Ridskoleryttare 2016

Jag red extra i en annan grupp igår. Fick en av ridskolans mest välutbildade hästar och jag är så nöjd! Vi fick prova på att göra galoppombyten och "min" häst är så säker på dem så gjorde jag rätt så gjorde hon rätt. Superbra häst att göra det på första gången :-)
 
Jag red extra i en annan grupp igår. Fick en av ridskolans mest välutbildade hästar och jag är så nöjd! Vi fick prova på att göra galoppombyten och "min" häst är så säker på dem så gjorde jag rätt så gjorde hon rätt. Superbra häst att göra det på första gången :-)
Skooj! :D
 
Idag ska jag rida dubbla lektioner. Lite svårt att hitta grupp att rida igen i eftersom jag vill ha samma ridlärare och många grupper är fulla, så då blev det två lektioner på raken. Hjälp :D
Har precis sett hästlistan, samma gulliga häst som förra veckan på första lektionen och sedan byte till en ganska ny häst som jag förstått ska vara väldigt trevlig. Ska bli roligt och jag hoppas att jag kommer orka hela vägen! ;)
 
Igår på lektionen skulle jag ha fått rida en av mina favoriter men hon såg lite trött ut lektionen innan så jag fick en annan istället. En ny jag inte ridit innan. En liten storhäst med okänd härstamning men helt uppenbart nån form av kallblod är inblandat för hon är rätt så grov. Hon är ung och det kändes att hon var lite grön. Jag hade inte så stora förväntningar på henne. Men hon överraskade mig positivt. Hon var mjukare och känsligare än jag trodde. Hon bjöd framåt fint och gjorde det bästa hon kunde med sina förutsättningar (behöver mer styrka i kroppen). Hon har svårt med galoppfattningarna men jag tror att det bara har att göra med att hon behöver mer styrka, sen kommer det nog gå bra för jag fick till en riktigt fin fattning i början utan att hon behövde springa in i galoppen. Så jag är rätt nöjd faktiskt och tyckte att hon var rätt trevlig. Jag rider ju hellre dressyr på en häst med bättre förutsättningar och utbildningsnivå för det men hon hade en trevlig inställning och det kommer man långt med tycker jag. Fick beröm av ridläraren att jag red henne bra :-)
 
Har inte ridit på ett tag på grund av att jag varit sjuk men ikväll var det dags igen. Vi gjorde en övning där vi vände rätt upp mellan två koner och sen halvt igenom i skänkelvikning. Eftersom hästen jag rider bara är 7 år så blev det att rida några steg framåt och några steg i skänkelvikning. När vi kom ut till spåret så tog vi vartannat varv trav över cavaletti och vartannat varv tölt. Där skulle vi verkligen jobba med hästarna genom hörnen och få dem att lyssna på oss. Sen körde vi galopp två och två i slutet av lektionen. Det är lite utmaning att få en islandshäst att gå i galopp genom hörnen och att de inte tar in pass. Det gick ganska bra för mig idag förutom att jag spände mig lite i galoppen och så är det svårt att hitta rätt läge för att låta honom komma ner och samtidigt få till en lugn och någorlunda bärig galopp. Han springer gärna på och kickar ibland.
 
Har inte ridit på ett tag på grund av att jag varit sjuk men ikväll var det dags igen. Vi gjorde en övning där vi vände rätt upp mellan två koner och sen halvt igenom i skänkelvikning. Eftersom hästen jag rider bara är 7 år så blev det att rida några steg framåt och några steg i skänkelvikning. När vi kom ut till spåret så tog vi vartannat varv trav över cavaletti och vartannat varv tölt. Där skulle vi verkligen jobba med hästarna genom hörnen och få dem att lyssna på oss. Sen körde vi galopp två och två i slutet av lektionen. Det är lite utmaning att få en islandshäst att gå i galopp genom hörnen och att de inte tar in pass. Det gick ganska bra för mig idag förutom att jag spände mig lite i galoppen och så är det svårt att hitta rätt läge för att låta honom komma ner och samtidigt få till en lugn och någorlunda bärig galopp. Han springer gärna på och kickar ibland.

Låter som en roligt lektion!
 
Låter som en roligt lektion!
Ja vår ridlärare är duktig på att variera våra lektioner och övningar så att både vi och hästarna utvecklas tycker jag. i helgen har jag hyrt två hästar på ridskolan . Ska rida den ena och tömköra den andra. Blir lite spännande då jag bara tagit lektioner i tömkörning innan och det blir första gången jag ska tömköra själv. Men det är jättekul att utveckla sig i något mer än bara ridningen tycker jag.
 
Jag har bara ridit på vanlig ridskola d.v.s. halvblod och liknande (förutom några travare jag red en kortare period) men tycker att det är spännande med olika typer av ridning. T.ex. islandshäst och western hade varit spännande att lära sig! Jag har bara ridit islandshäst på turridning men då hade jag turen att få en liten lätt-töltad så jag fick känna på tölten. Häftigt var det! Hyfsat likt en gångart en travare jag red hade faktiskt. Fast islänningen kunde tölta snabbare än travarens vad-nu-kan-kallas-för gångart. Roligt att höra vilka övningar ni gör, hur ni gör med de extra gångarterna under lektionerna, var de kommer in i övningarna osv.
 
Ska rida den ena och tömköra den andra. Blir lite spännande då jag bara tagit lektioner i tömkörning innan och det blir första gången jag ska tömköra själv. Men det är jättekul att utveckla sig i något mer än bara ridningen tycker jag.
Skoj med tömkörning! Det hade jag också velat lära mig, testade på det en gång på förra ridskolan när dom hade temadagar :)


______
Har ridit veckans lektion nu, min är bara 6 så jag kan ju inte jämföra honom med dom välutbildade ridskolehästarna direkt, men för att vara oss gick det bra! :D Det var grundläggande saker igen, få honom att sänka huvudet när vi stod still, och när det gick kunde vi börja skritta, när han gick i form i skritten kunde vi börja jogga, och när han gick i form där fick vi galoppera. Han har lite svårare för vänster galopp och fattar gärna höger, så där var jag bara glad att det blev rätt galopp alla fattningar, men höger galopp gick bra, och fick extra beröm för fina fattningar :)
Sen tycker jag det är så svårt att känna om han jobbar rätt eller bara böjer på huvudet sitt, men ridläraren sa att det var bra, så jag får väl lita på det :)
Han blev iaf trött, min klump xD Råkade fippla fram lite med foten (i western, iaf så som vi lär oss, stoppar vi genom att sitta till som att man får ett slag i magen/man har ett rep genom naveln som någon drar tag i bakifrån, och så med fötterna lite fram), och då passade han på att direkt bryta av och försöka stanna haha, så bra brukar han inte lyssna annars :D
 
Skoj med tömkörning! Det hade jag också velat lära mig, testade på det en gång på förra ridskolan när dom hade temadagar :)


______
Har ridit veckans lektion nu, min är bara 6 så jag kan ju inte jämföra honom med dom välutbildade ridskolehästarna direkt, men för att vara oss gick det bra! :D Det var grundläggande saker igen, få honom att sänka huvudet när vi stod still, och när det gick kunde vi börja skritta, när han gick i form i skritten kunde vi börja jogga, och när han gick i form där fick vi galoppera. Han har lite svårare för vänster galopp och fattar gärna höger, så där var jag bara glad att det blev rätt galopp alla fattningar, men höger galopp gick bra, och fick extra beröm för fina fattningar :)
Sen tycker jag det är så svårt att känna om han jobbar rätt eller bara böjer på huvudet sitt, men ridläraren sa att det var bra, så jag får väl lita på det :)
Han blev iaf trött, min klump xD Råkade fippla fram lite med foten (i western, iaf så som vi lär oss, stoppar vi genom att sitta till som att man får ett slag i magen/man har ett rep genom naveln som någon drar tag i bakifrån, och så med f
Skoj med tömkörning! Det hade jag också velat lära mig, testade på det en gång på förra ridskolan när dom hade temadagar :)

Ja det är kul med en lite mindre ridskola där det också finns möjligheter att ta mycket privatlektion. Jag tar regelbundet privatlektioner i både ridning och tömkörning och det är intressant att jobba med hästen från marken så ser man hur den jobbar.
______
Har ridit veckans lektion nu, min är bara 6 så jag kan ju inte jämföra honom med dom välutbildade ridskolehästarna direkt, men för att vara oss gick det bra! :D Det var grundläggande saker igen, få honom att sänka huvudet när vi stod still, och när det gick kunde vi börja skritta, när han gick i form i skritten kunde vi börja jogga, och när han gick i form där fick vi galoppera. Han har lite svårare för vänster galopp och fattar gärna höger, så där var jag bara glad att det blev rätt galopp alla fattningar, men höger galopp gick bra, och fick extra beröm för fina fattningar :)
Sen tycker jag det är så svårt att känna om han jobbar rätt eller bara böjer på huvudet sitt, men ridläraren sa att det var bra, så jag får väl lita på det :)
Han blev iaf trött, min klump xD Råkade fippla fram lite med foten (i western, iaf så som vi lär oss, stoppar vi genom att sitta till som att man får ett slag i magen/man har ett rep genom naveln som någon drar tag i bakifrån, och så med fötterna lite fram), och då passade han på att direkt bryta av och försöka stanna haha, så bra brukar han inte lyssna annars :D

Kul med en yngre häst och hur du jobbar den. Jag rider ju också en yngre häst och det är en del man får tänka på än en äldre häst.
 
Jag red extra i en annan grupp igår. Fick en av ridskolans mest välutbildade hästar och jag är så nöjd! Vi fick prova på att göra galoppombyten och "min" häst är så säker på dem så gjorde jag rätt så gjorde hon rätt. Superbra häst att göra det på första gången :-)

Oj vad roligt att få prova på! Jag tror aldrig jag ridit någon häst när jag red storhäst som var så välutbildad att den kunde den. Och galoppombyten med islandshäst är rätt långt bort. Även om min ridskola har otroligt fina och välridna hästar så har de flesta islandshästar lite svårare med galoppen särskilt de som är 5-gångare och lätt ramlar över i passen i hörnpasseringar och så.
 
Jag tänker mycket på en sak och jag undrar vad ni andra ridskoleryttare tycker och tänker i frågan:
Överallt på nätet, i böcker osv som jag läser om hur man löser vissa problem med hästen (oliksidighet, dålig framåtbjudning, för mycket framåtbjudning osv) så antas det alltid att hästen är ens egen och man kan göra vad man vill, när man vill, så mycket som man tycker är lämpligt. Jag då som bara rider på ridskola funderar på hur jag ska översätta detta till praktik för min del. Gör ni det? Kommer ni fram till nåt klokt? Har ni något lästips som funkat bättre än andra?

Jag rider alltid samma häst och det ger ju större möjligheter att jobba med den och lära känna den. Men om man har olika hästar blir det ju svårare förstås. Men jag tar en del privatlektioner på den hästen jag rider på ridskolan samt är med på kurser och får ibland hyra den hästen jag rider. Då finns det ju möjlighet att lägga upp ridningen preceis som jag vill utefter hur hästen går just den dagen. Finns inte de möjligheterna på ridskolan där du rider så kanske medryttarhäst kan vara en väg att gå?
 
Hyrde hästarna igår och först red jag den ena. Började med en del uppvärmning på volt då det var en privatryttare som har inackordering där som red på andra volten just då. Ställde och böjde igenom honom ordentligt och såg till att han jobbade igenom kroppen ordentligt. Sen fortsatte jag med lite övergångar mellan trav och tölt på fyrkantsspåret. Dock fick jag inte honom att komma ner och jobba ordentligt i traven så jag skrittade och gjorde öppna på långsidorna i båda varven. Sen låg det cavaletti kvar i paddocken så jag red över dem några gånger i trav för att han verkligen skulle jobba med ryggen och då gick det bättre med traven. Växlade mot slutet mellan övergångar mellan trav, tölt och galopp i båda varven. Avslutade med några varv i galopp i båda varven då jag kände att han var pigg och lät honom springa på lite då vi var ensamma kvar i paddocken.

Tömkörde sen den andra hästen. Eftersom det var första gången jag tömkörde själv så höll jag mig ganska mycket till grundläggadande saker. Noggranna hörnpasseringar, volter, lite öppna på långsidorna, halt och igångsättningar och gjorde volt tillbaka för att variera varven. Genomförde hela passet i skritt. Hästen går gärna och såsar lite och har inte så mycket eget driv framåt men jag har fortarande lite svårt att mana på henne och sen fånga upp den energin med tömmarna, koordinationen där är fortfarande knepig för mig. Så det blir några bra steg och sen ramlar hon tillbaka i lite långsamt tempo igen.

Så där har jag lite att jobba på under lite lektioner framöver. Har dock hyrt dessa hästarna under några gånger till under hösten och vintern och tror det blir jättebra för att verkligen befästa grunderna i tömkörningen för min del.
 
Jag rider alltid samma häst och det ger ju större möjligheter att jobba med den och lära känna den. Men om man har olika hästar blir det ju svårare förstås. Men jag tar en del privatlektioner på den hästen jag rider på ridskolan samt är med på kurser och får ibland hyra den hästen jag rider. Då finns det ju möjlighet att lägga upp ridningen preceis som jag vill utefter hur hästen går just den dagen. Finns inte de möjligheterna på ridskolan där du rider så kanske medryttarhäst kan vara en väg att gå?

Min plan är att jag om ett år ska kunna rida ytterligare en lektion per vecka eller hyra en ridskolehäst en dag i veckan. Men pengarna och tiden är begränsande. Jag har en familj som också behöver sin tid med mig. Och så är det dyrt. En medryttarhäst hade varit roligt men alla jag hittat som letar vill ha nån som kommer 2-3 dagar per vecka och jag kan inte kräva av min man att han varje vecka sköter hela markservicen hemma 3-4 dagar och min dotter vill ju ha sin mamma också och hade nog blivit ledsen om jag var borta så många kvällar i veckan. När hon är äldre blir det en annan sak.

Men just nu är jag så glad att jag rider i en ren dressyrgrupp och får mer kontinuitet i dressyren :-) En ny ridlärare så ska blir spännande att se om jag får byta häst ofta eller rida samma flera gånger på raken. De två lektioner jag ridit i den gruppen hittills har varit på två olika hästar.
 
Hyrde hästarna igår och först red jag den ena. Började med en del uppvärmning på volt då det var en privatryttare som har inackordering där som red på andra volten just då. Ställde och böjde igenom honom ordentligt och såg till att han jobbade igenom kroppen ordentligt. Sen fortsatte jag med lite övergångar mellan trav och tölt på fyrkantsspåret. Dock fick jag inte honom att komma ner och jobba ordentligt i traven så jag skrittade och gjorde öppna på långsidorna i båda varven. Sen låg det cavaletti kvar i paddocken så jag red över dem några gånger i trav för att han verkligen skulle jobba med ryggen och då gick det bättre med traven. Växlade mot slutet mellan övergångar mellan trav, tölt och galopp i båda varven. Avslutade med några varv i galopp i båda varven då jag kände att han var pigg och lät honom springa på lite då vi var ensamma kvar i paddocken.

Tömkörde sen den andra hästen. Eftersom det var första gången jag tömkörde själv så höll jag mig ganska mycket till grundläggadande saker. Noggranna hörnpasseringar, volter, lite öppna på långsidorna, halt och igångsättningar och gjorde volt tillbaka för att variera varven. Genomförde hela passet i skritt. Hästen går gärna och såsar lite och har inte så mycket eget driv framåt men jag har fortarande lite svårt att mana på henne och sen fånga upp den energin med tömmarna, koordinationen där är fortfarande knepig för mig. Så det blir några bra steg och sen ramlar hon tillbaka i lite långsamt tempo igen.

Så där har jag lite att jobba på under lite lektioner framöver. Har dock hyrt dessa hästarna under några gånger till under hösten och vintern och tror det blir jättebra för att verkligen befästa grunderna i tömkörningen för min del.

Låter jätteroligt!
 
Oj vad roligt att få prova på! Jag tror aldrig jag ridit någon häst när jag red storhäst som var så välutbildad att den kunde den. Och galoppombyten med islandshäst är rätt långt bort. Även om min ridskola har otroligt fina och välridna hästar så har de flesta islandshästar lite svårare med galoppen särskilt de som är 5-gångare och lätt ramlar över i passen i hörnpasseringar och så.

Det är ridskolans mest välutbildade häst. Egentligen är hon en ponny. En stor D-ponny. Men det hade jag aldrig gissat att hon var för hon både ser ut och känns stor. Första gången jag red henne så skulle vi fatta galopp direkt från skritt och jag som alltid innan tvingats till nåt travsteg innan galoppen fick en sån aha-upplevelse när hästen går från lugn balanserad skritt rakt in i en lugn balanserad galopp! En väldigt dressyrig galopp dessutom!

Galoppombytet var häftigt! Jag bara bad om den andra galoppen och så bytte hon hur enkelt som helst!
 
T.ex. islandshäst och western hade varit spännande att lära sig! Jag har bara ridit islandshäst på turridning men då hade jag turen att få en liten lätt-töltad så jag fick känna på tölten. Häftigt var det! Hyfsat likt en gångart en travare jag red hade faktiskt. Fast islänningen kunde tölta snabbare än travarens vad-nu-kan-kallas-för gångart.

Det är inte så konstigt. En del travare kan tölta då genen för travsäkerhet hänger ihop med genen för tölt. Speciellt travare med dubbel uppsättning av 'travsäkerhetsgenen' tenderar att tölta spontant i hagen osv.
 
Hon var väldigt söker i traven i övrigt och föll i stort aldrig över i galopp eller i "tölt". "Tölten" kom bara om jag hade henne i skritt och ökade lite samtidigt som jag fångade upp henne med handen lite eller om vi travade väldigt långsamt och saktade in ännu mer men ändå drev henne framåt. Jag förklarar kanske dåligt. Det var över 15 år sen jag red henne. Men roligt att höra om generna! Jag läste att en del travare med amerikanskt blod hade det och han hade en del amerikanskt i sig.
 
Min plan är att jag om ett år ska kunna rida ytterligare en lektion per vecka eller hyra en ridskolehäst en dag i veckan. Men pengarna och tiden är begränsande. Jag har en familj som också behöver sin tid med mig. Och så är det dyrt. En medryttarhäst hade varit roligt men alla jag hittat som letar vill ha nån som kommer 2-3 dagar per vecka och jag kan inte kräva av min man att han varje vecka sköter hela markservicen hemma 3-4 dagar och min dotter vill ju ha sin mamma också och hade nog blivit ledsen om jag var borta så många kvällar i veckan. När hon är äldre blir det en annan sak.

Men just nu är jag så glad att jag rider i en ren dressyrgrupp och får mer kontinuitet i dressyren :-) En ny ridlärare så ska blir spännande att se om jag får byta häst ofta eller rida samma flera gånger på raken. De två lektioner jag ridit i den gruppen hittills har varit på två olika hästar.

Jag har också barn och medryttarhäst, och löser det genom att rida medryttarhästen på morgonen, innan jobbet, de dagar pappan lämnar. Kunde det vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 056
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp