Ridskoleryttare 2015

Ridning igår, inte favvohästen utan ny stjärna som har vissa egenheter... Sadlade och iordningställde utan större fadäser, höll på att bli knackad då jag (helst mitt fel) ställde mig dumt när benskydden skulle på, fick verkligen säga till mig själv det är inte anantarhästen, det går inte att behandla så.

Vi kommer ur stallet så kosparkar hon, igen och igen och igen och igen. En stallvärdinna kommer fram och ber mig gå ut i paddocken för att kunna kolla men hittar inget. Hon är plötsligt bra!

Hoppar upp och känner nära direkt (~60m) att hästen går konstigt. Det visar sig att den har taktfel när den är kall.
Fixade lektionen hyfsat, förutom att pålle trampade fel ett par gånger vilket gjorde mig lite hoppsan. Insåg dock att denna häst inte funkade för mig då mitt funktionhinder
 
Sista gången på herr Köttbulle, om jag räknat rätt, och sista gången med öppnor. Det känns som om ridläraren har höjt nivån ett snäpp för jisses vad man fick rida igår! :D

Vi värmde upp i skritt och trav med skänkelvikningar på ena långsidan och en serpentinbåge med insprängda volter på den andra (volt i hörnet, båge upp mot medellinjen, volt in mot spåret, båge ut mot nästa hörn, volt igen). På kortsidorna skulle vi öka steglängden något. Fokus på att böja igenom ordentligt och få loss hästarna. I galopp red vi i princip samma övning fast utan volterna. Skänkelvikning på ena långsidan och sen en svag båge in mot mitten i förvänd galopp på den andra. För min del hade det här lika gärna kunnat vara dagens huvudövning - jisses vad trött jag var under galopparbetet :o

Men nejdå. Det var ju öppnor vi skulle rida! I skritt och trav vände vi rätt upp och red höger eller vänster öppna längs med medellinjen. Om vi ridit höger öppna red vi sedan ut i höger varv och vice versa med vänster. Samma sidas öppna igen längs med långsidan och sen rätt upp igen och öppna åt andra hållet, ut i nytt varv, öppna längs långsidan, rätt upp, ny sida, nytt varv etc etc.

Vi kämpade på bra och jag försökte fokusera på att verkligen få igenom böjningen i det tidiga voltarbetet. I skritt gick det bra men jag tappar koordinationen en aning i traven. Köttbullen är ruggigt snabb med att peta ut sina bogar åt alla håll och kanter. Den förvända galoppen gick helt ok i ena varvet, vi kom inte riktigt hela vägen ut till den kon vi skulle runda men vi höll galoppen hela vägen åtminstone. I andra varvet blev det betydligt jobbigare. Vi kom knappt innanför spåret innan herr Köttbulle antingen sprätte iväg eller bröt av. Skänkelvikningarna gick däremot fint. Och öppnorna kändes aningen bättre den här vändan jämfört med förra. Det där med att sitta på hästens bakben och INTE vrida fram ytter höft fick en del saker att ramla på plats.

Slutkommentaren var bra. Jag har lite dålig känsla för vad som är ett bra tempo. Vi växlar lite mellan över och undertempo och tappar emellanåt lite bjudning. De perioder vi ändå fick till det så såg det jättetrevligt ut. För egen del så kändes det överlag bra men jag hade velat ha lite mer uppmärksamhet under lektionen. Det kändes som om vi hade kunnat öka kvalitén ett snäpp till om jag bara hade fått den där extra pushen. Nu var det en annan tjej i gruppen som hade större problem och då försvinner en del engagemang ditåt. En nackdel med ridning i grupp som är svår att komma runt på ett vettigt sätt.
 
Efter förvarning från förra veckan så fick vi idag rida med en snodd mellan händerna. Jag hittade ett knallrosa skosnöre som ridläraren sedan knöt två knutar på med sisådär 15 cm avstånd. Med en knut i varje hand så försvann alla möjligheter till överdrivna tygeltag, samtidigt som man ändå hade betydligt mer rörlighet jämfört med den mer klassiska varianten med en pinne under tummarna. Oerhört effektivt när man väl hade fått rätt grepp om tyglar, snöre och spö. Att komma dit var däremot en annan femma :o Under första skrittpausen upptäckte jag att jag ridit de första 15 minutrarna med ena tygeln mellan lång- och ringfinger istället för mellan ring- och lillfinger. Och när vi skulle korta tyglarna efter skrittpaus nummer två var jag tvungen att ställa mig på mitten för att inte vara i vägen medan jag redde ut vilka snören som skulle vara var :rofl:

Skimmeln är jättetrevlig väl uppe på ryggen men ger ett intryck av att vara rejält surmulen när man gör i ordning honom. Det visade sig dock rätt snabbt vara mest fasad för när jag började klia honom på manken så började det rycka i hela mulen på honom. Det hela såg så oerhört roligt ut då man riktigt såg hur han kämpade med att behålla sin farliga attityd samtidigt som det ju faktiskt var ruskigt skönt att bli kliad :D

Dagens första övning bestod av ridning innanför spåret med fyra tiometers volter på bestämda punkter. Först i skritt, sedan trav och sen med övergångar mellan skritt och trav i volterna. Därefter red vi skänkelvikning från två håll diagonalt upp till medellinjen, rakt fram och varvbyte. Övningen innebar en viss kollisionsrisk då vi kom från två håll på den bortre kortsidan och i ena hörnet skulle hålla till vänster och i andra till höger - snurrigt värre men det gick faktiskt över förväntan när vi väl red :up:

Jag saknade mitt långa dressyrspö då den vite inte riktigt tar skänkelhjälperna. Jag får gå på honom med sporrarna mer än vad jag egentligen vill för att få honom att lyssna. Men så är han lustig också. För efter att ha kämpat och slitit i 30 minuter utan större respons så verkar det som om han helt enkelt bestämer sig för att jag förtjänat hans nåd. För plötsligt, från ett steg till nästa, har jag en häst som lyssnar på pyttehjälper och bara glider fram :confused::love:

Kommentaren från ridläraren var att han behöver en rätt fast ram framtill för att våga komma fram till bettet och hitta stödet där. Min instinkt på hästar som inte riktigt svarar framåt är ju snarare att släppa ut tygeln en aning. Och jag kan väl inte helt säga att jag riktigt fick kläm på det där med tygellängden idag heller, även om det gick bättre nu än senast. Snodden ska jag försöka rida mer med! Den ger mig den där stadiga ytterhanden som jag saknat :D
 
Hade lektion igår och fick rida favoriten. Hela lektionen gick wow! Dock hade många andra problem så det kändes som jag red volter kring koner på ben ;-) Favoriten brukar vara lite seg när jag fattar galopp, lika mycket mitt fel pga alla steloperationer så jag brukar få stärka med spö (rider med 110cm), igår räckte det nästan med tanke då vi var så synk. Allt gick så jag var lycklig och varm när jag klev av, inte svettig och trött. Kände mig euforisk hela kvällen och meganöjd med mig själv, äntligen är jag på väg tillbaka.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 655
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 278
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 130
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp