Ridskoleryttare 2014

Inte när du har ont om pengar och det är långt att ta sig till stallet (=du måste ta bilen för andra alternativ finns inte). Plus har man då en egen häst vill man ju ta hand om den i första hand också. ;)
Jag hoppas bara ekonomin tillåter det men jag vet inte riktigt. :/

Jag träffar "mina" tävlingshästar på ridskolan (de har varit några stycken under åren) en gång per vecka, ungefär, men nog kan man få väldigt starka band till varandra ändå! Det tar lite längre tid, såklart, träffas man varje dag lär man känna varandra fortare, men rider man samma häst varje vecka i 3-4 år så skulle jag påstå att man känner varandra rätt bra. Sen är det ju inte alla man verkligen fastnar för och får den där starka relationen till, men visst går det, om man klickar och får tillräckligt länge tillsammans.
 
Inte när du har ont om pengar och det är långt att ta sig till stallet (=du måste ta bilen för andra alternativ finns inte). Plus har man då en egen häst vill man ju ta hand om den i första hand också. ;)
Jag hoppas bara ekonomin tillåter det men jag vet inte riktigt. :/
Skulle säga det, hur ska du ha råd att ha en häst om du inte har råd att åka mer än en gång/vecka till ridskolan?
 
Skulle säga det, hur ska du ha råd att ha en häst om du inte har råd att åka mer än en gång/vecka till ridskolan?
Att åka till ridskolan kostar inte så mycket, men jag ser ingen mening med att åka till ridskolan om man inte rider där och det är ridlektionerna som kostar och jag kanske får trappa ner på dom för att ha råd att ta egna lektioner med min egna häst istället. Det kostar ju x antal tusen att rida en termin och är man ensamstående så får man prioritera vad som är viktigast. Självklart siktar jag på att kunna fortsätta, men man vet aldrig vad som händer. :)
 
Jag träffar "mina" tävlingshästar på ridskolan (de har varit några stycken under åren) en gång per vecka, ungefär, men nog kan man få väldigt starka band till varandra ändå! Det tar lite längre tid, såklart, träffas man varje dag lär man känna varandra fortare, men rider man samma häst varje vecka i 3-4 år så skulle jag påstå att man känner varandra rätt bra. Sen är det ju inte alla man verkligen fastnar för och får den där starka relationen till, men visst går det, om man klickar och får tillräckligt länge tillsammans.
Jo, den känslan kommer jag ihåg från min första ridskola jag red på, men nu på den ridskolan jag rider på nu finns det ingen sådan häst där jag känner så och ofta får vi byta hästar för att det inte finns så många så man kan ha samma häst varje gång. Inget är väl omöjligt om man bara vill. ^^
 
Att åka till ridskolan kostar inte så mycket, men jag ser ingen mening med att åka till ridskolan om man inte rider där och det är ridlektionerna som kostar och jag kanske får trappa ner på dom för att ha råd att ta egna lektioner med min egna häst istället. Det kostar ju x antal tusen att rida en termin och är man ensamstående så får man prioritera vad som är viktigast. Självklart siktar jag på att kunna fortsätta, men man vet aldrig vad som händer. :)
Jag menade inte parallellt med hästägandet, utan om man inte hade egen.
 
Ponnyn jag brukar rida är inte kry och det lär ta ett tag innan hon är igång igen. Så i tisdags red jag Blesi. En ursnäll Islandshäst. Han är hygglig gubbe som gör allt man ber om men i maklig takt. Vi red ut ett par stycken, större delen av turen offroad och så såg vi ett vildsvin! Riktigt kul.
Visst, det är nyttigt att rida andra hästar men just nu finns det ingen på ridskolan som jag kan rida regelbundet som jag riktigt, riktigt klickar med. Visst det är fortfarande kul att rida, men det saknas det där som ger det där lilla extra magiska till ridningen och umgänget. Det finns visserligen en B-ponny som jag gillar att rida dressyr på eftersom jag får jobba med mig själv som en liten gnu, hon ger mig inget gratis hon inte och är otroligt nyttig för mig, men hon behöver nog sparas på till barnen just nu.

Nästa vecka rider jag en dubbellektion. Först en igenridning i en barngrupp (Jag är upptagen de andra vuxenlektionerna) och direkt därpå i min vanliga vuxengrupp. Sen är lektionerna slut för terminen. Jag vet inte riktigt hur det blir med sommaren. Det beror på. Normalt brukar jag tycka att avståndet till stallet är genomförbart två gånger i veckan. Men nu när ponnyn ska vila hade jag hellre haft stallet nära så att jag hade kunnat åka upp bara för att pyssla lite och kunna göra det oftare utan att det är ett sådant projekt (för att inte tala om hur djäkla dyrt det är)
 
Det var inte igår jag skrev i denna tråden! Det har hänt en hel del sedan jag sist skrev, extra WE-träningar, min första officiella WE-tävling, vanliga lektioner och massor av annat skoj :)
Var sjukt nervös inför tävlingen, men allt flöt på och resultatet blev som följande: i dressyrmomentet fick vi blandad kompott med allt från en 3a upp till 7.5, totalt 55.60% och i tekniken var det lite mer stabilt, en 5a annars blandat 6or och 7or, totalt 61.11%. Resultatsmässigt hamnade jag på en delad 5e plats i ett startfält på 10 ekipage. Är riktigt nöjd med dagen!
Passar på att dela lite bilder, film kommer eventuellt (=om jag vågar dela och om jag kan klippa och klistra lite så att ni slipper bli åksjuka tack vare min mammas otroligt stabila hand :P).
25_maj_2014_4_5391e50dddf2b31bf6c918f1.png

Taggad tjej :P Kan meddela att västen rök efter dressyrmomentet då det var så sjukt varmt!

10334430_10203880999015738_6142496624104251003_n_5391e58cddf2b30e66109598.jpg

Snyggingen! Precis som jag såg att ni skrivit tidigare, ridskolehästar kan de med!

25_maj_2014_18_5391e54dddf2b37777f15921.png

Ska bara få ned hälarna, vinkla händerna och stänga munnen så kanske det kan bli något av min sits också :D

Hästen heter Aigle W och är e. Germus R och u. Isabellie. Och får jag fortsätta skryta så kan jag meddela att han har helsyskon som gått upp till 130-hoppningar i USA :angel:
 
KL
Hej alla! Jag har inte varit aktiv inom ridsport på ca 20 år. Jag har inte varit inne på Buke på länge heller, jag kanske borde leta svar på mina frågor på annat sätt, men, ja...jag testar, annars får moderatorn ta bort inlägget.

Hur är ridskolorna i Stockholms numera? Utan att skriva något om någon specifik. Är det värt pengarna att rida? De som tävlar, tävlar de mot andra ridskolehästar (även om de åker iväg) eller är det blandade klasser?
 
Hur är ridskolorna i Stockholms numera? Utan att skriva något om någon specifik. Är det värt pengarna att rida? De som tävlar, tävlar de mot andra ridskolehästar (även om de åker iväg) eller är det blandade klasser?

Det finns en stockholmscup, där man tävlar mot andra ridskoleekipage i hoppning och dressyr. Men annars tävlar man på vanliga lokala tävlingar, ofta hävdar sig ridskoleekipagen bra, och är det ridskoleekipage med, så brukar nån eller några av dem ofta placera sig rätt högt.

Om det är värt pengarna att rida beror väl på hur roligt man tycker att det är?
 
Det finns en stockholmscup, där man tävlar mot andra ridskoleekipage i hoppning och dressyr. Men annars tävlar man på vanliga lokala tävlingar, ofta hävdar sig ridskoleekipagen bra, och är det ridskoleekipage med, så brukar nån eller några av dem ofta placera sig rätt högt.

Om det är värt pengarna att rida beror väl på hur roligt man tycker att det är?

Ja men hur roligt man tycker det är beror ju i sin tur på saker som hästarnas kvalitet, instruktören, hur mån ridskolan är om hästarna, ridhus, gruppstorlek, extraträningar/kurser etc. Jag kan tänka mig att det var sådana saker @Levia syftade på.

Kl

Nu har jag i alla fall sagt upp min plats på ridskolan. Jag försöker hitta någonstans att ta privatlektioner men det är inte så lätt. Jag står i kö på ett annat ställe så om de hör av sig om plats får jag ta ställning till det då.
 
Efter en vår med sjukdomar och jobbresor där jag knappt hunnit rida mer än varannan vecka gjorde jag så min för terminen sista lektion i går.

Red ridskolans handikapphäst som inte är mycket utbildad men en guldklimp i sitt vardagliga arbete. Lite stel i sidorna och har svårt att komma runt sig i vändningar och hörnpasseringar. Lätt för att bli stark, men vilken inställning till livet och arbete. Allt man ber om känns som hon svarar "ok jag försöker, ok jag försöker, med ett glatt sinnelag"

Fick använda hela min verktygslåda (som visserligen inte är jättestor) men vilken belöning jag fick på de avslutande serpentinbågarna när hon gick lugnt avslappat, mjuk i sidorna och i en stadig form, jag satt och fånlog :)

Kommer att sakna ridningen enormt nästa termin då jag får barn i november och inte vågar chansa på att jag kan rida något under hösten.
 
Hur är ridskolorna i Stockholms numera? Utan att skriva något om någon specifik. Är det värt pengarna att rida? De som tävlar, tävlar de mot andra ridskolehästar (även om de åker iväg) eller är det blandade klasser?

Omöjligt att svara på hur ridskolorna är rent allmänt i Stockholm. Naturligtvis finns det både bra och dåliga. Vet ju heller inte vad du anser om vad som är bra eller dåligt.

Om det är värt pengarna, det går inte heller att besvara riktigt tycker jag. Samma sak här, vad är värt? Vilken pengakategori ligger vi i? Vad vill du ha ut av lektionen för att du ska tycka det är värt det?

Som Mabuse skriver så finns det en stockholmscup, dock är långt ifrån alla ridskolor involverade i den. Det förekommer så klart att ridskoleryttare får ge sig ut o tävla mot andra, omfattningen skiljer sig en del skulle jag tro.
 
Jag fick en rolig överraskning nu till sista lektionen för terminen. Duni, Ponnyn jag brukar rida var fräsch och skulle gå igen. Tänk vad skönt med ett djur som ser ut som den ska dö om den har en fis på tvären när man är van vid det motsatta!

Jag hade en igenridning och eftersom jag varit sent ute med att utnyttja det så fick jag rida i barngruppen innan min vanliga lektion. För att göra det lite mer spännande så red jag för första gången ridskolans prekorsning. Han är bara fem och dessutom den första stora häst jag ridit på flera år.

Intessant nog så kändes han faktiskt mindre än D-ponnyn, den enda storlekskillnaden var egentligen i att paddocken var väldigt kort och att slalomen stod tätt. Målet var egentligen bara att få prova på och lära känna Jag fick jobba med att rida målintriktat och verkligen försöka planera ridningen i skritt och trav. Det var lite vingligt och ett par gånger snurrade vi till det och hamnade inte riktigt där jag planerat *s*

På min vanliga lektion red jag Duni, hon hade överskottsenergi och hon blir snabbt "stel" i sidorna om hon inte har går regelbundet. Och jag reagerade genom att bli spänd och spjänig jag med. Det blev inte alls bra, vi kom in i en negativ spiral. Det som var bra är att jag regerade på att det inte alls kändes vettig och att det blev värre ju mer jag försökte. Tillslut gav jag upp. Jag bröt. hoppade av, ledde runt henne en stund och plockade av sadeln och tänkte bara "åka runt" för att hon i alla fall skulle få gå. Men det där avbrottet gjorde susen! Rätt snart så var hon mycket mer som hon brukar och började jobba på och avslutningen blev fin! Förmodligen släppte spänningarna både hos mig och hos henne genom att vi "la av".
 
Då har jag också ridit sista lektionen för terminen och blev tilldelad min "partner in crime" som jag visade på bilderna ovan och som jag har på min profilbild :heart!
Vi var bara sex ekipage på lektionen då många tagit studenten/haft skolavslutning och liknande och det var tur för vi var tvungna att vara inne i ridhuset då det i princip blåste storm, regnet vräkte ned och åskan gick!
Denna termin har vi koncentrerat oss ganska mycket på galoppen. Vi har nästan alltid en röd tråd under terminerna vilket är skönt då det inte blir så "hattigt" utan man arbetar igenom en sak i taget. Vi värmde upp hästarna som vanligt och sedan gick vi över och arbetade galoppfattningar från skritt. Det gick hyfsat bra trotts att hästarna börjat sova ute på sommarbetet nu = inte överdrivet pigga hästar och han är inte jätte stark i bakkärran. Fick aldrig några direkt rena fattningar utan travsteg emellan men varje fattning blev bättre och bättre.
Huvudövningen var att vi galopperade över två bommar och först skulle vi hitta grundgaloppen och se hur många språng det blev (5 för oss) för att ha något att utgå ifrån. Sedan provade vi att både öka och minska antal språng och jag lyckades klämma in 6st och 4st.
Galoppen är verkligen något vi måste öva på om vi ska kunna gå upp i klass i WE'n. I LC brukar man kunna rida bara dressyr och teknik-momentet men vill jag gå upp och rida LB så måste jag kunna rida både bra samlad och ökad galopp för att kunna rida bra i speed-momentet. Sen i LA (även om det är ganska långt kvar dit ännu) så går man över och rider vissa moment i tekniken i galopp.
Nu under sommaren blir det ganska sparsamt med ridningen. Om ungefär två veckor ska jag ut och rida en WE-träning och sedan i början av augusti ska jag rida ett 5-dagars kvällsridläger med inriktning på dressyr. Hur ser det ut för er, ska ni rida någonting i sommar?
 
Hur ser det ut för er, ska ni rida någonting i sommar?

För min del blir det troligen inte så mkt ridande av, mer körande (och tömkörande). Min vanliga värld är trav. ;) Dock så rider jag passhästen med jämna mellanrum.

Allmän fråga: När startar era ridskolor upp efter sommaren?
 
våran termin tog slut i onsdags den 11/6 (dvs jag red min sista lektion den 9/6).
Dock så anordnar ridskolan några läger innan hästarna får sommarlov, så nu är jag med på ett av lägrena som startade i söndags och sista dagen är imorgon :)
Igår hade vi först markarbete och sedan hoppning.
Här kommer lite filmer från passen.






"banhoppning"
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152248783178042&l=5971411450765241653

oxer
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152248783178042&l=5971411450765241653
 
. Hur ser det ut för er, ska ni rida någonting i sommar?

Ridskolan tog slut för mig 13/6. Det kändes faktiskt ganska skönt då jag har en liten svacka just nu.. Jag är osäker om jag kommer fortsätta på ridskola men vi får se hur det blir nästa termin.
Nästa vecka går hästarna på bete, det är alltid lika kul att kolla på. Sist lyckades jag ta över 500 bilder på typ 30 min :D

Jag har ju medryttarhäst så jag kommer rida på minst 2 dagar i veckan, som vanligt. men just nu är han bortlånad och kommer vara borta iaf 2 veckor.. :cry:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 374
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp