Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Ridlektion idag igen, vi red samma övning som förra gången. Det enda som skiljde sig nu var att vi la in galoppfattning på långsidorna och försöka få tillbaka hästarna innan det var dags för volten.

Fick rida stallets största häst på sina ca 173 cm i manken, det roliga med honom är att han inte känns stor att rida och har rätt så behaglig trav och det är lätt att sitta ner. Dessvärre är han som ett skepp och lite nonchalant mot skänkeln, så hade lite problem när vi skulle galoppera och lägga en stor volt och han sköt ut bogen på yttersidan istället för att ta ytterskänkeln och streta emot, men skam den som ger sig. Fick igenom en bra volt efter att häst å jag tjurat lite på varandra, hahaha.

Fick även några bra aha-upplevelser hur man ska sitta, nu vet jag på ett ungefär hur jag ska ha armarna och hur det ska kännas när man sitter ner i traven och följer med hästen, det svåra kommer vara att inte halka in på gamla inlärda ovanor igen bara.. vägen kommer vara lång och krokig för att hitta rätt. Men det går nog. :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja jäklar! De två senaste lektionerna har jag ridit i ponnyns nya dressysadel. Första gången tyckte jag den var väldigt obekväm, men den här gången kändes den mycket bättre. Jag började lektionen utan stigbyglar och förmodligen hade ridläraren en poäng när hon sa att jag drog upp knäna förra lektionen...

Hon påstår att jag sitter bättre i den än den allroundsadeln så jag får nog vänja mig.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Red samma häst som de senaste 2 gångerna. Då har jag varit heeelt slut och mör efter lektionen och ja ungefär så känner jag idag också :D
Hon är en ung tjej, 5 år, och vill väl gärna bara springa på så fort hon kan och ibland så hoppar hon till och kastar sig för nått ljud eller nått annat "läskigt".

Hon är en otrolig utmaning, speciellt nu när hon rids med hackamore så antar jag att hon inte är lika känslig för tygeltag (?) och lite svårare att få stopp på, rätta mig gärna för jag har inte så stor koll på hackamore :) MEN hon är en väldigt rolig häst att rida och jag tycker man lär sig mycket med henne för man märker direkt när man gör rätt och när man gör fel =)

Skimmelsto?
Jag tror vi rider på samma ridskola :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ridskolan har en häst på foder som i ridsättet är väldigt lik min tidigare favorit som tyvärr fick tas bort :) Har nu fått rida nykomlingen två gånger och jag sitter bara och ler. Stor vallack, bra bit över 170. För första gången i mitt liv har jag kunnat rida bra skänkelvikningar i trav, har haft så svårt att känna takten i skänkelvikningarna innan, men här helt pang så kom känslan och jag kände mig som Kyra K där för ett tag..
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi fick hoppa lite grann sist. Vi hade travbommar på ena långsidan och två små hinder, ett kryss och ett rättuppstående på cirka 40-50cm på den andre långsidan. Svängen efter sista hindret var rätt snäv så flera av hästarna landade i fel galopp, jag fick instruktioner i att vända blicken rätt för att hjälpa hästen att landa i rätt galopp. Ponnyn rullar liksom bara på i galoppen och jag kan faktiskt inte alls känna om det är rätt eller fel men det verkar som jag gjorde rätt till slut. I övrigt jobbade jag på att hålla uppe hennes "sug" på hinder utan att hon stressade och att få henne högre i formen mellan och efter hindret. Hon störtdyker liksom och jag vet att hon vid någon tidigare hopplektion varit så fokuserad på att hon landat och haft ned näsan så långt att hon nästan överraskats av nästa hinder... Det är för tidigt för att utvärdera om det har fungerat men jag och en annan i gruppen ska boka in några hopplektioner för bara oss två.

Det märktes visserligen fortfarande hur rutinberoende hon är. För hon blev helt perplex när vi bytte varv "Va?! Är det hinder här med?! Hjälp! Det har jag aaaaaaaaaaldrig sett förrut!!"

Det är så himla kul att märka hur hästen har mognat under de här två åren. Hon har haft dåligt självförtroende och har mest hoppat småhinder (Jag har dock hoppat 80 med henne men den gången vi nog lite galna bägge två) och jag tror att det är vad hon har behövt för nu bjuder hon rejält och tyckte det var väldigt kul och ville knappt sluta.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Wow, vilken ridlektion. Jag måste erkänna att jag var rätt pessimistiskt inställd, då vi skulle ha vikarie och förra gången jag red för den som var vikare (då på en igenridning) så kände jag mig som en nybörjare som inte kunde någonting. Jag kan säga att jag blev positivt överraskad, var riktigt längesedan det kändes så kul att rida, även om inte kom kommentarer på finliret.
Är ändå nöjd med helheten. Vi gjorde en evighetsbana.

Vid C rider du ut till hörnet och där lägger du en 10 m volt, sen vänder du snett igenom (höger till vänster) på rakt spår nästan ända till X, där lägger du en 8 m volt ut mot fyrkantsspåret, sen snett igenom tillbaka ut till fyrkantsspåret i en öppna (vänster till höger), sen väl ute på fyrkantspåret en ny 10 m volt, förbi A och i nästa hörn en till 10 m volt, sen snett igenom igen (höger till vänster) till X och en ny 8 m volt ut mot spåret och sen snett igenom igen med skänkelvikning (vänster till höger) ut till fyrkantsspåret uppe vid C och så börjar övningen om. Var riktigt givande och kändes som man kan variera övningen massor. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ooooo den övningen är riktigt rolig...
Själv sitter jag och saknar ridningen.
Är ny flyttad (jag och sambon har flyttat från Södra sidan stan till Norra) så jag är tvungen att leta nytt stall. Inge kul då jag trivdes på mitt gamla och hade en av de bästa lärarna på länge... Men att ta sig från mig till Stallet är nu en resa på 8mil enkel... Tvärs genom ett av sverges värsta trafik kaos (restid i rusningstid ca 2-3h)....
Har vait och prov ridit på ett par ställen men inget kändes rätt...
Så just nu kliar det i benen efter hästar.....
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag rider ju också i Stockholm, skicka ett pm om du vill ha lite info om norrortsstall!

*kl*

Senaste ridlektionen var ett riktigt bottennapp, jag fick stallets svåraste häst (i mitt tycke), och hon är verkligen supersvår. Stressad och stel och springig och har dålig bjudning. Inte lätt! Som tur var så var det bara tillfälligt, nästa gång ska jag få tillbaka min fuxmadam igen. Hon kommer kännas desto finare efter det här!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ooooo den övningen är riktigt rolig...
Själv sitter jag och saknar ridningen.
Är ny flyttad (jag och sambon har flyttat från Södra sidan stan till Norra) så jag är tvungen att leta nytt stall. Inge kul då jag trivdes på mitt gamla och hade en av de bästa lärarna på länge... Men att ta sig från mig till Stallet är nu en resa på 8mil enkel... Tvärs genom ett av sverges värsta trafik kaos (restid i rusningstid ca 2-3h)....
Har vait och prov ridit på ett par ställen men inget kändes rätt...
Så just nu kliar det i benen efter hästar.....

Sitter också på Norrort. Säger samma som Mabuse, vill du veta var jag är så skicka pm.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Tack alla söta för råd när det gäller stall i norrort. Ska börja ringa runt i morgon... :)

Här ska det ridas igen.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag hoppas börja hänga i den här tråden framöver. Jag ska nämligen på provridning på en ridskola på lördag! Otroligt roligt och lite nervöst eftersom jag i princip inte ridit alls de senaste tio (!) åren. Ända sedan jag började jobba 2009 har jag velat börja rida men tyckte först att jag varken hade råd eller tid (har även hund som ska ha sitt på kvällarna) och sen har jag varit gravid i två omgångar. Men nu så!!

Jag ska försöka ta mig till Hööks idag och köpa lite nya kläder.

Det är en ridskola i Stockholm söderort.
 
Dyker in här i tråden igen :)
Våra lektioner är inställda denna vecka till förmån för kursverksamhet och liknande. Jag har haft två träffar med min förberedande instruktörskurs, en avsutten och en på hästryggen. I går så tränade vi än en gång på att ha lektioner för varandra och denna gång spenderade jag båda timmarna på hästryggen.
Jag fick rida en av de lite nyare unga hästarna som bara stått på ridskolan, jag tror det är mindre än ett år. Det är verkligen världens underbaraste häst, önskar verkligen att jag hade pengar (och tid) att köpa ut honom för det var länge sedan jag red en så arbetsvillig häst! Det märks verkligen att han är ung, han är lite "valpig" i hanteringen och i ridningen men det gör liksom ingenting :) Älskar verkligen när man går in med hästen i stallet igen efter ett ridpass och bara längtar efter nästa gång man får sitta upp igen!
 
I lördags red jag en provlektion på en ridskola. Jättekul och det gick hyfsat tycker jag, med tanke på hur många år sedan som det var jag red. Hästen jag red var fin men lite seg och jag hade inget spö. Jag satt nog omedvetet och bromsade också.
 
Dyker in här i tråden igen :)
Våra lektioner är inställda denna vecka till förmån för kursverksamhet och liknande. Jag har haft två träffar med min förberedande instruktörskurs, en avsutten och en på hästryggen. I går så tränade vi än en gång på att ha lektioner för varandra och denna gång spenderade jag båda timmarna på hästryggen.
Jag fick rida en av de lite nyare unga hästarna som bara stått på ridskolan, jag tror det är mindre än ett år. Det är verkligen världens underbaraste häst, önskar verkligen att jag hade pengar (och tid) att köpa ut honom för det var länge sedan jag red en så arbetsvillig häst! Det märks verkligen att han är ung, han är lite "valpig" i hanteringen och i ridningen men det gör liksom ingenting :) Älskar verkligen när man går in med hästen i stallet igen efter ett ridpass och bara längtar efter nästa gång man får sitta upp igen!

Flikar in här lite i tråden, är ju faktiskt halvt ridskoleryttare så en kommentar borde väl vara tillåtet:o

SYnd att de knappt säljer fungerande ridskolehästar alls oavsett pris.. Drömmen var ju förut o köpa Nero, men insåg senare att han trivs bäst på ridskola så han får vara med kompisar hela tiden ;). Har ju inte problem med bus, men jävlar vad seg han var när jag hyrde sommar -10. Wincent är ju å andra sidan lite för snygg för ridskola, tänkt om han kom till en duktig ryttare och hittade bjudningen OJ vilken häst det skulle bli!!:love:
 
Flikar in här lite i tråden, är ju faktiskt halvt ridskoleryttare så en kommentar borde väl vara tillåtet:o

SYnd att de knappt säljer fungerande ridskolehästar alls oavsett pris.. Drömmen var ju förut o köpa Nero, men insåg senare att han trivs bäst på ridskola så han får vara med kompisar hela tiden ;). Har ju inte problem med bus, men jävlar vad seg han var när jag hyrde sommar -10. Wincent är ju å andra sidan lite för snygg för ridskola, tänkt om han kom till en duktig ryttare och hittade bjudningen OJ vilken häst det skulle bli!!:love:

Ja han har ju liksom en inbyggd handbroms ;) Men när det är dags för mig att köpa egen häst så ska jag hitta min alldeles egna Wincent :)
 
Ja han har ju liksom en inbyggd handbroms ;) Men när det är dags för mig att köpa egen häst så ska jag hitta min alldeles egna Wincent :)
det tycker jag absolut du ska :Dstörsta fördelen med ridskola är variationen av hästar. när det väl är dags för hästköp vet man nog lättare vilken ridkänsla men letar efter :)
 
*kl*

Jisses.. dressyrlektion idag och jag har svinont i mina lår, har verkligen ansträngt mig och ridit. Vi red i ridhuset, trots att det var strålande sol och varmt, enda anledningen var att det dammar så på stora ridbanan, lite synd.
Det gick bra att rida i ridhuset också och vi gjorde massa grunder, öppna på diagonal och sen volter och skänkelvikningar. Tog ca halva lektionen innan det började lossa på hästen jag red och han sökte sig i form/tygeln. Man måste förvisso driva med benen och ge massa halvhalter, men va grann han kändes idag, lyckades hålla känslan från skritt > trav > galopp > trav > skritt och det kändes fenomenalt, jag är på rätt väg. :D

Han har förvisso inte det här schvunget som t ex min kusins halvblod hade när hon gick på tygeln men han känns ändå åt rätt håll så att säga.

Efter ridlektionen var jag även iväg och provred en häst, som verkligen var intressant så jag ska provrida igen på torsdag och då blir det även provhoppning. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 368
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp