvblod kunde jag vara blodig i trosorna efter ett dressyrpass -händer inte med mina P.R.E.
Med det tillägget att för min del innebar bytet av ras att jag också fick delvis lägga om min ridning och lära mig att göra mycket mindre i sadeln ...säkert samma sak med många moderna halvlodshästar ( de jag hade var av den lite äldre typen) men kombination sitta rätt, stilla och rida med mindre styrka och en häst som är mjuk som en springande soffa är helt klart bra för mitt underrede!
 
@saannisen har du testat cykelbyxor med sämskskinn det ska tydligen vara bra, militärer använde det materialet i underkläder med förr i tiden när de red långa ritter. Jag har också hört att nån som hade stora problem med ridsår använde vuxenblöjor och fick god effekt men det kanske inte är det roligaste alternativet.
 
Inotyol. Salva för bebisrumpor :) blir en fet skyddande hinna. Borde kunna fungera både förebyggande och efter att det blivit sår. Jag har använt det flera gånger på ridsår. Kanske är det så illa för dig att det inte funkar men kan ju vara värt ett försök och kan säkert ge lite lindring
 
När jag var gravid hade jag väldiga problem med "chubrubs". Löste det genom att smeta på silikonglidmedel. Ingen aning om det fungerar vid ridsår, men det är ju lite samma princip som tidigare nämnda vaselin/inotyol (blir en glatt "hinna").
 
Assos-salva finns på cyclecomponents. Används flitigt av cyklister som cyklar långt och får sår. Min dressyrtränare testade då hon fick ridsår och hon tyckte det fungerade superbra!
 
Jag hade samma problem när jag red mycket för några år sen. Både min egna häst och ridskolehästar. Stora blodiga skavsår mellan skinkorna och vid sittbenen:cry: Blev bättree med riktigt fet salva och sömlösa trosor.

hade ett uppehåll i ridningen tills aldeles nyligen då jag skaffa ridhäst igen. Rider barbacka för har ingen sadel och såren har inte kommit tillbaks. Men lånade kompisens hoppsadel häromdagen och då kom såren direkt. Min rumpa tycker inte om sadlar tydligen :meh::(:p
 
Man får känna efter själv. Och gärna ha lite tur. Jag hade förut en sc celine som va hemsk, köpte en bates på vinst och förlust och hade tur att den passade hästen och att jag inte fick skav eller ont av den. var bara svår att hitta balansen i den då den är väldigt flack och har minimala stöd.

Hade tur en andra gång med senaste dressyrsadeln att den passade mig med. En tekna, Lite bred men passar hästen perfekt och jag får inget skav av denne heller. Förra dressyren fick jag skav på svanskotan :/ Inte roligt.
Okej :) aaj det lät inte kul, måste vara en konstig sadel som gav sår så högt upp :/
 
Nu är det kanske inte precis något bra tips att byta häst .... Men om man ska köpa ny häst och har problem med ridsår så kan man ju lägga in aspekten att vissa raser är mer rump- och ryggvänliga än andra. När jag hade halvblod kunde jag vara blodig i trosorna efter ett dressyrpass -händer inte med mina P.R.E.
Med det tillägget att för min del innebar bytet av ras att jag också fick delvis lägga om min ridning och lära mig att göra mycket mindre i sadeln ...säkert samma sak med många moderna halvlodshästar ( de jag hade var av den lite äldre typen) men kombination sitta rätt, stilla och rida med mindre styrka och en häst som är mjuk som en springande soffa är helt klart bra för mitt underrede!
Att tänka på inför ett hästköp! Ligger en hel del sanning i det du säger :)
 
@saannisen har du testat cykelbyxor med sämskskinn det ska tydligen vara bra, militärer använde det materialet i underkläder med förr i tiden när de red långa ritter. Jag har också hört att nån som hade stora problem med ridsår använde vuxenblöjor och fick god effekt men det kanske inte är det roligaste alternativet.
Nej det har jag inte provat, ska kolla upp det! :) vuxenblöjor känns inte jättekul, men då vet jag iaf det skulle knipa riktigt ;) jag har provat vanliga cykelbyxor och där var problemet att vaderingen inte gick tillräckligt högt upp...
 
Inotyol. Salva för bebisrumpor :) blir en fet skyddande hinna. Borde kunna fungera både förebyggande och efter att det blivit sår. Jag har använt det flera gånger på ridsår. Kanske är det så illa för dig att det inte funkar men kan ju vara värt ett försök och kan säkert ge lite lindring
Har provat, är ju skönt att ha på iaf men blir sår ändå :) det värsta med alla dessa feta salvor är att hälften kommer på trosorna och går knappt väck i tvätten haha :)
 
Jag hade samma problem när jag red mycket för några år sen. Både min egna häst och ridskolehästar. Stora blodiga skavsår mellan skinkorna och vid sittbenen:cry: Blev bättree med riktigt fet salva och sömlösa trosor.

hade ett uppehåll i ridningen tills aldeles nyligen då jag skaffa ridhäst igen. Rider barbacka för har ingen sadel och såren har inte kommit tillbaks. Men lånade kompisens hoppsadel häromdagen och då kom såren direkt. Min rumpa tycker inte om sadlar tydligen :meh::(:p
Usch, det är ett hemskt problem! Jag får dock väldiga ridsår av barbackaridning med. Så tråkigt för dig att såren kommer när du rider i sadel :( haha dessa rumpor och deras sadelprotester :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 520
Senast: eigollet
·
A
Hästmänniskan Ni som lätt får ridsår/skavsår: Hur undviker ni det? Går de??:confused: Jag kan knappt sitta för ungefär femtioelfte gången pga...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 708
Senast: placen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp