Ridskoleryttare 2015

Och, varför uppmuntrar ridlärarna eleverna till att rida med sporrar på lektionshästarna?

Hellre sporrar och hästen lyssnar, än att sitta och gnata med skänkeln så att hästen blir hjälpdöv. Självklart måste man ha så pass balans och kroppskontroll att man inte använder sporren ofrivilligt, men har man det så tycker jag sporren än en bra hjälp för att kunna rida med finare hjälper. Jag upplever inte att hästen blir hjälpdöv av det.
 
Så var helgens hoppkurs över. Igår så jobbade vi mest med markarbete, bommar och två typer av serier att bara rulla igenom.

Idag körde vi lite mer bana och därtill en trekombination med bara oxrar, det var skoj! Sista vändan körde vi den med stegring, så lägre inhopp och högre mitt och ut (~95-105-115). Min dam var klockren idag och känner att vi nu är riktigt taggade inför nästa helgs lilla utflykt. Ska dessutom få överfört klippen från filmandet, blir kul att ha och nyttigt att se tillbaka på.
 
Vi har teori en gång per termin på alla lektioner, teorin är gemensam för alla grupper och brukar ofta vara en clinic, ibland en föreläsning men oftast en eller två clinics som ridskolan ordnar själva. Det har varit en massa olika teman under åren, oftast är det en blandning av ridskolehästar och andra hästar som är med. Rider man på ridskolan är det fritt fram att komma, de brukar vara rätt välbesökta. Genom att samla ihop alla gruppers teori och göra en clinic, så kan man göra något mer genomarbetat, så det är mycket högre kvalitet nu än förut när varje grupp hade teori för sig.

Ja men det låter som ett bra upplägg! Min ridskola har börjat med det, att ha en clinic, men tyvärr blev denna inte alls genomarbetad. Men okej, jag får ha överseende, ridskolan är ju under uppbyggnad. Var nyfiken på hur ofta andra har teori, jag tycker tre gånger per termin är mycket. Men hade det varit föreläsningar gjorda av kunniga människor hade det varit roligt! Kul att höra hur det ser ut på andra håll.
 
Gårdagens dressyrträning bjöd på både ny vikarie och nytt beteende. Under uppvärmningen så började fuxflickan hänga och slänga och ta tungan över bettet? Konstigt, det har hon aldrig gjort förut. Sen slutade hon och gjorde inget mer under hela passet. Skumt.

I övrigt så var det återigen dessa skänkelvikningar men också galoppfattningar på raka spår. Vi gör lite same same just nu (eller jämt) känner jag. Saknar lite dressyrpassen på min gamla klubb, hände lite mer där :)
 
Filmsnutt från gårdagens hoppning:


Jättefint, lugnt och välbalanserat!

Roligt att se hur hoppträningen ser ut på andra ridskolor, min ridlärare är väldigt förtjust i tekniskt knep och knåp, så våra träningar ser rätt annorlunda ut, inser jag nu - mycket mer knepiga vägar och tätt mellan hindren, å andra sidan hoppar vi i princip aldrig sådär högt, utan oftast är det en hel del bommar och bockar involverade, och så hoppning ur svängar och böjda spår. Fördelen med så som ni hoppar, kan jag tänka mig, är att det kanske blir mer fokus på rytmen, att man liksom stadigt galopperar igenom banan.
 
Jättefint, lugnt och välbalanserat!

Roligt att se hur hoppträningen ser ut på andra ridskolor, min ridlärare är väldigt förtjust i tekniskt knep och knåp, så våra träningar ser rätt annorlunda ut, inser jag nu - mycket mer knepiga vägar och tätt mellan hindren, å andra sidan hoppar vi i princip aldrig sådär högt, utan oftast är det en hel del bommar och bockar involverade, och så hoppning ur svängar och böjda spår. Fördelen med så som ni hoppar, kan jag tänka mig, är att det kanske blir mer fokus på rytmen, att man liksom stadigt galopperar igenom banan.

Tack!

Det är lika kul med knep och knåp-träning som rulla på-träning :)

Våra träningar blandas rätt friskt mellan att rulla runt och finna rytm, teknikövningar på både markarbetsnivå och lite högre, ren sitsträning, inverkansridning och fokus på omhoppningar. 8/10 gånger har vi vattenmattor/grindar/dukar/ankor etc bland hindren. Hoppar både högt och lågt och det mesta planeras utifrån säsong och tävlingsplanering (och häststatus såklart!). Ibland, eller rätt ofta, kör vi allt på samma träning. Vi lyckas ofta binda ihop många moment i och med att vi max är 6 stycken i gruppen och vi har 1,5 h till häst till förfogande. Vi bygger alltså inte fram eller bort under lektionstiden.

Klippet var från en av våra helgkurser, 3 ggr/år har vi lite extra ridning och denna gången hade vi en gästtränare på besök!
 
Idag har jag ridit lektion igen, hästen jag red var den första jag red här och har inte ridit sedan dess, ett piggt och positivt skäcksto. Idag red vi mest självständigt arbete i trav och jag kände mig betydligt mindre stressad över de andra ekipagen jämfört med förra veckan. Det passade bra för dagen, hästen var rätt spänd till en början så det kändes skönt att kunna rida som jag ville för att få henne att slappna av lite. Gjorde inget märkvärdigt, växlade mellan raka och böjda spår och bytte varv ofta och hade fokus på att få henne mer på hjälperna och slappna av. I första galoppen märkte jag att jag har ridit hästar med lite mindre motor ett tag nu, satte alldeles för mycket tryck i fattningen och det blev en spänd och springig galopp. Instruktören var på mig mest om min ländrygg som hon tycker är för spänd, svårt ställe att slappna av på tycker jag, men hon blev nöjd efter ett tag så tydligen lyckades jag på något sätt. Annars var hon väldigt nöjd med hur jag red.

Har ni några tankar om varför man spänner ländryggen och/eller hur man kan jobba bort det?
 
Förra lektionen var det vår tur att ha teori! Var la inte så mycket till teori, vi lärde oss lite om olika westernsadlar, och dess delar. Men mest putsade vi :P Vi är bara 4 i gruppen och alla är väldigt trevliga, så vi hade iaf roligt inne i sadelkammarn!

I helgen red jag för tränare där man får låna hennes hästar, det var jag och en annan. Gick sådär, det var första gången jag red denna häst, och är mer van vid hur hästarna på ridskolan rids. Men jag har bara ridit 3 gånger på detta stället, så det kommer väl!
Vi tränade på jogg med bra stopp, bakdelsvändningar, trava över bommar, lite galopp på volt mest för att känna på denna hästen, och så skritta över bro. Trivs väldigt bra med tränaren, hon är lugn och trevlig, och noggrann! Men skrattar mycket med en när det blir lite sisådär :D
Fick göra bakdelsvändning ett steg i taget, för att jag verkligen skulle känna hur hästen rör sina ben.. Kände inte så mycket, men det kommer väl det med! :P Sen skulle jag också hålla koll på hur hästen stog med benen, (helst utan att titta, men det gick inte än :D) för att avgöra åt vilket håll den lättast kan vända åt. Det var också nytt för mig :)

Tanken är att jag ska rida där varannan vecka, och på ridskolan varje, så jag kommer in i westernridningen liite snabbare :)

Och den andra deltagaren berättade om ett kallblodstravarsto han har hemma, som han inte riktigt har tid med (om jag förstod det hela rätt), så nästa vecka ska jag åka ut och hälsa på, och om vi trivs ihop kan jag kanske bli medryttare på henne, ska bli roligt!
 
Jag var lite smått lyrisk efter dagens lektion, det gick så himla bra! Red samma häst som jag red på tävlingen för ett par veckor sedan och kände mig ärligt talat inte särskilt motiverad alls till att rida en häst som går med handbromsen i en hel timme. Men tog mig i kragen och tänkte att det blir inte bättre än vad jag gör det så satt upp och var från steg ett noga med att hon gick fram och var superkonsekvent med allt. Instruktören hårddrillade sitsen idag, och gud vad jag fick jobba på att hålla underskänklarna still, inte för att de brukar röra sig så mycket men hon var inte nöjd förrän de var helt stilla. Fick även kämpa vidare med min ländrygg som är stel och så svankar jag lite för mycket, men det gör jag alltid och jobbar med att få bort.

Vi började lektionen med att rida serpentiner och gick sedan vidare till bågar längs långsidan. Gick över till galopparbete på volt, börjar i vänster varv, fina fattningar och jag behövde i princip bara tänka galopp så fattade hon och här någonstans börjar jag bli förvånad över hur fin hästen börjar kännas. Övningen var sedan att hitta en bra sits och vi fick luta oss överdrivet bakåt och sedan tillbaka för att hitta var det känns bra. Jag har alltid suttit väldigt bra i galoppen (innan jag kom hit och det började gå troll i mina galopper) så pass att folk då och då kom fram till mig efter lektionen och berömde min sits och ridning, nu för tiden har jag svårt att sitta djupt utan det blir alltid en del glapp. Med den här övningen kom jag ner ordentligt med sittbenen i sadeln, och jag tror att det är min svank som ställer till det lite och gör att bäckenet hamnar i lite galen vinkel. Skrittpaus och sedan var det dags för höger galopp, och det gick inte alls. Hon fattade fortfarande fint men sköt sedan över mig så mycket på fel sida att jag inte kunde rida, varje gång jag försökte flytta över till högersidan bröt hon av till trav. Fattningarna fortsatte att gå bra men att galoppera funkade inte alls. Tanken var att vi skulle öka och minska voltens storlek i galopp och jag försökte rida övningen, men det var svårt när jag satt så galet och behövde hjälpa till så mycket med att hålla galoppen.

Vi red övningen halva gruppen i taget och när de andra red högergaloppen jobbade jag självständigt med sitsen i nedsittning i trav och övergångar mellan trav och skritt på den andra volten. Lilla hästen är jätteduktig, svarar omedelbart på hjälperna och har till och med lite bjudning, och jag kände mig också duktig när jag lyckades hålla ihop hästen i övergångarna både upp och ner, vilket jag kan slarva en del med annars. Vi avslutade lektionen med lite blandat framdelsvändningar och trav-halt övergångar och hästen har nu en riktigt trevlig form och är lösgjord och fin. Instruktören var mycket nöjd och jag kunde knappt tro att det var samma häst som sist, och jag är faktiskt lite stolt över jobbet jag gjorde.
 
Det är så roligt när det går så bra! Det kan man leva på i flera dar : D @GoLightly

Min lektion gick också bra! Vi red mycket självständigt, tränade på enhandsfattning och styra, det var nästan lättare utan några tyglar, som på förra lektionen, för då fick man verkligen använda sin sits och skänklar, nu när jag hade tyglar igen försökte jag använda dom för mycket istället när jag inte fick till det ordentligt med ben och sits, och då blev det lite sämre. Tror jag :P Är så mycket nytt detta med western!

Fick iaf rida en av favoriterna som jag haft nästan varje lektion på sista tiden. Och fick beröm för att vi fick till en bra jog, det var tydligen inte alla som kunde det med honom, han vill gärna springa lite fort :) Ridläraren sa att jag var mjuk i handen och gav snabb eftergift när han sänkte tempot, och att just denna hästen känner det så väl och tycker om det (såklart). Dom andra hästarna kanske är lite mer förlåtande då, antar jag. Så det var kul att höra!
Fick också beröm för att jag inte började bromsa en massa med tyglarna när han blev för snabb i galoppen, utan höll mig lugn och sådäringa. Fast jag känner mig väldigt trygg på denna hästen, på vissa kan jag bli lite spänd i galoppen, jag får för mig att vi ska snubbla eller... välta i svängar haha :o
 
@GoLightly - ja, först har vi lektionsmästerskap i April (stil+tid), sedan åker vi på en terränghoppning med optimaltid i maj, samt en vanlig lokal och sedan har vi en lokal på utebana i juni som avslut. Flyter allting på med starterna på 100 så ska vi förhoppningsvis kunna starta någon 110 i höst :)
 
Det var ett tag sedan jag skrev i tråden tror jag! Nuförtiden kan ni kalla mig "hon-som-aldrig-blir-uppskriven-på-hästlistorna". Trots att jag meddelat att jag vill ha ridskolehäst fastän jag ridit privathäst två gånger, och fått bekräftelse på att det är förstått, står det ändå ett "?" efter mitt namn. Bra jobbat. Jag fick rida i alla fall, en annan var borta, så jag tog hennes häst.
Det gick väl rätt så bra, vi tränade skänkelvikningar i skritt och trav, vilket fungerade bra. Galoppen var det värre med, där blev jag riktigt irriterad. Jag vet inte riktigt om hästen inte klarar av att hålla galoppen, eller bara är lite lat. Men överlag var jag rätt nöjd.

Förra gången red jag min medryttarhäst igen på lektionen, det gick mycket bättre och var till och med riktigt roligt! En välutbildad häst som kräver ridning, där lär man sig mycket! Vi tränade enkla galoppombyten tror jag ridläraren kallade det, alltså några steg skritt mellan galopperna. Vi red serpentiner och bytte galopp i varje båge, med skrittövergång emellan. Det blev lite konstigt för oss ibland, min häst ville gärna sätta bytena direkt, så det blev lite stötigt när han förberedde sig för ett byte som blev skrittövergång.

Nu blir jag borta från tråden och ridningen i tre veckor, ska ut och resa!
 
Det är så roligt när det går så bra! Det kan man leva på i flera dar : D @GoLightly

Min lektion gick också bra! Vi red mycket självständigt, tränade på enhandsfattning och styra, det var nästan lättare utan några tyglar, som på förra lektionen, för då fick man verkligen använda sin sits och skänklar, nu när jag hade tyglar igen försökte jag använda dom för mycket istället när jag inte fick till det ordentligt med ben och sits, och då blev det lite sämre. Tror jag :P Är så mycket nytt detta med western!

Fick iaf rida en av favoriterna som jag haft nästan varje lektion på sista tiden. Och fick beröm för att vi fick till en bra jog, det var tydligen inte alla som kunde det med honom, han vill gärna springa lite fort :) Ridläraren sa att jag var mjuk i handen och gav snabb eftergift när han sänkte tempot, och att just denna hästen känner det så väl och tycker om det (såklart). Dom andra hästarna kanske är lite mer förlåtande då, antar jag. Så det var kul att höra!
Fick också beröm för att jag inte började bromsa en massa med tyglarna när han blev för snabb i galoppen, utan höll mig lugn och sådäringa. Fast jag känner mig väldigt trygg på denna hästen, på vissa kan jag bli lite spänd i galoppen, jag får för mig att vi ska snubbla eller... välta i svängar haha :o

Kul att läsa om lektioner på en westernridskola :) Vad tycker du är de största skillnaderna mot att rida engelskt? Jag har verkligen noll erfarenhet av western, men sadlarna ser sköna ut iaf :p
 
@GoLightly - ja, först har vi lektionsmästerskap i April (stil+tid), sedan åker vi på en terränghoppning med optimaltid i maj, samt en vanlig lokal och sedan har vi en lokal på utebana i juni som avslut. Flyter allting på med starterna på 100 så ska vi förhoppningsvis kunna starta någon 110 i höst :)

Kul med terräng! Även om jag tycker att hoppning är läskigt numera så tycker jag terräng verkar så himla roligt, fast hoppa stockar över vägen brukar iofs gå bra...
 
Kul med terräng! Även om jag tycker att hoppning är läskigt numera så tycker jag terräng verkar så himla roligt, fast hoppa stockar över vägen brukar iofs gå bra...

Denna terränghoppningen är dock helt vanliga bomhinder med naturkaraktär uppställda på en äng. Det gick faktiskt under vanliga hopp-TR tidigare men ser nu att det inte står med längre så nu vet jag inte vad det räknas till :confused:

Startfälttävlan hade kanske varit en grej för dig att testa då? Men hur var det, var det i England du var? Så fall är ju huntingklasserna lite kul om den temporära sinnesförvirringen fortsätter ;)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 603
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp