Ridskoleryttare 2015

ii-ssa

Trådstartare
Tänkte att det nu är ett nytt år med nya möjligheter, så lika bra o starta en ny tråd :)
Terminen på ridskolan börjar igen på onsdag, så ingen ridning för mig förens måndagen den 12e, men men som man brukar säga "väntar man på något gott väntar man aldrig ( eller som jag tycker, "alltid") för länge"

Sista dagen för höstterminen hade jag faktiskt flyt och red två lektioner på raken och fick båda mina storfavoriter, så det gjorde absolut min dag :heart
 
Jag skuttar in här. Tog upp ridningen i höstas efter sex års paus. Jävlar vad kul det är! :love: Rider i en grupp som egentligen är på tok för svår för mig men jag håller mig ur vägen och gör så gott jag kan. Och det fungerar faktiskt riktigt bra, ridläraren är fenomenal på att ge kritik på rätt nivå :bow:

Första ridlektionen för i år är imorgon och jag kan knappt bärga mig. Fick även en del pengar öronmärkta till privatlektioner i julklapp så ska se till att boka in dem. Känns som om de kan vara precis den knuff jag behöver för att nå upp till nästa pinnhål :)
 
Jag rider årets första lektion nu på torsdag, har varit bortrest men tror att de inte har haft något uppehåll i verksamheten mer än på helgdagarna. Då har de istället erbjudit gratis uteritter för de som hjälpt till i stallet på morgonen, såg mysigt ut när jag såg bilder på Facebook.

Passade på att rida ett par gånger för min gamla instruktör när jag var i Stockholm. Red en liten, pigg häst som kändes väldigt motsatt mot de stora hästarna med mycket egen balans som jag är van att rida vanligtvis. Gick tidvis rätt bra men min instruktör säger alltid att jag blir för passiv så jag måste bli bättre på att faktiskt rida, då brukar det bli bra. Jag fick galoppera mycket vilket var helt fantastiskt kul, vi galopperar så lite vanligtvis att man knappt hinner börja jobba i galoppen.
 
Förutom att tråden helt plötsligt ligger under utrustning så slänger jag ändå in mitt inlägg från förra årets tråd, och hoppas att någon moderator kan putta denna tråden på rätt plats, och kanske stänga den gamla? :)

Från 5/1:

"Terminens första dressyrlektion och den blev på ersättarfuxen. Hann aldrig känna om det gick bra eller inte för hade fullt sjå med att rida hela tiden, när det inte fanns bommar i manegen fick man minsann inte slörida, haha. Men de andra sa att hon hade gått bra så vi säger att det gick bra :)

Enda var att jag var lite frustrerad i början av passet då hon ville bryta av från galoppen hela tiden trots att jag tyckte jag underhöll tillräckligt. Kan ju inte påminna henne HELA tiden om vad det är vi gör, när vi inte gör mer än galoppsar? Då sa jag åt henne lite på skarpen att faktiskt lyssna på mig, då blev hon lite sur och flög i luften men sedan jobbade vi på bra så gott vi kunde.

Efter lektionen skulle jag longera min fuxflicka, fast hon tyckte snarare det var hopp och lek än arbete vi skulle göra.... :meh::laugh:"
 
Förutom att tråden helt plötsligt ligger under utrustning så slänger jag ändå in mitt inlägg från förra årets tråd, och hoppas att någon moderator kan putta denna tråden på rätt plats, och kanske stänga den gamla? :)

Är det där den hamnat? Inte konstigt att jag inte hittade den. Fick gå in i mina gamla notiser och leta :p

knapp
Ny termin och ny häst (vi byter häst var femte vecka). Denna gång en medelstor brun sak som varken ville ta skänkel eller tygel så fort jag började ställa lite krav. Vi skulle rida skänkelvikningar längs långsidorna med näsan in mot väggen. Jag har aldrig ridit så fort på tvären förr! :o Efter lite handgriplig instruktion från ridläraren så fick vi iallafall ner tempot någorlunda, för tvärningarna i sig var det visst inget fel på :p

Generellt så måste jag bli bra mycket kvickare och precisare i min hjälpgivning. Jag fastnar så oerhört lätt i dragkamper och vet inte riktigt hur jag ska mig ur dem. Igår blev det en massa onödigt slit och dragande som jag egentligen inte alls vill behöva hålla på med :( Har bokat in en privatlektion om två veckor: halvhalter och hjälpgivning står först på schemat!
 
Jag hade vägarna förbi i närheten av min gamla klubb och svängde förbi och hälsade på min fina gamla älskling jag hade hand om. Vi stod och mös väldigt länge och jag tror gillade att jag var tillbaka, om än bara en liten stund. Saknar honom! ♥

 
Senast ändrad:
Jag hade vägarna förbi i närheten av min gamla klubb och svängde förbi och hälsade på min fina gamla älskling jag hade hand om. Vi stod och mös väldigt länge och jag tror gillade att jag var tillbaka, om än bara en liten stund. Saknar honom :cry:


Men åh vad fina ni är, förstår att du saknar honom :love:
 
@GoLightly Men visst är han! Höll nästan på att börja lipa när jag stod där inne. Han har alltid varit snäll och mysig, men inte "bara sådär" (och inte mot alla) och nu var det längesen jag hälsade på honom, och det kändes verkligen som att han vet vem jag är, fortfarande.

Fast han tyckte nog jag kunde haft med mig en morotsbit också och inte komma tomhänt! :laugh:
 
@GoLightly Men visst är han! Höll nästan på att börja lipa när jag stod där inne. Han har alltid varit snäll och mysig, men inte "bara sådär" (och inte mot alla) och nu var det längesen jag hälsade på honom, och det kändes verkligen som att han vet vem jag är, fortfarande.

Fast han tyckte nog jag kunde haft med mig en morotsbit också och inte komma tomhänt! :laugh:

Haha, dålig stil att komma utan godsaker :p
 
Såg att ridskolan har nybörjarkurser i att sköta häst, typ ta på utrustning, göra i ordning häst och stall osv (ridskolan brukar ta hand om allt sånt så om du vill kan du komma dit, hoppa upp på hästen, rida och sedan bara ställa in den i boxen efteråt). Det känns lite fånigt att gå på dem eftersom jag har hållit på med hästar i 20 år, men har inte så mycket för mig på dagarna och skulle behöva komma ut och träffa lite folk...
 
Red lektion igår. Red en för mig ny häst, ett litet skäcksto som var pigg och framåt. Skitsur i boxen, försökte ge mig ett par tjuvnyp och vände till och med upp rumpan och måttade en spark åt mitt håll, tror dock att hon hotade mer än faktiskt försökte göra något. Så fort jag kom upp på ryggen däremot så blev hon betydligt trevligare. Vi red innanför spåret hela lektionen eftersom det var så mycket pölar och gegga där, red böjda spår och framdelsvändningar. Lilla hästen var väldigt trevlig i skritten och var avslappnad och gick i en trevlig form, men när vi skulle trava blev hon väldigt spänd och gick med huvudet i vädret och sänkt rygg. Galopperade inte så mycket då traven vi hade många gånger inte var värd att göra fattningar ur, men när vi gjorde dem fattade hon fint och på hjälpen.
 
Förra veckans hoppning var intressant :D

Vi sätter nu igång min fuxdam under ryttare så smått igen, jag skulle bara vara med lite grann och mjukskutta lite på träningen. Har nu provat varenda en av hoppsadarna i stallet, inklusive ponnysadlarna och 2 privatsadlar och INGEN passar damen tillräckligt bra. Eller jo, en, men det är den enda sadeln som en annan häst kan ha, så de har uppenbarligen samma ryggar, och de går samma pass. Så gick ju inte.

Därför fick jag vara med i dressyrsadeln. Inga problem normalt sett, har hoppat i det mesta. Men, inte i en väl uppbyggd dressyrsadel med ordentliga stöd. Alltså, eftersom jag ville ha lite kortare läder försvann all finkänsla och enkel ridning och jag hade lite svårt att hålla koll på henne. Hur jag än satt så hamnade jag fel!

Med facit på hand skulle jag kört i dressyrläder istället tror jag. Hade nog varit enklare... Och åsamkat färre blåmärken på mina knän, haha. Hoppas vi hittar en ny, passande sadel till henne asap!
 
Lektion nummer två på min bruna älg. Som visade en riktig gosig sida den här gången. När jag tog av grimman för att tränsa stoppade han huvudet i famnen på mig, slöt ögonen och suckade djupt :love:

Under lektionen gjorde vi en "evighetsövning" som vi gjort tidigare. Man vänder upp rakt upp vid C, rider skänkelvikning ut mot B men förblir innanför spåret. Vid B rider man en halv volt ut mot E och rider sedan skänkelvikning tillbaka mot C igen, hela tiden innanför spåret. Vid C rider man ett varv på spåret i andra varvet och går sedan in i övningen vid C igen. Övningarna innanför spåret reds i skritt med övergång till trav eller galopp ute på spåret, där man självständigt fick aktivera hästen med tempoväxlingar och "öppnatänk".

Jag vet inte vad som hänt men sedan jag tog upp ridningen igen så har jag blivit en riktig hejare på skänkelvikningar och galoppfattningar :o Nu fick jag även bättre koll på tempot i traven men jag letar fortfarande efter en ärlig kontakt med munnen i alla tre gångarter. Fokuserade på att försöka vara mer aktiv i min hjälpgivning och inte ge mig förrän jag fått respons. Något som ledde till en bitvis trevligare häst (galoppen var dock fortfarande som att sitta på en trähäst även om fattningarna var trevliga) och översvallande beröm från ridläraren. Men jag tycker ändå att jag tvingas slita och dra för mycket. Misstänker att det handlar om teknik och timing i hjälperna. Samt att jag tappar koordinationen och framför allt sitsen när jag försöker göra för många saker samtidigt.
 
Förra veckans hoppning var intressant :D

Vi sätter nu igång min fuxdam under ryttare så smått igen, jag skulle bara vara med lite grann och mjukskutta lite på träningen. Har nu provat varenda en av hoppsadarna i stallet, inklusive ponnysadlarna och 2 privatsadlar och INGEN passar damen tillräckligt bra. Eller jo, en, men det är den enda sadeln som en annan häst kan ha, så de har uppenbarligen samma ryggar, och de går samma pass. Så gick ju inte.

Därför fick jag vara med i dressyrsadeln. Inga problem normalt sett, har hoppat i det mesta. Men, inte i en väl uppbyggd dressyrsadel med ordentliga stöd. Alltså, eftersom jag ville ha lite kortare läder försvann all finkänsla och enkel ridning och jag hade lite svårt att hålla koll på henne. Hur jag än satt så hamnade jag fel!

Med facit på hand skulle jag kört i dressyrläder istället tror jag. Hade nog varit enklare... Och åsamkat färre blåmärken på mina knän, haha. Hoppas vi hittar en ny, passande sadel till henne asap!

Hoppa i dressyrsadel :nailbiting: Skulle jag inte våga om hindret var över typ 30 cm :p
 
Hoppa i dressyrsadel :nailbiting: Skulle jag inte våga om hindret var över typ 30 cm :p

Jag har kravlat mig över 80 i dressyrsadel men det såg inte snyggt ut och är ingenting jag rekommenderar :p

Den här ridskolan har bara allroundsadlar. Är det vanligt på andra håll i landet att hästarna har en hopp och en dressyrsadel?
 
Lektion nummer två på min bruna älg. Som visade en riktig gosig sida den här gången. När jag tog av grimman för att tränsa stoppade han huvudet i famnen på mig, slöt ögonen och suckade djupt :love:

Men åh vad mysigt :love:

Samt att jag tappar koordinationen och framför allt sitsen när jag försöker göra för många saker samtidigt.

Även om jag tycker min ridskola är rätt tråkig många gånger eftersom vi inte rider så mycket övningar så rider jag nog faktiskt bättre eftersom det finns så mycket tid att jobba på basic saker.
 
Idag red jag lektion igen, på en liten valack som ser ut som en liten kopia av favoritstoet. Jag rider mest de största hästarna så jämförelsevis kändes det som att rida ponny även om han nog nästan var 160.

Vi segade oss fram i skritten, jag hittade inte så mycket att jobba med där utan försökte mest se till att vi inte hamnade för mycket på efterkälke. I trav blev han en annan häst, bjöd fint framåt och var rolig att rida. På banan jobbade vi mest i galopp med fattningar, på böjt och rakt spår och förvrängd galopp. Han fattade rätt fint på hjälpen men var svårt att få ihop honom innan fattningen. Jag fick ändå beröm för mina fattningar och instruktören sade att jag red dem "sweet" och menade att jag hjälpte honom på alla sätt att göra en bra fattning och i rätt galopp. Instruktören jag red för idag lägger även alltid in att variera sitsen samt reglera takt och tempo med den. Har blivit betydligt stadigare i den lätta sitsen än jag var tidigare. På vägen hem blev en av hästarna skrämda av en lösspringande hund och stack och de andra hästarna hängde så klart på, fick snabbt stopp på min (det gjorde iofs de andra med) och instruktören berömde mig för mina reflexer, tydligen är han svår att få stopp på när han sticker.
 
Jag har kravlat mig över 80 i dressyrsadel men det såg inte snyggt ut och är ingenting jag rekommenderar :p

Den här ridskolan har bara allroundsadlar. Är det vanligt på andra håll i landet att hästarna har en hopp och en dressyrsadel?

Inte där jag har ridit, där har de flesta haft allroundsadlar och någon enstaka dressyrsadel. Sen har det funnits extra hopp- och dressyrsadlar till en del hästar som de som tävlar har kunnat använda.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 409
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 172
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp