Skönt att du inte äter kortison, man kan få något som vi inom äldreomsorgen kallar "pappershud". överhuden separera ifrån "köttet" och får en pappers liknande känsla och ibland får man sår bara av att ta på sig kläder. då gäller det att smörja in sig med FETA krämer varje dag - morgon och kväll.
Kanske kan hjälpa dig att smörja in dig med en riktigt fet kräm?
Usch, tur man inte har det. Jag smörjer med idomin så ofta som möjligt :)
 
Usch, tur man inte har det. Jag smörjer med idomin så ofta som möjligt :)

Prova med Helosan, Locobase eller se om du kan få Minidrem utskriven. Dessa är fetare än idomin och går in mer i huden. Det finns även en hudsalva som är på sprayflaska, konstigt nog. Den finns på apoteket och det kommer ut som mousse. Kladdar inte och går snabbt in i huden.
 
Har du provat olika material på ridbyxorna? 100% bomull, polyester, kanske sånna där distansridbyxor som är lite glatta? Tjockare strävare bomull, och typ joggingbyxebomull?

Ska ju finnas nån ridbyxa som är extra snäll, stud one eller vad den nu heter...
 
Prova med Helosan, Locobase eller se om du kan få Minidrem utskriven. Dessa är fetare än idomin och går in mer i huden. Det finns även en hudsalva som är på sprayflaska, konstigt nog. Den finns på apoteket och det kommer ut som mousse. Kladdar inte och går snabbt in i huden.
Tack, ska prova det :)
 
Har du provat olika material på ridbyxorna? 100% bomull, polyester, kanske sånna där distansridbyxor som är lite glatta? Tjockare strävare bomull, och typ joggingbyxebomull?

Ska ju finnas nån ridbyxa som är extra snäll, stud one eller vad den nu heter...
Nej har jag inte provat. Tack för tipset ska försöka få tag på ett par sådana :)
 
Hej,
Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig riktigt ordentligt med ryggsårsplåster när det är som värst. Och bökigt är det för ridsåren sitter mellan skinkorna :p
Jag har sadlar som ska passa mig. Får ridsår i alla sadlar, har två hopp och två dressyrsadlar.
Rider i sömlösa trosor och helskodda ridbyxor.
Har provat:
- strumpbyxor
- cykelbyxor
- talk
- compeedplåster (big no no gah så ont det gjorde)
- sprayplåster (samma som ovan)
- stringtrosor
- bomull

Finns det någon som har varit med om liknande och har nåt bra tips? Finns ju sådana särskilda ridtrosor med vadering, någon som testat?
Kan tillägga att jag är sjuk också så kan mycket väl vara sjukdomen som gör att jag lätt får skavsår...
Jag har haft problem men sen jag började använda billiga lite hårdare trosor från Bon Prix har jag inte haft ett enda sår, råkar jag ta några andra trosor är det kört direkt. Jag har även ett par vadderade distansridbyxor som är supersköna, kan användas som långkalsonger på vintern. Och får du ändå sår så smörj på propolja så läker de på nolltid dock svider det som attan
 
Jag har haft problem men sen jag började använda billiga lite hårdare trosor från Bon Prix har jag inte haft ett enda sår, råkar jag ta några andra trosor är det kört direkt. Jag har även ett par vadderade distansridbyxor som är supersköna, kan användas som långkalsonger på vintern. Och får du ändå sår så smörj på propolja så läker de på nolltid dock svider det som attan
Då får jag köpa några sådana :) vad är propolja och var kan man köpa det? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 549
Senast: eigollet
·
A
Hästmänniskan Ni som lätt får ridsår/skavsår: Hur undviker ni det? Går de??:confused: Jag kan knappt sitta för ungefär femtioelfte gången pga...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 749
Senast: placen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp