Ridskoleryttare 2016

Jag har också barn och medryttarhäst, och löser det genom att rida medryttarhästen på morgonen, innan jobbet, de dagar pappan lämnar. Kunde det vara ett alternativ?

Det finns tyvärr inget tid till det. De dagar pappan lämnar hämtar jag. Så det skulle betyda att hon får vara längre på fritids. Det blir lättare när hon blir äldre :-)
 
Det finns tyvärr inget tid till det. De dagar pappan lämnar hämtar jag. Så det skulle betyda att hon får vara längre på fritids. Det blir lättare när hon blir äldre :-)

Det är samma för mig. Så när pappan lämnar sticker jag till stallet i ottan, därifrån till jobbet, och sen hämtar jag. Det var så jag menade.
 
Jag börjar redan jobba kl. 7 så att rida innan och hinna hem och duscha och till jobbet kl. 7 blir för tidigt. Men jag kanske hittar nåt ändå :-) Det skadar inte att jag blir ännu duktigare innan jag försöker skaffa en medryttarhäst :-)
 
Nytt pass på den grinige farbrorn (förra veckan var det teori - jag gjorde annat :p ). Nu var vi nog en häst mindre och med övningar som innebar mindre möten så gick det faktiskt riktigt bra. Jag fick dock dra till i ena tygeln vid ett tillfälle för att stoppa honom från att ta en tugga av ena kollegan :cautious:

Vi red fram självständigt och efter förra veckan så sket jag i att försöka jobba honom i skritten. Han blir bara grinig och tankspridd. Vi luffade istället på ett tag i trav och fick igenom ställning och böjning men han har helt klart galoppen som bästa gångart. Efter ett par fattningar från skritt så fick jag honom verkligen med mig och vi hade ett helt annat go genom hela passet. Det fanns ju en riktigt välutbildad herre där under alla grimaser! :d

Vi har staketträning nästa vecka och jag har önskat att få farbrorn igen. Ser fram emot att få rida honom utan alla störningar (ie. andra hästar) :)
 
Nytt pass på den grinige farbrorn (förra veckan var det teori - jag gjorde annat :p ). Nu var vi nog en häst mindre och med övningar som innebar mindre möten så gick det faktiskt riktigt bra. Jag fick dock dra till i ena tygeln vid ett tillfälle för att stoppa honom från att ta en tugga av ena kollegan :cautious:

Vi red fram självständigt och efter förra veckan så sket jag i att försöka jobba honom i skritten. Han blir bara grinig och tankspridd. Vi luffade istället på ett tag i trav och fick igenom ställning och böjning men han har helt klart galoppen som bästa gångart. Efter ett par fattningar från skritt så fick jag honom verkligen med mig och vi hade ett helt annat go genom hela passet. Det fanns ju en riktigt välutbildad herre där under alla grimaser! :d

Vi har staketträning nästa vecka och jag har önskat att få farbrorn igen. Ser fram emot att få rida honom utan alla störningar (ie. andra hästar) :)

Vad roligt! Låter som en härlig lektion! Jag älskar när man hittar den där fina hästen som göms inuti en rutinerad (och lite sur) ridskolehäst! De kan de också :-)
 
Idag ska jag rida dubbla lektioner. Lite svårt att hitta grupp att rida igen i eftersom jag vill ha samma ridlärare och många grupper är fulla, så då blev det två lektioner på raken. Hjälp :D
Har precis sett hästlistan, samma gulliga häst som förra veckan på första lektionen och sedan byte till en ganska ny häst som jag förstått ska vara väldigt trevlig. Ska bli roligt och jag hoppas att jag kommer orka hela vägen! ;)
Jag hade två jätteroliga lektioner förra veckan! Superfina hästar!
Häst nr 2 var gigantisk men väldigt välriden. Jag höll på att studsa ur sadeln i varenda steg eftersom han rör sig en del, men det gick kanonbra :up:
Jätteont i rumpan och skavsår efteråt dock :D:rofl:
 
Jag hade en bra lektion igår. Red fjordingen som jag ofta har på privatlektionerna för han är en liten arbetsmaskin. Det märktes att jag känner honom, vet exakt vart knapparna sitter. Vi körde en timglasbana med 10m volter i varje hörn dvs evighetsmycket ställa och fina vägar. Allt i korttrav så jag var överlycklig över häst tilldelningen, han sitter man rätt skönt på tills han får sina springbryt. Han är dödsstark och megapigg så det gäller att ha stabil hand och nästan nonstop göra halvhalter och förhållningar för annars biter han och springer och bara väggen kan få stopp. Kul lektion i vilket fall och jag fick beröm vid flera tillfällen av ridläraren, något som ALDRIG händer oavsett vem eller vad.
 
Jag hade en av mina favoriter igår. Ett litet sto som gått många år på ridskolan. Hon var pigg men lite springig så det tog ett tag för mig att få henne med mig men när jag fått det så satt framdelvändningarna jättefint! Vi tränade också på att minska volten i trav vilket var lite jobbigt eftersom de andra i min volt inte minskade ordentligt så jag kom ikapp dem och fick ingen plats att jobba. Sen tränade vi skänkelvikningar. Men damen var fin och i slutet så vart hon eftergiven och fin!! Hon har lite knepig galopp. Hon är liten men har stor galopp som lätt blir kantig så det är extra viktigt med henne att jag lyckas få till en fin fattning. Brukar försöka fatta från skritt, hon får bättre balans då.
 
Efter 5,5 års uppehåll i ridningen har jag nu provridit på en ridskola. Har tidigare ridit 6-7 år på ridskola med nåt kort avbrott. Skaffade sedan en medryttarhäst, sen egen häst som verkligen fastna hårt i mitt hjärta. Efter 4 år fick han somna in tyvärr.. blev medryttare igen en kort period igen men kände ingen passion och tröttna.

Nu plötsligt har jag fått intresset igen och ville komma igång.
Efter nästan 6 års uppehåll är man ringrostig och kondisen ska vi inte tala om.
Fick rids ett stort halblodsto som tyvärr rörde sig som en buss. Kändes som en kamel och var antingen på eller av. Blev lätt hård i handen och omöjlig att få igenom en förhållning.
Dock oerhört snäll.
Nåja lektionen gick ut på att vi skulle korta skritten och köra trav övergångar när vi fått till skritten. Jag kämpa på så gott jag kunde trots häst inte bjöd på sig själv direkt.
Tyckte dock inte ridläraren gav nån oerhörd respons eller var så aktiv som jag önskat/behöver.
Vill ha mer feedback och konkret kritik. Vi var ingen stor grupp så det var ju skönt, men blev besviken då jag sett fram emot att bli mer "sedd". Vill gärna när ridläraren säger "bra" att de kommer feedback på vad som var bra.
Nåja ska prova på 2 ggr till sen får jag se var de bär av.
 
Jag laddade upp för dagens ridpass genom att hälla kokande vatten över vänsterhandens fingrar. Sen red jag St. George... ehm, LB:1 med byten i varje på diagonalerna :p Den grinige farbrorn tyckte det var lättare än att öka.
 
Igår fick jag rida en häst jag inte ridit innan. En ung (7-8 år) arabkorsning. Efter att ha ridit det ena egensinniga (och småtjuriga) stoet efter det andra var det en rätt mysig upplevelse när den här söta grabben ville mysa :heart Han är så otroligt söt!

På lektionen tränade vi på böjda spår och raka spår. Att sitta rakt på hästen med vikten jämt fördelad. Jag fick rida travarbetet utan stigbyglar och det tycker jag om! Söta grabben har otroligt härlig galopp! Stor och mjuk! Men lite dålig framåtbjudning igår förutom i galoppen och svår att få eftergiven och avslappnad. Men jag är nöjd med vad vi lyckades med (fina galoppfattningar i båda varven, han kan ha lite svårare med det ena varvet).

Nästa vecka är det teori och det ska bli spännande att se vad vi får göra/lära oss. Nästa vecka ska jag hyra en av mina favoriter (ett av de egensinniga stona) så henne får jag rida ett pass på egen hand nästa vecka. Jag är inte van vid att få rida fritt utan ridlärare men jag har början till en plan i huvudet. Ska fundera lite till. Men jag ska börja med mycket övergångar för att få henne med mig och så en tidig galopp så jag får lite extra bjudning. Mycket böjda spår, volter och serpentiner.
 
I torsdags gjorde vi lite olika övningar. Efter uppvärmningen så skulle vi göra halt och rygga några steg på valfria ställen runt fyrkantsspåret. Jag hade svårt att ha kvar honom i form och han slog upp med huvudet lite i halten. Min ridlärare hjälpte mig och sa att eftersom han är ung (7 år) så blir det lätt så men hon rådde mig att ta lite mer tid på mig in i halten för att ge honom mer tid in i halten tills han stod still. Då gick det bättre. I ryggningen så svänger han gärna ut baken mot mitten men jag fick till ett par fina raka ryggningar till slut.

Sen skulle vi skritta i ett kvarts varv, tölta i ett kvarts varv, galoppera i ett kvarts varv och trava i ett kvarts varv (i den ordningen). Jag lyckades inte helt med galoppen från tölt, han smet gärna förbi hörnet in mot ridningen för att han tycker det är jobbigt att galoppera i hörnet. Jag var lite trött när jag red också så det blev lite pannkaka av övningen för jag inte orkade jobba igenom den helt och hållet. Annars gillar jag den övningen normalt sett och är inte den som ger upp en övning på det sättet annars utan jag brukar kämpa tills jag får igenom det jag vill på ett sätt jag tänkt mig. Men man har inte alltid sina bästa dagar.

Vi avslutade med att galoppera två och två på fyrkantsspåret för att hästarna skulle få lite mera plats, vi är 6 stycken i gruppen. Jag lyckades hålla i galoppen på ett bra sätt och verkligen jobba med honom så det kändes som en bra avslutning för oss.
 
Är det någon här som kan tipsa mig om någon bra ridskola i Skåne? :)
Jag provred på ystad ridskola, ska prova andra gången imorgon. Har dock inte så mkt att säga än merän att där är fin miljö och stort ridhus och utebana.
Skulle dock vilja pröva fler ställen innan man bestämmer sig så också nyfiken på bra ridskolor
 
Jag provred på ystad ridskola, ska prova andra gången imorgon. Har dock inte så mkt att säga än merän att där är fin miljö och stort ridhus och utebana.
Skulle dock vilja pröva fler ställen innan man bestämmer sig så också nyfiken på bra ridskolor

En av mina kolleger har en dotter som rider i Ystad, och hon är nöjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 056
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp