Ridskoleryttare 2014

@ii-ssa Hur delar ni av ridhuset då? Vi har ett 22x80m ridhus som delas av med hjälp av en "presenning" (ingen presenning egentligen, utan det är gjort av samma material man har på släp och liknande. detta hänger i vajrar från en ställning i taket som man kan dra fram och tillbaka beroende på hur lång manege man vill ha).
 
@ii-ssa Hur delar ni av ridhuset då? Vi har ett 22x80m ridhus som delas av med hjälp av en "presenning" (ingen presenning egentligen, utan det är gjort av samma material man har på släp och liknande. detta hänger i vajrar från en ställning i taket som man kan dra fram och tillbaka beroende på hur lång manege man vill ha).
Vi har bara konor utsatta faktiskt :) just dels pga att vi isf faktiskt kan använda hela ridhuset då :) då ridhuset inte är delat hälften hälften utan ridskolan har majoriteten av ridhuset :)
 
Igår hade jag, tror jag, sista WE-träningen för den här terminen/sommaren. Nu blir det en liten paus för mig fram till dressyrlägret om ett par veckor.
Tyvärr hade jag en dag där det kändes som att bara allt går fel. Jag koncentrerade mig mer på vad alla andra gjorde, fick för kommentarer etc än att faktiskt rida. Ibland kändes det som att jag styrde åt vänster men svängde åt höger typ. Det var ett himla tempo igår och jag tror att vi hann med alla uppställda hinder (enkelslalom, parallel-slalom, bro, räcke, kanna, fålla, klocka, grind, tjur, side-pass, två tunnor och tre tunnor) förutom muggen typ så det kan ha varit en liten bidragande faktor att det blev lite rörigt i mitt lilla huvud.
Aigle skötte sig i alla fall som han skulle med en ryttare som var allt annat än med på noterna. Jag red inte övergångarna speciellt bra utan han slog mest upp huvudet och gapade (jag planerade väldigt dåligt) och jag red dåliga vägar. De andra sa att det inte alls såg så ut, utan nästan att jag red alldeles för kontrollerat men men.. Några saker vi verkligen måste öva på är 1) Grinden (han låser sig totalt och bara backar, även när man gör alla moment med enhandsfattning utan rep) och 2) Räcket (jag är för feg!) och sen självklart 3) Övergångar och vägar.
Men jag tänkte att jag bjuder på ett par bilder i alla fall :)
skarmavbild_2014-06-27_kl_132108_53ad53c4ddf2b333569def07.png

Bron. Nu kan vi ta den både i skritt och galopp. Dock måste jag vara mer övertygande i anridningen i galopp så att vägen inte blir så vinglig :)
skarmavbild_2014-06-27_kl_132253_53ad54379606ee28eaa8205f.png

Efter tjuren. Måste verkligen öva min enhandsfattning så att jag kan rida med stabilt stöd även i trav (för att kunna få mer än 6p på tävling) och senare även i galopp. Enhandsfattningen gäller ju även exempelvis vid grinden.
 
Är det någon som rider sommarridskola?

Typ som ridläger, menar du? Våra ridskolehästar har semester på betet nu tills lektionerna börjar igen i augusti, så hos oss är det ingen ridning sommartid. Hästarna behöver ha lite ledigt och bara vara hästar, sen brukar de tycka det är riktigt roligt att bli ridhästar igen på hösten.
 
Är det någon som rider sommarridskola?
Hos oss har varje häst minst fyra veckors semester, ibland längre (har för mig att storhästarna har lite längre då det inte är lika många läger för vuxna under sommaren) och resten av tiden går de på olika ridläger. När de går ridläger går de oftast bara en, två lektioner om dagen, varav en exempelvis kan vara skritt ute i skogen så de har "minisemester" även när de jobbar :)
Jag kommer tillexempel rida ett dressyrläger om några veckor, och då är det bara jag som rider den hästen en gång om dagen i fem dagar.
 
Hur ser det ut för er, ska ni rida någonting i sommar?

Jodå, nog blir det ridning i sommar. Fast just nu är det bara uteritter, ska flytta pållan från det nuvarande stallet till ett annat med paddock och då finns det mer möjligheter att träna på dressyren också. Speciellt när de inte vill att man ska rida på åkern.
Ska även lastträna henne i sommar också. :)


Ridskolan startar igen v.33, vet fortfarande inte om jag ska gå ner och rida varannan vecka. Då jag är singel nu och bor själv, känns som en smartare idé att dra ner på ridskoleridningen än att ta bort privatlektionerna som jag hade tänkt ha med min egen häst på.
Ridlektionerna kostar 145 kr/gång om man rider varje gång och varannan ligger de på 155 kr.
Så betalar man allt på en gång så blir det 2610 kr, det går även att dela upp betalningen på tre gånger och då blir totalsumman 2790 kr eftersom det då också kostar 10 kr mer varje gång, och rider man varannan så hamnar summan på 1395 kr för hela terminen. Det är 18 gånger om man rider hela terminen.

Privatlektionerna ligger på 200 kr/gång och lånar man ridskolehäst kostar det 50 kr i hyra för den. Privatlektionerna rids varannan vecka, det är den där hoppgruppen jag är med i. Sen har jag även funderat på att ta privata dressyrlektioner med min egen häst, och det är här det känns som om jag kanske borde dra ner på ridskoleridningen och lägga dom andra pengarna på dressyrlektioner.

Åh, varför har man inte mer pengar att röra sig på så man slipper bekymmer, hahaha. :P
 
Här ni fått reda på era ridtider för hösten/våren?
Själv börjar terminen för mig igen 11 augusti (samma dag och ridtid och kategori som senast, och förhoppningsvis har vi fortfarande världens bästa ridlärare kvar oxå :D ), då är de skritt ut i skogen första veckan och sedan skritt och trav ut i skogen andra veckan.
Hur fungerar det för er?
Är hästarna redan fullt igång när ni börjar för terminen eller hur är det för er?
 
För mig börjar lektionerna 8 augusti, samma dag och tid men ny ridlärare så det blir spännande :)

Hästarna rids igång ett par veckor innan RS startar.
 
@lisa412 Kul med ny ridlärare :)
Jag hoppas jag har kvar min ridlärare, hon är bäst!
Och jag längtar tills terminen börjar, galet ridsugen ^^
 
Har fått byta dag nu så RS börjar 14 aug. Nu kommer jag rida för en en instruktör som jag iallafall förut tyckte va riktigt bra :)

Jag är också galet ridsugen!
 
@ii-ssa Japp, för mig blir det samma tid, samma "nivå" och med samma tränare! Här byts det inte i första taget :D

---
Idag ska jag iväg på första träningen på dressyrlägret! Det ska bli spännande att se om jag får "min" polle (på bilden) eller om jag får någon annan. Tror att jag önskade en annan av våra giganter som första-häst :o så jag har ingen aning om hur det blir. Måste även försöka klura ut vilket program jag vill rida på fredag då vi alltid avslutar detta läger med program-ridning (om man inte hellre vill rida lektion, men jag gillar att ta chansen att få öva framridning och programridning utan tävlingsstressen). Återkommer senare och uppdaterar er hur träningsvärken är efter en sommar nedanför hästryggen :D
 
@ii-ssa Japp, för mig blir det samma tid, samma "nivå" och med samma tränare! Här byts det inte i första taget :D

---
Idag ska jag iväg på första träningen på dressyrlägret! Det ska bli spännande att se om jag får "min" polle (på bilden) eller om jag får någon annan. Tror att jag önskade en annan av våra giganter som första-häst :o så jag har ingen aning om hur det blir. Måste även försöka klura ut vilket program jag vill rida på fredag då vi alltid avslutar detta läger med program-ridning (om man inte hellre vill rida lektion, men jag gillar att ta chansen att få öva framridning och programridning utan tävlingsstressen). Återkommer senare och uppdaterar er hur träningsvärken är efter en sommar nedanför hästryggen :D

Skönt med samma tid och lärare!
Själv har jag iofs samma dag o tid och hoppas verkligen på samma lärare :D

Gud vad kul med läger, själv har jag inte ridit alls i sommar bortsett från och skrittat ut på medishästen.

Däremot har jag "tröstat" mig med och shoppa lite nya rid och stallgrejor. Dels ett par nya ridbyxor (pikeuer lucinda) nya ridhandskar och även ett dressyrspö med bling ^^ och idag beställde jag ett par Cavallo grand prix plus :) (eller ja butiken ska ta hem i den strl som troligtvis passar) så ska jag testa om dem passar annars är de som tur är inget köptvång :D så nu hoppas jag att dem kommer snart ^^ och längtar tills ridningen börjar igen den 11 augusti
 
Min lektion börjar nästa vecka. Det nya för hösten är att ridskolan blivit mindre, bytt ställe (nytt stall men samma namn) och jag får en halvny instruktör. Det blir skitbra! :)
 
I kväll så red jag veckans tredje pass, jisses så snabbt tiden går! Ungefär såhär har passen sett ut hitintills:
Dag 1: Vi red mycket innanför spåret, ställde in/ut, gjorde övergångar, fattningar etc runt spåret. Aigle (bilden) var riktigt på och trots att han har lite "problem" med leder och liknande var han riktigt mjuk.
Dag 2: Tidernas bästa pass! Vi red skänkelvikningar och trotts ovannämnda problem så fick jag hyfsat igenom honom i tvärningarna. När vi rider side-pass i WE har vi alltid problem med spänningar och liknande så detta sitter ju fortfarande i, men annars gick allt som smort! Han tuggade så skummet yrde i galopparbetet, min lilla sötnöt :)
Dag 3: Idag började träningsvärken verkligen ta ut sin rätt, i alla fall hos mig! Vi red mycket övergångar, halter som skulle vara på speciella ställen samt ökningar/minskningar. Idag hade jag mer problem då jag gärna lättar mycket i sitsen när jag kortar, samt att han lätt blir spänd i övergångar mellan "ökad" galopp -> arbetsgalopp och arbetsgalopp->trav. Men det är bara att öva på!

I morgon är det sista "riktiga" passet och på fredag är det programridning och då "startar" jag en LB (WE-programmet).
 
Åh vad roligt det låter och med nyttiga pass :) @Masqueradee ^^
Själv lite mer än två veckor kvar tills ridningen börjar :) och jobbar massor fram tills dess så tiden lär gå fort :D
 
Här är det precis 2 veckor kvar. Jag längtar men är samtidigt nervös för jag känner att jag har tappat mycket. Det var ju så länge sen jag red "ordentligt".

Men förhoppningsvis går vi inte ut alltför hårt de första lektionerna :D
 
Dagens pass gick lite "sämre". Alltså det var väll inte helt värdelöst men jag hittade inte riktigt den där känslan man gärna vill ha. Idag (och i tisdags) red vi för en annan instruktör som jag aldrig ridit för tidigare och precis som det alltid är så ser de, och koncentrerar de sig på, helt olika saker. Idag red vi volter och det var väll inte några större problem, förutom min sits. Jag drar upp knäna och hälarna (syns lite på min profilbild), jag lägger ned händerna tumme mot tumme, sluter inte handen kring tygeln ordentligt och rider med lite för mycket luft mellan händerna. Känns liksom som att jag knappt kan rida när det gäller min sits... :mad: Men men.. Jag känner att jag är på lite dåligt humör så ni kanske inte ska lyssna och ta till er allt jag skriver ;).

***
Nu vet jag inte riktigt hur gamla ni är, hur länge ni ridit etc, men det här frågan kom jag på idag. Hur mycket "kan" ni om hästar egentligen? Alltså inte bara när det gäller ridning, utan "teori"-saker så som hästens delar, hur man putsar, grundläggande sjukdom, hur man säkert släpper ut en mindre flock hästar i hagen etc? Jag rider med "tanter" (de kallar sig själv tanter, därför får jag också göra det tycker jag :D) och de flesta av dom har ridit minst 10-15 år, vissa red även som barn/ungdomar och de här dagarna har vi haft teoripass med små "tävlingar", dag 1 sadeln & tränsets delar, dag 2 hästens delar, dag 3 vad som finns i ryktpåsarna och idag sätta ihop ett träns på tid. Jag tycker att man på den nivån lägret riktar sig till, man har ridit på ridskolan i typ 8 år (räknat om man ridit ca 1 år per nivå, ibland mer/mindre), bör kunna nämna i alla fall några delar på hästen (självklart inte alla, men lite "basic" som karled, kronrand, nacke) och hur man sätter ihop ett träns/putsar. Men under dagarna har jag märkt att så är verkligen inte fallet! Jag vill absolut inte sitta på "en hög häst" och säga "se på mig hur duktig jag är", men de flesta har ridit längre än vad jag själv har gjort, men de har verkligen ingen koll! Pratade med en i gruppen och hon säger själv att teorin liksom fallit bort under den ordinarie verksamheten och det nästan bara är teori de får när de går de här lägren på loven. Hur ser det ut hos er? Hur mycket teori får man egentligen som vuxen? Eller är teorin bara någonting man satsar på hos barnen/ungdomarna?
Vill verkligen inte få det att låta som att ridskolan gör ett dåligt jobb, har bland annat själv när jag gick VULK-utbildningen erbjudit 3 teoripass under en termin, riktat till vuxna, och som mest kom 3 pers de andra gångerna kom ingen :meh:, så chansen har funnits, men tar man den jämt?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 337
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp