Ridskolehäst

emma016

Trådstartare
Hej! Vet inte riktigt om detta är rätt kategori men provar här :)
Jag rider på ridskola och nu är det så att jag och mamma har fastnat för samma häst som är helt perfekt i allt! Jag och min mamma har ridit denna hästen i 4 år nu.
Nu till problemet, vi vill hemskt gärna köpa hästen av ridskolan, men de vill inte sälja honom eftersom han är bra för verksamheten. Vi har lagt ett bud på honom förra sommaren, men de vill ändå inte sälja honom till oss.
Han är inte jätteduktig på hoppning och inte jättefin i kroppen. Men helt perfekt för oss.

Vi letar ju häst på hästnet också men om vi nu skulle köpa en annan häst, och ridskolan sedan skulle vilja sälja honom vet jag inte vad vill skulle göra.

Någon har som har något tips på att övertala ridskolan att sälja honom till oss?
 
Hej! Vet inte riktigt om detta är rätt kategori men provar här :)
Jag rider på ridskola och nu är det så att jag och mamma har fastnat för samma häst som är helt perfekt i allt! Jag och min mamma har ridit denna hästen i 4 år nu.
Nu till problemet, vi vill hemskt gärna köpa hästen av ridskolan, men de vill inte sälja honom eftersom han är bra för verksamheten. Vi har lagt ett bud på honom förra sommaren, men de vill ändå inte sälja honom till oss.
Han är inte jätteduktig på hoppning och inte jättefin i kroppen. Men helt perfekt för oss.

Vi letar ju häst på hästnet också men om vi nu skulle köpa en annan häst, och ridskolan sedan skulle vilja sälja honom vet jag inte vad vill skulle göra.

Någon har som har något tips på att övertala ridskolan att sälja honom till oss?

Självklart kan ni inte övertala ridskolan att sälja honom. En bra ridskolehäst är värd väldigt mycket pengar för verksamheten, och ni måste lämna ett rejält högt bud för att det ska vara värt att fundera på försäljning.
 
Ärligt tror inte jag det går. Det är svårt att hitta hästar som funkar i verksamhet så de hästar ridskolorna har håller de hårt i. Möjligen om ni skulle hitta en likvärdig eller bättre o göra någon form av deal.
 
@emma016 Som de andra skriver det går nog inte att få dem att sälja en bra ridskolehäst. Det är nödvändigvis inte så att en bra ridskolehäst är den som är bäst på hoppning och dressyr eller finast i kroppen. Det är annat som styr t.ex hur hästen är med olika ryttare på olika nivåer. En ridskolehäst som t.ex. kan ridas av såväl nybörjare som mer avancerade ryttare är guld värd för verksamheten. Släpp tanken på den här hästen och hitta ett gemensamma häst som passar era ambitioner och mål. Risken med ridskolehäst är att ni betalar ett rejält överpris för hästen om de inte vill sälja. De pengarna är roligare att lägga på t.ex. träningar eller kurs med den nya hästen när ni hittat en.
 
Senast ändrad:
Ja, ridskolan vill säkert sälja om ni erbjuder en miljon.

Men nej, ni kan väl bara fortsätta höja budet egentligen. Det finns inget sätt att övertala.
 
En häst som fungerar klockrent i verksamhet är värd minst det tredubbla mot en annan individ med samma förutsättningar/utbildning som en som inte fungerar i verksamhet. Leta upp en häst med motsvarande förutsättningar/utbildning alltså och tredubbla det priset och lägg ett bud. Säger de nej ändå så har ni valet att höja ytterligare eller ge er. Ni kan inte övertala ridskolan att sälja.

Men, bara för att hästen är allt ni önskar nu så innebär inte det att han kommer vara likadan som privathäst. Vissa hästar älskar livet på ridskolan men vantrivs som privathästar. Bara det att en ridskolehäst får jobba så mycket mer än de flesta privathästar kan ställa till med enorma problem för den nya ägaren när hästen inte får röra sig lika mycket som tidigare. Dessutom finns det mycket kunniga människor på ridskolan som förhindrar att hästarna går över gränserna, något som kan vara svårt att ens märka i tid som nybliven hästägare.
 
Fråga vad de vill ha för den och antingen accepterar ni det eller inser att det blir för dyrt.

Ni kommer nog betala ett extremt överpris med tanke på att hästen är värd mycket mer för ridskolan än för er.

I övrigt håller jag med alla andra svar som getts.
 
Vill de inte sälja så vill de inte sälja. Jag tror de har större nytta och behov av en häst som passar bra in i deras verksamhet med x antal människor än vad du själv har av den, faktiskt.
 
Tänk på att hästar förändras när de byter miljö och blir annorlunda hanterade. Hästen som verkar perfekt nu kan bli en helt annan om dess levnadsförhållanden ändras.

Säger som andra, enda sättet att få ridskolan att sälja hästen är att ge ett riktigt bra bud på den.
 
Som flera skrivit här, även om ni får köpa hästen så är det inte säkert att den skulle fungera för er. Ni ger den inte samma förutsättningar.

Ridskolan har ingen anledning att köpa en väl fungerande häst om ni inte betalar att ordentligt överpris (som sagt), någonstans så går gränsen för när ni betalar ett så pass högt pris att de inte kan säga nej. Om det är 10% eller 500% extra är svårt att säga.men det mesta är till salu till "rätt" pris.
 
En häst som fungerar klockrent i verksamhet är värd minst det tredubbla mot en annan individ med samma förutsättningar/utbildning som en som inte fungerar i verksamhet. Leta upp en häst med motsvarande förutsättningar/utbildning alltså och tredubbla det priset och lägg ett bud. Säger de nej ändå så har ni valet att höja ytterligare eller ge er. Ni kan inte övertala ridskolan att sälja.

Men, bara för att hästen är allt ni önskar nu så innebär inte det att han kommer vara likadan som privathäst. Vissa hästar älskar livet på ridskolan men vantrivs som privathästar. Bara det att en ridskolehäst får jobba så mycket mer än de flesta privathästar kan ställa till med enorma problem för den nya ägaren när hästen inte får röra sig lika mycket som tidigare. Dessutom finns det mycket kunniga människor på ridskolan som förhindrar att hästarna går över gränserna, något som kan vara svårt att ens märka i tid som nybliven hästägare.


Kan bara hålla med. Min kära mor kärade ner sig i stabila trygga "Bobby" på ridskolan, Bobby 21år var allt man kunde tänka sig, lugn trygg, snäll lagom stor, gjorde det man bad om och hoppade Allt!

2 år senare gicK Bobby i pension och flyttar av en tillfällighet till vårt lilla grannstall. Bobby blir som förbytt. Tanken är att Bobby ska gå i en stor hage med kompis & agera promenadhäst i skogen ett par dagar i veckan. Detta fungerar inte alls! Bobby kan för det första Absolut inte vistas i stallet själv, stressad överlag i boxen, (stått på spilta hela sitt liv, kan inte vara i hagen själv & rida ut Ne Ne, (grupp eller ensam) Han vantrivdes så det sjöng om det. Alla hans rutiner var helt borta. En dag var Bobby borta. "vart är Bobby? - Bobby sover, Bobby sover jätte djupt. & det var nog bäst för honom.
 
Hej! Vet inte riktigt om detta är rätt kategori men provar här :)
Jag rider på ridskola och nu är det så att jag och mamma har fastnat för samma häst som är helt perfekt i allt! Jag och min mamma har ridit denna hästen i 4 år nu.
Nu till problemet, vi vill hemskt gärna köpa hästen av ridskolan, men de vill inte sälja honom eftersom han är bra för verksamheten. Vi har lagt ett bud på honom förra sommaren, men de vill ändå inte sälja honom till oss.
Han är inte jätteduktig på hoppning och inte jättefin i kroppen. Men helt perfekt för oss.

Vi letar ju häst på hästnet också men om vi nu skulle köpa en annan häst, och ridskolan sedan skulle vilja sälja honom vet jag inte vad vill skulle göra.

Någon har som har något tips på att övertala ridskolan att sälja honom till oss?
En extrem summa pengar är det enda jag kan tänka mig.
Som flera redan sagt en ridskolehäst som fungerar bra i ridskoleverksamheten har ett pris på papper men för ridskolan är den värd bra mycket mer.
Sen glömmer ni en del andra saker. En ridskolehäst är van vid att alltid ha ett flertal andra hästar omkring sig.Det kommer krävas en hel del jobb troligast för att kunna rida ut själv, förutsatt att den ens är van vid att man rider ut. Hur van den är vid trafik. Om den kan vara själv i hagen/stallet. Den kommer få helt andra rutiner, ni kommer antagligen motionera den annorlunda (en ridskolehäst går mycket mer än en vanlig hoppyhäst).
 
Hej! Vet inte riktigt om detta är rätt kategori men provar här :)
Jag rider på ridskola och nu är det så att jag och mamma har fastnat för samma häst som är helt perfekt i allt! Jag och min mamma har ridit denna hästen i 4 år nu.
Nu till problemet, vi vill hemskt gärna köpa hästen av ridskolan, men de vill inte sälja honom eftersom han är bra för verksamheten. Vi har lagt ett bud på honom förra sommaren, men de vill ändå inte sälja honom till oss.
Han är inte jätteduktig på hoppning och inte jättefin i kroppen. Men helt perfekt för oss.

Vi letar ju häst på hästnet också men om vi nu skulle köpa en annan häst, och ridskolan sedan skulle vilja sälja honom vet jag inte vad vill skulle göra.

Någon har som har något tips på att övertala ridskolan att sälja honom till oss?

Vad har ni gett för bud? Ger ni ett bud på runt 100 borde ni få loss honom, har ni gett ett bud på 25 så tjänar dom mer på att han är kvar :)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 321
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 211
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 969
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • GVFÖ 2024
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp