Ridskoleryttare 2015

Denna terränghoppningen är dock helt vanliga bomhinder med naturkaraktär uppställda på en äng. Det gick faktiskt under vanliga hopp-TR tidigare men ser nu att det inte står med längre så nu vet jag inte vad det räknas till :confused:

Startfälttävlan hade kanske varit en grej för dig att testa då? Men hur var det, var det i England du var? Så fall är ju huntingklasserna lite kul om den temporära sinnesförvirringen fortsätter ;)

Hoppa hinder på äng låter hur som helst roligare än att hoppa hinder i ridhus/på bana :)

Haha, vi får väl se :p Ja precis, bor i England men vet att ett par från ridskolan åker ut någonstans och hoppar lite terräng så kan ju fråga vart de brukar åka om jag skulle träffa på dem. Tyvärr har jag inte bil så blir ju lite svårare att ta sig någonstans om jag inte hittar någon annan som också är sugen. Några klasser lär det hur som helst inte bli, dels pga av orutin och dels pga ingen häst.
 
Kul att läsa om lektioner på en westernridskola :) Vad tycker du är de största skillnaderna mot att rida engelskt? Jag har verkligen noll erfarenhet av western, men sadlarna ser sköna ut iaf :p

Hmm som nybörjare tror jag det är att göra halt :D vi ska slänga fram benen och säga "Whoa!", och sitta som att vi får ett slag i magen typ, om hästen inte lyssnar på det direkt får vi använda tyglarna, men dom ska användas uppåt och inte bakåt.


Ridskolan är både engelsk och western, det är nog bara 3 westerngrupper i veckan, som jag fattat det som iaf, men det är skönt för då kan vi inte vara så många i gruppen, alla hästar i stallet är inte westernridna :D

Sen är det väl att man rider mycket mer med sist och skänklar än tyglar, iaf om jag jämför med min förra ridskola :p men där kunde jag ha träningsvärk i armarna efter en lektion där ridläraren tyckte att jag äntligen hade tillräcklig kontakt med hästens mun så...

Ja, sadlarna är stabila och sköna, men trodde dom skulle vara ännu skönare faktiskt! Vissa är väldigt hårda :p
 
Missat två senaste lektionerna på grund av jobbet, men nu är jag ledig så pass att jag kan vara med åtminstone tre veckor framöver. Och om ungefär två är det dags för min andra dressyrtävling nånsin.
Jag och en kompis kom överens om att testa en klubbdressyr för kul, så nu är det alltså dags för mig och Prinsessan att göra ett tappert försök.
 
Här har vi en till ridskoleryttare, som har egen häst men han är 24 bast iår så det promenadrids mest bara.
Är dock inte riktigt nöjd med ridskolan jag går på nu, är trevlig stämning m.m.
Men lite för dåligt utbildade hästar och jag känner att jag sitter mest och utbildar hästarna än dom mig..
Är ju även tävlingssugen..

Så om det är någon som kan tipsa mig om en bra ridskola med bra tävlingsmöjligheter i skåne så är jag tacksam! ;)
 
Ännu ett pass med skänkelvikningar och galopp på båge.... :banghead:

Måste ta upp det här, det är inte särskilt roligt att göra samma sak på varje lektion varenda vecka ut och in. Har gått igenom anteckningarna och det är ungefär en handfull med träningar sedan augusti som INTE innehållit skänkelvikningar. Jag är van vid lite mer omväxling och övningar på träning.
 
ÄNTLIGEN!
Efter flera veckors frånvaro var jag äntligen tillbaka på Prinsessans rygg. Utrustad med hackamore och hennes vanliga sadel var det dags för cavalettilektion.
För skojs skull var teamt för kvällen lydnad. Och Prinsessan och lydnad brukar ju inte gå riktigt hand i hand om man säger så. "Håll i hatten och styr" är väl mer våran melodi.

Vi fick börja med att vända rätt upp i trav, hoppa en 5 ½:an och sen skulle vi göra halt mellan två koner.
Ja, vi kan ju säga som så att det blev inte nån halt mellan några koner vid något tillfälle, men väl med flera centimeter till godo innan väggen.
Det gick över förväntan varje gång, så jag är mycket nöjd med våran insats, även om vi missade konerna med ett par meter eller så.

Nästa övning var att komma in på 5 ½:an, sakta av till trav mellan konerna och lägga en volt ut till vänster i trav, över en bom, till konerna på mitten, volt till höger över en bom, till konerna och där halt. Nu red vi ju "bara" i trav, så nu fick vi till halten på rätt ställe varje gång.

Sista övningen var precis samma som ovan fast i galopp med enkelt byte vid konerna. Även detta gick över förväntan, lite snävt att vända första gången, men bara Piloten kom ihåg att samla ihop hela hästen och ta med sig ytterbogen så då fungerade volterna riktigt bra.
Halten hamnade lite väl nära väggen kanske, men vi fick ju galoppera och då är ju halter fullkomligt onödigt och så vidare.

Fina Prinsessan!
 
Efter en missad ridlektion och en bortprioriterad teorilektion var jag tillbaka på fuxkillen igen. "Dig har man inte sett på länge" var ridlärarens kommentar när jag kom in i ridhuset. Kan tyckas som en banal grej att bli glad för men ibland är det precis den där lilla bekräftelsen i rätt läge som behövs :)

Dagens lektionsupplägg passade mig och fuxen mycket bättre än senast: voltarbete med fokus på övergångar och halvhalter i alla gångarter. Vi hittade en riktigt trevlig kommunikation där jag inte behövde göra så mycket mer än att andas hjälperna för att få respons :up: Jag hade nog önskat lite mer go framåt men ridläraren var nöjd.

Jag lyckade även hitta magstödet i traven och kunde ta med mig den känslan i galoppen. Jag blev stabilare, hästen gladare och vi kom till bättre arbete. Nu ska vi bara göra samma sak i skritten där jag fortfarande vaggar runt som en zumbadansande anka i ett försök att driva... :cautious:
 
Vi red ut nu senast eftersom hästarna hade gått mycket lektioner sista tiden och jag red en av de hästarna jag gillar allra mest här. Hon har en massa energi som hon inte riktigt vet vad hon ska göra av men hur snäll som helst och väldigt välriden. Vi njöt av att det har torkat upp så mycket i markerna med en massa härliga galopper och alla hästarna skötte sig fint. Vi var dock alla rätt nära på att åka av när några som var ute med sina hundar fick för sig att kasta en boll precis när vi red förbi och alla hästarna kastade sig ner i diket.

Det som slår mig när jag rider ut här är att hästarna verkar sakna den där extra växeln i galoppen (alltså från canter till gallop, kommer inte ihåg hur man brukar säga på svenska :o), eller så är de bara lugna och väluppfostrade. Minns från förr att jag alltid fick hålla igen lite på hästarna jag red då för det kändes som att det alltid fanns en extra växel oavsett hur snabbt jag red, men på hästarna här är det bara att rida på. Vi måste hålla oss till canter eftersom det är ett område där det rör sig mycket människor och lösa hundar, även om vi brukar ösa på lite mer i de bra backarna :p
 
@GoLightly - trevligt och spännande på samma gång ;)

---

Vi var också på uteritt i helgen! Hade lite stalltjänst och då fick vi rida som tack. Tog en lång härlig tur och galopperade på banvallen längs älven, så mysigt! Och roliga var att vi satte dom i ett tempo som de sedan höll - självmant! Undrade precis som du var den där extra automatväxeln var ;)

img_0642_552012862a6b22bc37755a88.jpg
 
Ooaah! Beslutsångest. Lektionsmästerskap om två veckor och vet inte vad jag ska hoppa. Eller ja, 90+100 är tanken men frågan är vad som ska vara tävlingsstarten. Funderar faktiskt på 90-klassen, eftersom vi tävlar alla mot andra och ponnyerna är ruggigt snabba. Kan ju tjäna någon liten sekund på 90 jämfört med 100. Ja om det blir omhoppning vill säga.

Grundomgången får man stilpoäng i och sedan på tid i omhoppningen och så slås poängen ihop till slutresultat.

Hm.... tough call! :D Men lutar nästan åt det, så jag vågar rida på "som satan" bara för skojs skull när det ändå är på hemmaplan och möjligheten att göra det på lägre höjd för att känna på.
 
Lektionen idag gick i samma tema som förra veckan med voltarbete, övergångar och halvhalter. Huvudfokus låg på övergångar mellan skritt och galopp. Vi hade fyra koner utplacerade med jämna mellanrum på volterna, vid varannan kon skulle det vara skritt och vid varannan galopp. Det blev alltså en fjärdedels volt i varje gångart innan övergång uppåt eller neråt. "Trav är bannlyst! Inte för att jag tänkte skjuta någon som travar men ni fattar poängen" var instruktionerna och nej, tydligare än så är det svårt att vara :p

Fuxgrabben är rätt kort i sitt steg och vi skulle behövt få sträcka ut på lite raksträckor i galoppen för att riktigt komma igång. Jag fick inte riktigt det där suget framåt och responsen på skänkeln som jag hade förra veckan. Vi fick ingen riktigt kvalitet i de korta galoppsnuttarna och fattningarna blev lite sådär. Dock så fick jag loss honom på ett helt annat sätt idag och han kändes jättemjuk och fin när vi travade av. Skulle gärna haft honom en vända till bara för att få möjlighet att få ihop hela paketet under en lektion, både framåt och loss.

Det var sista gången på fuxgrabben idag och ridläraren var jättenöjd med formen. Jag måste bara våga gå på honom mer och tidigare för att hitta den där elektriciteten i hjälperna ordentligt.
 
Igår var det lektion igen. Gick helt ok, ville återigen styra för mycket med tyglar och för lite med sits och skänklar, det är svårt det där! Jag fick byta varv en massa på volten, sen lossnade det lite. Har noll koll på höger och vänster, men tror det var svårare åt.. höger :P Kom ridläraren fram till åt mig :D
Vi tränade också på att sakta av från trav till skritt med bara sits och skänklar, och halt likadant fast med rösten också. Svårt det med.

Jag blir lätt stressad när jag inte får till det direkt, på förra ridskolan hade vi inte så mycket tid eller plats till att verkligen öva in något som gick dåligt. Vi kunde ibland vara 10 st i gruppen, och några i gruppen blev irriterade när man gjorde fel och det tog tid, att själv lägga in en volt eller rida förbi fanns liksom inte... Och var dom väl tvugna blev det suckar om att man förstörde deras flow. Blä. Tyvärr hastade jag mig bara igenom då, och det sitter väl kvar.
Men här får det ta den tid det tar, och vår ridlärare är nogrann med att vi inte ska stressa upp oss. Jättebra för mig!

Sen slängde jag ur mig att jag hade velat tävla pleasure nån gång, tävlingsträning i år då kanske redan, tyckte ridläraren! Blev genast nervös haha :D
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 723
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp