Ridskoleryttare 2015

@Frokennorlin Ja, det där med att känna exakt vilken kroppsdel som är var är knepigt, både på hästen och på sig själv :p

Idag har dressyrtanterna galopperat - över bommar! :nailbiting::rofl:

Vår ordinarie ridlärare är sjuk så vi hade stallets hustomte istället och han tyckte att vi galopperade för dåligt. Så det var fullt ös med låååånga avstånd mellan bommarna. Min älg är förvånansvärt kortgalopperad och innan jag förstod exakt mycket hur mycket drivning som krävdes så fick vi in sex språng där det bara skulle vara fyra :o

Det var inte alls det som stod på schemat och jag är inte helt förtjust i all den dötid som det blir när åtta personer ska rida övningar en och en. Men det var skoj att få gasa på lite :D
 
Hihi, damen fortsätter att vara en piggelin, dock utan explosionsstarter denna gång. Igår jobbade vi med serpentiner och sedan galopp på medellinjen, vända upp i trav och sedan fatta den galopp som vi skulle vända ut i sedan. Dvs kom vi i höger varv och red upp på medellinjen skulle vi fatta vänster, eftersom vi skulle vända vänster när vi kom ner till A.

Kul övning men så jädra svårt att veta hur rak man är och hur mycket/vilken del som ska korrigeras eftersom vi inte har speglar.

Bra övning tycker jag, väldigt avslöjande ;)
Saknar också speglar, är skönt att snabbt kunna se hur rak hästen är och kolla sitsen.
 
@Frokennorlin Ja, det där med att känna exakt vilken kroppsdel som är var är knepigt, både på hästen och på sig själv :p

Idag har dressyrtanterna galopperat - över bommar! :nailbiting::rofl:

Vår ordinarie ridlärare är sjuk så vi hade stallets hustomte istället och han tyckte att vi galopperade för dåligt. Så det var fullt ös med låååånga avstånd mellan bommarna. Min älg är förvånansvärt kortgalopperad och innan jag förstod exakt mycket hur mycket drivning som krävdes så fick vi in sex språng där det bara skulle vara fyra :o

Det var inte alls det som stod på schemat och jag är inte helt förtjust i all den dötid som det blir när åtta personer ska rida övningar en och en. Men det var skoj att få gasa på lite :D

Modigt med galoppbommar! :D Det var den delen jag tyckte bäst om på hopplektionerna, att vi fick rida mer framåt i galoppen, kul att gasa på :D
 
Hoppar in här också, eftersom att jag är ridskoleryttare :D.
Får börja med en presentation, känns som rätt sak att göra :up:.
Är 23 år ung och rider i en dressyrgrupp på måndagar och för en B-tränare i hoppning på tisdagar. Har ridit i 6 år och även utbildat mig på ett ridgymnasium emellan 2010-2013 :D.

Så nu över till ridlektionen denna vecka :D.

I måndags så red jag ett stycke liten storhäst cirkus 150 cm hög och stark som en oxe. Var rakriktning på schemat och ja vad ska man säga? Hästen var fin men lite sådär slirig, men han gick som en klocka, bärig och fin :d. Fick mycket positiva
kommentarer av ridläraren då han brukar köra huvudet i vädret och bara tuta iväg.

Ser fram emot lördagens hoppträning nu, vart flyttad så vart inget i tisdags :cry:. Tränaren var borta och fick utbildning för att bli bättre tränare :up:. Så alltid något positivt.
 
Idag red vi en kortare stund på banan än vanligt, regnet har vräkt ner här ett tag så the rangers (naturvårdarna, parkförvaltningen eller vad man ska översätta det med) har stängt av vägen vi brukar rida dit så vi fick ta en omväg. Red en häst jag inte ridit sedan i höstas och som jag mindes som väldigt stretig och som brukar vara svår i galoppen, både med fattningar och att hålla den.

Antingen svarar han bra på det kallare vädret eller så har jag lärt mig att rida för idag var han en dröm att sitta på. Lyssnade fint framåt och på förhållningar, stretade emot lite i höger varv och sköt ut innerbogen men annars fin och följsam. Och galoppen! Fattade på hjälpen och vi hamnade till och med i rätt galopp varje gång, så himla stolt över det. Brydde mig inte om formen något utan gasade bara på för att han skulle ta för sig lite. Vi övade även på serpentinbågar, först rättställt och sedan med hästarna ställda utåt i bågarna för att få dem att inte skjuta in bogen och gena samt att få dem att svänga för ytterskänkeln. Fick beröm av instruktören för att rida honom bra och följsamt och på vägen hem tipsade hon mig om att det är en liten dressyrtävling om ett par veckor och tyckte att jag skulle ställa upp. Kollade igenom programmet och det motsvarar ungefär L:C så inget avancerat, men rider alltid kasst när det är ett program :p Ska nog rida det ändå, alltid kul att få lite feedback!

Det jag är mindre nöjd med är att när jag längde lädren ett par hål började jag dra upp benen och klämma med knäna så det måste jag jobba vidare med, trodde jag hade jobbat bort den ovanan.
 
@GoLightly Go for it! Bara för att det är skoj, liksom :)

Hoppningen igår var hur trevlig som helst! Under bomarbetet i början där vi jobbade i trav och galopp över bommar på volt, så följde hon toppen och vi kom rätt varenda gång, mjukt och följsamt. Sedan skulle vi egentligen rulla över miniräcke - kryss/oxer - miniräcke med fem galoppsprång mellan hindren. Lagd på avstånd för fyra språng men vi skulle samla. Det tyckte dock inte min dam, tror vi fick in fem språng två gånger, men inte fint och harmoniskt utan mest stretigt och hamnade i dragläge så jag valde att rulla på fyra istället ändå.

Jag prioriterade att vi skulle göra det smidigt och bekvämt, hon rids ännu bara 4 dagar i veckan och är därför rätt piggelin och då vill jag inte sitta och ta i henne för mycket för tidigt, utan istället bara få till ett lugn. Samla oss och korta ihop språng har vi tid till senare :)

Sedan hoppade vi på böjda spår och relaterade avstånd och hon var förvisso i attackläge men lyssnade ändå tillbaka även om jag fick göra lite kraftigare förhållningar emellanåt för att hon skulle lyssna. Avslutade det hela klockrent. Så skoj!

dsc_0079-1_20140927191559147_5426f104ddf2b308e14ebecc.jpg
 
Igår var det lite bomarbete, vi brukar alltid ha det gången innan vi har hoppning. Jag fick rida på en av hästarna som jag tycker absolut bäst om, senast jag red honom var någon gång innan jul så det var jätteroligt att rida på honom igen. Först hade vi två bommar och så skulle vi få in lite olika antal steg mellan dom. Att få in färre steg gick jättebra men att få in fler gick lite sådär. I galoppen var flera av hästarna lite halvvilda men han skötte sig bra, skuttade iväg lite en gång bara. När vi väl hade kommit igång i galoppen kunde vi rulla över bommarna i ett bra tempo utan problem. Jag hade nog kunnat använda lite mer innerskänkel bara, det får jag tänka på nästa vecka om jag ska ha honom då också. Förra gången jag hoppade med honom så föll vi nämligen inåt lite väl mycket.
 
Första ridlektionen med nya gruppen och nya ridläraren igår.
Det är tur att vi är ett ganska intimt gäng som jobbar på ridskolan, alla känner alla. Så jag hade blivit tilldelad min Prinsesshäst och vi skull rida cavaletti.
Nyttig med lite småtråkig övning, vänd rätt upp vid A/C på mitten 5 upphöjda cavalettibommar, vid nästa kortsida vänder vartannat ekipage till höger, vartannat till vänster. Vid E/B volt inåt över tre markbommar. Och så kan man rulla på i evigheter.

Avslutade dock.. på vårt eget vis. :p

Eftersom vi rider sist den kvällen, och inga privatekipage får vara i ridhuset just nu, så hade vi HELA ridhuset för oss själva. Typ 25x85 m eller nåt sånt.
Så vår ridlärare tyckte att vi skulle öka lite.
Galopp med ökningar på långsidorna alltså.
Vi ökade en långsida, fort gick det och resten av tiden fick ägnas åt diverse balansövningar eftersom min Prinsessa blev väl lätt i bakdelen.
Saktade av till skritt, bytte varv och skrittade en stund till. Så fort instruktören sa åt oss att korta tyglarna gjorde min häst en dubbelbock med skruv samtidigt som hon pep så det ekade i ridhuset. :angel:
Gissa att någon visste vad som komma skulle, haha.
Galopperade i arbetstempo, lätt sits denna gång och Prinsessan andades som en blåsbälg. Saktade av till trav sen och JVLAR vilken mjuk och fin häst jag hade sen. Kunde till och med ana lite frambenssprattel! Inte mycket, men lite av den gamla dressyrhästen vaknade nog till liv i tanten där på slutet.

Min instruktör var *riktigt imponerad* över hur fint hästen i fråga gick med mig, och hon såg fram emot att få se oss i dressyren med. :nailbiting:
Jag har ju i princip bara ridit cavaletti/hoppning med denna donna i 2 år nu, ska bli kul å se om det kan bli dressyrekipage av oss med. ( Vore ju speciellt bra om det faktiskt kunde bli det eftersom jag och en kompis tänkte ställa upp på minst en klubbdressyr denna temin :rofl: )
 
Nu hoppar jag också in! Rider två dagar i veckan, och har ridit sen jag var 7. Är 13 år, fyller 14 om en månad.

I måndags fick jag min absoluta favorit, en skimmelfärgad connemaravalack. Jag valde att rida barbacka då jag inte tycker om hans sadel så mycket.
Jag är grymt nöjd i alla fall, han kändes helt okej redan från start. Seg var han ju, men det är han ju alltid så jag är inte förvånad. Men i vanliga fall brukar han slå upp nosen hela tiden, och i kombination med att jag vissa lektioner knappt tar i tyglarna (är alldeles för försiktig) så brukar det inte gå så bra. Men jag försökte i alla fall se till att ha nog korta tyglar hela lektionen, och det blev ju klar skillnad. Det är speciellt yttertygeln som brukar glappa.
Vi tränade bl.a. skänkelvikningar och små volter typ, skänkelvikningarna gick sådär, han ville ju INTE gå åt sidan (varför gå åt sidan när man kan gå framåt liksom?). Jag fick till några steg per "gång" i alla fall.
Volterna gick bra, han är visserligen extremt stel i vänster, men men. Bara att försöka ställa igenom och försöka mjuka upp.

Hm, det som gick sämst är ju (som vanligt) galoppen. Den är hemsk! Han blir så fruktansvärt lång och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är inte nog stark bl.a. hahah. Det ända jag försöker tänka på är att han ska gå fram, han är så seg och med tanke på att han går så många nybörjarlektioner och lektioner med barn så har han typ börjat tralloppera (jag förstår ju att det inte är deras fel, jag drev ju inte heller ordentligt å honom för några år sen. Galopp är ju ganska svårt, speciellt med en häst som inte går fram.)

Det som kändes bra var att på slutet, när han inte var lika seg heller, kändes så mjuk och fin. Jag kunde ge honom mer tygel för att länga på halsen utan att han slår upp med huvudet. Det kändes så bra! Det är ju alltid de sista minutrarna på lektionerna som känns som bäst.

Nu är jag nyfiken på vem jag får på fredag. Och antagligen ska jag vara med på en hoppträning på söndag med han "däruppe". :D
 
årets andra ridlektion avklarad, har missat 3 på raken då jag har hostat och hostat och hostat
fick en av favorithästarna och han var pigg och glad så jag var jättenöjd efteråt
en hel lektion med tempoväxlingar kan göra susen
 
Idag höll de på att gallra skogen vid ridbanan så vi red ut en sväng istället, det hade inte blivit så bra ridning med stora skogsmaskiner och eld precis inpå. Red en sävlig liten häst och ställde inte så mycket mer krav än att han skulle gå i det tempo jag valde. Tror att han brukar vara busig för när vi kom hem fick jag en massa beröm och ryggdunkar för att han hade skött sig hela vägen, alltid kul när någon tycker man gör något bra, men som sagt gjorde jag inte mycket alls.

Ridskolan har en välgörenhetsbal nu i mars och första pris i lotteriet är ett besök på Carl Hesters gård och träffa honom, hästarna och titta på träningar. Hade ju varit helt fantastiskt att vinna det, men min plånbok tycker inte att jag har råd att gå :(
 
Jag hoppar också in i denna tråd! Är en inbiten ridskoleryttare på 24 år, har alltid ridit på samma ridskola sedan jag var 7 år, red i ryttarsatsningen flera år. Åkte utomlands, kom tillbaka, åkte igen, och nu har jag börjat på ridskolan för tredje gången!

Jag har ridit fyra gånger nu, det har blivit samma häst. En grov D-ponny, mycket hovskägg och päls överallt, och mycket mage. Skäck är hon och ser ut lite som en ko. Det klickade från första stund! Mjuk och härlig, framåt och känslig. Hennes problem är att hon är tung och bred, så hennes kropp är inte riktigt gjord för dressyrarbete, även om hon verkligen gör sitt bästa. Hon har svårt för galoppen, att hålla den och fattningar, men vi har kämpat på och det har gått bättre och bättre.
Jag blev förvånad då jag inte trodde att jag skulle falla pladask! Nog för att jag sett henne i hagen och tyckt att hon varit läcker, hon är ju skäck och grovt byggd, jag är svag för sådant. Dessutom trodde jag att mina dagar på ponny varit slut för längesedan.

Dessa fyra lektioner har vi jobbat på precis det jag behövt (ringrostig efter enbart uteritter):
*Tempoväxlingar
*Övergångar
*Öppna - sluta
*Skänkelvikning + galoppfattningar

Jag har tur med min grupp, den är på bra nivå. Tyvärr stor ridskolan inför stora ombyggnationer, helt nytt stall och två nya ridhus plus ridbana, allt. Roligt det, men stökigt nu. Det verkar osäkert om min grupp ska fortsätta, eller om vi blir splittrade. Det återstår att se nästa vecka.
 
Hoppar in i tråden igen för detta år.

Vi hade hopplektion, hade en känslig liten dam som går under uppvärmningen med handbromsen i. Jag litar inte riktigt på henne så det blev lite blandade resultat, ett stopp där jag kände på mig att vi kom tokigt och sen hoppade hon men mitt i hoppet bestämmer hon sig för att stanna, tur jag var med annars hade jag åkt av. Hon blev extra pigg också, lite tendeser till bockning, studsbollen.
Men överlag gick det nog rätt bra fast jag hade andan i halsen och kände mig lite osäker.

Sedan skrittade vi av på långa tyglar och jag passade på att släppa stigbyglarna då järnet får mina fötter att frysa, då blev hon skrämd av när någon uppe på läktaren skulle lägga tillbaka en filt, tur jag har bra balans och reaktion så jag hann stoppa henne innan hon skena iväg. Lite mycket vildhäst instikter kvar i henne. :p

Får va nöjd överlag som sagt.
 
Vilken sjukt bra träning det var igår! Vi var dessutom bara fyra pers, så 90 minuter gav många språng.

Under uppvärmningen jobbade vi travbommar upplagda som i en dogleg, för att skåla ur och flytta för inner, fatta galopp och sedan lägga en 15-meters volt vid A resp. C och galoppera i samma tempo längs långsidan, ny 15-m volt och sedan övergång till trav och på bommarna igen. Efter det hoppade vi studs och skulle ha 4 språng mellan hindren före och efter studsen. Sedan bollade vi lite med avstånden och hade 3-3, 4-3 etc.

I slutet band vi ihop allt till en liten bana, se illustration nedan. Och som sista avslut så hoppade vi oxer nr 6 på snedden och red ut mellan hinder 1 och 5 på bilden.

Kan sammanfatta passet som: klockrent!

Hon var så jädra grym! Under uppvärmingen klockade vi gång på gång, hon var lugn och avslappnad och lyssnade. Studsen sedan var lite svårare, att få in fyra jämna var inte det lättaste, hon är ju rätt stor i sprången. Men helt plötsligt så komprimerades hon och jag kunde lätta av och vi ploppade igenom på fyra! Vilket gjorde att jag blev så exalterad så det var inte lika fina fyra efter studsen för jag glömde rida, haha. I övrigt var hon pigg och framåt men lyssnade kanon på både framåtdrivande och tillbakatagande hjälper, mjuka språng och var 100% med på noterna. Känns så skönt att vara ett team och inte ens fundera på om det kommer vara konstigt att hoppa en plankoxer på sniskan :)

tg_150205_54d48619e087c373e6ccfa92.png
 
Igår var det dressyr, och som väntat var fröken en aning öm i ryggen igen efter söndagens tävlande. Vi sitter inte ner på henne så ofta, länge eller alls, beroende på pass, fortfarande, så klart att hon märkte av det. Tror dock det var bra för henne att få lite extra press på sig ett pass, för att bygga lite till, och sedan återgå till lugnare aktiviteter.

Vi gjorde lite trevliga övningar, vi började med skänkelvikning på en variant av kort diagonal, galoppfattning när vi kom ut till vägen och sedan kort diagonal tillbaka i galopp och rida den förvända galoppen ett par meter på andra långsidan. Därefter gjorde vi fattningar före hörnen, red upp på medellinjen och övergång till trav några meter före kortsidan.

Och som hon gick! Jag red lätt igenom all trav och skänkelvikning och hade en lätt, lodrät sits i galoppen. Kunde få henne att behålla den låga formen mest hela tiden, även om hon blev lite spänd då och då så stannade hon kvar. Bra övergångar och framförallt riktigt bra fattningar. Bra muskelbygge! Och under både fram- och avtravning gick hon i en härligt lugn och avslappnad takt så jag kunde ha halvlånga tyglar och bara hänga med. Tror detta var ett av våra bästa dressyrpass någonsin, och som instruktören sa: Engagerad och koncentrerad! (hon brukar vara mer engagerad än koncentrerad annars, minst sagt ;))

Ser fram mot resten av veckan, blir utöver hoppningen även ett extra dressyrpass på lördag för dressyrtränaren. Wihoo!
 
Jag fortsätter väl mina memoarer här :D

Igår hade vi myyyycket att bygga fram! Träningen gick kalasbra, hon var lugn och cool genom hela passet, alldeles lagom energi, även om jag tyckte hon verkade vara off. Vilket på sitt vis kanske var bra. Vi klockade genom allt utom allra sista linjen vi red, vilket var genom en den lilla studsen (orange/lila bommar) och sedan genom svart/gula kombon. Tre galoppsprång efter studsen och fem mellan hindren. Första gången så fick jag henne för långt åt vänster och lyckades inte få in bogen i tid och parera så vi flöt förbi med ett skutt. Andra gången red jag nog på fel och för ivrigt så vi fick ett stopp, hon var nämligen i sin maxlängd precis framför hindret och då blir det svårt att komma över. Klok flicka som låter bli.

Tredje försöket på linjen red jag henne genom hela, kom bra in på första och visste med ens att nu klockar vi.

Så vad jag tar med till nästa gång är: undvik att rida iväg, mer tryck och stöd i munnen istället ska vara känslan.

temporary-image1423812872246_54dda90bddf2b30d1c41cf2c.jpg


Den hela avslutande övningen var att komma in i trav på röd/vit/blå linjen, vilket är studs, ett galoppsprång, två galoppsprång och 5 galoppsprång, därefter ta tillbaka och vända in på svarta hindret och sedan en snäv dogleg och hoppa björkoxern, tillbaka och vända upp på ministudsen och sedan svart/gula ned (här jag tabbade mig).
 
Jag har blivit flyttad till en grupp på torsdagar istället, så jag red min första lektion i den nya gruppen igår. Tyvärr, trots en massa kontakt och sms om att jag skulle byta, så var jag ändå inte uppskriven igår! Plus detta så har alla ridlärare stuckit från klubben, så vi har en massa vikarier. Klart det blir strul.

Men jag fick rida, vilken tur jag har. En stor, stor fux med stora steg och lång hals. Har aldrig ridit honom förut, och det var rejäl skillnad från ponnyn jag ridit de senaste gångerna! Det är roligt med ytterligheter :D
 
Ojdå, jag skickade visst iväg förra inlägget för tidigt!

Vi provade lite förvänd galopp, och annat. Det var ett intensivt pass med inte så många pauser, så jag var rätt mör efter. Hästen och jag fungerade rätt bra, även om jag inte är jätteförtjust i så stora gångarter. Han höll inte galoppen så bra, men galoppfattningarna satt fint för det mesta, vilket jag nog tyckte var huvudsaken. Han var så stor att det krävdes en del jobb för att sätta kroppsdelarna på plats innan den förvända galoppen, men för det mesta fick vi till det, även om det inte höll så länge.

Nästa gång är det teori, men gången efter det blir det spännande att se om de accepterat att jag också vill rida i den gruppen! Jag glömde säga att det var bra nivå på den nya gruppen, med lite mer krävande rörelser vilket gav mig en utmaning.
 
Jag har också ridit lektion igen, på samma lilla valack som sist. De röjde fortfarande i skogen vid ridbanan så vi red till en annan bana lite längre bort. Det blev inte så lång lektion där, men vi red igenom en del av momenten från programmet till tävlingen om ett par veckor. Lilla hästen hade inte så mycket framåtbjudning på vägen dit så jag fick hela tiden påminna honom om vilket tempo han skulle gå i. Precis innan vi kom fram till banan galopperade vi en stund, tror att det var bra för hästen vaknade till lite och jag kunde jobba fram lite mer energi i honom. Han blir gärna framtung och på bogarna så försökte känna att jag verkligen hade honom framför mig och att han skulle röra sig genom kroppen och bitvis kändes det faktiskt väldigt trevligt. Det vi övade på var överstrykningar i trav, fri skritt (?), övergång trav-skritt-trav på rakt spår, galoppfattningar samt trav-halt-hälsning. Lilla hästen tyckte dock att vi mest skulle öva på att galoppera. När vi red ut från banan slutade jag rida av någon anledning och åkte mest häst hem och då blev han rätt dryg med tempot igen, måste komma ihåg att rida hela lektionen ;) Instruktör och kamrater tyckte att jag red lilla hästen väl.
 
Igår så var det äntligen ett tillfälle fritt för mig att rida igen en av mina gånger.

Alltid kul att rida för L med, eftersom hon går på lite andra saker och är mer petig och noggrann med korrekthet och utförande och ställer mer krav. Galet jobbigt ibland, haha. Samtidigt som hon är äldigt peppande och bra på att ge hjälp när man inte förstår.

Lite annorlunda upplägg på de lektionerna med, man rider självständigt i ca 30 minuter under överseende av instruktör som kommer med lite kommentarer och tips och så, sedan arbetar vi med passets tilltänkta övning (eller en annan övning, om det verkar behövas utifrån uppvärmningen). Intressant! Men vi jobbade med en av linjerna i LB:3, där det var galoppfattning efter hörnet, 15-meters volt vid B/E och sedan galopp på kort diagonal med avbrott till trav före medellinjen och sedan ny fattning efter några steg. Kul del i programmet. Dock var damen en aning spänd och ibland fick jag samma känsla som under dressyrtävlingen, att hon samlar energin uppåt istället för framåt och hon travar kort och spänt utan att vinna mark och rullar in mulen. Dessutom hade jag svårt att få henne på ytter i vänstervarvet, hon bjöd mig hela tiden inner och ville inte alls jag skulle ta i höger så det fick vi jobba mycket med. Lossade hjälpligt till slut och kunde genomföra en del fina etapper i alla fall.

Feedack efter passet: Du rider lätt, mjukt och följsamt och anpassar ridningen efter hennes dagsform. Något lätt i sitsen men det är bara bra just nu (pga ryggen) och du är så effektiv och aktiv i den sisten ändå. Det du ska ta med dig är att du måste få med henne på höger även om hon vill att du använder inner. Du måste vara konsekvent med att göra rätt för att hon ska få den hjälp hon egentligen behöver, även om hon inte vill ha den.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
434
· Visningar
50 788
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp