Ridskoleryttare 2014

Lektion idag igen på lilla hästen jag hade förra veckan och idag har vi ridit övergångar trav-halt och trav-galopp samt mellan nedsutten trav och lättridning. Jag tycker bättre och bättre om den här ridskolan, det är inte så mycket övningar, vilket är lite tråkigt, men å andra sidan så blir det mycket tid att fokusera på basic och det har börjat ge utdelning. Jag tycker att jag har blivit bättre på att få igenom hjälperna och rida genom alla moment ordentligt. Håller på att jobba med mina händer, har problem med att högerhanden smyger fram så kämpar på att hålla dem på samma nivå, men när jag lyckas tycker jag att jag känner resultat på en gång i hur stadig hästen blir.
 
Jahopp, gårdagens träning var att likställa med att försöka ställa igenom en betongsugga. Ogörligt.

Efter lååång uppvärmning och ett par skutt så började det släppa åtminstone. Men känns ju inte som en suverän uppladdning inför morgondagens KM, särskilt inte eftersom hon vilar idag. Ska nog inte hålla några förhoppningar om höga stilpoäng i alla fall, och såg dessutom att jag var den enda som hoppar 1 m. Blir intressant även det. Sen på söndag är det dressyren, tack och lov rider jag henne inte först, utan hennes ordinarie dressyrryttare. Känns tryggt!
 
Jahopp, gårdagens träning var att likställa med att försöka ställa igenom en betongsugga. Ogörligt.

Efter lååång uppvärmning och ett par skutt så började det släppa åtminstone. Men känns ju inte som en suverän uppladdning inför morgondagens KM, särskilt inte eftersom hon vilar idag. Ska nog inte hålla några förhoppningar om höga stilpoäng i alla fall, och såg dessutom att jag var den enda som hoppar 1 m. Blir intressant även det. Sen på söndag är det dressyren, tack och lov rider jag henne inte först, utan hennes ordinarie dressyrryttare. Känns tryggt!

Lycka till i helgen :)
 
Igår fick jag rida en liten fjordingtjej som gärna springer benen av sig.
Vi hade fyra bommar som vi skulle galoppera över, som en hoppbana utan hinder ;) en bom på varje långsida och två bommar där man rider snett igenom, typ över medellinjen. Svårt att förklara >.<

Men i alla fall. Denna tjej springer som sagt gärna benen av sig, uj vad det ska gå undan. Det gick dock bättre på framridningen än vad det brukar, jag fick henne någorlunda lugn. Det är i traven hon gärna sticker iväg, man får knappt hålla i tyglarna, och benen ska vara som spaghetti.
I galoppen springer hon iofs ännu mer, men det är lättare där för det ä bara att bromsa och driva med sätet så problemet är att hon är ung och inte riktigt orkar.

När jag gjorde själva övningen första gången gick det bra, något fort men inte överdrivet. Andra gången lyckades hon smita förbi hela tiden så jag fick ju använda ytterskänkeln rätt mycket och då springer hon ju ännu mer. Plus att hon tvärstannade helt plötsligt, och vägrade gå fram (latmasken visade sig) och då fick jag ta ett spö och hålla i, men då hoppar hon ju fram och galopperar som fan, jag trodde seriöst vi skulle välta i kurvorna ett tag. Jag släppte ju spöet när hon hoppade iväg men ändå.

Den ponnyn är typ såhär: Snabb > stannar > snabbare > "tänker INTE GÅ" > ännu snabbare ^^
Men jag är ändå nöjd. Hon är inte min favorit direkt heller haha.
 
Hej!
Jag funderar på att börja på ridskola ett pass/vecka under våren efter ett uppehåll på 1-2 år och har lite frågor och hoppas att det är okej att ställa dem här?
Ni som rider/ridit en gång i veckan (ingen ridning alls övriga 6 dagar), känner ni att det ger något?
Jag är lite orolig att det är för lite för att hålla "ridmusklerna" i trim och mest blir en massa träningsvärk?
Tränar ni något vid sidan av ridningen, och i så fall vad?
Tränar ni något som "hjälper" ridningen?
Något annat som kan vara bra att veta eller tänka på?
 
Tack! Dagens omgång gick helt okej, tyvärr hade vi lite otur på hinder i bedömningsrundan, ett pilotfel och ett där det märktes att hon inte helt har styrkan ännu. Så ingen placering, men riktigt bra omdömen från domaren i stilen, så väldigt nöjd ändå :)

Kul med bra omdömen i stilen, då kommer säkert placeringarna att komma med lite mer rutin tillsammans :) Du har väl inte ridit henne så länge?
 
@As_Vegas
Hej!

Ni som rider/ridit en gång i veckan (ingen ridning alls övriga 6 dagar), känner ni att det ger något?
Ja! Men givetvis är det stor skillnad jämfört med att rida i princip varje dag, mest handlar det om att man inte lika automatiskt får in "känslan". Nu har jag ridit en gång i veckan i snart ett år, men jag tycker fortfarande att det känns liiite obekant varje gång jag kommer upp på hästen. Det tar lite längre tid innan man kommer in i det, och med en knapp timmes lektionstid kan det ju bli att man får feeling först när det är dags att ge hästarna långa tyglar och klappa om dem. Det kan vara lite frustrerande ibland.

MEN visst får man ut något av det ändå. Jag tycker att jag märker skillnad de veckor jag har tänkt på ridningen mellan lektionerna och tränat mentalt/förberett mig t.ex. genom att titta på video från senaste lektionen och läsa på om kommande lektionens övningar. Det gör också skillnad om jag kommer i god tid till stallet och avsätter några minuter innan lektionen till att verkligen tänka igenom hur jag vill rida och komma in i mentalt fokus redan innan jag hoppar upp. Också bra att skutta omkring lite + stretcha innan lektionen börjar, så att man inte behöver slösa värdefull ridtid på att väcka sin stela kropp till liv. :)

Nu efter ett år börjar jag dock känna att det är för lite med en gång i veckan för att jag verkligen ska komma vidare i min ridning. Försöker ta privat- och extralektioner när jag har möjlighet men det blir lite då och då. Men ändå: jag rider långt mycket hellre en gång i veckan än inte alls!

Jag är lite orolig att det är för lite för att hålla "ridmusklerna" i trim och mest blir en massa träningsvärk?
I vintras när jag började rida lektion igen tränade jag nästan ingenting vid sidan av. De första gångerna blev det klassisk träningsvärk på insidan av låren. Men jag vill minnas att det blev mindre redan efter några gånger. Så jag tror faktiskt att en gång i veckan räcker för att vänja musklerna tillräckligt för att man inte ska börja om från noll och få träningsvärk efter varje gång.

Tränar ni något vid sidan av ridningen, och i så fall vad?
Jag försöker få in minst ett (helst två) skivstångspass på Friskis och Svettis varje vecka + en löprunda eller jympa/aerobics-pass. När jag hinner så tränar jag alltså helst tre gånger i veckan jämte ridningen, men vissa veckor blir det bara en gång eller till och med inget alls. Är i mycket bättre allmän form nu än vad jag var när jag började på ridskolan för ett år sedan, och tycker att det gör stor skillnad. Man behöver väl inte vara värsta superatleten, men att ha hyfsad grundkondition och styrka (särskilt i bålen) gör att man slipper störas av bristande kondition och trötta muskler under ridlektionen.

Tränar ni något som "hjälper" ridningen?
Jag gör i nuläget inga specifika fysiska ridövningar. Men ska försöka ge mig på några på-marken-övningar med resårband runt ryggen och armarna för att förbättra min ryttarhand. Fast det är ju mer av "knep" än regelrätt fysträning. :)

Något annat som kan vara bra att veta eller tänka på?

För mig var nog den största omställningen att rida i grupp och lyda instruktören. När jag för länge sedan hade egen häst var jag ju med på träningar och red för instruktör, men då var det ändå mycket friare ridning. Att få in i sin ridning att man ska göra som ridläraren säger (trava när det ska vara trav, volt när det ska vara volt, framdelsvändning när det ska vara framdelsväning osv) och inte gå på egen känsla (jag behöver trava några minuter till innan det känns bra med galopp, nu passar det med en övergång, vi behöver ta den här övningen några varv till innan vi är färdiga osv) kändes minst sagt ovant. Det var också mycket mycket svårare än vad jag kom ihåg! Men det är förstås skillnad på vilken nivå man rider, jag har "börjat om" i en nybörjargrupp och då är det förstås mindre fri ridning än i en mer avancerad grupp. Klart att vi har visst svängrum för individuella variationer även i nybörjargruppen, men man har ju alltid de andra ekipagen att ta hänsyn till så att man inte är i vägen.
 
Hej!
Jag funderar på att börja på ridskola ett pass/vecka under våren efter ett uppehåll på 1-2 år och har lite frågor och hoppas att det är okej att ställa dem här?
Ni som rider/ridit en gång i veckan (ingen ridning alls övriga 6 dagar), känner ni att det ger något?
Jag är lite orolig att det är för lite för att hålla "ridmusklerna" i trim och mest blir en massa träningsvärk?
Tränar ni något vid sidan av ridningen, och i så fall vad?
Tränar ni något som "hjälper" ridningen?
Något annat som kan vara bra att veta eller tänka på?

Jag tycker att musklerna håller för den ridning som blir när man rider en gång i veckan, skulle jag börja rida mer och bättre skulle jag nog börja få träningsvärk igen.

Just nu tränar jag inget annat än lite löpning vilket nog inte ger så jättemycket. Tidigare har jag tränat mycket kampsport och det tyckte jag var toppen, det gav balans, styrka och framförallt kroppsmedvetenhet.
 
Kul med bra omdömen i stilen, då kommer säkert placeringarna att komma med lite mer rutin tillsammans :) Du har väl inte ridit henne så länge?

Det stämmer, vi har bara haft 4 månader på oss tillsammans ännu, och det är ju ingenting egentligen.

Ju mer jag tänker på det desto mer nöjd är jag - trots att det var min sämre runda som bedömdes (sämre anridning och harmoni, vilket drog ner iaf ett poäng) så hade jag näst högst poäng om man inte räknar avdragen, och hade jag bara ridit lite mer som på lägre höjden, alternativt en andra gång på den höjden, så hade vi höjt upp oss åtminstone ett poäng och då hade vi hamnat i toppen.

Och så har vi som sagt inte så lång tid tillsammans i bagaget OCH vi hoppade högre än de andra. Såattehja.... Förlåt för lite skrytliknande men är så jädra glad för det och jag tror på oss tillsammans :D Ju mer sammansvetsade vi blir och ju mer styrka hon bygger desto farligare blir vi ;) Här är förresten bildbeviset på den rundan:

 
@As_Vegas

Personligen tycker jag inte att 1 gång/vecka ger så mycket utveckling ridmässigt, även om det såklart beror mycket på ens egna utgångsläge och ridskolans upplägg. Däremot ger det mycket för välbefinnandet!

Tror dock inte du behöver bekymra dig för musklerna, det brukar anpassa sig fort :) Tränar inte mycket utanför ridningen men det som ger mest är att tänka på hållning och bålstabilitet även i "vardagliga livet", tex på jobbet/i skolan etc.
 
Det stämmer, vi har bara haft 4 månader på oss tillsammans ännu, och det är ju ingenting egentligen.

Ju mer jag tänker på det desto mer nöjd är jag - trots att det var min sämre runda som bedömdes (sämre anridning och harmoni, vilket drog ner iaf ett poäng) så hade jag näst högst poäng om man inte räknar avdragen, och hade jag bara ridit lite mer som på lägre höjden, alternativt en andra gång på den höjden, så hade vi höjt upp oss åtminstone ett poäng och då hade vi hamnat i toppen.

Och så har vi som sagt inte så lång tid tillsammans i bagaget OCH vi hoppade högre än de andra. Såattehja.... Förlåt för lite skrytliknande men är så jädra glad för det och jag tror på oss tillsammans :D Ju mer sammansvetsade vi blir och ju mer styrka hon bygger desto farligare blir vi ;) Här är förresten bildbeviset på den rundan:


Haha, jag tycker att det är helt ok att skryta lite när man är nöjd med sin prestation ;) Ser ju trevligt ut :)

Själv är jag lite hög på häst och ridning just nu. Red för en ny instruktör och han var precis vad jag behövde just nu, körde hårt med oss hela passet och som jag jobbade! Fick jättefint resultat på hästen och kunde inte vara mer nöjd. Vi jobbade mycket med att variera sitsen i trav samt övergångar i och emellan gångarterna. Vi red även på två volter i olika varv och skulle byta mellan volterna genom att rida snett igenom i mellantrav, nedsittning. Instruktören var supernöjd med hur jag red henne i "uppförsbacke" och hur hon var lätt och fri i bogen i ökningarna. :)
 
Hej!
Jag funderar på att börja på ridskola ett pass/vecka under våren efter ett uppehåll på 1-2 år och har lite frågor och hoppas att det är okej att ställa dem här?
Ni som rider/ridit en gång i veckan (ingen ridning alls övriga 6 dagar), känner ni att det ger något?
Jag är lite orolig att det är för lite för att hålla "ridmusklerna" i trim och mest blir en massa träningsvärk?
Tränar ni något vid sidan av ridningen, och i så fall vad?
Tränar ni något som "hjälper" ridningen?
Något annat som kan vara bra att veta eller tänka på?

Första gången efter ett uppehåll brukar jag få grönjävlig träningsvärk, men det försvinner snabbt.

En gång i veckan tycker jag personligen är för lite, minimum är två gånger i veckan för att hålla igång ridningen någorlunda - helst ska man ju rida ännu mer förstås, det gör verkligen skillnad för grundstyrka och timing att rida mer, men på två gånger i veckan backar man åtminstone inte.
 
@tapeten @GoLightly @Frokennorlin @Mabuse

Tack att ni tog er tid att svara så utförligt!

Gällande att utvecklas så red jag tidigare LA-program på godkända procent och tanken med att börja på ridskola är att kunna komma tillbaka dit och hålla mig där.
Jag tror nog att det mesta av tekniken finns kvar och/eller kommer tillbaka hyfsat fort om jag börjar rida igen, det är framför allt muskelstyrka jag har tappat mycket av. De få gånger jag ridit det senaste så har det känts som att jag visste vad och hur jag borde göra men inte klarade att hålla ihop mig själv och genomföra.
Jag kan inte rida mer än en gång i veckan, men kan ju träna på andra sätt mellan lektionerna.
Tror ni att ridskola kan vara en bra lösning för mig?
 
@As_Vegas Under de premisserna du beskriver så tycker jag att det bara är att köra!

Testa en termin och se, du kommer ju att märka om det funkar och du vill fortsätta, om inte så får du titta på andra lösningar. Behöver du "bara" få hjälp med att putta tillbaks tidigare kunskaper och få stöttning så ska det ju inte vara några konstigheter. Och det är ju inga starka muskler du behöver för att rida, de ska bara väckas och komma igång igen. Känner du ändå att du inte räcker till när du börjar komma tillbaka till det igen, så behöver du ju bara lägga till lite övningar hemma framför teven så är du snart på banan igen! :up:
 
@tapeten @GoLightly @Frokennorlin @Mabuse

Tack att ni tog er tid att svara så utförligt!

Gällande att utvecklas så red jag tidigare LA-program på godkända procent och tanken med att börja på ridskola är att kunna komma tillbaka dit och hålla mig där.
Jag tror nog att det mesta av tekniken finns kvar och/eller kommer tillbaka hyfsat fort om jag börjar rida igen, det är framför allt muskelstyrka jag har tappat mycket av. De få gånger jag ridit det senaste så har det känts som att jag visste vad och hur jag borde göra men inte klarade att hålla ihop mig själv och genomföra.
Jag kan inte rida mer än en gång i veckan, men kan ju träna på andra sätt mellan lektionerna.
Tror ni att ridskola kan vara en bra lösning för mig?

Ridskola ger ju väldigt mycket effektiv tid sadeln för den tid man lägger ner i stallet (iom att man inte behöver lägga tid på stallskötsel) , så på det sättet tycker jag att ridskola är bra för att hålla igång ridningen om man har begränsat med tid.

Min erfarenhet är att den muskelstyrka och bålstabilitet som krävs för att kunna bli tillräckligt stark och stabil i sitsen för att kunna rida LA på ett vettigt sätt får man inte genom att rida en gång i veckan. Det är ju just det man saknar, man vet ungefär hur man ska göra, men man har inte styrkan att hålla ihop det hela, sitta still och bli distinkt i sina hjälper.

Bäst är ju helt enkelt mer ridning, men om det nu inte alls går, så är ju konditionsträning och bålstabilitetsträning på gym eller liknande någon hjälp i alla fall, tycker jag. Och då ganska riktad stabilitetsträning.
 
@As_Vegas Under de premisserna du beskriver så tycker jag att det bara är att köra!

Testa en termin och se, du kommer ju att märka om det funkar och du vill fortsätta, om inte så får du titta på andra lösningar. Behöver du "bara" få hjälp med att putta tillbaks tidigare kunskaper och få stöttning så ska det ju inte vara några konstigheter. Och det är ju inga starka muskler du behöver för att rida, de ska bara väckas och komma igång igen. Känner du ändå att du inte räcker till när du börjar komma tillbaka till det igen, så behöver du ju bara lägga till lite övningar hemma framför teven så är du snart på banan igen! :up:

Jag håller inte med dig, jag tycker nog att det behövs rätt starka muskler för att rida. Inte så att man behöver vara stark i armar och ben för att rå på hästen, men det kräver rätt mycket muskler i bålen för att få en stabil sits. Det ärbara att det inte blir så bulliga muskler, eftersom de i första hand ska vara uthålliga.
 
Det stämmer, vi har bara haft 4 månader på oss tillsammans ännu, och det är ju ingenting egentligen.

Ju mer jag tänker på det desto mer nöjd är jag - trots att det var min sämre runda som bedömdes (sämre anridning och harmoni, vilket drog ner iaf ett poäng) så hade jag näst högst poäng om man inte räknar avdragen, och hade jag bara ridit lite mer som på lägre höjden, alternativt en andra gång på den höjden, så hade vi höjt upp oss åtminstone ett poäng och då hade vi hamnat i toppen.

Och så har vi som sagt inte så lång tid tillsammans i bagaget OCH vi hoppade högre än de andra. Såattehja.... Förlåt för lite skrytliknande men är så jädra glad för det och jag tror på oss tillsammans :D Ju mer sammansvetsade vi blir och ju mer styrka hon bygger desto farligare blir vi ;) Här är förresten bildbeviset på den rundan:


Trevlig runda, med mjuk och följsam ridning!

En sak jag tänkte på är att ni ofta verkar komma lite nära, vilket kombinerat med att hon inte har det starkaste avstampet eller de bästa frambenen gör att ni tappar lite rytm och riskerar att riva. Går det att lägga henne med avsprångspunkter lite längre ifrån, och lite mer tryck i galoppen, så att hon hinner upp fram mer?
 
@Mabuse Absolut behöver man ha styrka också, och främst stabila muskler men enligt min erfarenhet behöver inte 1-2 år ha påverkat så mycket på ridmusklerna utan att det oftast räcker med att väcka igång dom. Men även det beror ju såklart på sitt egna utgångsläge.

Haha, ja vi är för nära på fler hinder än önskvärt i den rundan, det håller jag verkligen med om! Hon är under uppbyggnad och när hon blir lite trött tenderar hon att bli lite mer springig och i ett av/på läge och svårare att få den jämna rytmen vilket gör det lite svårt att få till bra avsprångspunkter. Filmen var från vår andra runda och den första var avsevärt bättre.

Du kan ju jämföra lite med dessa filmerna - den sista filmen ser man också tydligt när energi/fokus-nivån vänder ;)

 
@Mabuse Absolut behöver man ha styrka också, och främst stabila muskler men enligt min erfarenhet behöver inte 1-2 år ha påverkat så mycket på ridmusklerna utan att det oftast räcker med att väcka igång dom. Men även det beror ju såklart på sitt egna utgångsläge.

Haha, ja vi är för nära på fler hinder än önskvärt i den rundan, det håller jag verkligen med om! Hon är under uppbyggnad och när hon blir lite trött tenderar hon att bli lite mer springig och i ett av/på läge och svårare att få den jämna rytmen vilket gör det lite svårt att få till bra avsprångspunkter. Filmen var från vår andra runda och den första var avsevärt bättre.

Du kan ju jämföra lite med dessa filmerna - den sista filmen ser man också tydligt när energi/fokus-nivån vänder ;)


Enda gångerna jag har gjort uppehåll från ridningen är när jag har varit gravid, och då tycker jag man tappar massor, fast man bara vara borta ett halvår. Det har tagit minst ett halvår eller längre att komma tillbaka, men då har man förståss inte tränat alls under det halvåret, är kanske annorlunda om man hållit igång med annan träning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 337
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp