Ridskoleryttare 2014

Jag är lite moloken. Min drömhäst har haft fång och har tillbringat hela sommaren med vila. Hon har dötråkigt och jag har an olika orsaker haft svårt att åka upp så ofta som jag hade velat. Men på söndag ska jag dit!

Ridlektionerna börjar på måndag men dels känns det aldrig lika kul när jagrider andra hästar/ponnyer. Visst är det lärorikt och bra med omväxling men jag blir inte riktigt lika lycklig.
Dels så splittras min ridgrupp, normalt är jag jättenöjd med våra väldigt små grupper men det är lite sårbart. En kan inte få det att fungera med jobbtider, en skaffar egen häst, en har ryggproblem så det blir bara jag kvar. Enda andra vuxengruppen har inte alls kommit lika långt som jag. Nu är jag rätt säker på att det går att individanpassa hyfsat ändå eftersom vi är så få men jag kommer sakna vår grupp. Inte minst för att vi hade så kul ihop. Rena skrattterapin.
 
Ridskolan drar igång på måndag och jag funderar på om jag ska ta med min egna häst då, eftersom första lektionen är väldigt lugn då hästarna inte är igång efter betet.
Tänkte jag skulle passa på nu när jag har semester i tre veckor och ta med henne på dessa tre lektioner som kommer infalla under den här perioden, för sen när jag börjar jobba så är det kört. Då hinner jag inte.
Ska prata med den ena ridläraren idag och se vad hon tycker och tänker. :)
 
Ridningen börjar äntligen på måndag :) Dock bara skritt ut första gången då hästarna inte är igång efter sommaren ännu, dock kanske de iofs är bra tillfälle o börja rida in dem nya stövlarna nu när de är lugnare i början ^^ blev ett par Cavallo grand prix plus tillslut iaf :)
 
Första ridlektionen idag och jag skrittade dit på min häst, då hon står i ett stall så nära och det är bra väder nu. Tar ca 30 min att skritta, perfekt uppvärmningsrunda.

Dock måste vi korsa en större 90-väg med massa lastbilar osv, men det gick bra. När vi kom till ridskolan tyckte min häst det var väldigt spännande och undrade va dom hästarna som gick med i lektionen före gjorde inne på stora ridbanan.

Jag var väldigt glad att vi kunde rida på stora ridbanan, så min pålla som inte riktigt är van än att korta sig, hade plats att ta vägen när vi börja komma för nära.

Vi värmde upp med lite enkel skritt och sen jobbade vi på två volter, väldigt basic och vi gjorde denna övning för att mjuka upp hästarna då många har precis kommit tillbaka från betet osv.
Så det blev mycket skritt, men även lite trav och galopp.

Själva övningen vi red sen bestod av en liten bana, där det på ena långsidan låg en cavaletti serie upplag med 4 bommar och på den andra var det en serpentin med 3 cavaletti serier i varje sväng/böj.
Vid den serien som var ensam skulle vi inte rida över utan rida vid sidan och sen göra framdelsvändning och rida igenom och sen på andra sidan göra framdelsvändning igen och på så sätt ta sig igenom serien.
Väldigt nyttig övning, och vi avslutade sen med galopp på stora volten. :)

Var riktigt nöjd över min pålla, hon skötte sig utmärkt, skulle nästan kunnat tro att hon inte gjort annat än att gå på lektion. Så det kommer kännas riktigt bra, nu hoppas jag att det finns tid att ta med henne nästa måndag också. För det är nyttigt både för mig och för henne. :)
 
Första ridlektionen för terminen och första i den nya gruppen. Vi är fyra den här med, men en rider sin dotters häst.
Red Tequila som är en irish cob som ser rätt grov och klumpig men hon rör sig så mjukt och trevligt att man inte tror att det är samma häst när man väl sitter på. Hon är betydligt större än Duni och det var ett bra tag sen jag red henne så första känslan är "jättemycket mellan benen men inget mellan fötterna" men det ordnade upp sig.
Det blev en lugn uteritt i skritt och trav och jag hade turen att få se två dovhjortar. Utmaningen med Tequila som jag upplever det är att bromsa upp hennes fart utan att hon istället stressar upp sig och jag måste tänka på att vara väldigt mjuk i händerna. Det var roligt att upptäcka att de efter en del experimenterande har hittat ett bett som hon verkligen tycker om, det märktes faktiskt en skillnad mot sist. Efter uteritten så galloperade jag henne lite i paddocken, vilket hon tyckte var himla kul. Springa fort är ju hennes passion, så det där med att försöka undvika att hon inte springer bort för mig traven var inte helt enkelt eftersom hon gärna slog över i galopp när jag försökte samla ihop traven... Jag kommer nog få öva en hel del på det där.
 
Idag var första ridlektionen. Äntligen! Red faktiskt damen som ni ser som min profilbild :)

Förra terminen hade jag ett himla sjå med henne, att få henne att hålla sig lugn och inte hoppa åt sidan för minsta lilla. Idag var hon hur fin som helst! Hon hoppade till en gång men sen gick det super.

Ny dag, ny grupp och ny lärare. Det här känns skitbra! :banana:
 
Är precis hemkommen från första lektionen!
Blev tilldelad en av stallets lite yngre förmågor, en sju-årig Macklenburgare på 170+ (enligt mig ^^). Han är nog stallets snällaste häst, men är inte riktigt uppmärksam på hur stor han egentligen är utan vill gärna i princip stå på en och stoppa allt i munnen, spelar ingen roll om det är händer, spön, tyglar eller ja varför inte stå och bita kvar i bettet när man tränsar av :D
Hur som haver gick lektionen bra. Vi var ensamma i ridhuset vilket var skönt då det regnade ute. Vi red mycket innanför spåret och det behövdes verkligen för den här herren (och mig!) då vi visade alla skolor, skänkelvikningar etc efter varandra :o. Galoppen gick inte så bra då jag har en benägenhet att "släppa" lite i fattningen där han egentligen behöver ha kvar ett ganska bra stöd. Men det är bara att öva, öva, öva!:)
 
Är precis hemkommen från första lektionen!
Blev tilldelad en av stallets lite yngre förmågor, en sju-årig Macklenburgare på 170+ (enligt mig ^^). Han är nog stallets snällaste häst, men är inte riktigt uppmärksam på hur stor han egentligen är utan vill gärna i princip stå på en och stoppa allt i munnen, spelar ingen roll om det är händer, spön, tyglar eller ja varför inte stå och bita kvar i bettet när man tränsar av :D
Hur som haver gick lektionen bra. Vi var ensamma i ridhuset vilket var skönt då det regnade ute. Vi red mycket innanför spåret och det behövdes verkligen för den här herren (och mig!) då vi visade alla skolor, skänkelvikningar etc efter varandra :o. Galoppen gick inte så bra då jag har en benägenhet att "släppa" lite i fattningen där han egentligen behöver ha kvar ett ganska bra stöd. Men det är bara att öva, öva, öva!:)
Hur menar du med "släppa" i själva galoppfattningen? Blir nyfiken så jag inte undermedvetet för samma fel. :)
 
Jag red terminens första lektion igår.
Blev tilldelad ridskolans ponny i häststorlek. Kortare och sävligare steg får man leta efter. Och efter att ha ridit min lilla donna som tar gigantonorma steg, så hade jag lite klurigt där att acceptera att det skulle kännas som att det gick i slowmotion.

Inte helt nöjd med lektionen, hästen är ingen favorit och övningarna var OK, men ja, lite träligt.
Förstår ju att vi måste mjukstarta terminen då hästarna varit på vila och inte gått så mycket innan terminsstart, men ja. Nä. Bättre lycka nästa gång.
 
@RedHyuuga Istället för att korta upp stegen, sitta upp och ha lika mycket stöd i båda tyglarna, och få honom att sätta sig ordentligt i fattningen så har jag lätt att ge hjälperna för en fattning men istället för att sitta kvar ger jag som en "mini"-eftergift när jag känner att fattningen är påväg och hamnar något framåt vilket gör att han blir lång och springer iväg lite istället för att komma tillbaka och sätta sig. Hoppas du förstår hur jag menar :)
 
@RedHyuuga Istället för att korta upp stegen, sitta upp och ha lika mycket stöd i båda tyglarna, och få honom att sätta sig ordentligt i fattningen så har jag lätt att ge hjälperna för en fattning men istället för att sitta kvar ger jag som en "mini"-eftergift när jag känner att fattningen är påväg och hamnar något framåt vilket gör att han blir lång och springer iväg lite istället för att komma tillbaka och sätta sig. Hoppas du förstår hur jag menar :)
Aha, ja då är jag med. Låter som mig när jag hade lyckats få en häst fint på tygeln i skritt och sen när vi skulle trava så kom det en sån där mini eftergift så jag "tappa" hela hästen. :P
Jobbigt med sådant, men det är ett steg i rätt riktning att vara medveten om det. :)
 
Ridskolan börjar imorgon, men min lektion börjar på tisdag. Förra terminen gick jag på torsdagar, men har nu byt grupp till tävlingsgruppen då jag ska börja tävla regionalt.

Då vi nu har nya hästar så drar vi inte igång med hoppningen försän om en månad. Passar ju mig utmärkt, är mer åt dressyr ;)
 
Hej träningsvärk, det var inte igår.

Då körde lektionerna igång på allvar. Dressyr stod på schemat och vi fick verkligen jobba. Hade med min egna pålla och red på, vilket visade sig vara en utmaning. Vi lyckades få till en bättre galopp än förra gången och trots att vi var i ridhuset där det är mindre med plats, så lyckades vi samla galoppen och ha ett lugnt tempo, hon dök inte heller med huvudet.

Däremot traven var helt uppåt väggarna. Lättridning på min dam går inte så bra för hon springer på så fort då, och när det går fort i traven blir jag "rädd" och sitter då och spänner mig och håller hårt i tyglarna. Gick väl lite si så där.
Men det blev bra till slut.

Övningen vi gjorde idag bestod av serpentiner längs medellinjen som uppvärmning i skritt och trav, sedan var det trav på fyrkantsspåret med båge på långsidorna och i varje hörn en 10m volt med avsaktning till skritt i volten och sedan ingång i trav igen när hästen var formad/rund. Gjorde även samma övning i galopp, men då bara på ena långsidan, då vi har blandade storlekar på hästar, storgalopperad mot långsam galopp osv.

Vi avslutade med serpentiner på medellinjen och det började kännas att något hade lossnat, för min stela pålla hade blivit lite mjukare. Så ett steg i rätt riktning, nu ska jag övervinna min rädsla i traven, sen är allt lugnt. :)
 
Terminens första ridlektion avklarad!

Idag var det dressyr som stod på schemat och jag fick äran att testrida och utvärdera den nya ponnyn, Jackpot, som är alldeles ny och alltså blev riden för första gången på lektion idag. Jackpot är en relativt liten C-ponny som är smäcker och kort i kroppen. Ser ut att ha mycket arab i sig. (tror han är welsh/arab eller något liknande) Han var mer eller mindre en riktig drama queen när vi tog in honom i stallet. Skriade som om han hade kniven i sig och viftade med både huvud och ben; och vilken pärs det var att tränsa honom!

Väl inne i ridhuset lugnade han väl sig något. I början var han fortfarande smått hysterisk. Backade 10 meter så fort man bad om en halt, gick med huvudet rakt upp och dansade på tå förbi varje hörn. Vi provade att sätta på honom en halsförlängare och då blev han genast mycket bättre. Resten av lektionen var han lugn och sansad! trevlig ponny, om ändock lite väl seg.

Vi körde på enkla saker idag och travövningen gick ut på att vi skulle rida i en timglasfigur genom ridhuset och ställa och böja hästarna. Eftersom att Jackpot var rätt seg så fick jag order att fokusera desto mer på tempot och desto mindre på ställningarna och böjningarna.

Som ett litet avbrott mellan övningarna så ställde vi upp os på olika platser ca 2m innanför spåret och övade framdelsvändningar och det var han himla bra på! Jag som vanligtvis brukar få kämpa och kämpa med mina framdelsvändningar fick för en gångs skull till det direkt! Det kändes himla bra :)

Galoppövningen var ännu enklare och bestod bara av att vi skulle galoppera ena långsidan och sedan göra en volt vid C eller A, beroende på varv. Kan tyckas pinsamt enkelt, men eftersom att alla de tre hästarna har diverse problem med att galoppera sansat rakt fram så blev det en rätt bra övning ändå :) Jackpot är t ex väldigt långsam i galoppen! Han rör sig 80 % uppåt och 20 % framåt, ungefär som om man gungar rätt häftigt på en liten liten gunghäst! Jag fick i uppdrag att "jaga" en av de snabbare ponnyerna för att få lite draghjälp, men även när man drev på som om det gällde livet så tog han det med ro och guppade fram i sakta mak. :p

Det märks att jag inte ridit på hela sommaren! Jag var alldeles blöt av svett efteråt och bitvis under lektionen var det svårt att orka rida ordentligt :o Måste nog jobba på min kondition lite... :angel: Hoppas för övrigt att de får in en ny häst snart, för just nu har vi 4 stycken hästar man kan rida på :nailbiting:
 
@RedHyuuga Just nu är det rena rama hästbristen med endast 6 hästar i stallet, varav 2 är halta/ofräscha för tillfället! :crazy: Så alltså 4 ridbara hästar kvar
 
@RedHyuuga Just nu är det rena rama hästbristen med endast 6 hästar i stallet, varav 2 är halta/ofräscha för tillfället! :crazy: Så alltså 4 ridbara hästar kvar
Ajdå, sånt där är inte kul, ridskolan jag rider på drabbades också av hältor och ofräscha hästar förra terminen, vilket inte var kul och det har inte blivit så mycket bättre nu när en av dom pensionerades och även om dom andra är tillbaka så är det andra hästar som ska pensioneras och bytas ut.

Nja det kan nog inte va lätt alla gånger att ha ridskola kan jag tänka mig. :P
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 362
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp