Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast hur mycket "lider" hästen egentligen av att stå uppbunden i sin spilta med en sadel på ryggen i ca 30 min (de brukar gå ner till lektionen en stund innan den börjar, och hade normalt sadlat då)?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Nu finns det en tråd för er som vill visa era ridfilmer och ha endast positiv feedback, ska själv se om jag kan fixa en ridfilm på mig själv nån gång också. Skulle va intressant och få lite feedback från andra vad de tycker oavsett nivå. :P
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL
Vet inte om detta faller inom ramarna för vad man får skriva om, men sitter och kollar på ridskolor eftersom jag ska flytta stad till hösten, och det verkar vara vanligt att man betalar efter hur många som rider i gruppen? Ni som betalar på detta sättet, finns det något bra/dåligt med det? Hur fungerar det om någon t.ex. slutar och man inte får in någon ny på en längre tid?
Och vad tittar ni efter när ni valde er ridskola?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det har jag aldrig hört talas om innan!
Det brukar vara så att en grupp med mindre antal elever kostar mer för den ridande, men det är ridskolan som står för risken om gruppen inte är full (dvs priset är fast).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo men det var så jag menade :D Har aldrig stött på det förut (såvitt jag vet är det ingen av klubbarna i området som har så), just därför jjag blev lite förvånad över att det var så vanligt..
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Så är det på min ridskola. Troligen har det kommit till för att vissa vill få mer plats och mer tid från ridläraren. Ibland har jag funderat på att byta till en sådan grupp men än så länge tycker jag min ridlärare kan tjata på oss allesammans i tillräckligt hög grad.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det ger så mycket mer att rida få i gruppen så det är nog därför det är vanligt, men det är nog extra vanligt på ridskolorna i storstadsområdena när man är jättemånga i gruppen. Men vi hade också några sådana grupper på ridskolan jag är uppvuxen på för de som ville trimma lite extra.

Jag rider i en grupp där vi är upp till 15 stycken i gruppen, som tur var så brukar gruppen aldrig vara full och i några andra grupper på ett annat ställe där vi är 6-8 i gruppen, och det märks enorm skillnad. På ridskolan med stora gruppen så måste man rida i en sån "vanlig" grupp för att få rida i specialgrupperna (med färre antal ridande).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag valde min ridskola efter stämningen och storleken. Vi har fast pris på lektionerna också, även väldigt varierande med hur många de är i de olika grupperna. Allt från 6-8 st. Har för mig ridläraren nämnde en gång att det är som mest lönsamt när det är 8 i en grupp, men det blir trångt som attan i vårt lilla ridhus (20x40).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Hopplektion idag.. blev inte så mycket hoppat idag. Då det visst blev en dubbelbokning, när en av ordinarie tjejerna i gruppen inte kan och en annan skulle ersätta och så hade det blivit något missförstånd, så vi blev en extra i gruppen. Sex stycken på trånga utrymmen, då det stod hinder över allt, totalt 10 hinder, två på medellinjen och två snett ut från medellinjen, sen kombinationer med tre hinder på varje långsida.

Vi skulle egentligen ha satt ihop de olika linjerna till en bana, men vi kom aldrig så långt då det tog tid. Lite synd, så vi red i princip samma övning fast ändå inte som förra gången. Lite synd på ett sätt och bra på ett annat så man verkligen hittade rätt knappar. En av tjejernas pappa filmade också, filmade visst alla, får se vad som händer med den filmen, tror han lyckades fånga några misslyckanden från min sida. :P
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi har "specialgrupper" på 6 elever vilket självklart kostar extra. Storhästlektioner har 9 elever, ponnygrupper 10 och ibland kan nybörjare vara upp till 11 ekipage (ytterst sällan och då endast första terminen då hästarna går i skritt). I min grupp är vi dock bara 8st på grund av att intresset inte är större :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi är fyra i vår grupp. Oftast är vi bara tre. Det är prefekt eftersom det inte gör så mycket om vi är på lite olika nivåer, man får tid att både få ordentligt med hjälp och att rida utan att vara helt i ridlärarens fokus.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Masqueradee: ungefär så ser våra grupper ut också! Tycker att åtta är alldeles lagom, även om man ibland inte får så mycket uppmärksamhet man vill ha.

escodobe: ojj, det lät himla skönt att vara så få! Är det en liten ridskola då eller?

KL
Idag hade jag en efterlängtad lektion, känns som en evighet sen sist men jag redan ändå förra veckan. Hade samma häst som sist, herr stor och lång. Det gick mycket snabbare att hitta knapparna och få kontakt med honom än det gjorde sist, och då till stor del utan hjälp från ridläraren. Dock är han ju som sagt lång och stor, och är superduktig på att få en att luta sig framåt och släppa efter på tyglarna utan att man själv känner det, så det fick jag tillsägelserom några gånger. Dock var vi 10 st i ett 20x40 ridhus, så det blev myyycket samla och vända och övergångar vilket förstås bara var en fördel för oss. Vi red lite småvolter, och travade över bommar med skänkelvikning före och efter. Sist skulle vi galoppera över en liten pyramid med bommar och behålla samma rytm i sprången, och galopp är hans glanstid, det är bara att gunga med och han är jättelätt att länga och korta på om man har jobbat igenom honom någotsånär. Sedan skulle vi göra ett galoppbyte över pyramiden, och jag blev lite nervös för jag har aldrig lyckatsmed galoppbyte på honom. Dock lyckades vi, även om bytet blev efter pyramiden ist för över den :P Men på det hela taget kändes det sjukt bra, funderar på att kanske testa en tävling med honom någon gång!

Och på söndag har jag anmält mig till en träningsdag (ett dressyrpass, ett hoppass och lite teori) med min finaste Breezer, ser fram emot det :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förresten hörde jag en lite rolig grej på privatponnyernas hoppträning idag. De skulle göra ett galoppbyte över bom och sedan rida en svag sväng mot ett räcke på långsidan, en tjej är då superkoncentrerad på bytet och att galoppen blir bra efteråt, och det syns att hon helt glömmer att hon ska hoppa, och styr inte mot det förrän det är för sent, och hästen drar förbi. Tränaren säger då något om att hon måste styra bättre på hindret, och hon svarar "men det går inte!" :grin:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hahaha, sånt där är ju bara för skönt att höra. Visst det är väl bra att hon är koncentrerad på ridningen, men man kanske ska ha lite uppmärksamhet på mer än bara hästen? ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag minns en gång när jag var med i markarbetet och där vi i normala fall är ca 5-6 st och nästan alla var sjuka/kunde inte, så vi bara var 2 på lektionen. Snacka om att man fick lära sig massor, måste dock kännas skönt att alltid vara så få eller? :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL
Har varit åtta timmar i stallet och ridit två gånger idag, känner mig helt slut men nöjd med dagen :) Hade min stora elaka fux, idag var det framhovarna som for åt alla håll när jag borstade och sen kliade huvudet hans så det stod han och slängde med som bara den. Även om han kan bli jättegosig så är det tur att han alltid är fin att rida i alla fall...

Först var det dressyr, skänkelvikningar vilket inte är hans starka sida iom att han är så orörlig i sina bakben. Vi fick börja i skritt och gå över till trav, vilket hjälpte honom ganska mycket, för det kändes mycket bättre än det brukade. Vi skulle även göra typ skänkelvikningar i galopp, från A till B, men han blev snorpigg (han är alltid seg), vilket iofs var roligt men inte så bra för just den här övningen :P Lyckades ändå samla tillräckligt för att få till en i vänstervarvet, så jag är nöjd med det passet!

När det var dags för hoppningen var jag trött redan då, så jag fokuserade mest på att få igång honom och inte på att gå fint. Började bra, han blev bara lite osäker i hörnet där ingången är, troligtvis såg han väl några spöken eller nåt, men han gick på ganska bra och hoppade lugnt, även i galoppen. Han brukar kunna dra iväg och hoppa enorma språng även om det är små hinder, men idag tog han det lugnt. För lugnt till och med, när vi skulle hoppa trekombination tog det stopp på första och jag dök ner i marken. Har faktiskt aldrig ramlat av på ridskolan sedan jag började rida storhäst för sex år sedan, så det var väl på tiden :D Oturligt bara att det blev i hoppningen som jag redan är lite osäker i, men jag fick hoppa ett par gånger till, det var väl inte den bästa hoppningen men jag känner mig inte rädd just nu iaf, så det gick nog bra i det mentala också.. Men på det hela taget blev det en väldigt bra dag! Synd bara att jag inte lyckades lura dit mamma för att filma, men det får bli en annan gång.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förrföra gången hade vi en liten bana med två små kryss på ena sidan. Minst en volt på en sida. En sida med trav/galoppbommar. Det gick riktigt, riktigt bra. Jag avslutade väldigt bra när "min" ponny som egentligen är väldigt feg på bommar, några gånger i rad verkligen SÖG tag i hindren och jag kände hur hon tyckte det var roligt.

Sist mådde jag skit och hade feber. Regnet öste ned. Jag har nog aldrig frågat efter teori innan och var mycket lättad när de andra var inne på samma spår... Vi hade anatomiteori och pratade om hur olika hästarna i stallet var byggde osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 369
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp