Ridskoleryttare 2015

Jisses, vilken lektion.

Det var långt ifrån den bästa lektionen jag ridit, men va hästarna var pigga. Troligen i kombination med kylan och att det var sportlov förra veckan (= de har inte gått så mycket). Vilket resulterade i att min häst tyckte det var så kul när vi värmde upp i galopp och hade precis bytt varv för att värma upp i det andra att han la i en växel till och ett galoppsprång efteråt bockade han, två gånger efter varandra. Det enda som for genom mitt huvud under den första bockningen var "få upp huvudet, få upp huvudet". Han stannade upp och jag satt lite framför sadeln, men jag satt kvar.
Ridläraren kunde inte begripa hur jag satt kvar då han tydligen hade varit som en köttbulle i ryggen.

Vi hade markarbete och lite hoppning, han var pigg och lång, samt hängde på bettet. Försökte stundtals släppa efter så att han inte hade något att hänga på och det hjälpte lite, men det var riktigt svårt att få honom att sänka farten.

Nåväl vi avslutade på stora mittvolten med två krysshinder ute vid långsidorna med plats utanför att galoppera förbi, först skulle galoppera på volten, sen nästa varv skulle vi ta det ena krysshindret och vid nästa bägge krysshindren. Gick helt okej för att va på en häst jag inte rider så ofta.

Övningen vi hade gjort innan, så var krysshindren tre travbommar och man började på det ena, travade över bommarna, sen en båge in mot mittlinjen, skrittövergång sen fram i trav och en volt ut mot A, över ytterligare tre travbommar på böjd linje sen tillbaka till mittlinjen, skrittövergång, fram i trav, båge till nästa "krysshinder" som också var tre travbommar, sen båge in mot mittlinjen, skrittövergång, fram i trav, volt ut mot C, över en galoppbom, sen tillbaka till mittlinjen, skrittövergång, fram i trav och börja om.

Vi gjorde det några gånger och sen var det samma övning, fast enda skillnaden var att när man hade passerat det andra "krysshindret" som var travbommar, skulle man fatta galopp, rida rakt fram, sen svänga som i ett U över galopp bommen och efter den sakta av till trav innan travbommarna på nästa långsida.

Vi skulle rida övningen i djup lättsits, vilken är väldigt svårt för mig då jag inte har så bra magmuskler än.
 
Halvhalter, halvhalter, halvhalter, halvhalter - det gåååår inte!!! :banghead:

Efter att ha missat två gånger på raken så satt jag till häst igen för första gången igår. En liten, känslig, vit valack. Med betoning på liten... mina tår hade närkontakt med hans knän ett antal gånger under lektionen. Dagens övning bestod av skänkelvikningar och travbommar på kvartslinjerna. Vi red igenom hörnet efter kortsidan, skänkelvikning ut till kvartslinjen, över travbommarna, skänkelvikning ut mot spåret och genom nästa hörn. Under hela övningen skulle hästarna vara helt parallella med långsidan.

Det gick bitvis katastrof dåligt och bitvis rätt hyfsat. De gånger det funkade var när jag, mestadels på ren slump, lyckades koordinera mig själv tillräckligt för att få igenom halvhalterna. Halvhalterna är min största svaghet och det sätter verkligen käppar i hjulen för precis allt just nu :down: Den stackars hästen gjorde ju så gott han kunde...

Ska rida igen på söndag och sen är det privatlektion på måndag. Nöta, nöta, nöta - nån gång ska det väl ändå falla på plats, eller? :crazy:
 
Igår så var det äntligen ett tillfälle fritt för mig att rida igen en av mina gånger.

Alltid kul att rida för L med, eftersom hon går på lite andra saker och är mer petig och noggrann med korrekthet och utförande och ställer mer krav. Galet jobbigt ibland, haha. Samtidigt som hon är äldigt peppande och bra på att ge hjälp när man inte förstår.

Lite annorlunda upplägg på de lektionerna med, man rider självständigt i ca 30 minuter under överseende av instruktör som kommer med lite kommentarer och tips och så, sedan arbetar vi med passets tilltänkta övning (eller en annan övning, om det verkar behövas utifrån uppvärmningen). Intressant! Men vi jobbade med en av linjerna i LB:3, där det var galoppfattning efter hörnet, 15-meters volt vid B/E och sedan galopp på kort diagonal med avbrott till trav före medellinjen och sedan ny fattning efter några steg. Kul del i programmet. Dock var damen en aning spänd och ibland fick jag samma känsla som under dressyrtävlingen, att hon samlar energin uppåt istället för framåt och hon travar kort och spänt utan att vinna mark och rullar in mulen. Dessutom hade jag svårt att få henne på ytter i vänstervarvet, hon bjöd mig hela tiden inner och ville inte alls jag skulle ta i höger så det fick vi jobba mycket med. Lossade hjälpligt till slut och kunde genomföra en del fina etapper i alla fall.

Feedack efter passet: Du rider lätt, mjukt och följsamt och anpassar ridningen efter hennes dagsform. Något lätt i sitsen men det är bara bra just nu (pga ryggen) och du är så effektiv och aktiv i den sisten ändå. Det du ska ta med dig är att du måste få med henne på höger även om hon vill att du använder inner. Du måste vara konsekvent med att göra rätt för att hon ska få den hjälp hon egentligen behöver, även om hon inte vill ha den.

Trevlig feedback från instruktören! :) Kul med självständig framridning, det hade jag på en ridskola när jag var yngre. Det gjorde mycket för att öva in känslan tycker jag, att självständigt försöka se vad man behöver göra för att få hästen dit man vill, med stöd från instruktör såklart.
 
Halvhalter, halvhalter, halvhalter, halvhalter - det gåååår inte!!! :banghead:

Efter att ha missat två gånger på raken så satt jag till häst igen för första gången igår. En liten, känslig, vit valack. Med betoning på liten... mina tår hade närkontakt med hans knän ett antal gånger under lektionen. Dagens övning bestod av skänkelvikningar och travbommar på kvartslinjerna. Vi red igenom hörnet efter kortsidan, skänkelvikning ut till kvartslinjen, över travbommarna, skänkelvikning ut mot spåret och genom nästa hörn. Under hela övningen skulle hästarna vara helt parallella med långsidan.

Det gick bitvis katastrof dåligt och bitvis rätt hyfsat. De gånger det funkade var när jag, mestadels på ren slump, lyckades koordinera mig själv tillräckligt för att få igenom halvhalterna. Halvhalterna är min största svaghet och det sätter verkligen käppar i hjulen för precis allt just nu :down: Den stackars hästen gjorde ju så gott han kunde...

Ska rida igen på söndag och sen är det privatlektion på måndag. Nöta, nöta, nöta - nån gång ska det väl ändå falla på plats, eller? :crazy:

Oj det låter som en väldigt liten häst... Har också problem med att få till halvhalterna, att det ska vara så jäkla svårt.
 
Ska rida igen på söndag och sen är det privatlektion på måndag. Nöta, nöta, nöta - nån gång ska det väl ändå falla på plats, eller? :crazy:

Såklart det gör! Kanske inte för alltid och bara vissa stunder, men där är jädrigt go' känsla när en pusselbit faller på plats ;)

@GoLightly Ja, vi rider alltid fram själva på våra lektioner, men i denna gruppen rider de lite extra. Dvs inte bara värma upp och känna på dom. Normalt sett rider vi sådär 20 minuter själva, på ett ungefär, beroende på vad dagens övning ska innehålla. Ibland hinner vi knappt hoppa upp innan vi har gemensam uppvärmningsövning. Himla trevligt med lite blandning.

Jag har ju mestadels ridit självständigt så det är väldigt skönt att inte bli av med den biten bara för att jag rider på ridskola. Nu får jag det bästa av alla världar tror jag, haha!
 
Senast ändrad:
Veckans dressyr var en kompott av vin och vatten, för ovanlighetens skull var hon inte alls särskilt bekväm med de andra hästarna. Hon hade nog en osocial dag, för de behövde inte vara särskilt nära alls för att hon skulle tycke dom var lite jobbiga. Å andra sidan var flera hästar lite på tårna efter en rivstart av en av dom som reagerade på något utanför.

Nåväl, jobbade trav- och galoppbommar under uppvärmningen, sedan skänkelvikning på långsidorna med galopp på valda ställen. Sedan mycket övergångar galopp-trav och galopp-skritt. Överlag var hon trevlig men något spänd, skänkelvikningarna var där vi var mest spända. Och i sista galoppövningen fick vi stundtals jädrigt fin galopp, kort och samlad - bärig och väntande. KUL med en sån pusselbit :)

Fick också lite andra direktiv av denna instruktören om hur jag skulle lösa tomheten i höger, men insåg att klart bäst resultat var det att vara stadig i ytter och klappa upprepade gånger, väldigt ofta, med inner (vänster). Funkade absolut bäst på böjt spår men tog sig fint på rakt med. Så den taktiken jobbar jag nig vidare med!
 
Oj det låter som en väldigt liten häst... Har också problem med att få till halvhalterna, att det ska vara så jäkla svårt.

Jo det är nog knappt att han är över ponnymåttet. Sen har jag rätt långa ben och så red vi utan stigbyglar - fötterna var längre ner än vanligt ;-)
 
Såklart det gör! Kanske inte för alltid och bara vissa stunder, men där är jädrigt go' känsla när en pusselbit faller på plats ;)

@GoLightly Ja, vi rider alltid fram själva på våra lektioner, men i denna gruppen rider de lite extra. Dvs inte bara värma upp och känna på dom. Normalt sett rider vi sådär 20 minuter själva, på ett ungefär, beroende på vad dagens övning ska innehålla. Ibland hinner vi knappt hoppa upp innan vi har gemensam uppvärmningsövning. Himla trevligt!

Hmm, när jag tänker efter så red vi ju fram självständigt på senaste stället också, förutom att alla skulle hålla samma gångart (eller se till att man inte var i vägen om man ville rida långsammare/göra halt) och varv, men vill minans att det var ännu friare back in the days och blev lite nostalgisk eller nått :p Hur som helst låter det väldigt trevligt :)
 
Jo det är nog knappt att han är över ponnymåttet. Sen har jag rätt långa ben och så red vi utan stigbyglar - fötterna var längre ner än vanligt ;-)

Haha okej då förstår jag, jag har också rätt långa ben men kan inte minnas att jag har varit nära knäna någon gång, men så har jag nog inte provat på kombinationen liten häst och inga stigbyglar heller.
 
Hmm, när jag tänker efter så red vi ju fram självständigt på senaste stället också, förutom att alla skulle hålla samma gångart (eller se till att man inte var i vägen om man ville rida långsammare/göra halt) och varv, men vill minans att det var ännu friare back in the days och blev lite nostalgisk eller nått :p Hur som helst låter det väldigt trevligt :)

Haha, ja det där med att vara i samma gångart och varv... I ena gruppen håller vi samma varv om vi är full grupp, och då främst för att vi har en enormt stor och valpig häst som är lite svårt med styrseln ibland, och är han spänd kan han reagera på möte. Men de är värdelösa på det där med att inte skritta på spåret! Och helt plötsligt är det någon som gör halt!?

Höll på att krevera på denna anarki i början, nu har jag vant mig. Men fattar fortfarande inte varför de inte håller sig till vanliga ridhusregler. Störde mitt ordningssinne lite, men nu suckar jag mest lite inombords och tar det för vad det är. I hoppgruppen däremot värmer alla upp som dom vill. Och där förekommer sällan halt mitt på spåret med hästar bakom ;)

När är det dags för tävlingen!?
 
Såklart det gör! Kanske inte för alltid och bara vissa stunder, men där är jädrigt go' känsla när en pusselbit faller på plats ;)

@GoLightly Ja, vi rider alltid fram själva på våra lektioner, men i denna gruppen rider de lite extra. Dvs inte bara värma upp och känna på dom. Normalt sett rider vi sådär 20 minuter själva, på ett ungefär, beroende på vad dagens övning ska innehålla. Ibland hinner vi knappt hoppa upp innan vi har gemensam uppvärmningsövning. Himla trevligt med lite blandning.

Jag har ju mestadels ridit självständigt så det är väldigt skönt att inte bli av med den biten bara för att jag rider på ridskola. Nu får jag det bästa av alla världar tror jag, haha!


Det är väldigt bra träning att rida fram själv, jag som aldrig haft egen häst men tänker skaffa så småningom, har typ aldrig fått rida självständigt! Ibland framridningen, om läraren har angett gångarten. När jag tänker efter hände det nog att vi fick rida fram självständigt i alla gångarter när jag red i sattsningen. Tänker på när jag fick en medryttarhäst som jag skulle träna lite dressyr i ridhuset en gång i veckan, jag visste knappt hur man red ensam utan instruktör. Kände mig helt vilsen! Så jag tycker att det hade varit bra att ha liksom blandat, att en del gånger fick man en längre självständig ridning. Man får ju ändå hjälp av instruktören, det är ju inte som att de går på fika direkt! :D
 
Haha, ja det där med att vara i samma gångart och varv... I ena gruppen håller vi samma varv om vi är full grupp, och då främst för att vi har en enormt stor och valpig häst som är lite svårt med styrseln ibland, och är han spänd kan han reagera på möte. Men de är värdelösa på det där med att inte skritta på spåret! Och helt plötsligt är det någon som gör halt!?

Höll på att krevera på denna anarki i början, nu har jag vant mig. Men fattar fortfarande inte varför de inte håller sig till vanliga ridhusregler. Störde mitt ordningssinne lite, men nu suckar jag mest lite inombords och tar det för vad det är. I hoppgruppen däremot värmer alla upp som dom vill. Och där förekommer sällan halt mitt på spåret med hästar bakom ;)

Haha, det där känner jag igen. Som fd skötare åt ett dressyrekipage är jag extremt väluppfostrad i ridhusregler :angel: Jag fick en väldigt märklig blick från ryttarinnan bakom när jag varnade innan jag stannade på spåret för att hänga av mig jackan i en skrittpaus. Det är det ingen annan som gör tydligen.

Sen har jag grava problem själv med att hålla isär höger och vänster så jag kanske inte ska klaga :o
 
Haha, ja det där med att vara i samma gångart och varv... I ena gruppen håller vi samma varv om vi är full grupp, och då främst för att vi har en enormt stor och valpig häst som är lite svårt med styrseln ibland, och är han spänd kan han reagera på möte. Men de är värdelösa på det där med att inte skritta på spåret! Och helt plötsligt är det någon som gör halt!?

Höll på att krevera på denna anarki i början, nu har jag vant mig. Men fattar fortfarande inte varför de inte håller sig till vanliga ridhusregler. Störde mitt ordningssinne lite, men nu suckar jag mest lite inombords och tar det för vad det är. I hoppgruppen däremot värmer alla upp som dom vill. Och där förekommer sällan halt mitt på spåret med hästar bakom ;)

När är det dags för tävlingen!?

Haha ja, det känns som att det skulle behövas gå igenom ridhusregler lite då och då som påminnelse... Vi var för det mesta tio ryttare på stora hästar i ett 20 x 40 ridhus, så det fanns ju inte så jättemycket utrymme att rida på heller.

Nästa vecka! Måste börja plugga programmet snart, det är inte komplicerat men med min tävlingsstatistik så är det bra att vara förberedd. Har tävlat dressyr tre gånger tror jag, en gång gick det ok, en gång satt jag och var rädd för att glömma bort programmet och glömde rida och en gång fick jag blackout och kom inte ihåg var någonstans i programmet jag var :p
 
Åh det lärde jag mig när jag tog körkort men nu börjar jag komma av mig igen :o

Ja, av någon anledning är det mycket lättare i trafiken än till häst. Jag har en minnesregel som fungerar men det kräver ju att man har de där två sekunderna extra - svårt vid just fri ridning när man har hästar över allt (vi är åtta stora hästar på 20x40m) och ska lista ut vem det är som ska väja för vem.
 
Haha ja, det känns som att det skulle behövas gå igenom ridhusregler lite då och då som påminnelse... Vi var för det mesta tio ryttare på stora hästar i ett 20 x 40 ridhus, så det fanns ju inte så jättemycket utrymme att rida på heller.

Nästa vecka! Måste börja plugga programmet snart, det är inte komplicerat men med min tävlingsstatistik så är det bra att vara förberedd. Har tävlat dressyr tre gånger tror jag, en gång gick det ok, en gång satt jag och var rädd för att glömma bort programmet och glömde rida och en gång fick jag blackout och kom inte ihåg var någonstans i programmet jag var :p

Nu har jag ritat av programmet på datorn, alltså jag hoppas att jag rider bättre än jag ritar :p
 
Idag har jag ridit igen, det var kallt och ösregn och vi tog en mysig tur i skogen. Jag red en skitsnygg och rätt grön häst. Han hade svårt att stå still innan vi red iväg från stallet och sedan sprang han gärna lite på snedden så jag fick vara noga med rakriktningen, annars var han hur bussig som helst. Det är rätt plant där vi rider men idag red vi i en riktigt härlig och lång galoppbacke, åh vad jag har saknat sådana! Det finns ju inget bättre och hästen höll med :D
 
Jag får väll hoppa in här, är ju faktiskt ridskoleryttare :)

Isen hade smällt på grusvägarna så vi red ut för första gången på året. Hästen jag red (som jag alltid rider) var väll hyfsat lugn i början, glad, men så att det gick att kontrollera. Sen blev han lite väl glad på vägen hem, hoppa ut i diket och ut på åkern, redan där hänger jag på sidan och han sätter fart. Känner att jag inte kan göra något och halvt slänger mig av/åker av och sedan springer han den ganska långa vägen hem i full fart, utan mig. Jag landade mjukt, men lerigt. De två andra hästarna blev såklart upprörda men efter en stund fick ridläraren allt under kontroll och vi gick alla hem där ponnyn blivit infångad.

Efter att ha ridit honom tre dagar i veckan i två år var det väll dags att åka av, jahopp. Vi lever allihop och jag får bjuda på tårta.
 
Med igenridning igår, privatlektion idag och den ordinarie grupptimman imorgon känns det som om jag inte gör annat än att sitta till häst :p

Igenridningen gick inte bra alls. Red den stora mörkbruna jag hade på förra privatlektionen och jag får verkligen inte grepp om den hästen. Red för en ridlärare jag knappt sett innan, än mindre ridit för, och nivån på övriga ryttare var minst sagt spretig (som det lätt blir på sådana här uppsamlingsheat). Ridläraren var engagerad och verkade ge väldigt noggranna instruktioner - de gånger jag hörde vad hon sa :o Jag fick aldrig helt grepp om när hon pratade med mig och inte. Nåja, en sak som fick jag iallafall med mig: vikten av att få med sig yttersidan. Jag tror mycket av mina problem med halvhalter sitter i att jag glömmer bort ytterhjälperna.

På dagens privatlektion fick jag fortsätta med att just hitta mina ytterhjälper. Denna gång på den bruna älgen jag hade i början av terminen. Efter en del diskussioner kring hur flyttningar undan för höger skänkel ska gå till så hittade vi faktiskt varandra riktigt trevligt. Vi jobbade likt förra gången med framdelsvändningar och skänkelvikningar men den övningen som verkligen fick saker att falla på plats var att motställa i voltarbetet. Det är den där yttersidan igen.

Sen har jag en fråga: är det någon som har tips på hur man håller i tyglarna utan att tappa dem efter tre minuter? Jag får sitta och korta mina stup i kvarten :cautious:
 
@Araminta Jag har samma problem. För mig handlar det om att jag inte har händerna ordentligt stängda, utan spretar lite. Så där får jag vara väldigt konsekvent med mig själv. Ha även handskar med bra grepp så minskar det lite också.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
51 723
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 278
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 131
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp