Ridskoleryttare 2015

Vi var där i en vecka och satan vilket otroligt land det är. Bokstavligen o-troligt. Det går liksom inte att föreställa sig innan man kommer dit för det är som att hamna på en annan planet. Och hästarna är givetvis fantastiska. Till och med min hästrädda nybörjare till mamma fick blodad tand och vill dit igen och "rida på riktigt" :d

Men ååååh nu blev jag ju inte direkt mindre sugen på att åka dit :D Hade varit kul att få med hästrädda sambon och få honom omvänd men han är nog tyvärr lite för stor även om det är tåliga hästar.
 
Första lektionen på ridskolan igår med en väldigt bra övning. Vi red på medellinjen och vid x var det två bommar utplacerade, vi skulle göra halt emellan dom, sen fram igen och vid kortsidan så skulle man ta varannan gång höger och varannan gång vänster.
På den ena långsidan skulle man rida volter runt koner och sen rakt till nästa kon (första volten t ex åt höger, andra åt vänster, tredje åt höger och omvänt i andra varvet). Den andra långsidan skulle man göra skänkelvikningar in till kvartslinjen där konen stod och sen ut till spåret igen.

Vi började i skritt och sen var det trav på den långsidan med skänkelvikningar, för att sedan övergå till att bli trav hela övningen, så vi skulle med andra ord komma i trav göra halt och sen fram i trav. Skitsvårt, men en väldigt bra övning.
Min häst blev riktigt fin mot slutet, märktes dock att hon hade träningsvärk sen privatlektionen vi red dagen innan, men hon var mycket böjligare.
Så nu ser jag fram emot nästa lektion.

11855554_1035190059845173_1335563707_n.jpg
 
Nya gruppen var en trevlig grupp, vilket var skönt! Dessutom samma efterprocedur som i min gamla ridgrupp så skönt att vara bekant även med det.

Vi jobbade mycket med spårning både på rakt och böjt spår i alla gångarter, blev kontrollerade så att vi satt rakt över hästarna etc. Kändes riktigt bra och varierade övningarna och mycket feedback.
 
Och så var det hoppning igen! Gymnastik och rakriktning med studs och kontrollbockar vi skulle rida an på efteråt för att se så vi hade koll och kontroll även efter serierna. Mycket nyttigt och roligt, att vända upp på medellinjen och hoppa studs bort från ingången tyckte alla hästarna var jättekul och for som raketer, haha.

Det bästa? Jo att studs-serien som avslutades med tre språng till en kryssoxer låg på 120 i slutet och vi hoppade det utan minsta tvekan :)

(för er som inte varit med på storyn så fick vi en plötslig och oväntad dipp före sommaren men nu verkar vi vara back on track igen)
 
Igår drog kvällsridlägret igång! Gick sådär, har inte ridit så mycket i somras, och absolut inget ordentligt.
Vi började lugnt och med mycket repetitioner, tränade på stopp, sakta av till skritt, bara styra, allt utan att röra tyglarna i onödan, bara om hästen inte lyssnade på sits och skänklar.
Fick lilla skäcken Honey, och som vanligt hade jag svårt att få till en bra jog på henne, hon vill gärna trava på i raskt tempo. Men ställningen gick bra! Efter att lyft några gånger i inner tygel och påmint henne räckte det med att hålla om lite med inner skänkel. Fick ner tempot lite när ridläraren påminde mig om att jag har ben jag kan reglera farten med (fram med skänklarna = sakta av) men då tappade jag ställningen istället. Försökte mig på att göra båda två samtidigt, men då gick det inget vidare alls :P Så början av lektionen gick bättre på den fronten. Men det känns bra att vara igång igen :)
Idag ska vi rida lite trail och ranch trail, ska bli roligt!
 
Och så var det hoppning igen! Gymnastik och rakriktning med studs och kontrollbockar vi skulle rida an på efteråt för att se så vi hade koll och kontroll även efter serierna. Mycket nyttigt och roligt, att vända upp på medellinjen och hoppa studs bort från ingången tyckte alla hästarna var jättekul och for som raketer, haha.

Det bästa? Jo att studs-serien som avslutades med tre språng till en kryssoxer låg på 120 i slutet och vi hoppade det utan minsta tvekan :)

(för er som inte varit med på storyn så fick vi en plötslig och oväntad dipp före sommaren men nu verkar vi vara back on track igen)
Kontrollbockar? Vad är det? För det kan väl inte vara att man ska få hästen att bocka och ha kontroll på bockningen? :eek: :rofl:
 
Hoppar in i tråden då jag är nybliven ridskoleryttare. Var säkert 10 år sedan jag gick på ridskola och har därefter avverkat egen häst och åtskilliga medryttarhästar. Dock känner jag att jag har stannat i utvecklingen eftersom jag har styrt min egen ridning, och mest ridit ut i skogen. Jag har inte ridit sedan förra hästen pga. graviditet men barnet föddes i april och kroppen har återhämtat sig så nu kände jag att det var dags att sitta upp igen.

Första lektionen var i måndags och det var lite nervöst faktiskt. Men jag fick en superfin häst som var perfekt att börja på. Han hade fin framåtbjudning och jag fick verkligen jobba för att samla honom så att han inte skulle rusa iväg. Här var det ingen mjukstart utan vi satte igång med sidvärtsrörelser och ridning i samtliga gångarter. Hästarna sattes igång i mitten av juli, om jag uppfattade det rätt, så de var i fin kondition.

Jag har fortfarande lite träningsvärk i låren men trodde att det skulle vara ungefär hundra gånger värre. Ridskolan verkar super med duktiga instruktörer, fina hästar och de som rider i samma grupp som mig var supertrevliga. Ser verkligen fram emot den kommande terminen :).
 
Mot slutet igår fick jag äntligen till en bra jog på lilla Honey! Har hänt förr att jag fått till det några steg, men nu trillade poletten ner ordentligt för mig. Ställningen och formen var det sämre med, men en sak i taget :p
Vi gick också igenom banan och tränade på varje moment, några extra gånger på dom sakerna vi hade svårt för, och idag tar vi hela på en gång :)
Och jag som inte kunnat backa i ett L förr klarade nu av att backa i en 8:a! Woho! Det är jag också glad över, innan blev jag bara stressad och det stod still i huvudet. :p Men har tränat en del på det hos min tränare iofs!
 
Idag var det dags igen, temat för terminen verkar vara sitsen.
Dagens övning var stora mittvolten, där ridläraren hade ställt upp 4 koner vid varje vändpunkt och sen ytterligare 4 koner mellan, så de 8 konerna bilade en stor cirkel.
Först red vi utanför i skritt och gjorde halt vid varje vändpunkt, sen var det trav med skritt vid varje vändpunkt. Sedan skulle vi rida slalom mellan konerna, så det var utanför konerna vid vändpunkterna och innan för dom andra.
Högervarvet gick riktigt bra och jag fick till sitsen och hästen gick i form, men i vänster varv blev det en giraff och inte blev det bättre att hästen hade lyckats lägga tungan över bettet, fick avstå galoppen då hästen inte lyssnade, men i skritt och trav gick det riktigt bra.
 
Jag red precis som @Blimblom en skäck vid namn Honey på min lektion förra veckan. Det råkar även vara samma häst jag tävlade för en månad sedan, men nu när det inte var tävling vågade jag sätta lite mer press på henne.

Vi började med att rida mycket tempoväxlingar och övergångar vilket gav en häst som var framme för skänkeln och i uppförsbacke, särskilt halterna kändes väldigt bra. Jag fick tänka på att inte luta mig inåt i kurvorna, och det gjorde verkligen stor skillnad. Sedan red vi bommar i både trav och galopp och häst tyckte att det var kul och hade inga problem. Jag däremot fick skärpa mig lite för att rida bra, så lätt att göra lite för mycket eller lite.. Och som alltid när jag rider galoppbommar blev jag lite sugen på att boka en hopplektion ;)
 
Igår reds andra lektionen och hoppning stod på schemat :nailbiting:. Jag har inte hoppat ordentligt på hur länge som helst så jag var nog lite nervös innan, men hästen jag red var en riktig klippa och hade dessutom gått lektion två timmar tidigare, så han var redan uppvärmd, mjuk och fin. Vi red över bommar på volt, hoppade två hinder och en studskombination. Det gick hur bra som helst. Det var lite klurigt först att känna av tempot och rida fram honom i galoppen, men när det väl var gjort fick jag in rätta känslan och det gick lugnt och fint till.

Jag har inte riktigt hunnit läsa igenom tråden, så är lite nyfiken på vilka dagar ni rider och hur er ridskola är? Verkar som att @Blimblom rider western, av de senaste kommentarerna att döma? :)
 
Idag red jag min andra lektion :) Red samma häst som sist och blev longerad för att få hjälp med att hitta ett bra tempo och få öva på att göra ordentliga galoppfattningar. Det var... Skumpigt :crazy: Jag har jättesvårt för att komma ner i sadeln och släppa ner benen och hälarna, tappar ofta stigbyglarna och har typ ingen kontroll över mig själv. Det gick lite bättre när jag red helt själv och även om jag liksom hade svårt att hålla skänklarna där dom ska vara så blev hästen ganska fin i slutet :)

Någon som har/har haft samma problem? Hjälper det att träna core-styrka (är ju inte superstark direkt :angel:)? Stretcha? Hur ska jag tänka? Nån som vet? :D
 
@Hurricane Hade samma problem när jag började rida lektion igen, men det blev bättre med tiden. Fast jag har mycket lättare att hålla fötterna på plats i westernstigbyglarna, kanske inte är så konstigt iofs, så stora och bastanta som dom är :P

@Rhinos Japp! :D Jag rider på onsdagar, första riktiga lektionen idag efter sommaruppehållet! Tycker ridskolan är väldigt bra. Ridläraren äger alla lektionshästar, och rider dom själv också ibland, händer ofta att han ber någon sitta av under lektionen, så han kan sitta upp och visa oss hur han menar. Han känner hästarna väl och är extra mån om dom. Förra terminen blev en av hästarna tjurig, han fick då vila en vecka från lektionerna, hade aldrig hänt på min förra ridskola...
Vår ridlärare kan vara rätt burdus, i början var jag lite rädd för honom haha, men nu gillar jag honom skarpt! :D Min grupp har väldigt roligt på lektionerna :P
 
@Rhinos Jag rider på en ridskola i England där alla hästar är privatägda. Vi har inte fasta ridtider utan istället betalar man en medlemsavgift som ger en rätt till att rida en lektion i veckan på valfri tid. Jag brukar rida fredag eftermiddag, då är vi för det mesta bara 2-3 personer som rider. Det är en rätt liten ridskola och utan några bekvämligheter, vi rider alltid utomhus och ridbanan ligger 10-15 minuter bort från stallet, men många av instruktörerna har tävlat på hög nivå och är väldigt duktiga. Vi rider inte så mycket övningar som jag är van vid från Sverige utan det är mer fokus på god grundridning, vilket ibland är lite tråkigt, men jag tycker att jag har utvecklats mycket på det år jag har ridit här.
 
@GoLightly var det svårt i början att lära sig ridningens fackord på engelska? Jag tyckte det var lite jobbigt i början när jag var på Irland och red.

Ja det var ju många nya ord att lära sig i början. Jag bokade en privatlektion som första lektion så att jag skulle kunna fråga ut instruktören ordentligt och lära mig sånt utan att det skulle behöva ta så mycket tid från en vanlig lektion. Nu har jag rätt bra koll på ridbiten, men när det kommer till utrustning och hästens kroppsdelar saknar jag fortfarande mycket ord. Skulle behöva köpa en bok eller något för att få lite bättre koll.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 740
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp