Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Åh, vad kul med lite exteriörlektion! Det skulle jag hemskt gärna vilja ha någon gång när vi har teori, men tyvärr är jag nog ganska ensam om det lite nördiga intresset...

Vi hade också hoppning sist, och fina fuxdamen plockade ännu mer pluspoäng - vi kom fel på ett lite högre stigsprång (mitt fel såklart, jag borde lagt henne rätt), så hon fick gå av stort för att klara det. Eftersom det blev ett lite större språng så hoppade hon mig ur sadeln, så efter hindret landade jag typ bakom sadeln. I det läget hade ju väldigt många hästar antingen blivit rädda och stuckit eller arga och bockat av ryttaren, men hon fortsätter lugnt att galoppera i samma takt, så att jag kan kravla mig tillbaks i sadeln, fånga upp stigbyglarna igen, och fortsätta mot nästa hinder utan få några fel. Vilken klippa!

De flesta hästar hade ju lätt antingen vägrat eller rivit när vi kom så fel, och sen hade man fått tugga sågspån för att man kom i obalans.

Min tävlingshäst gick med också, första gången efter långt skadeuppehåll. Men det var inte lika roligt, hon fick en väldigt orutinerad ryttare, som är lite eljest dessutom, i sadeln, och det blev pannkaka, med avåkning och en häst som till slut stoppade på allt. Inte kul att se.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Hopplektion i måndags och jag slapp "dressyrhästen" och fick den stadiga gunghästen istället.

Tyckte dock det kändes mer som markarbete än hoppning. Vi skulle rida ut hörnen ordentligt, nästan ända ut i sargen. Sen red vi båge på ena långsidan och sen galoppera på andra och det stod tre räcken uppradade, men man red på fyrkantsspåret förbi dom två första och vände sedan in och hoppade det sista på diagonal-linje. Sen samma sak i andra hållet, så sex språng allt som allt, då man red ca tre varv i varje varv.

Hur ser era hopplektioner ut?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det låter mer som markarbete i mina öron också. Dessutom konstigt att ni inte byggde på övningen nånting, varför stod mittenräcket där om ni aldrig hoppade det?

Våra hopplektioner på min vanliga lektion brukar väl vara lite hoppning i trav, och sen i galopp, och så kanske sätta ihop till en minibana med kanske 5-6 språng. Lite olika höjd beroende på ekipage.

I hoppgruppen hoppar vi mer, standard är att vi hoppar fram med lite bockar eller markbommar, sen hoppar vi ett antal linjer, och sen på slutet sätter vi ihop det till en lite längre bana. Ofta är det rätt tekniskt, med relaterade avstånd på böjda spår, kombinationer, knixiga vägar, korta anridningar, etc. Min tränare gillar tekniskt knep och knåp, kontroll och lydnad!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är riktigt nöjd med dagens lektion. De två föregående veckorna har jag ridit min favorit så nu var det dags att byta. Jag fick en rätt lat herre som har mycket egna ideer om hur mycket man egentligen behöver jobba. Jag fick fram honom och fick även med rumpan. Han hade gärna fått släppa lite mer i nacken men det viktiga är ju rygg och bakben. Sidvärtsrörelserna både skänkelvikning och öppna gick riktigt bra för första gången på den hästen. Ett litet smolk i glädjebägaren var att han helt plötsligt fick för sig att det var superkul att gå i sluta både på volt och rakt spår så det var bara att sitta och peta rätt rumpan med innerskänkeln hela tiden.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja, det undrade jag också. Trodde vi skulle få avsluta med att hoppa det som en liten serie med tre språng men icke, tror det kan ha att göra med att första lektionen drog över 15 min in på vår (så vi fick börja 18:30 sen lååång segdragen framridning innan vi ens fick börja hoppa) och, vår lektion var tvungen att sluta till 19:15, egentligen ska den sluta 19:00 och så är det en 15 min paus.. så vet inte om tiden tog slut, men det är lite synd när vi blir drabbade. :/

Tycker det låter som våra hoppgrupper är någorlunda lika i tänket, jag har länge tyckt att just hoppningen på den vanliga lektionen känns lite väl (får man kalla det "mesigt"?), vet inte om det är för att ridskolan är liten och de försöker spara på hästarna, men det hade varit kul med låga studs eller tekniska vägar, enkla saker som gör att det känns bra. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

De som bara rider i vanlig grupp hoppar ju inte så mycket, så det blir stor skillnad på oss som rider i hoppgrupp och hopptränar varje vecka. Så jag tror det är därför våra hopplektioner i vanliga grupper inte är så avancerade. Det är avancerat nog för en del ändå, alla kan ju inte sitta på stallets snällaste häst, och om jag tänker på hon som red min tävlingshäst t ex så fick hon ju stora problem med ett kryss på 30 cm, där är man ju tacksam för att hon inte skulle hoppa högre och svårare - både för hennes och hästens skull.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förvisso, men när alla i gruppen klarar att hoppa så kan man bygga på svårigheten lite, t ex ett räcke och volt tillbaka och större volt för de som inte hinner med eller kanske till och med travhoppa.

Nåväl, ska väl inte klaga egentligen, men jag är lite besviken när hopplektionerna på ridskolelektionerna känns som markarbete. Det har det inte gjort förut och grupperna har inte ändrats heller. Får nog se vad som händer när det är dags för nästa hopplektion istället. :)

Jag har min torsdags hoppning att få utlopp för min hoppabstinens, men de andra i gruppen har inte samma tur. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hoppar in här igen med ett litet filmklipp från gårdagens lektion. Red en av mina nya favoriter för andra gången och är verkligen nöjd med min egen ridning.
Hon är en perfekt häst att öva sits på då hon säger ifrån direkt om man tappar positionen. Hon är vääldigt känslig och blir väldigt lätt springig och spänd och kort i överlinjen samt sticker ut lite här och där med sina långa ben och man måste verkligen jobba på positionen för att hålla koll så att alla kroppsdelar (alltså hästens) håller sig där de ska :)
Vi jobbade mycket med övergångar och fattningar vilket är perfekt för mig som måste öva upp min känsla och timing i fattningarna och även där är hon perfekt då hon direkt spänner till om man gör fel (i mitt fall lutar mig lite framåt eller gör för mycket) och rusar i väg i något steg. I slutet fick vi till en riktigt fin öppna i galopp där hon verkligen satte sig utan att bli spänd och jag lyckades för en kort stund hålla positionen utan att vika mig i innersidan (vilket är ett av mina största problem förutom händerna i magen dåra) så klart kom det inte med på film :(

Hon är iaf en underbar häst, känslig och ambitiös och gör man bara rätt så känns det som att hon gör allt för att göra rätt hon med :d

Det är den mörka fuxen med vita strumpor bak :)


https://www.youtube.com/watch?v=ZGuWJhS1RJE
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag rider i en dressyrgrupp men vi brukar hoppa kanske ungefär 3 gånger per termin. Vi hoppar hyfsat låga hinder men med koncentration på balans och fart. Vi börjar exempelvis ibland med galoppbommar för att få fram hästarna ordentligt och går sedan över till att hoppa studs. Ibland har vi inte hopplektioner men lektioner med bommar där vi ökar/minskar galoppen mellan bommarna och ibland har vi haft "tävling" om vem som kan öka och minska mest just för att sätta lite fart :p
Jag har i alla fall en liten benägenhet att sitta lite med handbromsen i och kanske lite för sakta när jag rider så hopplektionerna är välkomna (även om jag är konstant livrädd) för att få upp grundtempot lite ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Och jag red privathäst på veckans ridlektion :). Min egen alltså! Det gick superbra, över förväntan, han var helcool i allt utom när det plötsligt stod en hund och tittade på utanför ridbanan, men det blev bara ett litet skutt och sen var det lugnt. Hade föreställt mig att det skulle gå i vilt sken alternativt taktande hela lektionen, men han skötte det som ett proffs. Det var nog bara matte som oroade sig i onödan :).

Och det var verkligen supernyttigt att få lite uppsträckning, passade på att boka en privatlektion nu på söndag. För mycket mullande under för lång tid :P.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Red samma häst som de senaste 2 gångerna. Då har jag varit heeelt slut och mör efter lektionen och ja ungefär så känner jag idag också :D
Hon är en ung tjej, 5 år, och vill väl gärna bara springa på så fort hon kan och ibland så hoppar hon till och kastar sig för nått ljud eller nått annat "läskigt".

Hon är en otrolig utmaning, speciellt nu när hon rids med hackamore så antar jag att hon inte är lika känslig för tygeltag (?) och lite svårare att få stopp på, rätta mig gärna för jag har inte så stor koll på hackamore :) MEN hon är en väldigt rolig häst att rida och jag tycker man lär sig mycket med henne för man märker direkt när man gör rätt och när man gör fel =)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är ungefär sådana hopplektioner jag skulle vilja ha mer av, vi har någon form av markarbete/dressyr typ.. eller det har åtminstone känts som det, men det kanske bara är jag som känner så eftersom jag även rider i en hoppgrupp, där vi hoppar mycket och linjer m.m. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förra veckans lektion var spännande, det blåste halv storm vilket inte är så kul när det inte finns ridhus.
Vi jobbade mycket med hörnpassaeringar och att flytta ut bakdelen genom att "bredsladda". Huvudövningen var att gå slalom och sladda ut baken, göra två hörnpasseringar, göra en stor volt runt ridläraren med bakbenen på en större volt och fatta galopp ut ur volten passera hörnetoch bryta av innan slalomen. Övergångar nedåt från galopp är jag usel på...

Det gick förvånansvärt bra, hoppetossan jag rider, som ibland kan skrämma upp sig själv, var så fokuserad att hon var stencool tillochmed när en av våra plastdunkar kom rullandes över ridbanan och in under henne!!
Mot slutet märkte jag att både jag och hästen började spjäna mot vinden när vi passerade kortsidan där det blåste mest så vi lade av innan vi helt tappade sugen.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Oj, har visst glömt uppdatera från måndagslektionen. Fick rida en "Ferrari", ett fux sto som försöker undkomma arbete genom att springa fortare, typ. Blir lätt för mig att jag hamnar i ett låst läge och glömmer driva när jag gör halvhalter. För enligt ridläraren, så glömmer många med en pigg häst att man faktiskt ska driva också, det låter ologiskt först men när man tänker mer på det så ska man samla energin.

Kände mig väldigt nöjd, då jag börjar hitta hur jag ska sitta med tårna framåt och låren an, fick däremot länga lädrena x antal hål för att komma ner ordentligt i sadeln.

Vi red en övning som de kallar "kringlan". Du rider på rakt spår (innanför fyrkantsspåret några meter) och i varje hörn lägger du en volt utåt fyrkanten till. Riktigt utmanade övning, i hoppgruppen har vi gjort samma övning fast med två hinder i varje hörn (hoppa först över det ena, lägga en volt) sen hoppa det andra. :)

Vi fick även avsluta med lite skänkelvikning och sen galoppfattning, den hästen jag red på tyckte det var jättekul (vi red första gången ute i paddocken också), så hon skulle busa och försöka bocka lite, men riktigt så kul skulle vi inte ha det.
Är väldigt nöjd överlag med lektionen, speciellt som jag fick henne att gå på tygeln stundtals, har inte ridit henne på över året och hon är väldigt känslig. Synd bara att hennes ägare ofta har henne på våra lektioner då hon rider i min grupp också, hihi, får väl fjäska lite. Detta fuxsto minns jag är helt underbar att hoppa med. ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vad roliga lektioner ni verkar ha! Jag hade älskat att få vara med och lära mig mer hoppning. Pga skiftarbete kan jag bara vara med varannan vecka, och självklart ligger hoppningen den veckan jag jobbar eftermiddag *suck*

Och lite uppdatering från mig:
Jag fick beröm förra lektionen för min sits, balans och att jag är väldigt följsam. Det kändes bra, eftersom vi körde mycket övergångar och att ställa åt höger/vänster i samtliga gångarter. I nästa andetag fick jag dock lite kritik för att jag inte höll ordentligt i hästen, och att jag var för snäll. MÅSTE lära mig att ridskolehästar inte är porslinshästar!!! MÅSTE!! :banghead::banghead::banghead:

Hur har ni era lektioner uppdelade? Hos oss är det varannan dressyr, varannan hoppning, men som sagt - hur gör ni?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kl
På förra lektionen red jag min hyrponny (Jag rider henne för det mesta, ett russ vid namn Duni) Vi arbetade mest i trav på två stora volter som vi växlade mellan i olika varv. Paddocken är inte stor och med fyra väldigt olika ekipage tempomässigt som ständigt växlade mellan volterna på eget bevåg fick man hålla tungan rätt i mun... Jag begriper inte hur jag barn kunde rida med åtta nio andra samtidigt. Å andra sidan så red vi "nos i svans" och inte lika individuellt.

Det jag fick arbeta mest med var att hitta rätt tempo och försöka få henne att jobba rätt. Hon har tidigare felridits och vill gärna hamna bakom lod, går hon för fort så blir det bara spring, hon får inte heller bara kröka på nacken och ibland känns det som hon jobbar på bra men hon blir så fokuserad på upp att hon helt tappar tempot framåt... Det gäller att hamna någonstans precis mitt emellan och det spannet är alls inte lätt för mig att hitta. Men det var intressant att hela tiden rida på volterna så länge att jag faktiskt märkte hur underlaget inte är perfekt och vilka andra faktorer i omgivningen som vägde in (foderautomaten i hagen bredvid) för hur fokuserad (eller ofokuserad) hon gärna var i olika delar av volterna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag med! Vi hoppar väldigt lite eftersom halva gruppen inte vill(eller kan) hoppa. Det har varit tal om att jag kanske kan hoppa in i någon av ungdomsgrupperna när dom har hopplektioner nu i vår. Eller så funderar jag på att ta ett par privatlektioner. Det hade faktiskt varit kul att åka på något pay n jump. Det känns bara så fåning att komma där som "medelålders tant" på ett litet rultigt russ och hoppa 50cm tillsammans med barnen....
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hur har ni era lektioner uppdelade? Hos oss är det varannan dressyr, varannan hoppning, men som sagt - hur gör ni?

Vi kör två dressyr lektioner, en förberedande hopp/markarbete och sen hopplektion innan det börjar om igen.

Så v. 1 - dressyr
v.2 - dressyr
v.3 - markarbete/hopp
v.4 hoppning
v.5 - dressyr
osv. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Blev lite konfunderad där när du skrev att du red russ - jag har uppfattat dig som äldre än 12.

Har ni inga blåbärshoppningar och liknande på ridskolan, som du kan vara med på? Det smidigaste är ju om man kan tävla sig upp till normala tävlingshöjder på ridskolan, det är ju inte bara höjden utan att runtomkring också som man måste lära sig.

Vi har annars ett liknande upplägg som RedHyuuga beskriver. Så alla hoppar rätt mycket. Sen finns det extra hopplektioner och hoppkurser man kan vara med på, och klubbtävlingar som är väldigt populära. Plus då en tävlingsgrupp, där man hoppar varje gång. Den är mer som en privatträning (min ridskollärare kör stordrift, hon gör en hoppträning per vecka, och sen kör hon samma träning för sina privatryttarekipage som oss ridskoleryttare, så den dagen brukar det vara fyra timmars hoppning eller så i ridhuset).
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är 152cm och ponnyn är 135cm:-)
Hon passar perfekt. Vi har bara en enda hopptävling om året, det är verklig blåbärsnivå och inga andra vuxna är intresserade. Det är därför jag funderar på att åka iväg.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 337
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp