Ridskoleryttare 2015

@Araminta Som EmmaN säger så är det många gånger pga att man inte rider med helt sluten hand. Vissa tyglar glider också enklare än andra så man får hitta rätt kombination av tygel/handske/hand!

Stroppar eller knutar på tyglarna, eller bara sätta en tejpbit där man bör har händerna, kan också underlätta.

Ibland är det mentalt - många gånger är man ju väldigt lätt i handen, eller snarare lätt i greppet, för att man tror att det är lite snällare så, men man blir ju lätt glappig så en fast och stadig hand är snällare, och inte detsamma som en hård.
 
@Araminta Säger som tidigare talare att det många gånger beror på att man inte rider med sluten hand.

Börjar få någon slags prestationsångest över tävlingen nu. Jag kan programmet (som känns trevligt och inga tråkiga transportsträckor) men vet inte vilken häst jag ska rida än så det är svårt att ha en plan, dessutom känner jag så få av hästarna här och ingen särskilt väl så det känns inte som det bästa utgångsläget. Jag är tävlingsmänniska och vill så klart bli placerad så det känns frustrerande att inte kunna förbereda mer :D
 
@GoLightly @Frokennorlin @EmmaN Tack för respons! Det är nog ett menlöst försök att vara mjuk i handen som ställer till det. Får försöka tänka på det :up:


Satt på den lilla vita idag igen och försökte efter bästa förmåga inplantera de kunskaper jag fått under gårdagens privatlektion. Liten vit är dock en ganska annorlunda typ av häst än herr älg: liten och springig istället för lång och sömnig. Jag måste säga att de långsammare hästarna passar mig bättre - jag har skitsvårt att hitta bromsen på de där kvickare varianterna :o

Dagens lektion var dock relativt skonsam. Efter uppvärmning i trav och galopp jobbade vi självständigt i skritt. Vi skulle, efter förmåga, rida diagonalsluta/skänkelvikning in mot mitten, vända ett helt varv i antingen fram- eller bakdelsvändning och sen diagonalsluta/skänkelvikning tillbaka igen. Jag höll mig benhårt till skänkelvikningarna och det vart ju riktigt trevligt när vi fick plats och utrymme nog. Ridläraren varnade att vi troligen skulle krocka och yes! det var hästar precis överallt idag :p

Tyckte jag fick en rätt trevlig form på honom på slutet, iallafall blev han plötsligt dubbelt så bred under mig :D Jag märker att det är en trevlig häst egentligen, jag ska bara lära mig bromsa. Till jag lär mig det hoppas jag på en liiite slöare variant när vi byter häst nästa vecka.
 
Haha, idag var jag ute och promenerade och gick förbi vår ridbana, den ser inte så jättekul ut nu efter en massa skyfall, en korp hade hittat en pool där och verkade väldigt nöjd. Det ligger dessutom ett tjockt röktäcke från skogsgallringen över området, mysigt värre :rofl:

Bjuder på en bild på eländet (banan är dock mer oval än vad det ser ut här) och peppar för morgondagens lektionen.

5O3DxTq.jpg
 
Haha, någon placering lär det inte bli eftersom varken trav på stället eller bocksprång skulle ha varit med i programmet.

Kände från start att jag skulle få något att bita i, noll bjudning och bogar lite överallt. Kämpade hela framridningen med att få till lite bjudning och hålla bogarna hyfsat på plats. Inte för att det gav så värst mycket och i programmet slutade hon att lyssna på skänkeln och blev bara långsammare och långsammare så jag var till slut tvungen att lägga till spöt (får man rida med här) och hon drog av en liten bockserie, efter det gick det lite framåt iaf och sista två linjerna var hon med. Kändes rätt trist för jag kände aldrig att jag kom till ridning. Fria skritten var sämst vilket var synd eftersom den var koefficient 2 och jag kommer inte heller få några direkta poäng på punkterna takt, lösgjordhet, form etc eftersom det inte fanns något av endera. Jag hade gärna suttit ner i programmet för att kunna komma åt henne bättre, men det var lättridning som gällde. Blä känns det just nu. Domaren försvann iväg med protokollet så jag ska se om jag kan få ut det snart eller om de håller på dem tills prisutdelningen. På den positiva sidan så var vägarna hyfsat bra, alla övergångar gjordes på rätt ställe, överstrykningen var bra OCH jag kom ihåg programmet ;)
 
Äsch, jag har bestämt mig för att vara nöjd med min ritt, jag gjorde så gott jag kunde på en häst som inte är så lätt och de som tittade på tyckte att det såg trevligt ut så helt värdelöst kan det ju inte ha varit. Bara att träna vidare så får jag göra ett försök att förbättra mig till sommartävlingen.
 
Wee! Fått kontakt med fuxflickans förra ägare, roligt! Inte alltid så enkelt med importpållar. Känns bra att veta att hon varit mycket omtyckt där hon stått i alla fall.

Gårdagens hoppning var däremot inte lika mycket "wee!". Vikarie och dessutom nästan bara travhoppning. Inget flyt och även om jag försöker så kan jag inte sluta irritera mig på att jag tycker att vikarien bara säger väldigt uppenbara saker, inget är direkt till hjälp eller utveckling. Jag blir då lite "jo tack, jag vet och det är precis vad jag håller på med så kan du vara tyst och låta mig rida i fred, du gör varken till eller från"

Uhm... ja jag vet att jag bör jobba på min attityd :angel: Men det blir så svårt när jag känner att personen som undervisar inte är mer kompetent än vad jag själv är, men säger saker som att det vore nyheter för mig. Men damen var fin ändå, hon gör ju precis vad jag ber henne om, även om det ibland blir lite högre effekt än vad jag avsedde, haha.
 
Red en häst igår jag inte ridit på typ minst tio år, och jag hade inga bra minnen av honom. Det är också en häst som går med de mer osäkra ryttarna, han är schysst och lallar runt och gör det han ska. Ibland. En ridskolehäst, helt enkelt, utan speciellt stora möjligheter till mer avancerad ridning. Men döm om min förvåning när det gick bra! Jag är jätteförvånad, det har liksom gått bra hela terminen, och jag lämnade ridskolan för två år sedan med usel känsla. Det verkar som att jag har vilat mig till bra ridning.
I alla fall red vi öppna blandat med fattningar från skritt. Hästen behöver ridas ihop ordentligt, då han blir flack. Han har två lägen, låg och flack eller hög och samlad. Men jag tyckte jag kom till bra inverkan på honom, och jag är riktigt nöjd! Så det suger jag på tills nästa vecka då jag får ta med min medryttarhäst på lektionen. En krånglig herre som jag bara ridit ut med. Jag behåller det här bra självförtroendet till nästa vecka!
 
Ah, härligt! Igår gjorde vi premiär med uteritt, fuxflickan och jag, tillsammans med två andra.

Hennes förra ägare hade skrivit "she's very brave and with a good gallop" och det visade hon genom att helt obekymrat ta täten när hon tyckte att de andra gick för långsamt, haha. Knallade på som ingenting, tyckte däremot att dräneringsrören i dikena var lite skumma, men när hon väl förstått att det inte hoppade ut några troll ur dom gick det bra ändå. Och bästa sortens reaktion, fnorkar och visar tat hon har uppmärksammat oegentligheterna, men går att övertyga. Dock lägger hon gärna i backen, men det får vi väl jobba på.

Dessutom fick vi ta ett av de lite sämre ländtäckena, vilket innebar att vi hade en stålmannencape som fladdrade i vinden och halkade på sniskan, men hon galopperade bara på i samma tempo, även när jag vänder mig om i sadeln och börjar dra i den, haha.

Tyvärr hade vi inte vädret med oss riktigt, men det var kul ändå - de andra var lite avundsjuka på min rumpvärmare, men som jag sa - jag är rustad för överlevnad ;)

2015-03-02-0831_54f411c9ddf2b36400ab7151.jpg
 
Ah, härligt! Igår gjorde vi premiär med uteritt, fuxflickan och jag, tillsammans med två andra.

Hennes förra ägare hade skrivit "she's very brave and with a good gallop" och det visade hon genom att helt obekymrat ta täten när hon tyckte att de andra gick för långsamt, haha. Knallade på som ingenting, tyckte däremot att dräneringsrören i dikena var lite skumma, men när hon väl förstått att det inte hoppade ut några troll ur dom gick det bra ändå. Och bästa sortens reaktion, fnorkar och visar tat hon har uppmärksammat oegentligheterna, men går att övertyga. Dock lägger hon gärna i backen, men det får vi väl jobba på.

Dessutom fick vi ta ett av de lite sämre ländtäckena, vilket innebar att vi hade en stålmannencape som fladdrade i vinden och halkade på sniskan, men hon galopperade bara på i samma tempo, även när jag vänder mig om i sadeln och börjar dra i den, haha.

Tyvärr hade vi inte vädret med oss riktigt, men det var kul ändå - de andra var lite avundsjuka på min rumpvärmare, men som jag sa - jag är rustad för överlevnad ;)

2015-03-02-0831_54f411c9ddf2b36400ab7151.jpg

Kul med coola hästar och att du har fått kontakt med förra ägaren :) Mysigt att rida ut, även om det ser lite regnruskigt ut :p
 
Själv börjar jag bli lite osäker på min ridskola igen. Jag tycker att det är för lite undervisning och feedback från instruktörerna, vi är få på lektionerna och betalar väldigt mycket så lite mer tycker jag att de kan jobba. Det har gått framåt sedan jag började här, men det beror mycket på att jag är ambitiös och jobbar hårt för att bli bättre. Ska fundera lite mer på vad jag vill och sedan ta ett snack med ägaren och se vad som går att göra. Annars kommer jag nog söka mig någon annanstans som är mer träningsinriktad eller försöka hitta en trevlig medryttarhäst istället.
 
Igår var det hoppning! Han kändes lite trött i framridningen men det gick över när bommar och hinder ställdes upp och det kändes verkligen att han ville. Trava över tre bommar på två av hörnlinjerna för att sedan komma i trav på ett hinder på stora mittvolten. Lite klurigt när han lägger sig mot inner i vänstern men i höger kändes det mycket bättre. På travbommarna blir det svårt för honom att räcka till när han blir lite för mycket "uppåt" Travbommarna blev sedan två galoppbommar med ett hinder i mitten. Eftersom vi alla höll igång samtidigt blev han lite taggad o tyckte att det va så kul! I svängarna mot galoppbommarna blev det en så häftig galopp när han var tvungen att bromsa upp men ändå hade det här supertrevliga suget mot hinderena.

Jag är supernöjd!
 
Kom till ridskolan idag med huvudet fullt med precis allt annat än ridning. Kändes därför rätt skönt när det visade sig att vi skulle ha sitsträning med gruppen som rider parallellt med oss. Vi fick turas om att longera varandra i skritt och trav ch försöka hjälpa varandra med ev. skavanker medan ridläraren gick runt och gav kortare instruktioner till alla.

Jag skulle gärna haft fler sådana här tillfällen men med en lite jämnare partner. Gruppen som rider parallellt har bara ridit i drygt två år medan jag är förhållandevis grön i min grupp med åtta år i sadeln. Detta plus att jag tillbringat en hel sommar med att ge just sitslektioner till nybörjare gör att jag har en hel arsenal att gräva ur, medan min partner har fullt upp med att lära sig longera :crazy:

De få minutrarna med ridläraren gick dock bra. Jag har en bra grundsits, rakt och stadigt, men behöver vrida om benen så att jag får tårna att peka framåt istället för utåt. Måste även få tillbaka underskänkeln en aning för att bättre kunna hålla om hästen.

Sammanfattningsvis så är det alltid kul att få beröm men att det vore trevligt med lite mer utmaning.
 
Kom till ridskolan idag med huvudet fullt med precis allt annat än ridning. Kändes därför rätt skönt när det visade sig att vi skulle ha sitsträning med gruppen som rider parallellt med oss. Vi fick turas om att longera varandra i skritt och trav ch försöka hjälpa varandra med ev. skavanker medan ridläraren gick runt och gav kortare instruktioner till alla.

Jag skulle gärna haft fler sådana här tillfällen men med en lite jämnare partner. Gruppen som rider parallellt har bara ridit i drygt två år medan jag är förhållandevis grön i min grupp med åtta år i sadeln. Detta plus att jag tillbringat en hel sommar med att ge just sitslektioner till nybörjare gör att jag har en hel arsenal att gräva ur, medan min partner har fullt upp med att lära sig longera :crazy:

De få minutrarna med ridläraren gick dock bra. Jag har en bra grundsits, rakt och stadigt, men behöver vrida om benen så att jag får tårna att peka framåt istället för utåt. Måste även få tillbaka underskänkeln en aning för att bättre kunna hålla om hästen.

Sammanfattningsvis så är det alltid kul att få beröm men att det vore trevligt med lite mer utmaning.

Intressant lektion, jag skulle behöva något liknande tror jag! Men jag vet inte om jag skulle vilja få instruktioner från någon som inte antingen är instruktör eller som jag tycker är duktig och vettig. Är ni väldigt få eller har ni mycket plats? Känns meckigt med utrymme annars med flera stycken som longerar samtidigt :)
 
Intressant lektion, jag skulle behöva något liknande tror jag! Men jag vet inte om jag skulle vilja få instruktioner från någon som inte antingen är instruktör eller som jag tycker är duktig och vettig. Är ni väldigt få eller har ni mycket plats? Känns meckigt med utrymme annars med flera stycken som longerar samtidigt :)

Vi är åtta personer i varje grupp men jag tror inte att alla var där i tisdags. Jag blev också betänksam kring hur alla skulle få plats men det gick fint. Ridhuset är 80 meter långt och stod man lite i sicksack så var det riktigt gott om plats.

Det är första gången jag fått chansen att bli longerad och det känns verkligen som något man borde göra oftare. Med en kunnig instruktör dvs.
 
Idag har jag ridit igen och för en av de instruktörer jag tycker bäst om, han rider själv Prix St George och är väldigt engagerad, och på den lilla valacken jag ridit en del sista tiden. Vi började med att jobba med halvhalter, vilket faktiskt gick väldigt bra till skillnad från när jag försöker göra dem på egen hand och sedan skänkelvikningar längs båge på långsidan. För er intresserade kan jag säga att båge på långsidan heter shallow loop här, det är än så länge det mest otippade namnet jag har stött på, jag hade gissat på att det betydde typ volt tillbaka eller nått, haha :p Skänkelvikningarna gick rätt bra, hästen blev lite överböjd ibland, men jag hade full sjå på att han skulle lyssna på sidförande hjälper så jag lät det vara. Jag brukar ha problemet att jag låter hästarna skjuta ut bogen och dra iväg istället för att korsa benen under sig men tycker att jag fixade den delen bra iaf. Instruktören tyckte att jag red hästen bra och att jag fick fin bjudning i honom, han är rätt bekväm av sig men lyssnar fint så länge man är konsekvent (hästen alltså, inte instruktören :p).
 
Vi är åtta personer i varje grupp men jag tror inte att alla var där i tisdags. Jag blev också betänksam kring hur alla skulle få plats men det gick fint. Ridhuset är 80 meter långt och stod man lite i sicksack så var det riktigt gott om plats.

Det är första gången jag fått chansen att bli longerad och det känns verkligen som något man borde göra oftare. Med en kunnig instruktör dvs.

Ah okej, 80 meter är ju lyx, då förstår jag att ni fick plats :)
 
Oj oj, vilket pass igår... skadekvot: en ryttare med fraktur och ledbandsskada och en med avramling och blått smalben.

Hon som skadade sig "på riktigt" åkte inte ens av, osäkert hur hon skadade sig - antingen genom slag mot knät av sarg, hinder eller bara mekanisk vridning. Otrevligt hur som! Och sedan en "vanlig" avramling på det också, väldigt odramatiskt.

Utöver incidenterna blev det lite sitsträning även för oss, i sitsen över hinder. Inte vad vi skulle gjort men ibland får man planera om. Jag fick också sluta upp med att rädda situationen och låta henne kasta sig mot hindret några gånger och ge full eftergift och låta henne riva för att hon själv ska backa av och räta upp sig. Sitsen är annars bra, enda som jag egentligen fick är att inte plana ut för mycket med foten. Jag håller alltså inte hälen nedtrampad hela tiden alltid, utan planar ut och har dom som om jag står rakt upp och ner.

Jag tar just det med en nypa salt, är ju lite olika läror om huruvida hälen ska vara ner/tårna upp eller om man ska ha en mer horisontell fot och jag vill tro att jag använder mig av en ändamålsenlig position, haha.
 
Nu har jag fått rida min medryttarhäst, som jag annars bara rider ut med, på lektionen! Han är ju en välutbildad gammal farbror, men inte ska man tro att man kan åka snålskjuts för det. Han är svår! I alla fall för mig som inte fått chansen att hitta alla knapparna. Han har ett sätt att dra upp huvudet och bli skithård i munnen, och det körde han på mig och tyvärr fungerade det i nästan halva lektionen. Jag visste inte riktigt hur jag skulle parera det. Men sedan visade ridläraren mig att jag måste vara hård och inte låta honom gå där uppe. Det hon visade mig tyckte jag var att såga ned hästen, vilket jag alltid hört är helt fel. Men jag litar ändå på henne, hon är kunnig och välmeriterad dressyrryttare. Kanske behövs lite sågning för att han inte ska låsa sig där uppe, för att sedan komma till mer ridning?
Till slut gick det bättre, när jag hade fått hjälp, och jag kunde avsluta lektionen med en positiv känsla. Nu vet jag inte om jag kommer få ha honom på lektion igen, men det är kul då han är en utmaning!
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 899
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 282
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 133
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp