Ridskoleryttare 2015

@Rhinos idag värmde vi upp massa varv skritt, sen tog vi tyglarna fram i trav och bågar på långsidorna och noga med hörnpasseringarna, i bägge varv och sen avslutades det med galopp i varje varv, med volter vid C och A.

---
Vår övning idag bestod av fortsättning på dressyr, fyra koner utställda vid vändpunkterna på stora mittvolten, först började vi i skritt och då var det halt på där volten når långsidan och vid vändpunkterna på kortsidan skulle man göra en volt ut mot A/C och halt ute vid bokstaven och sen in i volten. T ex red man stora mittvolten i vänstervarv så blev volterna på kortsidorna åt höger.
När vi tog trav nedsittning var det skrittövergångar istället för halt.

Jag hade med min tant för sista gången idag och hon var som en planka att forma, men hon blev riktigt fin på slutet och fick igång bakbenen (vilket är jobbigt) så det gick inte så fort, men jag är nöjd över vår insats. Nu dröjer det 3 veckor innan det är dags för ridskoleridning igen. Rider varannan vecka numera, men bytte en senare gång så jag nu ridit tre på raken med min egna häst.
Nästa lektion för mig blir en privatlektion på torsdag och sedan torsdagen därpå är det hopplektion igen. :)
 
Nu har tredje lektionen ridits och jag fick en ny häst vars svaghet var rakt spår, vilket gjorde att jag fick jobba mycket med ytterhjälper för att trycka in bogen. Gick väl sådär men mot slutet började jag hitta rätt knappar på henne. Det är en häst där man inte kan fuska, vilket ju är bra för då måste jag verkligen rida :P.

Vi arbetade med böjning idag, mycket arbete på volt, men även rakställning mellan böjningarna.

Jag brukar rulla igång i galopp relativt fort de gånger vi har helt fri uppvärmning. Tycker oftast att jag kommer åt hästarna bättre där och har lättare för att få igång motorn. Brukar försöka länga några språng varje långsida och sen ta tillbaka genom hörn och kortsidor. Därefter går jag ner i skritt och trav med volter och gärna lite sidvärts.

Det är rätt sällan vi har helt fri värmning då det lätt blir lite trångt (åtta stora hästar på 20x40 m). Oftast har vi dock rätt fria övningar där man rida rätt självständigt "inom övningen" så att säga.
Tack för tipset! Har gärna tempoväxlingar och övergångar för att aktivera hästen och se så att den svarar på hjälperna.
 
@1887 Vad kul att du börjat på ridskola! Kände mig också helt kass i sitsen första lektionen efter förlossningen, men andra lektionen gick mycket bättre :).

Ja det känns riktigt roligt! Hade ju funderingar på en egen häst först men jag känner att det får vänta tills Billy är äldre och framför allt tills jag inte har föräldrapenning längre. Så får man en liten trevligare inköpsbudget ;) Och det är verkligen nyttigt för mig att rida lite lektioner innan, så mycket som jag har tappat. Ridläraren sa dock i slutet av lektionen att det verkade som jag fick tillbaka ridkänslan ganska fort. Vi är bara 6 i ridgruppen så man får mycket feedback.
 
Ja det känns riktigt roligt! Hade ju funderingar på en egen häst först men jag känner att det får vänta tills Billy är äldre och framför allt tills jag inte har föräldrapenning längre. Så får man en liten trevligare inköpsbudget ;) Och det är verkligen nyttigt för mig att rida lite lektioner innan, så mycket som jag har tappat. Ridläraren sa dock i slutet av lektionen att det verkade som jag fick tillbaka ridkänslan ganska fort. Vi är bara 6 i ridgruppen så man får mycket feedback.
Så känner jag med. Egen häst får vänta ett tag till, men under tiden fräschas kunskaperna upp påridskolan. Det känns som rätt val för OJ vad man får RIDA! :D Har lärt mig sjukt mkt på bara tre lektioner.'

Härligt med liten grupp med, vi är också få och kvaliten är super!
 
Red min första ridlektion sen i maj igår. Det gick både väldigt bra och väldigt dåligt. Och av någon anledning så fastnar jag i det dåliga. Suck.

Red ett litet brunt sto. Jättemysig men lättstressad och är det något jag inte reder ut så är det hästar som stressar. Jag blir rädd helt enkelt, spänner mig, blir hård, tappar sitsen och stressar upp den stackars hästen ännu mer :( Vi jobbade mest i skritt under lektionen med ökning och minskning av volter samt skänkelvikningar längs långsidorna. Och tack och lov för det. Stress, stress, stress i trav och galopp men helt underbart i skritt. Mjuk, eftergiven och klockrena tvärningar. I motsats till den bedrövliga icke-kommunikationen vi hade i de snabbare gångarterna.

Känns så surt när man får en häst som man känner kan gå hur bra som helst men där den egna osäkerheten och rädslan sätter käppar i hjulen :( Bad om att få byta häst nästa vecka då det bara blev negativa spiraler av det hela idag.
 
@Araminta Känner igen det där så himla väl, att fastna i det dåliga. Kan älta det som gått dåligt i flera dagar...

---

Ikväll är det lektion igen, men O'Brian (favoriten, skäcken till vänster på bilden jag la upp några sida bak) har dött :( Skittråkigt verkligen.. Blää. Han fick tydligen tarmvred.. Men är glad att jag fick rida honom en sista gång förra lektionen iaf :')
 
Terminens andra lektion i tisdags och det stod tydligen terrängbana på schemat. Hade jag vetat det hade jag nog inte åkt dit, men nu missade jag det och fattade det inte förrän vi typ stod mitt bland hindren.

Vi har en mindre terrängbana med små hinder i olika format, mellan 30 och 60 cm högt typ. Och jag är ju inte den som gärna hoppar över vanliga hindrar som går att riva, än mindre fasta hinder oavsett höjd.

Men jag kan såhär efterhand stolt berätta att jag hoppade alla enkelhinder utom däckhindret och en kortare bana på 8 språng och det var riktigt roligt!
Min pansar-Prinsessa tog tag i situationen och sa "håll i dig mespropp så fixar jag resten", och det gjorde hon verkligen!

Avslutad med att testa hoppa ett nedhopp? Eller vad det nu kallas. Max 50 cm högt och vi mer eller mindre ramlade oerhört graciöst nerför hoppet :angel: men vi landade på alla fyra och avslutade med en rad bockar och brallar så det gick rätt bra ändå.

Summering: Skit nöjd och löjligt stolt ryttare. :D Vars häst himlar med ögonen och suckar .. Haha!
 
Terminens andra lektion i tisdags och det stod tydligen terrängbana på schemat. Hade jag vetat det hade jag nog inte åkt dit, men nu missade jag det och fattade det inte förrän vi typ stod mitt bland hindren.

Vi har en mindre terrängbana med små hinder i olika format, mellan 30 och 60 cm högt typ. Och jag är ju inte den som gärna hoppar över vanliga hindrar som går att riva, än mindre fasta hinder oavsett höjd.

Men jag kan såhär efterhand stolt berätta att jag hoppade alla enkelhinder utom däckhindret och en kortare bana på 8 språng och det var riktigt roligt!
Min pansar-Prinsessa tog tag i situationen och sa "håll i dig mespropp så fixar jag resten", och det gjorde hon verkligen!

Avslutad med att testa hoppa ett nedhopp? Eller vad det nu kallas. Max 50 cm högt och vi mer eller mindre ramlade oerhört graciöst nerför hoppet :angel: men vi landade på alla fyra och avslutade med en rad bockar och brallar så det gick rätt bra ändå.

Summering: Skit nöjd och löjligt stolt ryttare. :D Vars häst himlar med ögonen och suckar .. Haha!
Oh herregud! Jag som tyckte att vi hade en terminstart som var direkt pang på. Det var ju ingenting i jämförelse med din ;).

Tur att du inte visste att det var terränghoppning, så att du ändå åkte dit. Man växer ju alltid några cm när man klarat av något man varit tveksam till :).
 
Red min första ridlektion sen i maj igår. Det gick både väldigt bra och väldigt dåligt. Och av någon anledning så fastnar jag i det dåliga. Suck.

Red ett litet brunt sto. Jättemysig men lättstressad och är det något jag inte reder ut så är det hästar som stressar. Jag blir rädd helt enkelt, spänner mig, blir hård, tappar sitsen och stressar upp den stackars hästen ännu mer :( Vi jobbade mest i skritt under lektionen med ökning och minskning av volter samt skänkelvikningar längs långsidorna. Och tack och lov för det. Stress, stress, stress i trav och galopp men helt underbart i skritt. Mjuk, eftergiven och klockrena tvärningar. I motsats till den bedrövliga icke-kommunikationen vi hade i de snabbare gångarterna.

Känns så surt när man får en häst som man känner kan gå hur bra som helst men där den egna osäkerheten och rädslan sätter käppar i hjulen :( Bad om att få byta häst nästa vecka då det bara blev negativa spiraler av det hela idag.
Är ju lätt att man hänger upp sig på det negativa. Tyckte själv att det gick sisådär förra lektionen, men ridläraren var nöjd med min prestation ändå, och hon hade tydligen sett något positivt som jag själv inte upplevt. Det går säkert bättre nästa lektion, nu när du kommit igång med ridlektionerna och så igen. :)
 
Det var andra lektionen för min del, men tredje för terminen. Jag missade en helt i början där.

Men ja vi måste passa på att vara ute så länge det går innan det blir för mörkt, jag rider 20-21 så det var nog mörkt redan i tisdags kväll. :-)
 
Det var andra lektionen för min del, men tredje för terminen. Jag missade en helt i början där.

Men ja vi måste passa på att vara ute så länge det går innan det blir för mörkt, jag rider 20-21 så det var nog mörkt redan i tisdags kväll. :-)
Rider samma tid som du och vi hann bara rida en lektion utomhus, de senaste två fick det bli ridhuset pga mörkret. Är såklart lite tråkigt men ridhus har sina fördelar det med :)
 
Blev ingen ridning för min grupp igår, vi fick träna hästarna från marken istället. Var riktigt roligt! Skicka iväg hästen ut på en volt, även i trav över bommar, flytta fram och bakdel, backa i L och sånt där.
Fick en häst som inte gått med så mycket på lektionerna innan, tyckte riktigt bra om henne så får hoppas det känns bra i ridningen också. Kommer få ha henne en hel del framöver, sa ridläraren. Känns kul!
 
Andra ridlektionen igår, red Frodi igen. Gick så mycket bättre den här gången! Kände mig mer hemma i sadeln. Vi red lite skänkelvikningar och en övning med koner där man skulle styra med sitsen/tyngdpunkt. Får massa pointers om min sits och små grejer jag gör utan att tänka på det vilket är jättebra!

Det är lite annorlunda ridning mot vad jag är van vid från "vanlig ridskola" för 10-15 år sen. Man ska sitta lättare i sadeln och ha fötterna lättare i stigbyglarna. Ridläraren pratar också mycket om ridkänsla vilket jag gillar.
 
Vin och vatten igår, minst sagt, men avslutade med vin tack och lov. Vi började träningen jättebra, sedan helt plötsligt så skulle vi inte hoppa över hindren trots att vi inte låg fel. Varför? Jo för att jag plötsligt rider så förbannat passivt :banghead:
Sen blev jag sur, både på henne, mig och situationen. På henne för att hon hade kunnat vara lite schysst också (frustrationstänk), på situationen för att det kan inte vara sant att det går troll i det här på den här höjden och på mig själv för att jag inte rider henne som hon behöver.

Så med en bestämd och aningen bister min red vi runt banan som förr. "Vi ska fan inte behöva backa på något vi kan"-surrade i huvudet och vi kom runt. Okej, kanske inte helt som förr, det var inte så snyggt utan yvigt och dant från min sida, tänk lite ponnyridning som när man var liten och skulle komma över och fram oavsett vad, haha. Men vi avslutade snyggt, och kan jag bara rida som vi båda behöver redan från början nästa gång så ska vi allt komma tillbaka till gamla takter fortare än kvickt. Det finns liksom inga andra alternativ längre.

Ibland får man bara få nog på sig själv så man tar sig i kragen och gör det man vet att man ska.
 
Jag fick samma häst som förra gången igår. Kan inte påstå att jag klickar med henne. Hittar inte riktigt rätt knappar och det är en häst man verkligen måste RIDA. För att se det positivt kan jag inte lata mig och jag lär mig såklart väldigt mycket. Dock är det en törn på självförtroendet när jag inte får hästen att slappna av och lösgöra sig. Det lossnade lite mot slutet av lektionen och den förvända galoppen gick väldigt bra, så jag får leva med de små guldkornen och klappa mig själv på axeln för det lilla åtminstone :).
 
Oj! Jag har hittat en häst jag verkligen klickar med. Det har typ aldrig hänt förr :o En liten, brun valack som egentligen ser rätt trist ut. Men satan vilket samarbete vi hade idag :banana:

Fokus låg på hörnpasseringar, rakriktning och övergångar. Ridläraren gick igenom teorin rätt noggrant innan övningen men det gick nog oss alla lite över huvudet. Att få in tre halvhalter i varje hörnpassering och dessutom tänka att man ska "släppa ut yttersidan för att få hästen att svänga" var lite för mycket nya instruktioner på en gång. Jag red som jag brukar istället och fick gott beröm efter lektionen. Sådär jättemycket feedback kring just hörnpasseringarna fick jag tyvärr inte. Blir ju lätt så när andra i gruppen har större problem som behöver ridlärarens fokus.

Vi ska egentligen byta hästar nästa vecka och den lille herrn är tyvärr en häst som funkar till alla och därmed sätts in lite för mycket. Ridskolan är också i lite av ett generationsbyte när det kommer till hästarna med många nykomlingar och det är inte helt lätt att få ihop hästplaneringen just nu. Framförde dock mitt önskemål om att få behålla honom och får bara hålla tummarna för att det går vägen.
 
Har hunnit rida en till lektion för några dagar sen :) Jag rider ju privatlektioner och tyvärr så verkar det som om jag får fortsätta med det eftersom den här pyttelilla ridskolan inte har nog med hästar för att jag ska kunna få plats i en grupp. Privatlektioner är såklart det bästa när det gäller att utvecklas men jag känner inte riktigt att jag kan lägga pengar på en lektion i veckan så det får bli lite mer sällan. Jag trivs ju annars och skulle jag rida någon annanstans så skulle dom pengarna jag sparar på att rida i grupp på en annan ridskola snabbt ätas upp av bensinkostnaderna, så det får vara som det är känner jag :)
I alla fall så fick jag fortsätta träna på galoppfattningar den här gången, hästen jag rider har liksom ett dragläge man måste hitta för att han ska fatta galopp ordentligt så det har jag fått öva på. Även fått jobba med tempoväxlingar i trav och galopp på rakt och böjt spår. Mina skänklar är fortfarande ostadiga men jag tror det kommer ge med sig till slut, eller jag hoppas det i alla fall :angel: Jag är också grymt dålig på att rida ridvägar har jag insett, antagligen för att jag ridit i skogen dom senaste typ nio åren, och har ganska svårt för att liksom planera min ridning och få med mig hästen i svängarna. På fyrkanten och stora volterna går det bra men t.ex. att vända rätt upp och rida serpentiner är inte lika lyckat :meh: Men jag antar att det också kommer så småningom när jag hittar känslan på den här hästen. Min lilla ponny är ju så lätt att liksom få med sig men så fort man ska göra något med ridskolehästen jag rider så måste man liksom involvera hela kroppen, vilket är bra men väldigt ovant liksom :D
 
Här gick det riktigt dåligt med den, för min grupp, nya hästen! Vi funkade inte ihop i ridningen tyvärr, så jag fick byta häst med en annan tjej i gruppen. Var inte alls tillräckligt bestämd och blev bara osäker. Mest tråkigt är det för jag hade hoppats så att det skulle gå bra, så jag kunde få mig en ny favorit efter förras bortgång... Men när nya hästen blir mer van kanske det funkar bättre.

Gick väl helt okej sen när vi bytt häst, men gillar inte riktigt den hästen jag fick istället. Eller gillar är väl fel ord, det är absolut inget fel på henne och hon är jätteduktig och välutbildad, deras bästa westernhäst, men det är något som fattas :p känner mig inte direkt glad på henne även när saker går bra

Var en rätt slapp lektion annars, mycket jogg och hitta rätt tempo, lite galopp och ja.. Nä jag hoppas det går bättre nästa gång!
 
Jag red lektion i helgen, en liten häst som jag rider då och då och som väl är det närmsta ponny jag kommer. Ingen favorit alls hos mig, hon heter Hazy och de i stallet brukar skämtsamt säga att hon har två lägen Lazy Hazy och Crazy Hazy. Hon brukar inte bjuda till särskilt mycket och ger en rätt tråkig känsla. Samma sak den här lektionen, jag var superkonsekvent från första steget att hon skulle lyssna på mig, och eftersom hon inte tog skänkeln alls i början fick jag använda mig mer av spöet än jag hade velat. Men bättre det än att sitta och ponnysparka henne i magen hela lektionen :( Var även noga med att inte hålla på att dutta med skänkeln i onödan utan allt jag sa skulle betyda något. Efter ett tag med övergångar, tempoväxlingar och lite galopp vaknade fröken upp och jobbade på riktigt bra. Jag valde att inte börja ställa en massa nya krav på henne utan lät henne känna sig lite duktig. Mest nöjd var jag dock på vägen ut och hem, vi rider ett par minuter på en väg med mycket trafik och Hazy tycker att sådant är skitläskigt. På vägen ut var hon lite spänd men betydligt lugnare än vanligt. Hem däremot skrittade vi på halvlång tygel och hon reagerade inte alls stressat på något omkring oss, det händer verkligen aldrig.
 
Hopplektion idag, lånade ridskolehäst. En stor flugskimmel, märktes att jag blivit bortskämd med min egna häst. Han var lite orolig att göra i ordning och när vi skrittade fram blev han skrämd av en häst i en hage bredvid banan, så han snurra runt och lättade framdelen (tendens till stegring). Jag satt kvar och han kändes väldigt vinglig, samt gick med handbromsen i.
Med lite inramning och drivning blev han dock fin.

Vi började med att rida fram på en åtta med fyra cavaletti-serier och emellan skulle man flytta hästen, samt på över- och underdelen av åttan skulle man göra en skrittövergång. Sedan istället för skritt övergång blev det galoppövergång.
Efter det hoppade vi fram på en stor volt, där det stod två hinder på en böjd linje, och emellan dom skulle man lägga en mindre volt, så hoppa ett hinder först, lägga den lilla volten, sen hoppa nästa hinder. Sedan avslutade vi med att hoppa en liten bana på 4 hinder, varav två var dom vi hade hoppat fram på.
Höjden låg ungefär på 80cm och hästen jag red på hoppade riktigt bra, var bara på ett lågt kryss det blev lite tokigt för oss, men jag är nöjd. Det var första gången jag red den hästen. :up:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
426
· Visningar
50 331
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 245
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 117
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp