Ridskoleryttare 2014

Masqueradee

Trådstartare
Hoppas att det är lugnt att jag startar en ny tråd, det är ju ändå nytt år och dags för ny termin! :D

När drar terminen igång för er? Våra drar igång om ungefär en vecka och jag längtar redan! Har ridit en kurs i WE (endagars med två rid-pass) och en dressyrkurs (tvådagars med en teorilektion och ett ridpass per dag) och i morgon och övermorgon har jag två "lektioner" inom min förberedande instruktörsutbildning som jag går, så mig lider det ingen nöd på :D

Har ni några mål för denna termin? Kanske någon tävling eller så inplanerad? :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Min lektion börjar på fredag men har avbokat då vi ska resa bort, och måste nu vänta 2 veckor till :arghh: Rider ju bara varannan vecka..
Hoppar gärna någon PnJ om vi tränar lite banteknik. Hoppas på någon hoppkurs snart!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag kommer börja på min nya ridskola i morgon! :D
Flyttar tillbaka till Göteborg om 1,5 vecka så nu blir det ridning här istället för i Växjö.

Ska bli jättekul! :D
Några mål har jag inte, mer än att försöka vara med på så många lektioner som möjligt. Kommer jobba 3skift så det kan bli lite svårt...
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Min lektion börjar måndag vecka 3 (13 januari). Fast för dom elever som rider någon av dagarna tisdag -fredag börjar terminen vecka 2, detta eftersom det är röd dag på måndag vecka 2.

Mål för terminen är att jobba vidare mot att hitta formen och framåtbjudningen och få säkra 70-80 cm rundor på min sköthäst. Ska även ta alla tillfällen som bjuds att vara med på p&j och kanske även p&r, rida km i både dressyr och hoppning och kanske starta lokal Ld i hoppning på hemmatävling.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Min termin börjar imorgon :banana: Är gryyymt peppad eftersom jag missade mycket på slutet av förra terminen.

Mina mål är att bli lite säkrare och mer avslappnad i sadeln. Ska försöka att inte vara så skraj för hoppning också ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Min termin raketstartar idag med en tredagars dressyrkurs och klubbtävling i hoppning på måndag :) känner mig lagom sliten efter att ha jobbat natt hela nyår, kom hem 2 inatt och började jobba igen 7 imorse :crazy: Men hoppas att stalluften ska ge mig lite extra energi så lektionen idag går bra ändå :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har ju som sagt ridit mina kurser innan nyår men körde en "raketstart" idag jag också genom att själv stå på marken i manegen :o. Min ridskola har en förberedande instruktörsutbildning så vi har träff idag och i morgon där vi får prova på att hålla egna lektioner för varandra. Jisses va svårt det är, men riktigt roligt :). Stod med ett pass, höll ett pass och red två (ca 20min per pass) och i morgon tror jag att jag kommer rida 2-3 pass. Lagom mör man kommer vara sen :D, både mentalt och i kroppen!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Mina lektioner börjar på fredag, lääängtar! Mål för terminen är att börja tävla mer, i både hoppning och dressyr, och göra ett försök på en LA i dressyr mot slutet av terminen. Har varit hopprädd större delen av mitt liv men förra terminen lossnade det och jag hittade en häst som jag var bekväm med att hoppa, och vi startade tom i en hopptävling (bara 70 och vi var enda stor häst ekipaget bland massa ponnyer, plus att hästen blev supertaggad och hoppade fel hinder, men domaren var snäll och lät oss hoppa färdigt banan ändå, och det var superkul), så jag ska försöka utveckla hoppningen med den hästen. Sen har jag en dressyrtävling nu på måndag med finaste hästen, Breezer heter han. Blir enda startande i min klass men det känns nästan lite skönt..
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vad kul med en ridskoletråd.

Idag var jag på min första lektion! Har ridit mycket innan men haft ett uppehåll, så nu har jag börjat om i en vuxen nybörjargrupp. Idag var första gången jag satt på en häst på flera år och det var SÅ ROLIGT.

Gruppen var en positiv överraskning, jag trodde att det skulle vara nybörjar-nybörjarnivå men vi red ändå i alla gångarter och fokuserade på ställning/böjning, takt och vägar. De senaste åren jag red hade jag foderhäst och tränade bara lite sporadiskt då och då för tränare och lade mig förmodligen till med massa ovanor och konstigheter. Så det känns perfekt att komma in i en grupp på grundläggande nivå, så jag kan koncentrera mig på att rida korrekt och inte "fuska" mig fram för att hänga med.

Det känns alldeles för långt till nästa lördag, jag vill rida mer NU!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja just det, målet för terminen är att börja hitta tillbaka till min gamla balans och känsla, minus eventuella ovanor. :)

Mitt långsiktigta mål är att skaffa en egen häst (eller ja egentligen drömmer jag om en connemaraponny), men först måste jag ju få ordning på min egen ridning.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

För mig börjar terminen på måndag, röd dag till trots. Det ska bli jättekul, särskilt med tanke på att jag inte har ridit lektion på många många år. Jag ska börja i en grupp med såna som ridit tidigare, men inte den senaste tiden (som jag alltså) och sådana som ridit något år och inte längre är helt nybörjare alltså. Det kommer nog bli jättebra. Jag är såååå taggad och hoppas att det blir mycket sitsträning i början, för det behöver jag. Så mitt mål är väl att klara en lektion utan att ha galen träningsvärk i fyra dagar efteråt... :p
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Träningsvärken from hell!! Första lektion igår som sagt och jag red en häst som tyckte att det skulle vara fullt ös eller inget alls..... Fick jobba på ordentligt hela lektionen men mot slutet gick det bättre, då kunde vi galoppera ganska kontrollerat iallafall. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

För mig börjar terminen på måndag, röd dag till trots. Det ska bli jättekul, särskilt med tanke på att jag inte har ridit lektion på många många år. Jag ska börja i en grupp med såna som ridit tidigare, men inte den senaste tiden (som jag alltså) och sådana som ridit något år och inte längre är helt nybörjare alltså. Det kommer nog bli jättebra. Jag är såååå taggad och hoppas att det blir mycket sitsträning i början, för det behöver jag. Så mitt mål är väl att klara en lektion utan att ha galen träningsvärk i fyra dagar efteråt... :p

Vart ska du börja?
Såg att din hemort var bland annat Karlskrona och där vet jag att lektionerna började i lördags, är det i Lyckeby du ska rida? och vilken tid?
Har ridit måndagar där innan men är nu på onsdagar istället
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*
Igår fick vi som är värdinnor rida igenom alla ridskolehästarna inför terminsstarten. Fick den stora vita knaubstrabern (stavning?). Vi red lite bommar och mycket galopp så hästarna blev avslappnade och ett litet hopp också. Tyckte personligen inte att jag red så bra och var lite förvirrad emellanåt på vad ridläraren menade, t ex för lång högersida. Jag förstår orden men blir förvirrad när jag inte riktigt vet vad det är jag ska försöka rätta till, jag har jättesvårt för sånt där.
Likadant skulle vi rida lätt i galoppen, upp ett, ner ett. Jag klarar bara av att rida ett upp, två ner för min kropp hänger inte med, så när jag blev tillsagd att jag skulle va snabbare fick jag säga två gånger att jag inte hinner med. Kände mig värdelös, kändes som jag åkte häst fast jag försökte rida(?).

Vaknade med träningsvärk i låren och korsryggen, så bara åkt häst kan jag inte ha gjort även om det kändes så. Får se hur det känns imorrn efter vår första riktiga lektion för terminen och vilken häst jag får. Jag hoppas det känns bättre imorrn, är inne i en period just nu när allt känns kasst. Skulle va skönt med något som kan hjälpa till och vända på smeten. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det där med att rida lätt i galopp eller exempelvis växla mellan att stå upp ett travsteg/sitta ned två eller kanske tvärt om är sjukt svårt! Man är ju van att i galoppen antingen sitta ned eller stå upp och i traven sitta ned/stå upp/vartannat steg. Tror att det kan vara nyttigt för både kroppen och tankeverksamheten att prova på att göra något annat. Det har ingenting med hur "bra" man är på att rida, det är ju en vanesak att göra på ett speciellt sätt :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det kan nog vara så, har mycket lättare för traven om vi t ex ska stå upp två och sitta ner ett. Troligen för att jag är mer van vid traven än galoppen och att det känns som det går mycket fortare i galoppen. Sen är jag nog väldigt hård mot mig själv också när jag inte lyckas göra det jag egentligen vill (är perfektionist, så när det inte blir perfekt blir jag deppig typ). :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vart ska du börja?
Såg att din hemort var bland annat Karlskrona och där vet jag att lektionerna började i lördags, är det i Lyckeby du ska rida? och vilken tid?
Har ridit måndagar där innan men är nu på onsdagar istället

Lyckeby stämmer bra. Sitter på tåget upp nu och börjar bli riktigt pepp och lite nervös. Trivs du bra?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl
Terminen börjar imorgon på ridskolan,men iom att jag rider på måndagar så får jag vänta tills den 13/1 dock.
Målet är att få lite mer ordning på sitsen, våga hoppa lite fler hästar, och bli lite kvickare i mina hjälper, kunna rida lite fler olika typer av hästar.
och att rida lite fler godkända program :)

Film från tomtehoppningen jag var med på slutet av förra terminen:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151920502773042&l=1644034137097304146

kan ju även nämna i denna tråd att jag varit galet hopprädd tidigare.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Terminen har börjat med en vanlig lektion och en hoppgruppsgång.

Hoppningen var redigt, redigt rolig! En basövning med teknik, tänka, teknik, tänka. :) Passar mig utmärkt.

Vanliga lektionen gick inte av för hackor heller. För mig är hästen min största utmaning ever. Det börjar räta till sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 362
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp