Ridskoleryttare 2015

Veckans dressyrövning var väldigt bra. Två stora volter, på den ena skulle vi hålla trav och när vi var på medellinjen på öppna delen skulle vi bryta av till skritt och rida en 10-meters volt innanför stora voltspåret och sedan ut i trav igen. Därefter skulle vi växla ekipagen så att vi red långsida ut till nästa volt, gick in på voltspåret och fatta galopp och sedan galoppera lite innanför och bara rulla i jämnt och mjukt tempo, sedan bryta av till trav och finna balansen innan vi red långsida tillbaka till första volten.

Det var bara synd att jag inte fick utrymme att göra övningen korrekt, då det inte var så organiserat bland mina medryttare och det hamnade hästar lite överallt. Överlag så var det ingen bra träning och fick inte till någon harmoni alls, lyckades inte få henne att slappna av och komma till arbete.

Men, framöver så blir det nog mestadels självständig ridning så det ska bli skönt att få lite utrymme och att i lugn och ro arbeta med det som vi behöver göra just för dagen, och kanske byta plan under passets gång om det behövs. Ikväll blir det hoppetihopp :)
 
Jag tycker tvärtom att de "enklaste" är de man lär sig mest på, för det är på dem man kan öva upp sin känsla, få nån idé om hur det ska kännas, vad man ska sträva mot - och det är ju nyckeln till att lära sig rida öht. Det är när man sitter på en "enkel" häst, som man kan ta sin ridning till nästa nivå, ta nästa steg i utvecklingen. Och ofta har man igen det när man hamnar på svårare hästar, då känner man bättre var skon klämmer på dem, och vad det är man behöver försöka hjälpa dem med för att de ska gå bra. Har man aldrig fått känna hur det ska vara, så är det jättesvårt att veta vad man ska göra, då får man liksom rida lite i blindo.

Hjälpdöva, stela hästar kanske är en rolig utmaning för den som tycker ridning är alldeles för enkelt, men för oss vanliga dödliga, som tycker ridning är rätt svårt och tar lång tid att lära sig, så tycker jag nog de är måttligt roliga. Känns hästen alldeles hopplös brukar jag ägna den lektionen åt egen sitsträning istället, så får hästen gå med näsan i vädret - hellre än att börja bråka med den.

Sen ska man ju absolut tänka positivt om hästarna - en häst som är stel som en planka och hjälpdöv kan ju å andra sidan vara rätt bussig och stabil, alla hästar har sina fördelar. Börjar man tänka att hästen är hopplös och dum, så märks det i ridningen, man blir negativ i sin attityd till hästen, och sånt brukar få hästar att gå ännu sämre.

Riktigt duktiga ryttare har ofta fått rida många fina hästar, och fått öva upp sin känsla på riktigt bra läromästare, som kan visa en hur det ska vara.

Absolut lär man sig massor på "enklare" hästar också och självklart blir det roligare rent generellt när man fått grepp om "hur det ska kännas". Sedan är det ju också så att man klickar olika bra med olika hästar och har lättare/svårare för olika typer av hästar. :)
 
Vi red en riktigt rolig övning med skänkelvikning i "skeva trappor" i tisdags. Vi började med skänkelvikning längs med spåret med huvudet in mot mitten. Ur detta skulle vi rida rakt ut diagonalt i samma riktning som hästen "pekade". Vid kvartslinjen skulle vi fortsätta med skänkelvikningarna ut mot kortsidan, rakt fram till medellinjen, rakt fram etc. Hästen skulle hela tiden förbli rak i kroppen och med samma vinkel mot långsidan och bara ändra rörelseriktning.

Dessvärre tycker min lilla bruna goding riktigt, riktigt illa om skänkelvikningar O_o Han är inte den mjukaste, mest lösgjorda hästen i stallet och det där med att korsa benen är verkligen inget han gör frivilligt. Det var bogar och bakben lite all over the place och jag fick hela hästen i handen. Ridläraren bad mig halvvägs igenom att i princip låsa fast ytterhanden vid sadeln och låta den inverka som en inspänningstygel. En rätt dramatisk instruktion men han är visst skitsvår med just skänkelvikningar. Ridläraren berättade efter lektionen att hon ridit honom själv ett par dagar tidigare och haft rejäla problem själv.

Allt som allt är jag faktiskt rätt nöjd med lektionen även om vi inte riktigt fick till övningen. Jag fick lite one on one tid med ridläraren sista minutrarna för att få hjälp med skänkelvikningarna och verkligen få igenom honom i sidorna. Oerhört värdefullt varje gång hon tar sig den tiden med en :bow: Och så blir jag mer och mer förtjust i hästen, trots att det är långt ifrån någon graciös dans vi sysslar med. Han har en inneboende charm som är svår att motstå och så känner jag mig otroligt trygg på honom. Fantastisk ridskolehäst :love:
 
Red Freya igår igen och det kändes lite bättre denna vecka än förra. Fick åtminstone till galoppen utan att det blev pass med trasdocka på ryggen (dvs jag). Vi övade på att känna vilket ben som är i luften för att kunna tajma t ex galoppfattning och sidförande skänkel på bästa sätt. Låter rätt basic men jag som inte ridit ordentlig lektion sen jag var typ 16 (9 år sen) har noll koll på sånt. Red enbart på känsla när jag var yngre men nu vill jag lära mig att verkligen rida och ha en tanke bakom det jag gör.
 
Red lektion igen igår och det gick ändå ganska bra! Samma häst som vanligt och jag har faktiskt blivit ganska förtjust i honom :D Red ute på ridbanan och eftersom hästen är ganska tittig så gällde det att koncentrera sig. Han var mycket piggare nu än vad han varit tidigare så fick snarare bromsa lite än att ständigt driva framåt. Fick jobba med skänkelvikningar längs långsidorna och det gick helt okej i skritten men i traven var det svårare och jag fick inte riktigt till det, sen har jag inte så bra känsla för det där så känner inte riktigt hur mycket tvärning jag har på hästen, men ridläraren verkade tycka att det var hyfsat i alla fall. Ett par gånger for han iväg lite (tittig som sagt) men jag höll mig kvar i alla fall :angel:

Tycker hästen är riktigt kul att rida, han gör verkligen inget av sig själv men samtidigt så vill han jobba och när det blir rätt så då känner man det också! Sen har jag fått möjligheten att köpa ett 10-kort på ridskolan så jag sparar lite pengar eftersom jag inte kan få plats i en grupp :up: Så nu ska jag fortsätta med det här resten av året och förhoppningsvis utvecklas lite. Sen så ska jag försöka bortse från regnet och mörkret och försöka få igång mina egna hästar ordentligt också, inte så kul att vara ute i skogarna till häst när det är älgjakt dock :down:
 
Vi har staketträning nästa vecka och idag var det förberedelser som stod på schemat. Med bara fem ekipage närvarande fick vi möjlighet att träna ett lite knökigt parti ur LA1 med förvänd galopp. Fattning ur skritt vid A. Galopp genom hörnet och tio meters volt vid B. För att sedan rida halvt igenom från C, tillbaka till B och hålla den nu förvända galoppen fram till M.

Jag har aldrig ridit förvänd galopp förr (iallafall inte med vilje :p ) och kommer att rida det enklare programmet nästa vecka. Men det var faktiskt ruskigt kul att få prova på lite svårare rörelser, även om det inte blir någon vidare finess i dem. Det är fjärde gången jag sitter på min lilla favorit och vi börjar bli riktigt samstämda nu. Han är en häst man inte får någonting gratis på men det finns en ärlighet och responsivitet i honom som gör det väldigt kul att jobba med honom :heart

Förra lektionen fick jag loss honom mer men å andra sidan höll vi en högre lägsta nivå den här lektionen. Och vi fick till den förvända galoppen varje gång! :up: Då var det istället volterna där han petade ut bogen och flöt iväg.. Även fattningarna blev lite sega då vi gjorde övningen en i taget, vilket innebar en hel del slötid i skritt mellan varven. Ridläraren var i vilket fall väldigt nöjd. Man får rida med en väldigt massa ben på den hästen men när man väl gör det är han hur trevlig som helst.
 
I helgen var det hopptävling, och nu börjar vi äntligen komma tillbaka på banan igen! 95 cm - 4 fel, 100 cm - 0+4 fel.

Vi gjorde kanske inga snyggrundor denna gången, men då vi har haft lite mentala issues att jobba med så planen var att bara att komma över alla hinder och framförallt, att ha roligt. Och i helgen hittade vi verkligen tillbaka till glädjen och gamla ridningen!

2015-09-30-1354_560bcd84ddf2b34646c924b7.jpg

Min tålmodiga fuxfröken :love:
 
Så var det dags för staketträningen. Jag har insett att jag är rätt dålig på att rida fram på egen hand. Jag får bra go i hästarna men jag får inte loss dem på samma sätt som när jag har ridläraren på mig. Jag hittar ingen riktigt struktur och vet inte riktigt vad jag ska göra för att komma dit jag vill. Idag blev det mycket galopp och övergångar samtidigt som jag försökte ställa igenom honom med stora volter. Han hade en av sina lite mer motsträviga dagar: hängde i höger tygel och ville inte alls öka i traven.

Vi tog oss iallafall igenom LB:1 med alla rörelser och övergångar på rätt ställen. Hästen gick över tygeln mest hela tiden men vi fick beröm för god energi och riktigt bra galopplängningar. Det var så att jag blev förvånad själv över hur taggad han blev :p Inga siffror i bedömningen men genomgående positiva kommentarer. Prydligt och konsekvent hela vägen igenom förutom någon travvolt som blev lite stor. Sen tappade jag bort mig i programmet och bytte ordning på de två avslutande travlinjerna men men ;)

För egen del känns det helt ok. Hade velat få ihop alla bitar såhär sista gången jag rider honom, både loss och energisk men det ville sig inte riktigt. Får se vad nästa häst har att erbjuda :)
 
Red den stora skimmeln på ridskolan igen, han hade bättre egen balans den här gången. Vi hoppade och det gick väl sådär, men rätt okej ändå, trots att det gick lite fort emellanåt. Fick sätta honom på plats en gång när han bara rusade och då lyssnade han faktiskt vilket kändes bra.
Det är när man rider sådana hästar som man upptäcker hur mycket man egentligen uppskattar sin egen häst, hahaha. :P
 
Måste bara bifoga den avslutande kommentaren, som jag såg först nu när jag av en slump vände på pappret :o

"Fint flyt genom hela uppvisningen. Särskilt i galoppdelen. Trots att han ganska ofta är över tygeln så bjöd han framåt och lydde dina hjälper bra. Fortsätt jobba med sitsen. Axeln behöver komma en aning mer bakåt och vinkeln i armbågen öka. Men jag gillar ditt engagemang! SNYGGT!"

Älskar min ridlärare :love:
 
Idag fick vi rida i repgrimma med långt rep, var väldigt nyttigt och roligt! Bytte aldrig sida på repet, så neck reining funkade bara åt ena hållet, men det gick bra ändå.
I skritt och jog funkade det jättebra att styra, men i galoppen blev jag lite passiv. Men som sagt, det var väldigt nyttigt att inte kunna fuska med tyglarna och verkligen vara tvungen att rida med vikthjälper och skänklar.

Vi fick även träna på sidepass och bakdelsvändningar. Gick helt okej, lite svårare än vanligt med sidepass men det har vi inte tränat så värst mycket på med träns heller, så det fick la duga.
Ridläraren tyckte att vi alla red bättre såhär, så jag hoppas vi får träna på detta snart igen!
 
Ny lektion, ny häst, gammal övning. Och det var nog tur att övningen kändes igen (Kyras klassiska fyrkant med framdelsvändningar) för det var länge sedan jag kände mig så vilsen på en häst. Givetvis har jag suttit på hästar som inte passar mig och hästar som jag inte kan rida ordentligt, men då vet jag vanligen vad det är som blir fel. Med Scampi (bara namnet är märkligt nog) kändes det bara märkligt. Inte fel eller dåligt, han var väldigt lydig och trygg, men märkligt. Det var som att prata över en väldigt dålig telefonlinje där man bara hör brottsstycken och aldrig är helt säker på vad som är ett advekat svar.

Ridläraren verkade dock tycka att vi fick till övningarna bättre vartefter lektionen gick och att jag genomgående red bra. Hon höll dock med mig när jag i slutet frustrerat utbrast att det var något som kändes märkligt: "han ger en märklig ridkänsla, helt klart!" Så tja, jag vet inte riktigt. Det var en konstig lektion men jag kan inte påstå att jag är helt avskräckt. Jag gillar trygga hästar som jag vågar verkligen rida på och Scampi är en sån. Dessutom känns det som en häst som kan bli rätt häftig om man bara hittar knapparna.
 
Hej får man komma in här?
Nygammal periodare som startat igen efter 10år ur sadeln. Red 3ggr prova på och blev uppflyttad till en medelgrupp där jag nu inte har fast plats utan rider på återbud men ändå fått rida varje vecka så 5e ggn i sadeln nu igår. De sista två har jag ridit i medelgruppen vilket innebär galopp, volter, ställa hästen osv. Jag har åkt massor med häst i mitt liv men rida fint är för mig en gåta.
Just nu känns det som varje galopp är 1mm från att ramla av och som jag är obalanserad (hästen har enligt alla en skuttig galopp, de kallar honom Tigger) så får han för sig att svänga av innan spår osv vilket inte hjälper ett dugg. Det känns KATASTROF som om jag flaxar med både armar och ben men en kompis som filmade igår visade och visst inte får jag stilpoäng men det är bättre än det känns. Hästen är rätt het också så i galopp försöka samla och hålla in, hålla balansen, inte klämma med knäna, fatta rätt galopp, inte gå för nära andra, inte ramla av etc etc hjärnan kokar och jag blir både trött på mig själv och min okunskap och ibland halvrädd, nu flyger jag....
Tycker det är skitjobbigt med alla namn, skänkelvändningar etc. Jag KAN 99% av det då jag ridit mycket och även ridskola/tränare när jag var yngre men jag vet ju inte vad det heter så jag känner mig helkorkad. Finns det någonstans en ordlista med ingående förklaring hur man gör?
Ni verkar ju fasligt mycket proffsigare än mig men jag kanske kan vara maskot och gå under tilltal Dumbo eller så? (Självförtroende noll just nu)
 
Hej får man komma in här?
Nygammal periodare som startat igen efter 10år ur sadeln. Red 3ggr prova på och blev uppflyttad till en medelgrupp där jag nu inte har fast plats utan rider på återbud men ändå fått rida varje vecka så 5e ggn i sadeln nu igår. De sista två har jag ridit i medelgruppen vilket innebär galopp, volter, ställa hästen osv. Jag har åkt massor med häst i mitt liv men rida fint är för mig en gåta.
Just nu känns det som varje galopp är 1mm från att ramla av och som jag är obalanserad (hästen har enligt alla en skuttig galopp, de kallar honom Tigger) så får han för sig att svänga av innan spår osv vilket inte hjälper ett dugg. Det känns KATASTROF som om jag flaxar med både armar och ben men en kompis som filmade igår visade och visst inte får jag stilpoäng men det är bättre än det känns. Hästen är rätt het också så i galopp försöka samla och hålla in, hålla balansen, inte klämma med knäna, fatta rätt galopp, inte gå för nära andra, inte ramla av etc etc hjärnan kokar och jag blir både trött på mig själv och min okunskap och ibland halvrädd, nu flyger jag....
Tycker det är skitjobbigt med alla namn, skänkelvändningar etc. Jag KAN 99% av det då jag ridit mycket och även ridskola/tränare när jag var yngre men jag vet ju inte vad det heter så jag känner mig helkorkad. Finns det någonstans en ordlista med ingående förklaring hur man gör?
Ni verkar ju fasligt mycket proffsigare än mig men jag kanske kan vara maskot och gå under tilltal Dumbo eller så? (Självförtroende noll just nu)

Du låter lite som jag, ibland vill jag nästan skrika för att jag blir frustrerad på mig själv när jag inte kan koordinera hjälperna exakt rätt eller studsar i traven eller tappar balansen i övergångarna. Men då gnäller jag lite åt ridläraren och så får hon försäkra mig om att det faktiskt inte är så illa som jag tror och att det finns dom som är värre ;) Men det är väl så med den hära finridningen (jag är ju egentligen typ 100% skogsmulle), det ÄR svårt och kräver mycket finess men det lär man sig såklart ju mer man rider och det är ju därför det är så himla kul :D Så det är bara att kämpa på och tänka på att det ändå inte är så himla illa, du sitter ju på ett 500 kg tungt levande djur men du klarar av att hålla dig kvar, styra, stanna och rida i alla gångarter och det är ju ändå ganska häftigt! Jag tror både ridläraren och dom andra i gruppen fattar att det inte är så lätt när man haft ett långt uppehåll och ju mer du rider ju bättre blir det. Och bara att försöka googla ridvägar och grejer och plugga på lite så du inte behöver fundera allt för mycket under lektionen utan kan tänka mer på annat :)
 
Jo det är väl så, jag är min värsta domare. De andra har ju ridit varje vecka i minst två år och så kommer jag som en gracil järnspis efter nu 5ggr i sadeln. Ibland när jag får bryt på mig själv och rider in i mitten för två djupa andetag (motverka lusten att hoppa ur sadeln och skita i det) så kollar jag på de andra och i vissa fall är jag inte ens sämst. (Jag får ju till gångarterna osv vilket inte alla alltid får på alla hästar, vissa pållar är ju svårare).
Jag funderar på att ta en privatlektion för tränaren för att just få prova ruda typ som igår, galoppera på volter, rida lätt vid cavaletti etc för att få testa att göra allt utan att behöva ta all hänsyn till andra och kunna dra ner till skritt på spåret och börja från noll när vi ska galoppera osv. Då skulle jag nog också få se hur mycket jag själv rider och hur mycket hästen gör för den härmar de andra. Dock måste jag försöka få lite ner självförtroende och om inte annat tilltro till tränaren som efter att ha sett mig rida skritt och trav (de flesta hade aldrig ridit så jag fick trava runt dom som de var konor och tränaren ropade se på xx så ska det se ut, kändes mycket mysko att vara visningsobjekt efter 20min i sadeln) i en nybörjargrupp ynka två gånger ändå hade sån tilltro till mig att hon flyttade upp mig dit jag är och hon är nöjd med min grupplacering.
 
Jo det är väl så, jag är min värsta domare. De andra har ju ridit varje vecka i minst två år och så kommer jag som en gracil järnspis efter nu 5ggr i sadeln. Ibland när jag får bryt på mig själv och rider in i mitten för två djupa andetag (motverka lusten att hoppa ur sadeln och skita i det) så kollar jag på de andra och i vissa fall är jag inte ens sämst. (Jag får ju till gångarterna osv vilket inte alla alltid får på alla hästar, vissa pållar är ju svårare).
Jag funderar på att ta en privatlektion för tränaren för att just få prova ruda typ som igår, galoppera på volter, rida lätt vid cavaletti etc för att få testa att göra allt utan att behöva ta all hänsyn till andra och kunna dra ner till skritt på spåret och börja från noll när vi ska galoppera osv. Då skulle jag nog också få se hur mycket jag själv rider och hur mycket hästen gör för den härmar de andra. Dock måste jag försöka få lite ner självförtroende och om inte annat tilltro till tränaren som efter att ha sett mig rida skritt och trav (de flesta hade aldrig ridit så jag fick trava runt dom som de var konor och tränaren ropade se på xx så ska det se ut, kändes mycket mysko att vara visningsobjekt efter 20min i sadeln) i en nybörjargrupp ynka två gånger ändå hade sån tilltro till mig att hon flyttade upp mig dit jag är och hon är nöjd med min grupplacering.

Ta en privatlektion, tror det skulle ge dig mycket att få koncentrera dig på dig själv och få massa tips från ridläraren :) Och försök att lita på ridläraren, om hon är nöjd med att ha dig i den gruppen så betyder det att du ska vara där för att du är nog duktig!
 
Fick Rosa igen igår, hon jag känt lite "mjaaee" om. Har haft henne 3 lektioner på raken nu, tror jag, och det börjar kännas roligt med henne!
Nu är vi dock 7 st i gruppen istället för 4 som vi var ett bra tag, känns lite sådär, blir ju skillnad på hur mycket hjälp man får. Westernhästarna räcker inte åt alla heller så det är lite tråkigt. Har väl vart bortskämd nu ett tag, på förra ridskolan var vi 10-11 i gruppen.

Blev lite mindre självständig ridning och mer på fyrkantsspåret än vanligt, ridhuset är ganska litet men förhoppningsvis kommer vi få ha det stora ridhuset varannan gång, då får vi nog plats bättre.
Vi tränade mycket på att flytta fram och bakdel på hästarna igår, flytta ut baken på en liten volt, flytta ut och in bogen på stora volten och så side pass ut och in från fyrkantsspåret. Sakta av från galopp till jog med sits och skänklar och inte ta i tyglarna i onödan. Är så dålig på att komma ihåg detaljer och hur allt kändes :P Men det gick bra alltihopa. Har nog blivit bättre på att inte fuska med tyglanra, utan använda skänklar och sits mer, våga ta i mer när hästen inte lyssnar istället för att direkt ta i tyglarna. Det var lite i galoppen jag började leda och ha mig, får tänkta på det tills nästa gång!
 
Jag kör la igen då! :p

Fick Rosa igen igår, vi värmde upp självständigt och jag försökte styra runt utan att fippla med tyglarna, funkade bra!
Sen jog runt fyrkantsspåret med sidepass ut och in igen, fick bara med bogarna först, men när jag flyttade bak skänkeln funkade det.
Sen lägga lite volter och vi skulle vara noga med storleken och att vi avslutade dom på samma ställe som vi började.

Efter ett tag ropade ridläraren in mig och en annan tjej och vi fick byta hästar, fick rida den som han tyckte jag skulle rida för ett tag sen, men jag var inte tillräckligt bestämd då, så det funkade inte så bra.
Nu gick det helt ok! Hon har svårt för ena galoppen men fattade rätt efter något försök. Vi fick alla ställa upp och sen galoppera en och en på en volt runt ridläraren vår, och bara titta in i mitten på honom, var skitsvårt och jag började tänka att nää nu välter vi :p har haft sånna tankar innan i galopp, men det var ett tag sen nu haha :D

Men det kändes bra iaf att bevisa för mig själv att jag visst klarar av att rida den här hästen, hon är inte så gammal och rätt dominant av sig, fast snäll och riktigt kelsjuk när man hanterar henne från marken :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 526
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 176
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp