Ridskoleryttare 2014

Vad har du på dig?
När det är som kallast så har jag sportbh, t-shirt, tröja, halsduk/sjal, tjock vinterjacka, ofta ridbyxor med långkallingar under och strumpor i ridstövlarna.
På händerna brukar ja ha handledsvärmare och sen en tjockare vante, men en fingervanta i och en tummvante utanpå, hjälper dock inte, mina fingrar fryser ändå. Det enda som hjälper mot frusna händer är en fingervante från Hestra handsken som är eluppvärmd. Så håller på å sparar så jag kan köpa mig ett par egna. Har dock inte hittat någon bra lösning till fötterna, skas prova plaststigbyglar och tåvärmare till stigbyglarna och se ifall det hjälper.

Rider även med termobyxor när jag rider ut å de e riktigt kallt.
 
RedHyuuga:
Investera i ett riktigt underställ, rätt underställ gör underverk.
Sen håller jag med om plaststigbyglar, brukar ha det på vintern och jag tycker att det blir stor skillnad!

Rider jag i ridhus har jag oftast bara ridbyxor, linne och långärmad tröja över. Skulle det vara riktigt kallt kan jag ha fleecetröja istället för den långärmade tröjan, men oftast klarar jag mig ändå.
Rider jag ut har jag långkalsonger, ridbyxor, linne, långärmad tröja och jacka. Har en reflexjacka som är vinterfodrad, samt ullsulor i skorna.
Nu har jag iofs bytt skor och har skor med stålhätta, vilket tydligen kan kyla ner en del, men vi får se hur pass kallt det blir.
I värsta fall har jag ju ett par vinterridskor jag kan använda, men de är lite klumpiga.
 
RedHyuuga:
Investera i ett riktigt underställ, rätt underställ gör underverk.
Sen håller jag med om plaststigbyglar, brukar ha det på vintern och jag tycker att det blir stor skillnad!

Rider jag i ridhus har jag oftast bara ridbyxor, linne och långärmad tröja över. Skulle det vara riktigt kallt kan jag ha fleecetröja istället för den långärmade tröjan, men oftast klarar jag mig ändå.
Rider jag ut har jag långkalsonger, ridbyxor, linne, långärmad tröja och jacka. Har en reflexjacka som är vinterfodrad, samt ullsulor i skorna.
Nu har jag iofs bytt skor och har skor med stålhätta, vilket tydligen kan kyla ner en del, men vi får se hur pass kallt det blir.
I värsta fall har jag ju ett par vinterridskor jag kan använda, men de är lite klumpiga.
I och för sig fryser jag väldigt sällan om kroppen dock. Det är mest händer och fötter som jag fryser om. De brukar se ut så här och jag har ingen känsel alls i dom då:
576744_549664558397728_1008264792_n.jpg
 
Men! Kom på att nu kan jag ju hoppa tillbaka hit ju! Sedan augusti rider jag på ridskola igen, vilket är jättekul.

För några år sedan red jag på en klubb där jag hade förmånen att ta hand om en av ynglingarna som skulle skolas in i både ridskola och som ridhäst så honom hade jag hand om i ca 2 år och red vid sidan av och tävlade även då och då (hästen på avataren). Sedan var han "färdig" och jag kunde inte fortsätta att rida honom som förr och då tappade jag gnistan lite och slutade därmed på klubben och sedan har jag haft medryttarhäst/halvfoderhäst under åren emellan. Däremot kände jag att det blev lite mycket och lite ensamt så provade att var mer eller mindre utan ridning ett tag.

Men nu rider jag på ett ställe som har lite mer träningsinriktad ridutbildning, rider två gånger i veckan - tävlingsgruppen hoppning och en vanlig dressyrlektion. Samma häst varje gång och vi åker ut på tävlingar/träningar. Max 9 ryttare i dressyren (75 min)och max 6 i hoppningen (90 min). Trivs som fisken i vattnet!

Alla hästarna står på box, går i regel två pass om dagen som max, utevistelse och hopp- resp. dressyrsadel.

Lite roligt att "min" häst nästan blev som inköpt till mig, haha. När jag provred så var jag noga med att berätta hur viktigt det var för mig med rätt typ av häst och att det viktigaste är att jag trivs och har kul med ridningen och inte att kunna rida alla hästar. Det skulle köpas in nya hästar till verksamheten och så en dag kom det ett mail med att "Nu har din häst kommit!" och en riktigt bra matchning från scratch får jag säga, min fuxflicka gör det roligt att rida varje gång :)
 
På grund utav flytt har jag ju mer eller mindre fått sagt upp mig från min ridskola, men jag kollade lite på schemat och insåg att jag kan vara med sista lektionen på terminen samt att jag bokat en mini-kurs på jullovet. Längtar redan, har varit utan hästarna nu i ca tre månader :cry:
 
Förra veckans torsdagsridning - läskigt hur mycket jag kunde korta upp henne, blev nästan förvirrad över hur jag skulle rida henne helt plötsligt! Halvhalterna gick verkligen igenom och hon satte under sig ordentligt med bakbenen. Jobbade med studs och små svängar, bland annat.

Det är så roligt för just nu känns det som att hon avancerar för varje gång och att jag har en massa nya funktioner att leka med varje gång, typ. Fick också en sån härlig komplimang från en annan i stallet i helgen när det var möte, om att vi verkligen passar tillsammans. Och att det är så härligt att jag bara skrattar om hon susar iväg och har kontroll ändå.

Men det är ju svårt att inte göra det, det liksom bara rusar upp energi från henne till mig, att "Tjohooo vad roligt detta är, nu köööör vi!!!!" :D

Får se vad det blir för skoj ikväll!
 
Måndagsridningen gick INTE bra. Mestadels för att jag inte förstod hur jag skulle göra och sen för att jag inte visste hur jag skulle lösa situationerna som uppstod. Börjar bli jäkligt trött på skänkelvikningar nu.... :mad:

Kände verkligen att jag saknade min gamla instruktör som kunde förklara på olika sätt hur/vad/varför så jag förstod vad jag skulle göra. Nu kände jag mest att jag inte alls fick gehör för att jag inte förstod. Men men, nya tag ikväll, då är det hoppning och hoppningen vet jag ju i alla fall vad jag pysslar med. Tuta och köra, liksom ;)

Nu har propparna för KM och LM kommit ut med, får väl lägga pengar på att ställa upp i allt tror jag. Ju fler starter, ju fler chanser till resultat, haha!
 
Förra veckan red jag ut på en trevlig ung liten tjej. Vi travade nästan ingenting utan det var skritt eller galopp hela vägen och dagen efter kände jag av i magmusklerna att jag hade stått upp i lätt sits en hel del... Hästen var lite långsam och reaktionsslö i början, men efter lite ridning kom hon igång, skritten kändes fin och igenom kroppen och hon taggade ordentligt efter ett par stycken galoppfattnignar. Blev ett litet bocksprång också i sista galopeen när hon blev lite för glad och jag inte lät henne springa förbi de andra hästarna.

Idag red jag lektion på ridbanan och tyckte att det kändes bättre än tidigare gånger. Hade en intruktör som jag bara ridit ut med förrut och tog upp med henne om vad jag tyckte om de tidigare lektionerna och hon höll väl med om att det inte lät så himla kul. Idag jobbade vi lite med framdelsvändningar, mellantrav, samla traven lite och galoppfattningar från skritt. Hästen var trevlig och framåt men jag kunde inte få henne jobba i traven utan det var sänkt rygg och huvudet i vädret mest hela tiden. Skritt och galopp var betydligt lättare.
 
Måndagsridningen gick INTE bra. Mestadels för att jag inte förstod hur jag skulle göra och sen för att jag inte visste hur jag skulle lösa situationerna som uppstod. Börjar bli jäkligt trött på skänkelvikningar nu.... :mad:

Kände verkligen att jag saknade min gamla instruktör som kunde förklara på olika sätt hur/vad/varför så jag förstod vad jag skulle göra. Nu kände jag mest att jag inte alls fick gehör för att jag inte förstod. Men men, nya tag ikväll, då är det hoppning och hoppningen vet jag ju i alla fall vad jag pysslar med. Tuta och köra, liksom ;)

Nu har propparna för KM och LM kommit ut med, får väl lägga pengar på att ställa upp i allt tror jag. Ju fler starter, ju fler chanser till resultat, haha!

Jag saknar också min gamla instruktör. Jag red för henne tre dagar i veckan, hon var strikt men super på att hjälpa mig komma framåt i min ridning. Nu när jag börjat rida på nytt ställe med nya instruktörer hela tiden känns det tyvärr som att jag har halkat tillbaka en hel del i min ridning.
 
@GoLightly - jobbigt med nya instruktörer hela tiden. Jag tror dock att bara jag kommer in mer i hennes tänk så blir det nog bra, tar ju lite tid ibland! Jag har nog missat, var rider du någonstans?

---

Hoppningen igår var KALAS! Jobbade mestadels med arbete i serie, och det var så roligt för när hindret väl hamnade runt 115 så hoppade hon faktiskt upp sig och skuttade mig ur sadeln då jag inte var beredd på att hon helt plötsligt skulle välva sig, haha! Klarhet till klarhet ännu en gång, vi är riktigt bra i luften tillsammans och hon är så rolig att rida!

dsc_0253_545c7634e087c31cf03fb54b.jpg
 
@GoLightly - jobbigt med nya instruktörer hela tiden. Jag tror dock att bara jag kommer in mer i hennes tänk så blir det nog bra, tar ju lite tid ibland! Jag har nog missat, var rider du någonstans?

---

Hoppningen igår var KALAS! Jobbade mestadels med arbete i serie, och det var så roligt för när hindret väl hamnade runt 115 så hoppade hon faktiskt upp sig och skuttade mig ur sadeln då jag inte var beredd på att hon helt plötsligt skulle välva sig, haha! Klarhet till klarhet ännu en gång, vi är riktigt bra i luften tillsammans och hon är så rolig att rida!

dsc_0253_545c7634e087c31cf03fb54b.jpg

Jag bor i England, rider på en ridskola i södra London.

Kul att du har hittat en häst som du trivs så bra med :)
 
Jag bor i England, rider på en ridskola i södra London.

Kul att du har hittat en häst som du trivs så bra med :)

Haha, ja jag känner att det är lite otippat. När jag pratade med vänner om när jag skulle börja rida här sa jag typ "Ja, det är säkert ett fuxsto på 170" för det var ungefär det värsta jag kunde komma på. Och vad väntade på mig? Jo, ett fuxsto på 170 och den underbaraste hästen jag mött ungefär!

Åh, var någonstans då?
 
Haha, ja jag känner att det är lite otippat. När jag pratade med vänner om när jag skulle börja rida här sa jag typ "Ja, det är säkert ett fuxsto på 170" för det var ungefär det värsta jag kunde komma på. Och vad väntade på mig? Jo, ett fuxsto på 170 och den underbaraste hästen jag mött ungefär!

Åh, var någonstans då?

Haha, fuxston kan de med :p

Wimbledon Village Stables heter stället, ligger fint till med mycket ridvägar :)
 
Idag red jag lektion igen, på den trevliga lilla hästen jag red ut på härom veckan. Hon var lite omotiverad i början men vi red mycket galoppfattningar och hon vaknade till liv. Jag har haft lite strul med fattningarna sista tiden så det var skönt att få rida många så att jag kunde slappna av och rulla in i galoppen istället för att överkompensera... Känns som att jag börjar komma till lite mer ridning nu efter att ha varit här ett par veckor och efter en svacka så börjar det bli riktigt kul igen :)
 
Efter fyra fruktansvärda veckor har jag äntligen fått rida lektion igen! Har missat flera gånger i rad nu på grund av mitt jobb, men ikväll var det äntligen dags.
Skickade ett mail vid 13-tiden till min instruktör och önskade få rida Prinsessan på lektionen ikväll. Min önskan gick i uppfyllelse, så jag passade på att ta med mig min egen sadel till lektionen också för att prova på Prinsessan.

Det kunde nästan inte ha gått bättre.
Min sadel låg riktigt bra på henne, och när hon väl kände efter och insåg att sadeln var bekväm så gick hon som den Prinsessa hon är.
Det var riktigt roligt att känna.

Vi red skänkelvikning och sluta på diagonalen.
Formen var väl sisådär i slutan, men jag är så sjukt nöjd ändå!

Kan också meddela att Prinsessan lyckades tappa mig i backen förra veckan. För första gången på 1½ år ;)
Vi hade teorivecka på ridskolan, och på tisdagen hade vi hoppclinic. Jag och Prinsessan var med och visade hur det inte ska gå till. :angel:
Vid ett tillfälle drog hon en pallnit som hette duga och wiiiiie, så fick Piloten hoppa hindret på egen hand.
Vi demonstrerade också hur hög hastighet man kan komma upp i när man har hela 80 meter ridhus att springa på, hur snäva svängar man kan göra, hur få galoppsprång man kan få in på 20meter, samt hela registret av bocksprång/bakutsparkar/allmänna glädjeskutt.

Men roligt hade vi!
 
Åh vilken rolig tråd! :D
Jag rider på ridskola ca 1-3 gånger i veckan, det varierar då jag har en lektion jag betalar för, en lektion varannan vecka för att jag hjälper till i stallet på helgerna och en lektion varannan vecka för att jag leder på handikappslektionen. :)

Jag har ridit på samma klubb sen jag var 7, nu är jag 13 och jag älskar klubben, hahah.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 337
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp