Ridskoleryttare 2014

@RedHyuuga Det gick skit.... Eller ja det gick väl ok tills jag var tvungen att avbryta pga mitt ben (går att läsa om på Hästmänniska).

Det kändes att jag inte har ridit ordentligt på länge och att jag har dragit på mig en ful ovana att luta mig framåt så det får jag försöka träna bort. Annars så fick jag positiva kommentarer, igen, om mitt mjuka ridsätt. Hästen jag red kan tydligen va lite tungriden men hon tyckte att han såg ut att reagera väldigt bra på mina mjuka hjälper. Sånt är alltid kul att höra! :D
 
@RedHyuuga Det gick skit.... Eller ja det gick väl ok tills jag var tvungen att avbryta pga mitt ben (går att läsa om på Hästmänniska).

Det kändes att jag inte har ridit ordentligt på länge och att jag har dragit på mig en ful ovana att luta mig framåt så det får jag försöka träna bort. Annars så fick jag positiva kommentarer, igen, om mitt mjuka ridsätt. Hästen jag red kan tydligen va lite tungriden men hon tyckte att han såg ut att reagera väldigt bra på mina mjuka hjälper. Sånt är alltid kul att höra! :D
Ajdå, låter inte kul med ben som strular och ställer till det. Jag har mina höfter som krampar ibland och kram i fötterna, men kul ändå att du fick positiva kommentarer innan benet ställde till det. Lycka till. :)
 
Tog en bild på mig och favoriten på ridskolan :heart bästa prinsesshästen :love::love:
1382806_10152212376583042_7043543340183242403_n.jpg
Vad är nödstoppsknappen i bakgrunden till? :O

Väldigt fin bild förresten. :up:
 
Ajdå, låter inte kul med ben som strular och ställer till det. Jag har mina höfter som krampar ibland och kram i fötterna, men kul ändå att du fick positiva kommentarer innan benet ställde till det. Lycka till. :)

Nä det är irriterande när man inte kan rida så bra som man vet att man kan..

Tack, detsamma! :)
 
Nä det är irriterande när man inte kan rida så bra som man vet att man kan..

Tack, detsamma! :)
Jag kan förstå den känslan, riktigt frustrerande. Det är bara att kämpa på och försöka ge fingret åt det där som hindrar en och se till att man kan klara det ändå trots hindret, det känns så otroligt skönt när man lyckas komma över hindret. :D
 
I torsdags arrangerade vi lokal tävling i dressyr, startade sista klassen LA:4, där vi ridskole-ekipage knep alla tre placeringarna före privathästarna! :D (jag på fuxen)
Fc94G4lgxXpMorVcm8WXoyegSbvdDlWUAgmq4w7zcDg%2CjdrbQJuLmZh-wEgE1jSewBf7PANWgDhjfoxN3MHDZWk
 
Tack så mycket! :love: Håller med! :D

Ibland låter det som att folk tror att "ridskolehästar" är nån särskild hästras, som utmärks av att vara allmänt hjälpdöva och tröga, och att "ridskoleridning" är någon särskilt sorts ridstil (som går ut på att sparka hästen i sidorna och såga den i munnen, helst samtidigt, och där målet är "böj på nacken") som man måste lära sig av med om man börjar rida på "riktiga" hästar, alltså icke-ridskolehästar.
 
Ibland låter det som att folk tror att "ridskolehästar" är nån särskild hästras, som utmärks av att vara allmänt hjälpdöva och tröga, och att "ridskoleridning" är någon särskilt sorts ridstil (som går ut på att sparka hästen i sidorna och såga den i munnen, helst samtidigt, och där målet är "böj på nacken") som man måste lära sig av med om man börjar rida på "riktiga" hästar, alltså icke-ridskolehästar.
Håller med till fullo! Man hör också många säga att "Det är ju något heelt annat att rida privathäst!" Ungefär som du säger att lektionshästar är en egen ras, som har helt andra förmågor och egenskaper...?

Film från tävlingen!
 
Ibland låter det som att folk tror att "ridskolehästar" är nån särskild hästras, som utmärks av att vara allmänt hjälpdöva och tröga, och att "ridskoleridning" är någon särskilt sorts ridstil (som går ut på att sparka hästen i sidorna och såga den i munnen, helst samtidigt, och där målet är "böj på nacken") som man måste lära sig av med om man börjar rida på "riktiga" hästar, alltså icke-ridskolehästar.
Hahaha, sådana människor är bara patetiska och borde komma ner från sina höga hästar. :laugh:
Jag tror de förväntar sig att ridskolor ska va så som dom tror och när det inte är det så blir det fel i huvudet på dom.
Enda egentliga skillnaden från ridskolehästar till privathästar är att privathästarna ofta slipper många olika ryttare att anpassa sig efter, vilket är en sak jag tror att ridskolehästar "blir som dom blir" för att det är många olika ryttare som rider dom och sen tröttnar väl hästarna osv. Jag tror inte alla hästar klarar av ridskolelivet.
 
Hahaha, sådana människor är bara patetiska och borde komma ner från sina höga hästar. :laugh:
Jag tror de förväntar sig att ridskolor ska va så som dom tror och när det inte är det så blir det fel i huvudet på dom.
Enda egentliga skillnaden från ridskolehästar till privathästar är att privathästarna ofta slipper många olika ryttare att anpassa sig efter, vilket är en sak jag tror att ridskolehästar "blir som dom blir" för att det är många olika ryttare som rider dom och sen tröttnar väl hästarna osv. Jag tror inte alla hästar klarar av ridskolelivet.
Många gånger är just det en fördel för lektionshästar. Tänk en privathäst som får ha en ryttare som alltid sitter snett åt samma håll, alltid drar mer i samma tygel, alltid gör samma fel. Lektionshästarna får iaf variation med felen, plus alltid under vakande öga av en (förhoppningsvis) kunnig personal.
 
Många gånger är just det en fördel för lektionshästar. Tänk en privathäst som får ha en ryttare som alltid sitter snett åt samma håll, alltid drar mer i samma tygel, alltid gör samma fel. Lektionshästarna får iaf variation med felen, plus alltid under vakande öga av en (förhoppningsvis) kunnig personal.
Förvisso, det går att vända och vrida på det hur man vill för att få det till antingen ridskola eller privat har fördelar. Fördelen med privathäst är att man kan komma den mycket närmare och knyta starka band än vad man kan göra med en ridskolehäst man träffar en gång i veckan.
Sen är ju fördelen med ridskola att man får rida många olika typer av hästar.
Jag ska nog fortsätta rida på halvtid på ridskolan just för att få rida olika hästar. :)
 
Förvisso, det går att vända och vrida på det hur man vill för att få det till antingen ridskola eller privat har fördelar. Fördelen med privathäst är att man kan komma den mycket närmare och knyta starka band än vad man kan göra med en ridskolehäst man träffar en gång i veckan.
Sen är ju fördelen med ridskola att man får rida många olika typer av hästar.
Jag ska nog fortsätta rida på halvtid på ridskolan just för att få rida olika hästar. :)
Absolut! Men du väljer ju själv hur ofta du umgås med lektionshästarna. ;)
Jag som jobbar heltid på ridskolan träffar ju "min" varje dag (har känt honom i 11 år), så vi har otroligt starkt band, trots att han är lektionshäst.
Låter klokt att fortsätta rida lite olika hästar!
 
Absolut! Men du väljer ju själv hur ofta du umgås med lektionshästarna. ;)
Jag som jobbar heltid på ridskolan träffar ju "min" varje dag (har känt honom i 11 år), så vi har otroligt starkt band, trots att han är lektionshäst.
Låter klokt att fortsätta rida lite olika hästar!
Inte när du har ont om pengar och det är långt att ta sig till stallet (=du måste ta bilen för andra alternativ finns inte). Plus har man då en egen häst vill man ju ta hand om den i första hand också. ;)
Jag hoppas bara ekonomin tillåter det men jag vet inte riktigt. :/
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 337
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp