Ridskolan öppnar igen – smittade hästen hålls isolerad

Jag fattar verkligen inte hur det kunde bli såhär

Ponnyn har stått på ridskolan i 5 år och inte lämnat anläggningen - hur har den då blivit smittad? Om den är en tyst bärare undrar jag varför inte någon annan häst har blivit smittad? Eller om den blivit smittad av annan häst eller människa så borde fler hästar rimligtvis också blivit smittade?
 
Jag fattar verkligen inte hur det kunde bli såhär

Ponnyn har stått på ridskolan i 5 år och inte lämnat anläggningen - hur har den då blivit smittad? Om den är en tyst bärare undrar jag varför inte någon annan häst har blivit smittad? Eller om den blivit smittad av annan häst eller människa så borde fler hästar rimligtvis också blivit smittade?
När ridskolan jag jobbade på fick in kvarka var det enligt länsveterinären med allra största sannolikhet en utomstående häst som kommit till ridhuset som var sjuk och smittade. Den andra sannolika smittvägen var en människa som tagit med sig smittan från en smittad häst någonstans. Inga andra hästar tilläts vara och hade heller inte varit i stallet, inga hästar hade åkt någonstans och ingen hade tillkommit på länge.

Vi hade då drygt 40 hästar på anläggningen. Alla i samma stall. Två blev sjuka. Den ena pga en kollegas dumhet. Hen ställde den sjuka hästen på en annan hästs plats tillfälligt innan vi visste att det var kvarka och den hästen vars plats det var blev också sjuk men ingen annan. Om de blir sjuka är så mycket slumpen. Vissa har haft det förut och har skydd just därför och andra har bara tur. Vi kunde inte isolera hästarna och det sågs då inte heller som någon idé då det antogs att det pga stallets utformning (alla hästar kunde nosa på någon annan häst) redan hade spridit sig som en löpeld oavsett men förvånande och tacksamt nog så gjorde det inte det.
 
Får väl säga skönt att inga nya hästar har smittats.
Men inga hästar får lämna anläggningen men utomstående hästar är välkomna på träningar har de verkligen varit isolerade inkubationstiden redan?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst vid Ronneby Horse Center har drabbats av ett herpesvirus. Stallet är nu satt i karantän i minst tre veckor. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Negativa provsvar betyder att Flyinge öppnar igen. Anläggningen, förutom just det stall där en häst med konstaterad EHV-4 står, är åter...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Baståsens ridklubb i Surahammar tvingas hålla stängt. Anledningen är att flera av klubbens hästar har insjuknat i den väldigt smittsamma...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinär missade att notera i hästpasset att den läkemedelsbehandlade hästen inte fick bli livsmedel. ... Källa / Läs mer...
2
Svar
33
· Visningar
2 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp