Ridskoleryttare 2016

Araminta

Trådstartare
Nytt år, ny termin och visst tusan ska vi ha en ny tråd också :D

Likt förra tråden så är denna för alla oss som rider på ridskola - oavsett nivå, stil och gren. För att båda nya och gamla ska känna sig välkomna kan vi väl börja med en liten presentationsrunda? Bara något kort om hur länge man ridit, tankar inför terminen/året som kommer etc. Därefter är det bara att köra på med anekdoter och tankar kring era senaste ridskoleäventyr.

Ser fram emot att få läsa om allas roliga lektioner! :bump:
 
Hoppar in i tråden, tappade nog bort den gamla någonstans, men nytt år ny chans. ;)

Jag har tappat räkningen på hur många år jag ridit på den ridskolan jag rider på nu. Tror jag ridit där sen hösten 2011. Innan dess hade jag uppehåll från ridningen i 5år, och innan dess hade jag en halvfoderhäst i 2år och innan dess red jag på ridskola i minst 5år.

Redan förra terminen så trappade jag ner på ridskoleridningen och red bara varannan vecka, då jag har en egen häst och ville lägga lite pengar på privatlektioner.
Nu till denna terminen fick jag även lägga ner hopplektionerna jag hade varannan torsdag, då de skiftade vecka och då kan jag inte längre, eftersom jag slutar jobbet så sent och inte hinner hem innan lektionen börjar.

Så till den här terminen kommer jag bara rida varannan vecka på ridskolan, sen är planen att när våren kommer och jag kan rida min häst till ridskolan, ska jag ha henne på lektionerna.
Jag kommer även ta upp privatlektionerna i vår också och när jag har lasttränat min häst ordentligt ska jag ha med henne till varje lektion är tanken.

Första lektionen för mig blir på måndag som kommer, ska bli lite spännande.
En av anledningarna att jag fortfarande rider på ridskola är att jag tycker det är lite roligt att rida andra hästar än sin egen och det är då jag uppskattar min egen häst desto mer (man blir lite bortskämd med egen häst, hahaha). Samt att jag tycker det är bra att rida lektion för att få lite tips och idéer för bra övningar man kan även rida hemma, lite som en hemläxa.
Sen får vi se vart den här terminen/året för oss. :)
 
Efter att under många år ridit mest i skog och mark på medryttarhästar gör jag denna terminen come back som ridskoleryttare. Jag kommer dessutom nu rida islandshäst! Lite omställning tror jag att det blir, min senaste medryttarhäst var omskolad travare... Första lektionen är på måndag, får se hur det går :)
 
Jag föregår med gott exempel och börjar (Edit: Haha, min novell till inlägg tog visst så lång tid att ni hann före ;) )

Efter sex års uppehåll från allt vad ridning heter tog jag mod till mig och anmälde mig till den lokala ridskolan för cirka 1,5 år sedan. Av en slump hamnade jag i en betydligt bättre grupp än vad jag egentligen önskat men till min stora förvåning så tyckte ridläraren, efter första provlektionen, att jag skulle vara kvar i den gruppen :o Efter att ha slutat helt med ridning pga ett fullständigt sönderskjutet självförtroende var det en välbehövlig knuff. Mina gruppkamrater rider fortfarande flera nivåer över mig men jag gör så gott jag kan och framför allt så har jag roligt på hästryggen igen. Som grädde på moset så blir jag faktiskt en lite, lite, lite bättre ryttare varje lektion :D

Terminens första lektion innebar en ny bekantskap. Ett fuxsto som visade sig vara lika bedårande snäll som hon är söt. Vi värmde upp med skänkelvikningar från hörnen ut mot kvartslinjen och sen tillbaka igen. Därefter gick vi in på volterna och jobbade med att göra raka övergånger skritt-galopp. Detta gjordes genom att minimera antalet skrittsteg innan fattningen. Vi galopperade 3/4 av volten, ner trav ett par steg, ner i skritt tre-fyra steg och sen ny fattning.

Fuxfian gjorde verkligen allt hon kunde för att förstå och utföra det jag bad henne om. Hon är rätt ny på ridskolan och är lite grön och obalanserad fortfarande men helt otroligt snäll på alla sätt och vis. Det vart rätt vingligt här och där, framför allt i galopperna där jag inte helt lyckades hjälpa henne med balansen. Fattningarna blev hur bra som helst men sen orkade vi inte riktigt hålla i energin utan det forsade iväg lite för mycket framåt. Jag blev lite för försiktig och vågade aldrig riktigt ta igenom henne nog för att hon skulle orka bära sig genom galoppvolterna.

Allt som allt en otroligt trevlig bekantskap som jag ser fram emot att rida fler gånger :love:
 
Hej!
Jag red och min familj hade egna hästar när jag var barn. Som vuxen har jag ridit på kompisars hästar och nån turridning väldigt sporadiskt. Men för 2,5 år sedan började jag på ridskola och blev häst tokig igen :love:
Köpte min favorithäst från ridskolan för 1,5 år sen men fortsätter rida lektion på honom en dag i veckan.
Min egen häst är tyvärr skadad just nu, så i går på lektionen fick jag låna annan häst. Herregud vad svårt det var, jag har ju ridit samma häst varje dag i 1,5 år! Hittade inga knappar. Utåtställd på volten blev rakt fram, halvhalter blev slängtrav, någon samling fick jag inte ens till men på slutet gick det lite bättre. Då blev den stackars lånehästen iallafall lite avslappnat låg/ lång eller hur jag ska beskriva det.
Nu har jag insett att jag måste rida fler hästar än min för att lära mig att rida. Ska försöka rida nån av ridskolehästarna någon dag i veckan. Snacka om att jag kände mig som en ännu större nybörjare än vad jag är!!
 
Jag tänker inte riktigt hoppa in i tråden men tänkte på om lite tips!

Jag har ridit en herrans massa år och tävlat upp till LA i dressyr innan och har de senaste åren varit medryttare. Men efter massa bekymmer med det så har jag börjat snegla lite på att börja på ridskola igen.

Vad ska man tänka på när man ska jämföra och välja ridskola? Jag kan välja mellan ganska många olika (bor i karlstad så om någon vet någon bra så hojta gärna!)
Jag tänkte först börja med en privatlektion, bröt svanskotan för snart ett år sedan och behöver kolla först så den pallar att rida. Klarar inte av att sitta för länge på stolar än nämligen:crazy:
 
Jag tänker inte riktigt hoppa in i tråden men tänkte på om lite tips!

Jag har ridit en herrans massa år och tävlat upp till LA i dressyr innan och har de senaste åren varit medryttare. Men efter massa bekymmer med det så har jag börjat snegla lite på att börja på ridskola igen.

Vad ska man tänka på när man ska jämföra och välja ridskola? Jag kan välja mellan ganska många olika (bor i karlstad så om någon vet någon bra så hojta gärna!)
Jag tänkte först börja med en privatlektion, bröt svanskotan för snart ett år sedan och behöver kolla först så den pallar att rida. Klarar inte av att sitta för länge på stolar än nämligen:crazy:
Jag skulle nog i ditt fall gå dels på magkänsla och vilka fördelar de olika ridskolorna har, samt även gott rykte.
För att en ridskola ska bli bra för en själv, måste man själv trivas med såväl hästar, personal och de andra i gruppen. Det är viktigt att man trivs, annars ska man byta ridskola och självklart ska ridlärarna kunna lära ut bra, gärna med god pedagogik. Kan du besöka alternativt provrida på de olika ridskolorna och känna efter själv?
 
Jag tänker inte riktigt hoppa in i tråden men tänkte på om lite tips!

Jag har ridit en herrans massa år och tävlat upp till LA i dressyr innan och har de senaste åren varit medryttare. Men efter massa bekymmer med det så har jag börjat snegla lite på att börja på ridskola igen.

Vad ska man tänka på när man ska jämföra och välja ridskola? Jag kan välja mellan ganska många olika (bor i karlstad så om någon vet någon bra så hojta gärna!)
Jag tänkte först börja med en privatlektion, bröt svanskotan för snart ett år sedan och behöver kolla först så den pallar att rida. Klarar inte av att sitta för länge på stolar än nämligen:crazy:

När jag skulle välja ridskola så kollade jag först upp online vad som fanns på vettigt avstånd, pris osv så att jag kunde sålla bort de som inte skulle funka rent praktiskt för mig och besökte sedan de som gav mig en bra magkänsla. Väl där pratade jag med de som jobbade där och frågade vad de kunde erbjuda mig och pratade sedan lite mer om verksamheten. Jag ville rida någonstans med hyfsat välutbildade hästar, kunniga instruktörer, möjligheter till privatlektioner och uteritt osv och valde sedan det som uppfyllde mina krav och som kändes som ett trevligt ställe att hänga på.
 
Jag började att rida på ridskola när jag var sex år gammal och höll på i ungefär tio år innan jag lade ner ridningen pga att jag inte kände att jag fick ut något av ridskoleridningen just då och inte hittade någon medryttarhäst. Saknade det efter ett par år och red nått år på ridskola och hade en medryttarhäst innan jag slutade igen då jag inte kände att jag hade råd att hålla på när jag pluggade. När jag sedan var klar med studierna och fick ett jobb anmälde jag mig till ridlektioner det första jag gjorde ;) Jag red först en gång i veckan, men den sista tiden innan jag flyttade ifrån Stockholm blev 2-3 gånger.

Nu bor jag i London och rider på en ridskola som ligger väldigt vackert till och där det finns fantastiska ridvägar. Det är en enkel ridskola med en ridbana 10-15 minuter bort men med trevliga hästar och duktiga instruktörer där flera själva ridit på svår nivå. Alla hästarna är privatägda och skiljer mycket i både temperament och hur välridna de är. Det är mycket mer fokus på god grundridning än vad jag är van vid från tidigare ridskolor och det är sällan vi gör några avancerade övningar. I början tyckte jag att det hände lite för lite på lektionerna, men med tanke på hur mycket jag har utvecklats under året här så måste jag säga att det har passat mig bra.

Nu rider jag en gång i veckan vilket känns lite för lite, men då min ridskola inte har någon verksamhet på kvällstid och jag inte vill betala för två lektioner i veckan med helgtaxan funderar jag på om jag antingen ska försöka hitta en annan ridskola där jag kan rida en lektion efter jobbet eller en medryttarhäst.
 
Då var första ridlektionen för terminen avklarad. Ridläraren ringde mig och undrade om jag kunde tänka mig att rida i den gruppen före mig idag, då de endast var 3st och det skulle vara 7st i min grupp.
Jag fick en stor häst, då jag hade efterfrågat det. För jag red en liten häst för ungefär en vecka sedan och då knäckte jag till ryggen såpass att jag troligen fick ryggskott.

Så jag fick hästen, som har en sjumilarygg. Hon är liten, överrörlig och lång. Det stod hoppning på schemat. Jag märkte rätt snabbt att jag inte har någon kondis och att de andra som red i den gruppen inte riktigt är på samma nivå som mig. Fick känslan att de var någonstans efter nybörjarestadiet, men en bit på vägen.
Ridläraren förklarade väldigt basic, förvisso tyckte jag det var bra med en liten uppfriskning själv och när hon frågade vad eftergift, förhållning osv innebar svarade jag endast på förhållningen för att låta de andra i gruppen klura ut vad det är.

Vi värmde upp på fyrkantsspåret och la volter vid A och C, på långsidorna ökade vi tempot och gjorde förhållning innan kortsidan för att få ner tempot.
Sedan stod det fyra hinder på medellinjen, sicksack, så vi kom från C vände snett igenom och hoppade det hindret närmast A, sen la vi en volt vid A, snett igenom och hoppade det hindret som stod bredvid det vi precis hoppat, sen ny volt uppe vid C, snävare snett igenom och hoppa tredje hindret, volt vid A och sen snett igenom och hoppade det sista hindret.

Ridläraren sa att det märktes när jag började bli trött, för då orkade jag inte riktigt rida ihop hästen, men tyckte ändå att jag hade gjort en bra insats. Så jag känner mig nöjd, är helt ur ridform för tillfället men det ska det nog bli ändring på snart. :)
 
Jag red lektion men vi tog det väldigt lugnt eftersom det hade snöat och vi varken hade broddar eller snösulor på hästarna. Hästen jag red hade varit rätt busig när hon hade varit ute tidigare på dagen så instruktören bad mig ta det lite lugnt och försiktigt med henne. Vilket jag gjorde, alldeles för försiktigt, så det hände inte så värst mycket alls och vid ett tillfälle sa till och med instruktören att hon såg ut som en åsna :o. Hästen var lite spänd, men det berodde nog mer på underlaget än på någon busighet. I vilket fall så övade vi att försöka koppla bort händerna och rida mer för skänkel och vikthjälper och slipade på vår sits i både lättridning och nedsittning.
 
Ridit på samma ridskola hela min ridkarriär vilket är typ 14 eller 15 år ^^
Trivs väldigt bra och majoriteten av hästarna är faktiskt roliga och rida :)
 
Efter att under många år ridit mest i skog och mark på medryttarhästar gör jag denna terminen come back som ridskoleryttare. Jag kommer dessutom nu rida islandshäst! Lite omställning tror jag att det blir, min senaste medryttarhäst var omskolad travare... Första lektionen är på måndag, får se hur det går :)

Jag överlevde. Trots jag bara suttit på en häst en gång sen maj, jag har börjat vänja mig vid hästar med lååånga kliv osv. Det var barbackalektion vilket gjorde mig lite nervös innan men det gick som smort! Jag fick beröm för min sits, det gick riktigt bra att tölta och jag kan gå idag. Tror inte jag kan vara annat än nöjd med det :)
 
Ja vi avslutade ju förra terminen på absolut sämsta sätt.

Bestämt var att jag och en vän skulle få köpa Prinsessan och låta henne gå i pension hos oss, lyckan var total!
Två dagar innan kontrakt skall skrivas så bryter hon benet i hagen och tas bort på fläcken.
På kvällen satt jag i regnet och strök henne på rumpan och önskade henne all lycka på de Evigt Gröna Ängarna.

Sista lektionerna på terminen var katastrof. Jag orkade inte rida så åkte mest runt och var allt annat än nöjd. Grinade ögonen ur mig i bilen efter varje lektion och saknade Prinsessan så hjärtat gjorde ont.

Fram till näst sista lektionen innan uppehållet.
Då min fantastiska ridlärare satt upp mig på min förra favorithäst, en liten fuxvalack som inte ser mycket ut för världen. Gudasnäll gentleman som går mer barnlektioner än vuxenlektioner just pga att han är så snäll och lagom.

Jag tror dock att någon var glad att se mig.
Hoppning stod på schemat och denna häst brukar inte mer än lyfta lite extra på fötterna när det vankas hinder.
Jo tjenare.
Jag fick hålla i mig för glatta livet, för här skulle det hoppas och bockas och studsas utan dess like. Tillslut kunde jag inte hålla mig längre och började asgarva. Vi avslutade lektionen på topp, och det var precis vad jag behövde efter en jobbig höst.
Ser fram emot en terminen denna fantastiska herre. Vi kan nog ha mycket roligt tillsammans, igen! :heart
 
Började på ridskola som barn men har bara ridit i ca 7 år sammanlagt, lite från och till och med långa uppehåll mellan gångerna. Nu har jag ridit regelbundet i 4 år, varav western det senaste året! :)

Har hunnit med 3 lektioner detta året, en förra veckan och så två denna.
I tisdags fick jag en liten ponny, gillar henne och brukar inte ha några större problem med att få till en långsam jog med henne, men nu var hon pigg och ville mest pinna på :D
På slutet skulle vi rida typ ett horsemanshipmönster själva, blir så nervös av sånt och kan inte för allt i världen lyckas memorera det ridläraren säger. Men slapp börja så kunde kika på dom andra :)
Skritta rakt upp på medellinjen, jog, galopp, mellan E och B lägga en volt till vänster, fortfarande mitt på medellinjen mellan E och B göra ett stopp, galopp och så en volt till höger, stopp igen mellan E och B och så backa.
Lyckades fokusera och fick till volterna bra! Stoppen var la sådär.

Igår fick jag en annan häst som jag också tycker om, samma som förra veckan, men det gick nog bättre då. Vi tränade mest på finlir, bra övergångar från galopp till skritt och jog, utan att fuska med tyglarna i onödan, i galoppen gick det inte så då fick jag lyfta handen, men till jog brukar det gå bra!
 
Ja vi avslutade ju förra terminen på absolut sämsta sätt.

Bestämt var att jag och en vän skulle få köpa Prinsessan och låta henne gå i pension hos oss, lyckan var total!
Två dagar innan kontrakt skall skrivas så bryter hon benet i hagen och tas bort på fläcken.
På kvällen satt jag i regnet och strök henne på rumpan och önskade henne all lycka på de Evigt Gröna Ängarna.

Sista lektionerna på terminen var katastrof. Jag orkade inte rida så åkte mest runt och var allt annat än nöjd. Grinade ögonen ur mig i bilen efter varje lektion och saknade Prinsessan så hjärtat gjorde ont.

Fram till näst sista lektionen innan uppehållet.
Då min fantastiska ridlärare satt upp mig på min förra favorithäst, en liten fuxvalack som inte ser mycket ut för världen. Gudasnäll gentleman som går mer barnlektioner än vuxenlektioner just pga att han är så snäll och lagom.

Jag tror dock att någon var glad att se mig.
Hoppning stod på schemat och denna häst brukar inte mer än lyfta lite extra på fötterna när det vankas hinder.
Jo tjenare.
Jag fick hålla i mig för glatta livet, för här skulle det hoppas och bockas och studsas utan dess like. Tillslut kunde jag inte hålla mig längre och började asgarva. Vi avslutade lektionen på topp, och det var precis vad jag behövde efter en jobbig höst.
Ser fram emot en terminen denna fantastiska herre. Vi kan nog ha mycket roligt tillsammans, igen! :heart

Jag beklagar, så himla tragiskt :(

Kul att du har hittat en ny bekantskap som du trivs med!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 048
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp