Ridskoleryttare 2015

För mig blev det ingen ridning denna veckan. Jag rider ju på återbud och gruppen var full. Som extra problem var en häst halt så nepp.
Jag har messat tränaren om en privatlektion nästa vecka, hoppas tränaren kan.
 
Jo det är väl så, jag är min värsta domare. De andra har ju ridit varje vecka i minst två år och så kommer jag som en gracil järnspis efter nu 5ggr i sadeln. Ibland när jag får bryt på mig själv och rider in i mitten för två djupa andetag (motverka lusten att hoppa ur sadeln och skita i det) så kollar jag på de andra och i vissa fall är jag inte ens sämst. (Jag får ju till gångarterna osv vilket inte alla alltid får på alla hästar, vissa pållar är ju svårare).
Jag funderar på att ta en privatlektion för tränaren för att just få prova ruda typ som igår, galoppera på volter, rida lätt vid cavaletti etc för att få testa att göra allt utan att behöva ta all hänsyn till andra och kunna dra ner till skritt på spåret och börja från noll när vi ska galoppera osv. Då skulle jag nog också få se hur mycket jag själv rider och hur mycket hästen gör för den härmar de andra. Dock måste jag försöka få lite ner självförtroende och om inte annat tilltro till tränaren som efter att ha sett mig rida skritt och trav (de flesta hade aldrig ridit så jag fick trava runt dom som de var konor och tränaren ropade se på xx så ska det se ut, kändes mycket mysko att vara visningsobjekt efter 20min i sadeln) i en nybörjargrupp ynka två gånger ändå hade sån tilltro till mig att hon flyttade upp mig dit jag är och hon är nöjd med min grupplacering.

Fast om de bara har ridit en gång i veckan i ca två år så är de ju fortfarande att betrakta som nybörjare, så du är nog inte sämre än de. :)
 
Hur går det för allihopa? Blev det någon privatlektion @Helli? :)

Min grupp hade teori igår, vi gick igenom wras regelbok lite, pratade om olika grenar och sådär.
Ska utöver onsdagsgruppen börja rida i en av dom andra westerngrupperna också, varannan vecka bara, men det ska bli skoj! :D
 
Jättebra att du peppar @Blimblom !

Jag red en rätt frustrerande lektion i tisdags. Vi hade vikarie och jag trivdes inte alls med hennes pedagogik. Framför allt hade hon väldigt många egna rutiner och sätt att göra saker på som vi inte alls är vana vid. Det gick således åt en hel massa tid till att förklara hur hon ville att vi skulle göra smågrejer som att hämta/lämna jackor, skritta fram, hålla avstånd etc. Jag förstår inte varför man som vikarie i en grupp på relativt hög nivå går in och petar i fungerande rutiner bara för att de inte görs exakt så som man själv är van? :crazy:

Nåväl. Framridningen utgick från ridning på volterna där vi skulle rida i mellangångarter på en kvarts del av volten och sen tillbaka till arbetstempo på resten. I trav och galopp skulle vi även från ökningen kort samla hästarna ett par steg innan övergång till arbetstempo. Dagens huvudfokus skulle vara skänkelvikningar men då uppvärmningen tagit så lång tid så hann vi bara med två linjer i skritt i varje varv innan lektionen var slut. Vi red långa diagonaler med en väldigt lätta tvärningar där fokus skulle ligga på att hästarna klev på framåt.

Jag hoppas verkligen att vår ordinarie är tillbaka nästa vecka. Tanken med tisdagens övningar var säkert bra men det blev på tok för långa transportsträckor där det inte hände någonting och nötandes på volter varv efter varv efter varv. Instruktionerna var vaga och utan konkret substans: jag behöver ridlärare som säger åt mig hur jag ska göra saker, att hästen rinner iväg för mig känner jag så väl på egen hand. Den vanliga övergripande feedbacken vi brukar få i slutet av lektionen uteblev helt :down:

Suck. Hästen var i varje fall trevlig. Hoppas på att få behålla honom nästa gång då vi förhoppningsvis är tillbaka i gamla spår igen.
 
Wow!

Vad kul att läsa någon som analyserar sin lektion så bra, även om lektionen i sig inte var så rolig. Om det skulle vara samma vikarie nästa gång borde du ge lite av det du skrev här som feedback till henne!

/Lavinia, saknar lektionslivet med regelbundna lektioner och gruppsamhörighet.

Jättebra att du peppar @Blimblom !

Jag red en rätt frustrerande lektion i tisdags. Vi hade vikarie och jag trivdes inte alls med hennes pedagogik. Framför allt hade hon väldigt många egna rutiner och sätt att göra saker på som vi inte alls är vana vid. Det gick således åt en hel massa tid till att förklara hur hon ville att vi skulle göra smågrejer som att hämta/lämna jackor, skritta fram, hålla avstånd etc. Jag förstår inte varför man som vikarie i en grupp på relativt hög nivå går in och petar i fungerande rutiner bara för att de inte görs exakt så som man själv är van? :crazy:

Nåväl. Framridningen utgick från ridning på volterna där vi skulle rida i mellangångarter på en kvarts del av volten och sen tillbaka till arbetstempo på resten. I trav och galopp skulle vi även från ökningen kort samla hästarna ett par steg innan övergång till arbetstempo. Dagens huvudfokus skulle vara skänkelvikningar men då uppvärmningen tagit så lång tid så hann vi bara med två linjer i skritt i varje varv innan lektionen var slut. Vi red långa diagonaler med en väldigt lätta tvärningar där fokus skulle ligga på att hästarna klev på framåt.

Jag hoppas verkligen att vår ordinarie är tillbaka nästa vecka. Tanken med tisdagens övningar var säkert bra men det blev på tok för långa transportsträckor där det inte hände någonting och nötandes på volter varv efter varv efter varv. Instruktionerna var vaga och utan konkret substans: jag behöver ridlärare som säger åt mig hur jag ska göra saker, att hästen rinner iväg för mig känner jag så väl på egen hand. Den vanliga övergripande feedbacken vi brukar få i slutet av lektionen uteblev helt :down:

Suck. Hästen var i varje fall trevlig. Hoppas på att få behålla honom nästa gång då vi förhoppningsvis är tillbaka i gamla spår igen.
 
@Blimblom
Jag har försökt. Inte ridit på snart 3v ger inte bättre självförtroende. Denna veckan var det höstlov så tränarna var fullbokade med massa skolelever som passade på så jag fick tid först på torsdag nästa vecka för ridskolechefen *gulp*. Har aldrig pratat med henne, hon mailade mig i förrgår och erbjöd mig en delad lektion på måndag så nu v 45 blir det TVÅ ridlektioner.
 
@Araminta Låter ju inget vidare nä! Tråkigt att uppvärmningen tog upp nästan hela lektionen :( håller tummarna att din ordinarie ridlärare är tillbaks nästa vecka!

@Helli Är det lång kö att få plats i en grupp där du rider? Kul ändå med två lektioner på en vecka! Blir nog bra med ridskolechefen :)
 
Det är liksom fullt överallt för vuxna. Det sker tom nu 3ggr prov-grupper för att kunna få ihop lite fler vuxna i olika nivåer.

Körde med ridskolechefen idag, tror jag är käääääär! Hon var på mig som en igel både om bra och mindre bra grejer. Har fått ihop ridningen otroligt mycket idag. Vi körde sensitivitetsträning på hästarna (vi var två, jag sämst) och jobbade extremt på svar, volter och form. Hästen jag red är känd för att aldrig svettas, han var blöt, gissa hur jag var under västen?!? Min älskling! Första gången vi (jag och dottern) besökte ridskolan blev jag kär och det är även dotterns favorithäst. Kommer seriöst få spel om han ska säljas. Det känns som vi klickat hela familjen då han verkligen älskar att mysa och fast jag bara ridit honom 5ggr nu och idag var första gången jag hämtade i hagen, kom han trots alla kompisar och de stod och åt, jag ropade på "älsklingen" tom ridskolechefen som skulle övervaka blev förvånad.
 
Yippie!!!! Från v47 och fram till jul iaf kommer min ridklubb starta en minigrupp på min nivå. Planen är att efter jul omstrukturera så min lilla minigrupp på 4pers ska kunna komma ut i andra grupper, alternativt göra två mindre grupper. Så glad även om jag älskar privatlektioner, ska försöka ta en iaf varje månad. Tycker så mycket om min klubb, dom försöker till max ställa upp för oss elever
 
@Helli Gud vad kul! Hoppas att det rullar på efter jul också!

Idag fick vi ordinarie ridlärare tillbaka och direkt så blev min ridkänsla tio gånger bättre :D Sådan skillnad det kan vara. Uppvärmningen var i princip den samma fast istället för att öka bara en kvarts volt per varv så ökad vi två kvartar per varv och la in tiometers volter. Plötsligt har man en övning där man faktiskt måste rida hela tiden och som kräver att man väcker hästarna redan från början. Något som i sin tur leder till att vi faktiskt hann med dagens huvudövning ordentligt också. Fasiken vad glad jag är för min ridlärare :bow:

Det stod bakdelsvändningar på schemat som förberedelse för de kommande veckornas jobb med skolor. "Kyras fyrkant" innanför spåret med koner i varje hörn. Vi skulle rida rakt fram och nästan förbi varje kon, ställa, böja och sen vända tre-fyra steg så att vi kom rakt emot nästa kon. Övningen bröts upp med galoppfattningar och två-tre varv på volterna lite då och då för att inte hästarna skulle sega till.

Jag har inte helt koll på bakdelsvändningar. Jag saknar den där "målkänslan" att sträva efter och har därmed väldigt svårt att få till en korrekt hjälpgivning. Det blir en massa instruktioner på en gång och varken jag eller den stackars hästen vet riktigt vart vi ska ta vägen. Resultatet blir en blandad kompott där vi på ren tur ibland fick till det helt hyffsat och ibland snurrade bort oss fullständigt. Det gick som bäst i början när vi fortfarande kunde utnyttja energin från uppvärmningen. Mot slutet segnade vi båda till och tappade aktiviteten i bakkärran.

Fick bra kritik i slutet. Bra flyt och lätthet. Lite varierande aktivitetsgrad men bitvis riktigt bra. Hästen är en liten, kraftig/fet valack som förra lektionen la sig något brutalt i handen. Framförallt hade jag väldiga problem med att reglera honom i galoppen. Framåt gick bra men så fort jag försökte få tillbaka honom så blev det slängtrav. Idag rättade min ridlärare ut problemet på två sekunder: "räta upp dig". Ner med rumpan i sadeln och tillbaka med axlarna och vips så var hästen lika reglerbar både framåt och bakåt utan att jag behövde bära runt honom i tyglarna - det är sådana instruktioner jag vill ha!! :up:
 
Just ja det måste jag säga också... Ridskolechefens hårdaste kritik mot mig (jag med mitt taskiga självförtroende) var att jag är förförsiktig på handen! Jag är så extremt lätt att hon undrade vad jag hållit på med?!? Sedan var jag lite sne i sitsen efter att ha voltat i nära 30min i olika tempon (kändes så länge men det var säkert inte så illa) så jag måste säga att självförtroendet fick sig en kick. Om jag bara kunde rida mer dressyrbitar hade jag klassat upp mig till den avancerade gruppen men som jag mest lullat runt kan jag ju inte vinklingar och böjningar och alla andra knixer.
 
Hallå vart är ni? Känns som jag spammar tråden...

Fick igår kväll mail från ridskolechefen (rsc) om lektion på tisdag morgon. Sedan innan jag hann svara kom hon på att hon måste på möte så typ 90min senare som tidigast. Jag räknade ut det jättefint och kommer få massor med tid att rykta och mysa med älskling och sedan typ 30min uppskritt om rsc är i tid vilket hon inte egentligen trodde så massa tid att jobba aktivt med sitsen och känsligheten innan rsc kommer och kör skiten ur mig ;-)

Typiskt nog rider dottern senare samma dag och som vi har typ 45min enkel väg till stallet kommer tisdagen delas rätt lika mellan stallet och bilen. Jag måste få sova en timme mitt på dagen om jag ska orka pga mitt handikapp
 
Hallå vart är ni? Känns som jag spammar tråden...

Fick igår kväll mail från ridskolechefen (rsc) om lektion på tisdag morgon. Sedan innan jag hann svara kom hon på att hon måste på möte så typ 90min senare som tidigast. Jag räknade ut det jättefint och kommer få massor med tid att rykta och mysa med älskling och sedan typ 30min uppskritt om rsc är i tid vilket hon inte egentligen trodde så massa tid att jobba aktivt med sitsen och känsligheten innan rsc kommer och kör skiten ur mig ;-)

Typiskt nog rider dottern senare samma dag och som vi har typ 45min enkel väg till stallet kommer tisdagen delas rätt lika mellan stallet och bilen. Jag måste få sova en timme mitt på dagen om jag ska orka pga mitt handikapp

Spamma på du! :up: Jag tror att vi är en del som läser men som är lite dåliga på att skriva. Men det verkar som att det lossnat för dig med ridlektioner just nu! Härligt!

Själv spontananmälde jag mig just till en dressyrkurs jag egentligen varken har råd eller tid med. Men är så abnormt ridsugen just nu och det känns som om jag är inne i en fas då mycket håller på att lossna. Hoppas kunna få samma häst som jag har just nu under mina ordinarie lektioner så att vi lär känna varandra ordentligt. Tre veckor med två lektioner i veckan borde göra susen :up:
 
Låter ju skitkul! Om jag bara får ihop alla namn och grundrörelserna som skänkelvikning etc så vill jag också gå kurs...

Buke jävlas till max nu och kastar ur mig i ett :-/
 
Har nu ridit både i tisdags och igår. Gick helt ok båda dagar, fick samma häst som jag fick byta till förra lektionen. Gillar henne och börjar även känna mig trygg och bekväm med henne, i skritt och jog känns det bra, i galoppen blir jag lite spänd, men i slutet av lektionen började det lossna lite. Det är lite skillnad på henne och dom andra hästarna på ridskolan som jag är van vid, så det är kul att jag får lära mig lite nytt!

Hon har svårt för vänstergaloppen, i tisdags gick det bra mycket bättre än igår. Då fick vi till det på andra försöket på rakt spår, sen var det mest högergalopp efter det iofs. Men igår fick jag göra jag vet inte hur många fattningar på böjt spår när det inte funkade från rakt, tillsluut blev det vänster. Jag var för långsam med fattningen så hon hann bli rak igen, själv tyckte jag att jag var skitsnabb haha xD
Menmen! Då har jag iaf något riktigt konkret att öva på, och jag vet att det iaf KAN gå bättre än vad det gjorde igår :P Höger är inga problem alls

I tisdags hade vi en hel del trailövningar, gick bra när jag fick ner tempot lite och kom ihåg att använda mer vikthjälper, och igår var det mer fokus på ställning, böjning och form. Är som sagt kass på att minnas lite mer exakt vad vi pysslade med och hur saker kändes, men ja, överlag gick allt bra!

Nu har två pers slutat i gruppen, tråkigt såklart, men nu är vi bara 5 igen vilket ändå känns rätt gött! :D
 
Jag fortsätter min riddagbok i den här tråden. Har som sagt anmält mig till en dressyrkurs parallellt med min ordinarie ridtimma och rider således två dagar i veckan denna månaden ut. Sammantaget så var det lite mellanmjölk över båda timmarna. Jag ramlar ibland ner i ett läge där det känns som om jag helt tappar ridförmågan. Timing, effektivitet - respons, ingenting fungerar och vi ramlar mest igenom övningarna på ren slump. Det är jättefrustrerande och det finns inte riktigt tid/plats för ridläraren att hjälpa mig ur det varje gång.

Vi jobbade med skänkelvikningar och öppnor på tisdagens lektion. Jag har samma problem i öppnorna som jag har i bakdelsvändningarna - jag saknar känsla för när det är rätt. Jag red den lille köttbullen till valack igen och förutom mitt famlande efter känsla så var det lite glapp i av/på-knappen hos hästen. Galopperna får vi alltid beröm för - han är väldigt ridbar i den och nu när jag hittat hur jag ska sitta för att han inte ska drälla på framåt så blir det väldigt trevligt. Skänkelvikningarna var svårare att få igenom. Jag har (återigen) förlagt mitt dressyrspö någonstans, jag hade behövt något att peta till baken med.

Igår så var det så dags för dressyrkurs. Och det var även första gången jag var med på en teorilektion på den här ridskolan. Jag har generellt rätt dåliga erfarenheter av teorilektioner, dels för att det aldrig funnits något tydligt pedagogiskt grepp på dem, dels för att jag alltid läst väldigt mycket hästteori på egen hand (har t.ex. det här forumet att tacka för mycket :bow: ). Senast i tisdags fick jag beröm från en av de bästa ryttarna i tisdagsgruppen för att jag kunde besvara ridlärarens frågor kring teorin kring öppnor (vad, varför,hur) på ett så bra sätt - att det sedan är hon och inte jag som faktiskt kan rida dem är en annan femma :p

Jag blev faktiskt positivt överraskad av gårdagens teoriundervisning. Framför allt så var det kul att träffa min ridlärare sittandes vid ett bord och inte ståendes i ett hörn av manegen. Säga vad man vill om professionalitet och svordomar men min respekt blev bara större när svarade "fuck you" som respons på datorns ovilja att hitta nätverket :D Själva lektionen kom att handla om utbildningsskalan i förhållande till ridskoleundervisning. Dels vad utbildningsskalan är för något och hur den är tänkt att användas men också mycket av hennes reflektioner kring den och hur hon tänker på den i förhållande till ridskoleundervisningen. Just hennes egna filosofier och reflektioner kändes väldigt givande.

Själva lektionen fokuserade på lösgörande och hästarnas form. Vi red mycket små volter och skänkelvikningar åt alla håll och kanter. Jag satt på en av ridskolans två gigantiska skimmlar. När jag läser om det jag skrev då så känner jag igen mycket. Det är mycket häst att första rida fram och sen försöka rida ihop. Samtidigt är han väldigt känslig i munnen och jag hittade aldrig helt någon tygellängd som kändes ok. Så här i efterhand tror jag att jag var lite snabb på att ta mer kontakt än bara den helt fjäderlätta som jag hade helt i början. Det hela blev sannerligen inte bättre av att vi även hade en del motortrubbel. Jag hade behövt gå på honom med skänkeln redan i början av lektionen för att få liv i honom. Nu hann det bli tjatigt innan det klickade till i huvudet på mig och jag bad om ett spö.

Emellanåt så fick vi dock till det. De första skänkelvikningarna på nästan halvlång tygel kändes bra och helt i slutet när jag äntligen fått både lite fart under fötterna på honom och hittat tillbaka till tygellängden igen så kunde vi även böja igenom ordentligt i en trevlig form.
 
Men jag glömde ju berätta att jag red privat, helt ensam i tisdags. Volter och övergångar var vår grej och jag får tjatandes höra att jag måste våga hålla i tygeln. När hästen kom fram till bettet bra får jag typ panik att jag håller och släpper av stödet så ramen faller säger hon. Jag fattar men det känns läskigt! Häst bestämde sig för att dessutom provocera min rädsla att hålla och började böja halsen och riktigt gå superfint i extremt samlad galopp. Jag fick se lite film och utbrast är det jag??? Visst kändes det bra men wow!!!

På tisdag ska jag rida grupp :-/ börjar bli bortskämd med min ensamhet.
 
Det var länge sedan jag skrev här, men jag rider på som vanligt.

För ett par veckor sedan bad vi om en hopplektion och idag var det så dags. De satte mig på hästen jag brukar rida och som jag trivs väldigt bra med och jag kände mig hyfsat cool även om hoppning är rätt läskigt ;)

Dessvärre höll de på att röja i skogen intill ridbanan vilket innebar maskiner, fallande träd och röklukt från slyn de brände. I början gick det fint och vi travade över lite bommar, men sedan red vi antagligen ut lite för långt i ett hörn nära arbetarna och hästarna blev skrämda. Vi fortsatte att rida och försökte göra något vettigt men efter att hästarna blivit skrämda ett antal gånger till och en av mina vänner föll av och fick köras till vårdcentralen så bröt vi helt enkelt för dagen och red hem igen. Lite antiklimax och kändes ju sådär nu när jag skulle utmana min hopprädsla.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
454
· Visningar
51 943
Senast: Takire
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 283
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 134
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp