Ridskoleryttare 2014

@tapeten @GoLightly @Frokennorlin @Mabuse

Tack att ni tog er tid att svara så utförligt!

Gällande att utvecklas så red jag tidigare LA-program på godkända procent och tanken med att börja på ridskola är att kunna komma tillbaka dit och hålla mig där.
Jag tror nog att det mesta av tekniken finns kvar och/eller kommer tillbaka hyfsat fort om jag börjar rida igen, det är framför allt muskelstyrka jag har tappat mycket av. De få gånger jag ridit det senaste så har det känts som att jag visste vad och hur jag borde göra men inte klarade att hålla ihop mig själv och genomföra.
Jag kan inte rida mer än en gång i veckan, men kan ju träna på andra sätt mellan lektionerna.
Tror ni att ridskola kan vara en bra lösning för mig?

Ja det tror jag absolut det kan vara, fundera på vad det är du vill ha ut av din timme och välj ridskola därefter.
Känner du att du fortfarande har känslan och tekniken men saknar styrka skulle jag nog rekommendera att du tränade bålstabilitet utöver din ridlektion för att underlätta. Det är ju alltid lite roligare när man orkar det man vill göra :)
 
Idag har jag ridit lektion igen, samma häst som förra vecka och jag börjar verkligen gilla henne! Hon gör absolut inte mer än hon behöver men så länge man är konsekvent svarar hon väldigt fint och det känns som att jag avancerar två snäpp när jag rider henne. Idag jobbade vi med sitsen i skritt, trav och galopp på fyrkanten, sadeln sätter mig i stolsits så när skänkeln var i en bra position kändes det som att fötterna var halvvägs till svansen :p Varierade sitsen i alla gångarterna och jäklar vad svårt det var att stå i skritt och trav, brukar bara stå i lätt sits när jag ska hoppa... Fick beröm från instruktören för hur rund jag red henne och för hur lugn och säker jag var när vi mötte läskiga traktorer på vägen eller gjorde andra läskiga saker som att gå först. På vägen tillbaka till stallet red jag bredvid instruktören och fick lite extra sitscoachning.
 
Min prinsessa kändes ojämn i onsdags när vi började trava, så det fick bli ett snabbt hästbyte för min del.
Fick rida min gamla trotjänare som jag red en hel del innan jag började rida prinsessan.
Han är ungefär hälften så stor åt alla håll och kanter, och honom måste man verkligen stötta och driva mot hinder. Totala motsatsen till Prinsessan.

När jag väl kom ihåg att använda benen så gick det tokbra! Jag fick till och med smaka på ett par av hans mycket sällsynta bocksprång!
Andra hästen jag hoppar med på nästan 2 år nu, och jag var inte rädd, fast det blev både bock, bus och två stopp. Jag är så sjukt jäkla nöjd!
Men jag vill såklart ha min Prinsessa tillbaka så fort som möjligt!
 
@GoLightly @Frokennorlin @Mabuse

Det jag vill ha ut av lektionen är nog främst att förbättra stabiliteten och koordinationen, det var min största svaghet även när jag red regelbundet trots att jag tidvis tränade extra bålstabilitet vid sidan av ridningen.
Jag är student, så det är både tid och pengar som gör att jag inte kan rida mer än en gång i veckan. Det finns bara en möjlig ridskola, men den har fått goda omdömen.
Trots det kan ju ridlärare inte trolla, och ni verkar ju vara ganska överens om att just stabilitet och muskler är svårt att förbättra utan att rida ofta.
Tack så jättemycket för era åsikter, jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att inte börja rida igen till våren utan istället försöka få möjlighet att rida regelbundet under sommaren och börja ta lektioner till hösten i så fall.
 
Idag var en händelserik lektion, vet inte om det berodde på blåsten men hästarna var rätt nippriga. Vi tog oss bort till ridbanan lugnt och utan några incidenter men väl på ridbanan börjar min häst, en stoooor fux, att se spöken och ömsom kasta sig åt sidan och ömsom småresa sig lite. Fine, ingenting som jag inte kan reda ut utan jag försöker bara hålla honom lugn och avslappnad och bryta när han börjar med dumheter, tills tjejen framför oss ska fatta galopp. Min häst blir till sig/ser spöken eller något och kastar sig åt sidan, får fart på den lilla ponnyn framför som sätter av i en bockningsserie som heter duga tills ryttaren ramlar av. Tjejen hoppar upp igen, vi fortsätter rida och allt är bra tills tjejen framför ska galoppera igen och ponnyn återigen börjar bocka och tjejen åker av för andra gången. Under tiden jobbar jag på så gott jag kan, försöker hålla hästen mellan hand och skänkel och jobba honom så att han får annat att tänka på, förutom att han tittade till någon gång gick det fint, fram till sista galoppen. Jag skrittar honom tills han är avslappnad och lyssnar på mig, kommer lugnt fram i trav, hästen känns kanon, jag lägger till galoppskänkeln och hästen fullkomligt exploderar. Första bocksprånget sitter jag kvar, andra är helt enormt och det fanns inte en chans att jag skulle kunna sitta kvar och jag flyger som en vante och hästen fortsätter bocka runt ridbanan. Trodde aldrig jag skulle nå marken, hann bli förvånad både en och två gånger hur långt ner det var :p
 
Min fuxflicka har ont i ryggen så ingen ridning på henne just nu. Jättetrist men har i alla fall fått lite kvalitetstid med henne från marken med lite longering och så. På torsdag ger vet sin åsikt. I lördags red jag dock farbrorn i stallet, förutom att jag fick skavsår på knäna (mycket bredare häst ön "min" fux) så gick det bra!

Äldre som han är tar det tid innan han värms upp, stor är han också, men när vi väl kom igång så var han väldigt härlig att rida! Och riktigt nyttigt att få rida för andra instruktören med, hon förklarar dessutom så jag förstår. Jag får lite hjärnsläpp på hästryggen ibland nämligen :)
 
Min fuxflicka har ont i ryggen så ingen ridning på henne just nu. Jättetrist men har i alla fall fått lite kvalitetstid med henne från marken med lite longering och så. På torsdag ger vet sin åsikt. I lördags red jag dock farbrorn i stallet, förutom att jag fick skavsår på knäna (mycket bredare häst ön "min" fux) så gick det bra!

Äldre som han är tar det tid innan han värms upp, stor är han också, men när vi väl kom igång så var han väldigt härlig att rida! Och riktigt nyttigt att få rida för andra instruktören med, hon förklarar dessutom så jag förstår. Jag får lite hjärnsläpp på hästryggen ibland nämligen :)

Tråkigt, hoppas hon är tillbaka snart!
 
Terminens sista lektion för min del ikväll.
Vi börjar kvällen med julbord i ridskolans cafeteria, sen ridlektion och därefter glögg och pepparkakor efter åt.
Det har blivit lite tradition i våran grupp :)
 
Nu blev det tyvärr inte riktigt så, veterinären var ute idag och det var reaktioner på 3 ben, dock inget på röntgen men efter lite lokalbedövning var det spring i benen på damen. Verkar främst vara sulöm om jag förstod det rätt. Ryggen var bättre nu när de kollade och hon tror inte att det kommer vara några större problem.

Men rehabprogram framöver + sulor på damen, och om inte ryggen är bra om 2,5 månad så blir det in och röntga även den. Skönt att hon är kollad nu och att prognosen verkar bra även om det blir lite omplanering, men det är ju ändå rätt tid på säsongen för det känns det som! :)
 
Nu blev det tyvärr inte riktigt så, veterinären var ute idag och det var reaktioner på 3 ben, dock inget på röntgen men efter lite lokalbedövning var det spring i benen på damen. Verkar främst vara sulöm om jag förstod det rätt. Ryggen var bättre nu när de kollade och hon tror inte att det kommer vara några större problem.

Men rehabprogram framöver + sulor på damen, och om inte ryggen är bra om 2,5 månad så blir det in och röntga även den. Skönt att hon är kollad nu och att prognosen verkar bra även om det blir lite omplanering, men det är ju ändå rätt tid på säsongen för det känns det som! :)

Men oj, 2,5 månad rehab för sulömhet? Eller tror de att ryggen är något annat än spänningar från ömheten?
 
Idag har jag ridit lektion igen, uteritt på favorithästen och hon var nyklippt och på hugget. Vi var bara två elever och en instruktör och vi hade en väldigt trevlig runda. Det har regnat en massa sista tiden så var tvungna att rida lite mer genom samhället än vanligt för att komma till ridvägarna och sedan var det skritt större delen av tiden med galoppinslag där det var bra underlag. Tränade lite trav utan stigbyglar och sitsen blev så extremt mycket bättre, hamnar annars lätt i stolsits i den sadeln, kände mig nästan som Dujardin :p
 
Men oj, 2,5 månad rehab för sulömhet? Eller tror de att ryggen är något annat än spänningar från ömheten?

Oj, nej nej! Inte för sulorna :)

Skrev nog lite luddigt, blev avbruten mitt i tidigare. Ryggen i sig torde inte bero specifikt på det, utan det är den som har sin gräns på 2,5 månader och ska varvas med ridning, tömkörning och longering (vet inte vad hon sa specifikt om ryggen och ev orsak, var inte själv på plats). Benen är en annan sak, och det är troligen så att hon är öm i sulorna då röntgen inte visar några konstigheter så för dom ska hon bara promeneras och så ska hovslagaren komma och kolla igenom och eventuellt sätta sulor på henne.

Låter som ni hade en trevlig tur ute!
 
Oj, nej nej! Inte för sulorna :)

Skrev nog lite luddigt, blev avbruten mitt i tidigare. Ryggen i sig torde inte bero specifikt på det, utan det är den som har sin gräns på 2,5 månader och ska varvas med ridning, tömkörning och longering (vet inte vad hon sa specifikt om ryggen och ev orsak, var inte själv på plats). Benen är en annan sak, och det är troligen så att hon är öm i sulorna då röntgen inte visar några konstigheter så för dom ska hon bara promeneras och så ska hovslagaren komma och kolla igenom och eventuellt sätta sulor på henne.

Låter som ni hade en trevlig tur ute!

Okej då är jag med :)
 
Idag red jag lektion igen, sista för året då jag åker "hem" till Stockholm ikväll. Red den stora fuxen jag åkte av för någon vecka sedan och idag höll han sig i skinnet och var väldigt trevlig. Tyvärr verkade avåkningen ha påverkat mig mer än jag trodde för jag lyckades inte riktigt slappna av, och i varje galoppfattning väntade jag på att han skulle explodera och börja bocka igen. Skittråkigt och jag är lite besviken på mig själv. Vi gjorde ingenting avancerat utan jobbade med travvolter och galoppfattningar på fyrkanten. Hästen kryper gärna bakom lod, så jag jobbade mest med att hålla honom framme för hjälperna och med mina egna spänningar.
 
Terminens första dressyrlektion och den blev på ersättarfuxen. Hann aldrig känna om det gick bra eller inte för hade fullt sjå med att rida hela tiden, när det inte fanns bommar i manegen fick man minsann inte slörida, haha. Men de andra sa att hon hade gått bra så vi säger att det gick bra :)

Enda var att jag var lite frustrerad i början av passet då hon ville bryta av från galoppen hela tiden trots att jag tyckte jag underhöll tillräckligt. Kan ju inte påminna henne HELA tiden om vad det är vi gör, när vi inte gör mer än galoppsar? Då sa jag åt henne lite på skarpen att faktiskt lyssna på mig, då blev hon lite sur och flög i luften men sedan jobbade vi på bra så gott vi kunde.

Efter lektionen skulle jag longera min fuxflicka, fast hon tyckte snarare det var hopp och lek än arbete vi skulle göra.... :meh::laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 369
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp