Ridskoleryttare 2014

@lisa412 det där skulle aldrig funka för mig. Får alltid rida fram i jacka tills jag fått upp värmen och sen ta av mig och vid vintertid tas jackan aldrig av. :/
Fryser värst om fingrar och tår.
 
Missade förra veckans lektion p.g.a ett disco. (schemabelagt och obligatorisk närvaro :crazy:) veckan innan dess hade vi en väääldigt slapp lektion, så det fanns inget att säga; men imorgon är det dags igen!! :D (Dressyr t om :love:)
 
Efter en halvtung höst där jag inte riktigt vetat om jag skulle kunnat fortsätta rida på ridskola, lämna tillbaka foderhästen och överhuvudtaget ha nån inkomst alls, så föll alla bitar på plats för ett par veckor sen.

Senaste lektionen fick jag rida Prinsessan, och vi hade cavaletti.
Vårat tidigare problem har ju varit fullt ös-medvetslös utan hejd. Efter 3½ svettiga terminer börjar vi dock kunna varandra rätt bra och kan nu mer komma till bra ridning, trots hinder och bommar ;)
Vi arbetade med trav och galoppbommar på rakt och böjt spår. Förutom att vi liksom välte och genade en massa på det böjda spåret så red vi klockrent. Fin, avslappnad form, mjuk i sidorna, klockrena fattningar..!

Det börjar gå så bra för oss att jag allvarligt överväger att ställa upp i en klubbdressyr på min Prinsessa.
På lördag ska jag prova min privata sadel på henne och passar den så ska jag fortsätta rida henne i den och så blir det nog en liten klubbdressyr, nån gång ska man ju inviga det egendesignade Mias-schabraket som kostade skjortan också. :rofl:
 
Jag har nyligen flyttat till England och blev idag medlem och red min första lektion på en ridskola här.

Jag red ut tillsammans med en av instruktörerna och vi hade en ganska kravfri lektion men lade in lite arbete med skänkelvikningar och öppna längs vägen. Hästen var supertrevlig, känslig och positiv. Det är väldigt fritt här och jag kan välja själv om jag vill rida lektion på bana eller ute eller bara ha en kravfri uteritt.

Så skönt att rida på ett ställa med ordentliga ridvägar efter ett par år på ridskola i Stockholm!
 
Väldigt rolig lektion igår! Teori, sitsträning så vi fick rida (bli longerade) en och en utan stigbyglar och långa tyglar medans de andra i gruppen (och ridläraren ibland) sa till om jag skulle skritta, trava, galoppera, göra halt, räta upp mig, lyfta händerna osv.

Jag har tydligen en väldigt drivande sits, så för mig är det "enkelt" att komma fram i trav och galopp men det är svårt att få stopp.
Väldigt rolig och intressant lektion. Man lär sig mycket av att se andra rida. Förhoppningsvis fortsätter vi med sitsträning nästa lektion men då med varsin häst. :D
 
Hoppning i onsdags.
Får bara konstatera att jag varit jävligt bortskämd som varit den enda som ridit Prinsessan på hopplektionerna tidigare.
I onsdags fick hon rycka in i gruppen före, och det var kaos. Jag satt på läktaren och tittade, men jag gick därifrån för det var bara jobbigt att se.

Så, när det väl var min tur att sitta upp så hade jag en hel del att jobba med.
Uppvärmningen gick bra, fick tillbaka henne ganska direkt och hon arbetade på bra. Men så skulle vi börja hoppa...
Hann inte mer än vända upp mot första hindret så bara sköt hon iväg, hoppade av alldeles för tidigt och slet tyglarna ur handen på mig.

Andra gången var jag mer förberedd så när hon sköt iväg, satte jag henne nästan på rumpan. Efter det skötte hon sig jättefint. Lite pigg, men lätt i handen och hon tog alla förhållningar.
Vi kunde till och med hoppa bana, och behövde bara påminna om bromsen en enda gång. Så jag är nöjd ändå.


Ikväll fick vi besked om hästinfluensa på ridskolan, för andra gången i år.
Så himla tråkigt, jag hade ju hoppats kunna ha med min foderhäst på lektionen på onsdag, men det är ju bara att glömma då.
 
] Filmklipp från gårdagens ridlektion på ridskolan, i början var jag själv väldigt ostadig och inte rktigt hade koll på mig själv, blev lite bättre allt eftersom och i slutet blev det betydligt bättre (såklart fastnade det inte på film), sen är det som sagt mycket jag måste träna på och dels få upp blicken och sen bli ännu stadigare i händerna och då speciellt i vänster då den har en tendens och flaxa iväg då jag är svagare i vänster. Sen också att lyckas ha mer koll på hästen samtidigt som jag ska ha full kontroll på mig själv och vad jag hela tiden gör och hur det påverkar hästen. Men svårt och få det och bli bättre på ett dressyrpass i veckan, då medryttarhästen för tillfället bara rids ut i skog och mark. Men tycker ändå det hänt lite på senaste tiden och hoppas det kan bli ännu bättre med tiden =) men försöker iaf att utvecklas och alltid göra mitt bästa, då jag verkligen älskar det här.
 
Ridlektion ikväll då.

Fick rida en av ridskolans mindre valacker. Den exakta motsatsen till vad jag rider i vanliga fall.
Inte helt nöjd med våran insats, mitt fel såklart, jag är inte van små nätta "ponnyhästar" som krullar ihop sig och blir giraff för att komma undan.

Nästa vecka är karantänen förhoppningsvis hävd, och då följer foderhästen med på lektion. 180cm tokigt sto. Blir intressant ;)
 
Lektion idag och jag valde att rida på ridbanan. Hösten har kommit hit nu, och det ösregnade blandat med åskskurar hela passet. Ridbanan ligger ungefär en kvart bort från stallet blandat skritt och trav så hästarna var uppvärmda när vi kom dit och vi kunde sätta igång och jobba på en gång. Vi jobbade med halter, framdelsvändningar och galopp på åttvolt med enkelt byte vid X. M var väldigt trevlig och med fina gångarter, men det tog ett tag innan jag kunde få honom helt koncentrerad på arbetet då han mest försökte undvika vattnet på banan, men fick till en trevlig känsla på slutet. Jag känner mig dock något sned så ska försöka få till lite annan träning och stretch för att bli lite mer liksidig igen.

Känner mig inte så jättemotiverad i dressyren just nu så kommer nog ta ett par kravfria veckor med uteritter.
 
Förresten, hur klär ni er nu när det börjar bli kallt och ni ska rida ridlektion i ett kylskåp/frys (=ridhuset)? :eek:

Jag blir så otroligt varm när jag rider... så jag rider i t-shirt i funktionsmaterial enbart (och eventuellt väst beroende på vad vi gör och vilken häst jag har) långt in på hösten. På vintern är det samma sorts t-shirt fast med en tunn tröja över, möjligen en fleeceväst om det är tyyysen minusgrader. Men jag brukar ångra det, och är alltid helt sjöblöt när vi är klara. Jag kan frysa lite om fingrar och tår ibland, men då har jag också ofodrade ridskor, vanliga strumpor och sommarridvantar, så det är inte så konstigt.

/Kaminen
 
*smyghoppar in här :angel::D*
Har lektioner på måndagar så igår hade vi terminens första teorilektion! Väldigt lärorikt eftersom vi fick titta på hur ryttare inverkar med sits och skänklar genom att titta på avsnitt från VM. Intressant att få förklarat för sig hur olika ryttare rider och vad det har för inverkan på hästen.
Kul, även fast vår ridgrupp ballade iväg lite på slutet men jag älskar det härliga gänget asså :D :love:
Nästa vecka så väntar dressyrpass som vanligt.

När det kommer till kylan i ridhuset så har jag inte så stora problem med det, blir väldigt varm av mig när jag rider så går endast runt med jackan/koftan i början när jag gör i ordning häst men plockar alltid av mig det innan jag sitter upp. :D
 
En hel lektion sitsträning blev det igår. Utan stigbyglar. En hel del lättridning.
Jag kommer inte att kunna gå på ett par dagar, det är då ett som är säkert... *stön*
 
Fy va fuskigt, jag vill också va varm när jag rider. Oftast fryser jag fingrar och tår av mig innan vi kommit igång och det är först i slutet av passet (ca 60min) som jag har fått igång blodcirkulationen i fingrar och tår någorlunda.
 
I måndags var det dags för tortyr, vi fick rida barbacka. Jag fick rida en liten ponny, det var jättesvårt att komma åt bra med skänklarna för jag kunde ju typ knyta mina ben runt hennes mage (nästan i alla fall). :rofl:
Sen hade hon inte någon direkt underbar rygg som är gjord för barbacka ridning, manke och ryggrad som försökte klyva mig mitt itu (hade skavsår efteråt :o).
Gick dock bättre än förra gången jag red barbacka på samma häst, då vågade jag knappt trava, min balans är urusel i traven. Den här gången försökte jag utmana mig själv och galoppfattningar blev det också fast bara några då avsaktningen är den värsta, höll på att åka av en gång för jag inte hittade balansen. Är faktiskt livrädd för traven när jag rider barbacka, då jag blivit skrämd när jag red en travare med världens goaste barbacka rygg (man satt som på kuddar). Vi skulle trava lite och jag kom i obalans, han sprang fortfare, jag blev rädd, så rädd att jag slängde mig av hästen, och sen när jag väl var av fick jag springa efter hästen och hämta hem honom (tor så stannade han längre bort på skogsvägen. Efter den händelsen (vilket är över 10 år sedan nu) så har jag försökt jobba upp mitt självförtroende i traven, har fortfarande lite problem, men sitter jag i en sadel utan stigbyglar så går det bättre och bättre, dock barbacka var lite väl mycket just nu.
Målet är att hitta balansen och få till det bra så jag slutar va så rädd.

Ridläraren tyckte det var stor skillnad mot förra gången jag red barbacka på samma häst, då jag vågade trava mer och försöka även om jag kände mig som en vinglig ål på ryggen.
 
Förra veckan finns det inte så mycket att säga om, jag red ut tillsammans med en instruktör och en av damerna, var en väldigt trevlig runda. Hästen var liten och tog verkligen ministeg, vilket gjorde att vi hela tiden halkade efter lite. Hon kämpade på och bjöd fint hela rundan, men jag kände inte riktigt att vi klickade.

Den här veckan red jag lektion på samma häst som förra lektionen på ridbanan. Vi är ju inte så länge på ridbanan eftersom den ligger en bit bort och den här lektionen kändes inte så effektiv. Vi började med att jobba med sitsen i skritt och trav för att få hästarna avslappnade och minska tempot. Därefter jobbade vi lite med galoppfattningar och jäklar vilken galopp han hade när man fick till fattningarna ordentligt! Här verkar det som att det för det mesta är en i taget som ska galoppera och de andra skrittar under tiden. När det är hoppning köper jag det upplägget men inte när det är fyra vana ryttare som rider dressyr... Instruktören tyckte jag jobbade på bra, själv kändes det som att jag bara red på en bråkdel av vad jag brukade :(. Funderar på att försöka hitta medryttarhäst för att kunna rida lite mer och utvecklas.
 
@GoLightly Va tråkigt att de har så. Hos oss så hör det till att man ska kunna galoppera kontrollerat i grupp och då är vi 6-8 st i gruppen. Har du frågat instruktören varför de kör så?
 
Jag har nu bestämt mig för att sluta på ridskolan. Fast jag kommer inte sluta helt. Jag kommer fortsätta vara medlem så jag kan köpa strölektioner och fortfarande hålla igång ridningen men jag kommer inte vara bunden till en termin.

Jag har funderat på det här länge och det känns faktiskt ganska skönt att ha tagit beslutet nu (fast jag har fortfarande 1 vecka på mig att ändra mig ;)).
Jag är mer än nöjd att bara rida medryttarhästen. Sen blir det väl som sagt nån strölektion på ridskolan och tillslut kanske jag vågar mig på en privatlektion med medishästen, vem vet :)
 
@GoLightly Va tråkigt att de har så. Hos oss så hör det till att man ska kunna galoppera kontrollerat i grupp och då är vi 6-8 st i gruppen. Har du frågat instruktören varför de kör så?

Nej det har jag inte gjort än, det var bättre förra gången och blev lite ställd den här lektionen. Jag är van vid att rida övningar självständigt i alla gångarter och även på den här ridskolan är man bara välkommen att rida i grupp om man kan rida alla gångarter, och tror inte att det är någon som ridit i mindre än tio år så upplägget känns lite märkligt och väldigt tråkigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 369
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp