Ridskoleryttare 2016

Jag har följt den här tråden i tystnad ett tag, men jag tänkte att jag hakar på nu!

Jag började rida på ridskola och red där i ca 6 år innan jag tröttnade, tog ett års paus och började rida islandshäst istället :angel:

Nu har jag ridit islandshäst i snart 3 år, och i höstas började jag även rida "vanlig" häst igen, vilket tanken är att fortsätta med denna terminen också. Jag rider alltså 2 ggr/v när terminen startat hos isisarna, vilket är i typ... mars?:p

Jag har hunnit rida 2 pass redan, båda på samma häst. Det har gått bra hittills, jag har äntligen fått kläm på att sitta ner i hans stora trav nu! Däremot är jag fortfarande allmänt kass och jag rider som en kratta, men vi jobbar vidare!
 
Jag har ridit på samma ridskola nu i tre år och trivs väldigt fint. En gång i veckan, passar ganska lagom.

Häromdagen var min första lektion för terminen då jag varit skadad två lektioner tidigare, och vi hoppade. Gick sådär - fick en häst som gärna stannar upp lite framför hindren om man inte kommer i rätt tempo. Jag höll på att flyga i backen då vi hoppade tre hinder på rad och jag tappade balansen redan vid första, men satt kvar. Klurigt, jag får inte riktigt till det med framåtdrivningen som behövs på en kort startsträcka. När vi fick lite längre sträcka på oss kom han igång bättre och det blev lite bättre hopp. :up:
 
Beror ju mycket på var i landet det är, hur många det är i gruppen, längd på lektionen osv. Jag betalar 250 kr/lektion, max 7 i gruppen, 1 timme per gång.
Hur mkt är det per termin? Eller betalar man per lektion nu för tiden?
Bor i Uppsala.
Har funderingar att börja rida igen. Har inte ridit sedan min gammelman gick bort 2012:(. Jo, en gång. Den gången då jag skadade mitt knä... Har ff problem med det:crazy:
Har haft egen häst sedan typ 1991 (tror jag det var), då jag "köpte" min första pålla. Hon gick bort 1996, då köpte jag gammelman som jag hade tills han gick bort 2012.
Innan jag blev hästägare, har jag ridit på ridskola här i Uppsala.
 
@Soffan74 Jag betalar cirka 5000 per termin, och då har jag studentrabatt. Ridskolan är modell större och ligger centralt i medelstor stad.
 
Vilken härlig tråd!
Jag började rida på ridskola i höstas efter ett uppehåll på 4+ år. Ville mest upp på hästryggen igen efter att ha groomat åt en vän på flertalet CDI-tävlingar och tänkte att så länge jag kan få trava runt fyrkantspåret och skutta över ett litet kryss kan det vara tillräckligt i nuläget. Tji fick jag! Jag hittade en jättebra ridlärare som är dressyrryttare och har en helt otrolig förmåga att bryta ner saker i dess minsta beståndsdelar. Jag har till exempel alltid haft problem med mina händer som blir hårda och har trott att det är helt enkelt bara för att jag har korta armar och armbågar som låser sig. Ridläraren har genom att först fokusera på sittbenen, sedan framsida ben/framsida höft, sedan insida vad, sedan axlarna, sedan armbåge-höft, helt möblerat om i min ganska dåliga sits och fått den både funktionerlig och helt ok att titta på - och de hårda händerna är bortblåsta! Jag är så otroligt glad att jag skickade iväg det där mailet i augusti och att just det här stallet har en barn owner som snabbt svarade på mail.
Just nu rider jag en privatlektion på söndagar, en halvprivat på onsdagar (båda på ridskolehästar: appaloosa, arab, quarters, travare, engelskt fullblod), och en privatlektion på en unghäst på fredagar. Unghästen ägs av en elev på ridskolan som sett mig rida och i samspråk med vår ridlärare kom fram till att det vore ok för mig att hjälpa den lite på vägen en gång i veckan under ridlärarens översyn. Mina söndagslektioner är rena sitslektioner och det är inte ofta jag pratar med stigbyglarna. :D
Jag slutade rida på ridskola i tonåren när jag fick egen ponny men nu fattar jag verkligen hur bra det kan vara att får rida olika hästar varje dag och ha ett par kunniga, pedagogiska ögon på sig hela tiden. Älskar min ridskola!
För att jämföra priser: det här är utanför NYC/Philadelphia. En privat halvtimme kostar 45 dollar och en halvprivat timme kostar också 45. En privat timme kostar 55 dollar. Inga andra avgifter.
 
Hur mkt är det per termin? Eller betalar man per lektion nu för tiden?
Bor i Uppsala.
Har funderingar att börja rida igen. Har inte ridit sedan min gammelman gick bort 2012:(. Jo, en gång. Den gången då jag skadade mitt knä... Har ff problem med det:crazy:
Har haft egen häst sedan typ 1991 (tror jag det var), då jag "köpte" min första pålla. Hon gick bort 1996, då köpte jag gammelman som jag hade tills han gick bort 2012.
Innan jag blev hästägare, har jag ridit på ridskola här i Uppsala.

Jag försökte pm:a dig men det gick inte (man ska väl inte skriva ut företag eller ridskolornas namn i trådar för det kan räknas som reklam). Men kolla på ridskolornas hemsidor, har för mig det står priser på dom som finns i Uppsala m omnejd.
 
Jag försökte pm:a dig men det gick inte (man ska väl inte skriva ut företag eller ridskolornas namn i trådar för det kan räknas som reklam). Men kolla på ridskolornas hemsidor, har för mig det står priser på dom som finns i Uppsala m omnejd.
4 vet jag om
 
Hur mkt är det per termin? Eller betalar man per lektion nu för tiden?
Bor i Uppsala.
Har funderingar att börja rida igen. Har inte ridit sedan min gammelman gick bort 2012:(. Jo, en gång. Den gången då jag skadade mitt knä... Har ff problem med det:crazy:
Har haft egen häst sedan typ 1991 (tror jag det var), då jag "köpte" min första pålla. Hon gick bort 1996, då köpte jag gammelman som jag hade tills han gick bort 2012.
Innan jag blev hästägare, har jag ridit på ridskola här i Uppsala.

Det är 20 lektioner på en termin så det blir 5000 per termin. Jag tycker det säger mer med pris per lektion än pris per termin eftersom terminens längd kan variera kraftigt :)
 
Det är 20 lektioner på en termin så det blir 5000 per termin. Jag tycker det säger mer med pris per lektion än pris per termin eftersom terminens längd kan variera kraftigt :)
Ok. Då vet jag. Tror att ridskolorna runt mig tar runt 4-5000 kr per termin.
Kostade runt 1800 kr per termin (20 gg) är jag red sist på ridskola, för typ 25 år sedan... :angel:
 
Igår var det dags igen! Fick fuxen Rosa, som vanligt på onsdagslektionerna. Vi gjorde följande övning (började skriva, men insåg snabbt att jag är kass på att förklara, så det fick bli en bild istället :P)
tjoho1_zpsbsnxqske.jpg


Började i jog i höger varv, och gick sedan över till galopp, bytte varv efter ett tag till mer snävare sväng. Och så stopp från galoppen mellan bommarna, inte att förglömma! Var en rolig övning, fattade först inte hur nära vi skulle rida konerna, men när poletten föll ner efter några försök fick jag till det så som det var tänkt.

På slutet av lektionen skulle vi släppa tyglarna helt och bestämma jog och skrittempo, och väg, enbart med säte och skänklar, tycker sånt är så roligt!
 
Ok. Då vet jag. Tror att ridskolorna runt mig tar runt 4-5000 kr per termin.
Kostade runt 1800 kr per termin (20 gg) är jag red sist på ridskola, för typ 25 år sedan... :angel:
Sen vet jag inte vilken "klass" man ska gå i på ridskolan? Har ju ridit i typ 36 med 3 års uppehåll nu (tror jag det blir).
Man är lite ringrostig...:angel:
 
Red terminens första lektion i tisdags. Vi var bara tre, jätteskönt. Dock skulle vi hoppa, jag har nog inte hoppat frivilligt på typ 30år. ETT hopp övertalade läraren, sure, då snubblar älsklingen över. Ok nytt försök, hoppar fint, det känns ok. Hopp igen, då visar älsklingen sina gamla takter (tävlad högt) och hoppar inte de 30-40cm som hindret är utan dryga metern. Sedan bestämmer sig älskling för att hindren ÄR 1m och hoppar därefter. Jag är inte botad från hoprädsla även om jag överlevde.

Skulle stå i fältsits och så innan, galopp höger varv.... Jag hinner tre varv innan någon av de andra får in galopp, fast de försökte ta rygg. Samma i vänstervarv så jag har omåttligt med träningsvärk efter nära hellektion i fältsits.

Tycker det är lite jobbigt med lektion när vi är fler än tre. Många får inte till tex galopp och blir då i vägen. Eller inte har 100koll på sin pålle. Tyvärr är gruppen över för avancerad för mig då jag bara "åkt häst" en massa år i min ungdom och inte ridit. Så jag är nollad i öppna/slutna/vinklingar etc. Men jag kan hantera och kontrollera älskling in i nanodetalj och jag vet hur jag väljer gångart och styr.... Önskar jag kunde gå en snabbkurs och få hoppa upp men med mer privatlektioner kanske det blir verklighet när väl ringrosten släppt mer permanent.
 
@Helli Det låter ju jättejobbigt att ni är så ojämna i gruppen. Är det en väldigt liten ridskola med tanke på att nivåerna är så olika? Men jag tror du kommer komma ikapp rätt fort. Har du en bra grund och någorlunda utbildad häst så kommer nog krumelurerna rätt fort.
 
@Helli Det låter ju jättejobbigt att ni är så ojämna i gruppen. Är det en väldigt liten ridskola med tanke på att nivåerna är så olika? Men jag tror du kommer komma ikapp rätt fort. Har du en bra grund och någorlunda utbildad häst så kommer nog krumelurerna rätt fort.

Det är tre nivåer på vuxen. Finns nu faktiskt hela 4 vuxengrupper så ja den är liten. Jag har ingen som helst grund i dressyr, jag vet knappt vad öppna etc är det är typ Google kunskap och som gruppen är så splittrad känns det litet som jag inte får öva vidare där jag är.
Jag är inte bra eller kan en massa på något sätt men just basen start, stopp, styra och rätt kontakt i tygeln (snarare för mjuk enligt ridläraren) sitter i ryggmärgen. Skulle behöva gå en basic dressyr kurs, frågan bara vart jag hittar den till rimligt pris. Kanske man ska efterlysa någon som utbildar sig till ridlärare och vill ha lite praktik, fast då måste jag ju skaffa en höst också ;-)
 
received_10153492729623042_zpsguq4vake.jpeg



received_10153492729643042_zpsbgpw2puj.jpeg


received_10153492729638042_zpsg43xosxe.jpeg

Ridit dressyrlektion idag på ridskolans största häst ;) supertrevlig häst, dock hamnar näsan lätt bakom lodplanet och jag har inte ridit honom allt för många gånger och senast var för ett rätt bra tag sen :)

Det är alltid kul att se bilder från dig, tycker att det ser ut att vara en väldigt trevlig ridskola med väldigt trevliga hästar. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 233
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 131
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 057
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp